مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه با کاهش حدود ۷۰ درصدی آمار ثبت نام در این دوره نسبت به سال گذشته روبهرو شدهایم، اظهار کرد: مراکز از این حیث دچار چالش جدی شدهاند و مشکلات مؤسسان پیشدبستانی بیشتر از مدارس غیردولتی بوده است تا جایی که گزارش تعطیلی برخی مراکز پیشدبستانی به دست ما رسید.
به گزارش شهرآرانیوز، سعید صالح درباره نحوه فعالیت مراکز پیش دبستانی در سطح کشور توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: فعالیت مراکز پیش دبستانی غیردولتی به تناسب شرایط اعلامی ستاد ملی کرونا به روال گذشته است و مراکز از هر دو روش آموزش حضوری و غیرحضوری استفاده میکنند.
وی افزود: با توجه به اینکه دوره پیش دبستانی یک دوره رسمی غیرالزامی، اما مورد تایید و تاکید وزارت آموزش و پرورش است، طبیعی بود که به واسطه شیوع کرونا با کاهش ثبت نامها مواجه شویم.
مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه با کاهش حدود ۷۰ درصدی آمار ثبت نام در این دوره نسبت به سال گذشته رو به رو شده ایم اظهار کرد: مردم نگران سلامتی فرزندان خود هستند. سن و سال نوآموزان کم است و رعایت همه نکات بهداشتی برایشان مشکل است، اما وزارت آموزش و پرورش با کمک موسسان مدارس و مراکز و پیش دبستانیها تلاش کردند با رعایت دستورالعملهای بهداشتی بهترین شرایط را فراهم کنند.
صالح در پاسخ به اینکه چه تعداد از مراکز پیش دبستانی دولتی و چه تعداد غیردولتی هستند؟ گفت: تقریبا تمام مراکز پیش دبستانی غیردولتی اند؛ مگر مناطق دوزبانه و بسیار محروم. طبق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، دوره پیش دبستانی به صورت غیردولتی اداره میشود، ولی دولت از پیش دبستانیها در مناطق دوزبانه و با محرومیت بالا حمایت مالی میکند تا نرخ پوشش در این مناطق به جهت اهمیتی که دارد کامل شود.
وی ادامه داد: ماجرای مقطع پیش دبستانی با دورههای دیگر که محتوای رسمی و امتحان پایانی دارند متفاوت است و، چون الزام آور نیست، انعطاف بیشتری دارد.
مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تعطیلی مراکز پیش دبستانی در هفتههای اخیر در شهرهایی مانند تهران به علت وضع محدودیتهای کرونایی؛ درباره روند دریافت شهریه این مراکز گفت: شهریه مراکز پیش دبستانی به صورت سالانه اعلام میشود، برخی خانوادهها قرارداد سالانه با مرکز منعقد میکنند و برخی دیگر شهریه را طی مقاطع مختلف با هماهنگی طرفین پرداخت و به نوعی قسط بندی میکنند.
صالح افزود: مراکز از این حیث دچار چالش جدی شده اند و مشکلات موسسان پیش دبستانی بیشتر از مدارس غیردولتی بوده است. تا جایی که گزارش تعطیلی برخی مراکز پیش دبستانی به دست ما رسید.
وی توصیهای نیز به خانوادهها داشت و اظهار کرد: بنده متخصص امر تعلیم و تربیت نیستم، ولی توصیه ام به عنوان یک کارشناس حوزه آموزش این است که با توجه به اینکه مهمترین نقش پیش دبستانیها برای نوآموزان، آموزش تعاملی و توسعه تعامل نوآموزان با محیط پیرامون است خانوادهها در کنار آموزشهای مجازی، در منزل نیز منابع آموزشی این دوره که از آموزش و پرورش مجوز میگیرند و شمار آنها کم نیست را تهیه و با فرزندان خود تمرین کنند.
منبع: ایسنا