امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ چگونگی اعمال این تغییرات نیز در گزارش سه شنبه شهرآرا نیز با عنوان «مترو به نرخ مسافت» منتشر شد، اما از آنجا که ممکن است پیادهسازی این نرخ همچنان با ابهامات و سئوالاتی برای شهروندان همراه باشد، به سراغ مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد رفتیم تا جزئیات بیشتری در مورد این مصوبه را در اختیار ما قرار دهد. براساس این جدول ۳ نوع تخفیف در زمان، مکان استفاده و گروههای شامل تکریم اجتماعی در نظر گرفته شده است. به گفته مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد تخفیف ناحیهای به دلیل استفاده کمتر مسافران از خط ۲ قطارشهری فقط در این خط اجرا میشود.
تخفیف ناحیه ای، فقط در یک مسیر
وحید مبین مقدم در تشریح تخفیف ۱۵ درصدی ناحیه تردد در قطارشهری به خبرنگار ما گفت که مسافران مشروط به اینکه تغییر خط ندهند و انتهای مسیرشان همان خط ۲ باشد، از هر ایستگاه که در خط ۲ سوار یا پیاده شوند شامل این تخفیف خواهند شد.
وی تأکید کرد که برای استفاده از این تخفیف تعداد ایستگاههای ترددشده در خط ۲ اهمیت ندارد و افراد از یک ایستگاه تا ۱۲ ایستگاه در خط ۲ میتوانند تردد داشته باشد و درصورتی که تغییر خط دهند به دلیل خروج از ناحیه تخفیف دار، یا ورود از ناحیه بدون تخفیف به ناحیه تخفیف دار مشمول این تخفیف نخواهند شد.
چگونگی تخفیف تکریم اجتماعی
مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد با بیان اینکه در بخش تخفیف تکریم اجتماعی، افراد باید کارت شخصی سازی شده تهیه کنند و این افراد شامل دانش آموزان، سالمندان ۶۵ سال به بالا، زنان سرپرست خانوار، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، سربازان و کارگران روزمزد خواهند بود.
مبین مقدم درباره نحوه شناسایی افراد و ارائه کارت شخصی سازی شده گفت: شهرداری مکلف شده است برای تهیه بانکهای اطلاعاتی مختلف با دستگاهها و نهادهای مربوط وارد مذاکره شود تا این اطلاعات در اختیار سازمان فاوای شهرداری قرار گیرد و این سازمان کارتهای خصوصی سازی شده را متناسب با افرادی که تحت پوشش تخفیف تکریم اجتماعی قرار میگیرند صادر خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه اعتبار کارتها یک سال است و افراد در انتهای سال باید برای تمدید به مراکز مورد نظر شهرداری برای تمدید این اعتبار مراجعه کنند، افزود: بااین حال سال تحصیلی دانش آموزان از ابتدای مهرماه آغاز میشود و تا پایان خردادماه ادامه دارد و تمدید اعتبار کارت شخصی سازی شده این گروه در زمان متفاوتی نسبت به دیگر گروهها خواهد بود.
مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد با اشاره به تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه مدارس ادامه داد: به دلیل احتمال برگزاری کلاسهای جبرانی و تقویتی در این روزها دانش آموزان میتوانند از این تخفیف بهرهمند شوند و ممانعتی در این باره وجود ندارد.
وی تأکید کرد: گروههای تکریماجتماعی ۶۰ نوبت در ماه میتوانند از این کارت استفاده کنند و این تعداد به ماه آینده منتقل نمیشود. من کارتهای عادی و مرسوم نیز همچنان فعال است و افراد میتوانند از تخفیفهای زمان و ناحیه استفاده از قطارشهری با همان من کارتهای موجود بهره ببرند.
چگونگی محاسبه تغییر خطوط قطارشهری
او با توجه به اینکه خط یک قطارشهری ۲۴ ایستگاه و خط ۲، ۱۲ ایستگاه دارد، تغییر مسیر در طول قطارشهری و نحوه محاسبه این تغییر را نیز به عنوان پرسش احتمالی دیگر شهروندان، این گونه پاسخ گفت: سامانه هوشمند قطارشهری توانایی محاسبه تعداد ایستگاههای ترددشده از خطی به خط دیگر را دارد و مسافران زمانی که وارد ایستگاه مترو میشوند کارت میزنند. این من کارتها همگی شماره گذاری شده اند و ایستگاه ورودی مسافران را ثبت میکنند، سپس افراد در زمان خروج از ایستگاههای ۳۵ گانه دیگر، دوباره کارت میزنند. به این ترتیب سیستم به صورت هوشمند تعداد ایستگاههای پیمایش شده و تخفیفات را برای فرد اعمال میکند.
حداقل موجودی کارت: ۱۳۰۰ تومان
حداقل میزان شارژ من کارت نکته دیگری بود که مبین مقدم به آن اشاره و تأکید کرد که اگر ذخیره شارژ من کارت کمتر از حداکثر بهای خدمات استفاده از قطارشهری، یعنی ۱۳۰۰ تومان، باشد فرد نمیتواند از این خدمات استفاده کند و من کارت آن خطای کمبود شارژ میدهد.
وی در ادامه گفت: بلیت تک سفره کماکان به قوت خود باقی است و افرادی که من کارت ندارند، یا تمایلی به تهیه من کارت ندارند میتوانند از بلیت تک سفره به مبلغ ۱۵۰۰ تومان استفاده کنند. این بلیت اکنون در ایستگاههای مترو وجود دارد و نرخ آن تغییری نخواهد کرد.
زیان ۱۲ تا ۲۰ میلیاردی شهرداری
وی در واکنش به این پرسش که آیا محاسبه ترکیبی و متغیر بهای خدمات قطارشهری اقدامی به ضرر شهروندان است، گفت: این موضوع در کمیسیونهای مختلف بررسی شده است و در صورت اجرای طرح در سال ۹۹ بین ۱۲ میلیارد تا ۲۰ میلیارد تومان کسری درآمد برای شهرداری مشهد ایجاد خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد اجرای این طرح را در راستای عادلانه سازی دریافت بهای خدمات دانست و اعلام کرد که انجام آن قطعا موجب کاهش درآمدهای مدیریت شهری خواهد شد.
وی این را هم افزود که اکنون هزینه تمام شده هرسفر حدود ۳۰۰۰ تومان است و فقط ۱۰۰۰ تومان از این مبلغ توسط شهروندان پرداخت میشود که با اجرای این طرح یارانه شهرداری برای استفاده شهروندان از قطارشهری افزون بر دوسوم هزینه تمام شده برای استفاده هر شهروند از قطارشهری خواهد بود.