افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال
سرخط خبرها

خون او در نبض بیداری است

  • کد خبر: ۴۷۳۹
  • ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۵
خون او در نبض بیداری است
حزن عزای سیدوسالار شهیدان در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی شهر را در غم و اندوه فرو برده است

ملیحه فلاح - محرم سال1441 نیز به روزهای پر از حزن و اندوه خود رسیده و مشهدالرضا(ع) در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان، امام حسین(ع) و 72 یار باوفای ایشان یکپارچه در غم فرورفته است. روزهای دهه اول محرم امسال نیز با حضور پرشور زائران و مجاوران برای عرض تسلیت به محضر امام رئوف همراه شده و عاشقان خاندان عصمت و طهارت فردا در نهمین روز از محرم‌الحرام، هم‌زمان با بزرگداشت مقام علمدار کربلا، حضرت ابوالفضل(ع) با علم‌هایی برافراشته در قالب دسته‌جات متعدد عزاداری به سوی بارگاه مطهر رضوی رهسپار خواهند شد. به همین منظور و در راستای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به عزاداران حسینی، مدیران شهری مشهد و دیگر مسئولان استان برای برپایی هرچه باشکوه‌تر عزای سید و سالار شهیدان، اقدامات متنوعی را از ابتدای این ماه و به‌خصوص در روزهای نهم و دهم محرم در دستورکار خود قرار داده‌اند.


حمل‌ونقل عمومی در خدمت عزاداران حسینی
مدیریت‌شهری مشهد نیز تمهیداتی برای سهولت استفاده عزاداران از وسایل حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته است. به گفته مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد، این ناوگان درصورت لزوم و افزایش درخواست سفر مسافران در این روزها، آمادگی کاهش سرفاصله زمانی در خط یک و اعزام قطار فوق‌العاده را دارد.
وحید مبین‌مقدم در گفت‌وگو با شهرآرا افزود: خدمت‌رسانی این ناوگان مانند روزهای گذشته از ساعت 7 تا 22 خواهد بود. احمد محبی، مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی مشهد نیز از تقویت خطوط منتهی به حرم رضوی با 2هزار دستگاه تاکسی و اجرای سرویس صلواتی در خیابان اندرزگو به‌وسیله تاکسی‌رانان به‌صورت خودجوش با 50دستگاه ون در روزهای تاسوعا و عاشورا خبر داد.
سیدمهدی حسینی‌پویا، مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی مشهد نیز از تقویت این ناوگان در همه خطوط برای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به عزاداران حسینی خبر داد و افزود: هیچ مشکلی در تعداد اتوبوس برای تقویت خطوط وجود ندارد و این ناوگان بر اساس تمهیدات ترافیکی تا ایستگاه‌های نزدیک به حرم رضوی به عزاداران خدمت‌رسانی خواهند کرد.


ارائه خدمات ایمنی و سلامت در روزهای عزاداری
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد نیز در این رابطه از آماده‌باش 49ایستگاه و پایگاه آتش‌نشانی مشهد در این روزها خبر داد و گفت: علاوه بر آماده‌باش صددرصدی تمامی ایستگاه‌های عملیاتی در این روزها، خودروهای سبک اطفای حریق و موتورسیکلت‌های عملیاتی آتش‌نشانی مشهد در ورودی‌های حرم رضوی در 5مسیر مستقر هستند. امیر عزیزی افزود: همچنین با همکاری آستان قدس رضوی، تعدادی از آتش‌نشانان آقا و خانم داوطلب نیز برای حفظ ایمنی عزاداران با همراه داشتن تجهیزات ویژه اطفای حریق در رواق‌های حرم امام رضا(ع) حضور خواهند داشت.


تمهیدات ترافیکی در اطراف حرم
سرپرست پلیس راهنمایی‌ورانندگی استان خراسان‌رضوی از آغاز تمهیدات ترافیکی از امروز یکشنبه ساعت 11صبح تا روز سه‌شنبه و پایان مراسم عاشورای حسینی خبر داد و افزود: این تمهیدات در خیابان توحید از میدان توحید تا میدان شهدا، خیابان شیرازی از میدان شهدا تا تقاطع شهدا به سمت حرم رضوی، خیابان نواب صفوی از میدان شهدای مسجد گوهرشاد تا حرم رضوی، خیابان امام رضا(ع) از میدان بسیج و تقاطع دانش تا میدان بیت‌المقدس، خیابان طبرسی از تقاطع شهید گمنام میدان طبرسی تا حرم مطهر رضوی و خیابان شهید اندرزگو از تقاطع شهید اندرزگو، باب‌الجواد(ع) تا میدان بیت‌المقدس است. حمیدرضا دهنوی درباره محدودیت‌های توقف در این ایام نیز اظهار کرد: توقف وسایل نقلیه در خیابان شیرازی از میدان شهدا تا حرم مطهر‌رضوی، خیابان نواب صفوی از میدان پنجراه تا حرم رضوی، خیابان طبرسی از تقاطع شهید گمنام تا حرم رضوی، خیابان شهید اندرزگو تا میدان بیت‌المقدس، خیابان امام رضا(ع) از تقاطع دانش تا حرم رضوی و حریم تمامی تقاطع‌های موجود در مسیر تا عمق پانزده‌متری ممنوع و از ساعت23 شب تاسوعا و عاشورا این مسیرها پاک‌سازی خواهد شد. همچنین رضا وفایی‌نژاد، مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد از خدمات‌رسانی آمبولانس‌های اورژانس۱۱۵ در مسیرهای منتهی به حرم رضوی هم‌زمان با روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد و افزود: پایگاه‌های اورژانس۱۱۵ در اطراف حرم رضوی با همکاری دارالشفای حضرت رضا(ع) و پدافند غیرعامل آستان قدس رضوی در این ایام با استقرار ۲۸دستگاه آمبولانس، ۳موتورآمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس آماده ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی به عزاداران است.
سازمان انتقال خون خراسان‌رضوی نیز در اطلاعیه‌ای از فعالیت 3پایگاه اهدای خون در روزهای تاسوعا و عاشورا در شهر مشهد خبر داده است.
طبق این اطلاعیه، پایگاه اهدای خون امام رضا(ع) واقع در میدان شریعتی، پایگاه اهدای خون ثامن واقع در پارکینگ شماره4 حرم مطهر، پایگاه موقت اهدای خون مستقر در سالن شهرداری مرکزی در میدان شهدا صبح‌ها از ساعت 8 تا 13 و بعدازظهرها از ساعت 15 تا 18 آماده خدمات‌رسانی به متقاضیان اهدای خون هستند.


از خطبه‌خوانی تا شام غریبان
حرم مطهر امام رضا(ع) نیز به‌عنوان نقطه محوری حضور عزاداران خاندان عصمت و طهارت، طی روزهای تاسوعا و عاشورا میزبان خیل عظیم زائران و هیئت‌های مذهبی از جای جای ایران است و برنامه‌های مختلفی را تدارک دیده است. به گزارش آستان‌نیوز، معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی درباره ویژه‌برنامه‌های عزاداری و سوگواری تاسوعا و عاشورای حرم امام رضا(ع) گفت: ویژه‌برنامه شب تاسوعا، امشب پس از نماز مغرب و عشا با حضور زائران عزادار و قرائت زیارت‌های امین‌ا... و عاشورا، سخنرانی حجت‌الاسلام محمدباقر فرزانه و مداحی و روضه‌خوانی در رواق امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. به گفته حجت‌الاسلام حسین شریعتی‌نژاد، قرائت زیارت‌های امین‌ا... و عاشورا، سخنرانی حجت‌الاسلام سیدمحمود مدنی‌بجستانی و مرثیه‌سرایی و سینه‌زنی امیرعارف از برنامه‌های بعد از اذان صبح روز تاسوعاست.
وی در توضیح بخش دوم برنامه‌های عزاداری روز تاسوعا اظهار کرد: بخش دوم ویژه‌برنامه‌های عزاداری از ساعت9 با مرثیه‌سرایی امیر عارف، محمد گلابگیر و اسماعیلی آغاز می‌شود و در این مراسم آیت‌ا... محسن کازرونی به سخنرانی خواهد پرداخت. به گفته معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، ویژه‌برنامه شب عاشورای حسینی نیز فردا پس از نماز مغرب و عشا در رواق امام‌خمینی(ره) با سخنرانی محمدباقر فرزانه و روضه‌خوانی امیر عارف همراه خواهد بود. شریعتی‌نژاد اظهار کرد: مانند سال‌های گذشته مراسم خطبه‌خوانی شب عاشورا در حرم رضوی با حضور خادمان، مسئولان استانی، مدیران آستان قدس، مسئولان کشور و تولیت آستان قدس رضوی در صحن انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد و پس از قرائت خطبه‌خوانی حجت‌الاسلام اسلامی‌فر، علی ملائکه و رضا قانع به مدیحه‌سرایی خواهند پرداخت.
به گفته وی، در این شب و با تأسی به سیره حضرت سیدالشهدا(ع)، ساعت 22:30 مراسم قرآن‌خوانی با حضور قاریان کشوری برگزار خواهد شد.


مقتل‌خوانی در صبح عاشورا
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی همچنین در تشریح برنامه‌های روز عاشورا گفت: این مراسم نیز بعد از نماز صبح و با قرائت زیارت‌های امین‌ا... و عاشورا برگزار می‌شود و در این برنامه حجت‌الاسلام سیدمحمود مدنی‌بجستانی سخنرانی خواهد کرد.
شریعتی‌نژاد به اجرای آیین مقتل‌خوانی برای اولین‌بار در حرم امام رضا(ع) گفت: بخش دوم ویژه‌برنامه‌های عزاداری روز عاشورا نیز با مدیحه‌سرایی مداحان آغاز می‌شود و پس از آن آیت‌ا... سیداحمد علم‌الهدی به سخنرانی و مقتل‌خوانی خواهد پرداخت. وی گفت: قرائت زیارت عاشورا به‌صورت کامل پس از برگزاری نماز ظهر عاشورا از دیگر برنامه‎های این روز است. وی ادامه داد: در شام غریبان سیدالشهدا(ع) طبق سنت هرسال ویژه‌برنامه‌ای با حضور خادمان بارگاه نورانی رضوی از چهارراه شهدا آغاز و پس از طی مسیر و تشرف به حرم امام رضا(ع) مراسم عزاداری باشکوهی در صحن انقلاب اسلامی اقامه خواهد شد. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->