آمریکا: قصد اعزام نیرو به اوکراین را نداریم رژه سراسری شناور‌های بسیج دریایی به‌مناسبت روز قدس برگزار می‌شود عمان: ایران می‌تواند نقش موثری در ایجاد آتش‌بس در غزه ایفا کند ​​​​​​​بورل: اتحادیه اروپا بر سر تحریم شهرک‌نشینان افراطی صهیونیست به توافق رسید وزیران صهیونیست تهدید به ترک کابینه نتانیاهو کردند صحت انتخابات مجلس در تمامی حوزه‌ها تایید شد دریادار تنگسیری: گذشت زمانی که آمریکا و انگلیس بتوانند نفت این ملت را بدزدند آمریکا، خواستار توضیح اسرائیل درباره اسارت خبرنگار الجزیره شد آمریکا به پیروزی پوتین در انتخابات روسیه واکنش نشان داد تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو در میانه تنش‌ها در مورد غزه سازمان ملل: قحطی قریب الوقوع در شمال غزه بحرانی بی‌سابقه است حمله‌های هوایی شدید آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نماینده منتخب مسجدسلیمان در مجلس تغییر کرد + فیلم گوترش: گزارش‌ها درباره ناامنی غذا در غزه تکان دهنده است شهادت مدیر عملیات پلیس نوار غزه پس از هلاکت یک صهیونیست مجلس شهرداری‌ها را مکلف به صدور مجوز حفاری فیبر نوری در معابر کرد آیا مرگ چارلز سوم، پادشاه انگلستان صحت دارد؟ + بیانیه کاخ باکینگهام معاون وزیر کشور: ۲۷ شهرستان در ایام انتخابات ظرفیت بروز ناآرامی را داشت | داعش هم انتخابات را هدف گرفت مرحله دوم انتخابات مجلس ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود نخستین اظهار نظر انتخاباتی ترامپ درباره ایران تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۸۹ حوزه انتخابیه دیگر (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) رئیس‌جمهور: سوداگری در حوزه غذا پذیرفتنی نیست | کسانی که با جان مردم بازی می‌کنند، به قانون سپرده شوند
سرخط خبرها

چه عواملی موجب پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا خواهد بود؟

  • کد خبر: ۴۷۶۲۰
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۹
چه عواملی موجب پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا خواهد بود؟
تارنمای پولیتیکو در نوشتاری تحلیلی با عنوان "عوامل ناپیدای پیروزی غیرمنتظره ترامپ در انتخابات" به بررسی عللی پرداخته که به رغم پیشروی "جو بایدن" رقیب دمکرات او در نظرسنجی ها، شاید موجب پیروزی ترامپ در انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان) شود.

به گزارش شهرآرانیوز،  "دیوید سایدرز" در این تارنمای آمریکایی نوشته است: تقریبا با هر مقیاس کارشناسان سیاسی، دانشگاهیان و ارزیابی کنندگان برای پیش بینی انتخابات، نتیجه محتمل آن پیروزی بایدن و راهیابی او به کاخ سفید است.

اما درحالی که تنها کمتر از ۲ هفته به روز برگزاری انتخابات باقی مانده است ، واقعیت آشکار ۲۰۲۰ این است که پیش گویی قطعی پیروز آن از هر دوره دیگری دشوارتر است و دمکرات ها برای ارزیابی متغیرهای ناپیدا و ناشناخته ای تلاش می کنند که امکان دارد نامزد آنها را به شکست بکشاند.

با اینکه میزان مشارکت غیرحضوری هواداران دمکرات ها پیش از فرارسیدن روز پایانی، روبه افزایش است، اما مشخص نیست که این میزان آرای ایمیلی برای پیروزی بر هجوم پیش بینی شده جمهوریخواهان به صندوق های رای در روز سوم نوامبر، کافی باشد.

همچنین تردیدهایی درباره درستی برگزاری رای گیری در برخی ایالت های حساس و تعیین کننده، تاثیر تلاش های هواداران حزب جمهوری خواه برای جلوگیری از مشارکت هواداران حزب رقیب و حتی شمار رای های غیرحضوری و ایمیلی که به هر دلیل باطل شود، وجود دارد.

به گفته تام بونیز مدیرعامل شرکت "تارگت اسمارت" برای گردآوری و تحلیل داده های حزب دمکرات؛ در این انتخابات بیشتر از هر دوره دیگری عوامل ناشناخته وجود دارد که بر وجود آنها اطمینان داریم. با وجود در اختیار داشتن ابزارهای سنجش این رقابت شامل نظرسنجی و مدل های پیشگویی،  مشکل این است که همه این ابزارها برای انتخابات عادی ساخته شده اند، نه این مورد که هر چیزی هست به جز انتخابات معمولی.

بونیر در تماس ویدیویی اخیر با رهبران ایالتی حزب دمکرات، دورنمای بسیار مثبت انتخاباتی برای بایدن توصیف کرد، اما هشدار داد که حتی متغیرهای کوچک و کم اهمیت در پیش بینی های مربوط به میزان مشارکت، ممکن است تاثیر اساسی بر نتیجه آن داشته باشد. دمکرات ها به این علت و صرف نظر از عوامل دیگر، ضمن بررسی دقیق نتایج رای گیری زودهنگام، یادداشت های همراه با نگرانی منتشر و خود را برای گذراندن دوره ۲ هفته ای طولانی آماده می کنند.

به گفته "مت بنت" عضو گروه چپ میانه راه سوم؛ ما نمی دانیم که ترامپ در این اوضاع درهم و برهم، چه دیوانگی خواهد کرد. هر روز به اندازه یک هفته و هر هفته به اندازه یک ماه طول می کشد و احساس می کنیم که زمان زیادی میان اکنون و سوم نوامبر باقی مانده است.

گذشته از همه دلایل برای احساس تردید دمکرات ها، نگران کننده ترین عامل کنونی برای آنها همان چیزی که تاکنون برایشان خوب پیش رفته یعنی میزان مشارکت مردم است. به گونه ای که براساس داده های گردآوری شده توسط "پروژه انتخابات ایالات متحده" تا روز یکشنبه، بیش از ۲۷ میلیون شهروند آمریکا رای داده اند و برخی حتی چند ساعت در صف ایستاده اند.

دمکرات ها در ایالت هایی که نتایج به تفکیک حزب ها مشخص شده است، بیشتر از جمهوری خواهان رای آورده اند. هر چند جمهوریخواهان نیز مانند دمکرات ها بر این باور هستند افرادی که پیش از روز سوم نوامبر رای می دهند، بیشتر به دمکرات ها گرایش دارند.

اما کارشناسان امور سیاسی نمی دانند میزان پیشی گرفتن دمکرات ها در رای گیری پیش از موعد چقدر است و آیا این مقدار برای پیروزی بر موج رای دهندگان جمهوری خواه در روز انتخابات حضوری، کافی خواهد بود.

یک کارشناس برجسته امور راهبردی در یادداشتی که در اوایل ماه اکتبر توزیع کرد، به افزایش شمار ثبت نام رای دهندگان سفیدپوست و بدون تحصیلات دانشگاهی به عنوان پایگاه اصلی جمعیتی هواداران ترامپ در پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان اشاره کرد که هشدار آشکاری برای بایدن به شمار می رود. وی در این یادداشت افزود: هیچ پیشینه و نمونه قبلی برای پیروزی ترامپ بر این عقب ماندگی بزرگ، در روزهای نزدیک به انتخابات وجود ندارد.

برای دمکرات ها تردید در باره هویت رای دهندگان، تنها بخشی از معادله است و این هم آشکار نیست که چه تعداد از رای های ایمیلی و در کدام ایالت ها، در پایان باطل اعلام خواهد شد که اصلا مسئله بی اهمیتی نیست. پس از صدور رای دیوان عالی پنسیلوانیا در ماه گذشته (سپتامبر) درباره غیرقابل شمارش بودن و ابطال آرای به اصطلاح لخت، (بدون پاکت مناسب) مقام های انتخاباتی این ایالت هشدار دادند که شاید بیش از ۱۰۰ هزار رای بی اعتبار و باطل اعلان شود. این میزان بیش از ۲ برابر حاشیه ای است که ترامپ با آن هیلاری کلینتون رقیب دمکرات خود را در رقابت های انتخاباتی ۲۰۱۶ در این ایالت شکست داد.

جمهوریخواهان در دیگر ایالت ها نیز موفقیت هایی در روند دریافت حکم قضایی برای جلوگیری از شمارش رای های ایمیلی غیرحضوری پس از روز برگزاری انتخابات، داشته اند. بنابراین پیروزی بایدن تنها به ترغیب دمکرات ها برای ادامه مشارکت در انتخابات حدود ۲ هفته آینده، بستگی نداشته و به اطمینان یافتن از اجرای درست روند رای ریزی نیز وابسته است.

مایکل مک دونالد مدیر برنامه "پروژه انتخابات"؛ هفته گذشته در تحلیلی در باره آرای زودهنگام نوشت: تردیدهایی به ویژه در باره رای دهندگان جوان وجود دارد که برخلاف سالمندان و پیرترها، با سرعت آهسته تری رای می دهند

با این حال او پیش بینی کرد که در هفته های آتی، گفتمان دمکرات ها از ابراز شادی از پیشی گرفتن های زیاد و آشکارا در رای گیری های زودهنگام، به نگرانی در باره عدم مشارکت شمار بسیار زیاد و غیرعادی رای دهندگان جوان در رای گیری غیرحضوری، تغییر خواهد کرد.

دمکرات ها در سال های دیگر به استثنای این بار، راه آزموده شده و در عین حال ناقصی برای کاهش نگرانی هایشان در باره مشارکت داشته اند که عبارت بود از مراجعه حضوری هزاران داوطلب و سازمان دهنده به در خانه های شهروندان برای ثبت نام و برانگیختن آنان به دادن آرایشان. اما بایدن این روش کارزار در به در را به علت نگرانی ها در باره همه گیری ویروس کرونا تا ماه پایانی انتخابات، کنار گذاشت و صحنه عملیات سنتی میدانی را به ترامپ واگذار کرد.

ارزیابی تاثیر کامل عددی این تصمیم بر نتیجه انتخابات تا پایان آن امکان پذیر نخواهد بود، اما یکی از دلایل احتمالی پیش افتادن جمهوریخواهان در چند ایالت مانند فلوریدا از نظر ثبت نام رای دهندگان به شمار می رود که فاصله این حزب را با دمکرات ها از لحاظ شمار رای دهندگان ثبت نام شده، به میزان قابل توجهی کاهش داد.

به گفته نیک ترینر مدیر امور راهبرد کارزار ستاد انتخاباتی ترامپ؛ یکی از ناشناخته های کنونی، شمار دمکرات هایی است که رای می دهند. در سال ۲۰۱۶ داوطلبان یا عوامل حزب دمکرات در اورلاندو بر درخانه های مردم می کوبیدند و به آنها مشارکت حضوری یا غیرحضوری در انتخابات را یادآور می شدند که در این دوره رخ نداده است.

همین موضوع مشارکت بسیاری از هواداران حزب دمکرات در رای گیری، شاید مایه نگرانی دیگری برای این حزب باشد که میلیون ها دلار برای برنامه های آموزش و حفاظت رای دهندگان هزینه می کند. اما ترامپ در مناظره با بایدن، به هوادارانش گفت که به حوزه های رای گیری بروند و با دقت مراقب باشند که برخی از هواداران سرسختش، از آن به عنوان آماده باش مسلحانه برداشت کردند.

متیو لیتمن نگارنده پیشین متن سخنرانی های بایدن که به سازماندهی بانک تلفنی ستاد او نیز کمک کرد، با ابراز نگرانی در باره میزان مشارکت گفت: نگرانم که مردم در هنگام رفتن به پای صندوق، تهدید شوند و این اراذل و اوباش، دار و دسته های مسلح راه بیندازند.

یکی از دلایلی تمرکز سرسختانه کارشناسان ومسئولان برنامه ریزی راهبردهای سیاسی بر سازوکار انتخابات شامل میزان مشارکت و شمارش رای ها، این است که بعید است عامل دیگری روند کارزار انتخاباتی را تغییر دهد. جمهوری خواهان امید خود را به تغییر قابل توجه اوضاع در مورد همه گیری ویروس کرونا یا انتشار انبوه خبرهای خوب اقتصادی، کنار گذاشته اند و این انتخابات هنوز هم مانند ۶ ماه پیش، همه پرسی در باره محبوبیت و عملکرد ترامپ به شمار می رود و هنوز هم در مسیر باخت پیش می رود.

به نظر ویت آیرس مسئول قدیمی نظرسنجی حزب جمهوریخواه؛ از این پس تنها تحول بسیار مهمی در وضع جسمانی ترامپ یا بایدن، می تواند سرنوشت این کارزار را زیر و رو کند.

وی افزود: اما به تدریج دیر می شود که بخشی به این علت است که بسیاری از شهروندان رای هایشان را داده اند. نتیجه این انتخابات زمانی می توانست به صورت موثر تعیین شود که تاریخ برگزاری آن اعلان شد و امکان تعیین نتیجه آن تا زمان فرارسیدن روز انتخابات نیز وجود دارد. اما روزنه امیدواری به رخ دادن حادثه بزرگ که به صورت موثری بر نتیجه انتخابات تاثیر گذارد، کم کم بسته می شود.

نظرسنجی ها نشان می دهند که ترامپ به هر بی ثباتی برای بازکردن راهش به سوی پیروزی در انتخابات برای دستیابی به دور دوم ریاست جمهوری نیاز خواهد داشت. هر چند حتی در باره همین موضوع هم تردید وجود دارد. او نباید همانند بسیاری از حامیانش به شکست کامل خود بر اساس نظرسنجی های همگانی تکیه کند. کارگزاران و نظرسنجی کنندگان هر ۲ حزب می گویند رای دهندگان سفیدپوست و بدون تحصیلات دانشگاهی را که در برخی از نظرسنجی های پیش از انتخابات ۲۰۱۶ نادیده گرفته شده اند، با دقت بیشتری ارزیابی می کنند.

اما بسیاری از دمکرات ها به ابراز تردید در باره وجود رای دهندگان به اصطلاح ساکت و آرام یا خجالتی هوادار ترامپ ادامه می دهند که از گفتن عقیده خود در باره حمایت از رئیس جمهوری به شدت قطب بندی کننده، به نظرسنجی کنندگان، خودداری می کنند. با اینکه بسیاری از سران حزب جمهوری خواه به ویژه در سطح محلی و ایالتی نیز به این موضوع باور دارند.

افزون بر همه این مطالب و با وجود عقب ماندگی ترامپ در ایالت های تعیین کننده، جایگاه او در بسیاری از این ایالت ها، نزدیک به رقیب خود و یا در حاشیه خطای نظرسنجی ها قرار گرفته است.

 به گفته "جف رو" استراتژیست حزب جمهوریخواه که هدایت ستاد انتخاباتی "تد کروز" را در سال ۲۰۱۶ برعهده داشت، توجه داشته باشید که همه این نظرسنجی ها، پس از یک سال تاریخی دشوار لعنتی صورت گرفته و مسیر (پیروزی) برای ترامپ بسته نیست.

اما شاید سرنوشت این رقابت از پیش تعیین شده باشد و هیچ رخداد و تحولی، معادله اصلی را تغییر ندهد که می تواند شامل همه گیری (ویروس و بیماری)، برگزاری نخستین مناظره که برای ترامپ بسیار فاجعه بار بود و بستری شدن او به دلیل آلودگی به ویروس کرونا، بشود.

به گفته "کن مارتین" رئیس حزب دمکرات کشاورزان و کارگران مینه سوتا؛ یک علت اعتماد بنفس او، سختی این رقابت است.

وی افزود: روند انتخابات چهار سال پیش، در هفته های پایانی به میزان قابل توجهی تغییر جهت داد. با توجه اندک به اختلال ناشی از استرس در رقابت های ۲۰۱۶، ممکن بود هیچگاه نفهمید چه موضوعی ممکن است موجب تغییر نظر رای دهندگان در روزهای پایانی شود.

دمکرات ها ملزم به پرداخت هیچ بهای سیاسی برای احتیاط در برنامه ریزی نیستند که به از بین رفتن رضایت تامین کنندگان مالی ستاد بایدن و رای دهندگان بالقوه او، کمک کند.

"جن اومالی دیلون" مدیر ستاد انتخاباتی بایدن روز شنبه در یادداشتی خطاب به هواداران نوشت: واقعیت این است که این رقابت بسیار نزدیک تر از برداشت برخی از اظهارنظرکنندگان در سامانه اجتماعی توئیتر یا شبکه های تلویزیونی است. سرنوشت این انتخابات در ایالت های حساس و بسیار مهم تعیین خواهد شد و ما همچنان شانه به شانه با دونالد ترامپ پیش می رویم.

مشخصه متفاوت دیگر انتخابات ۲۰۲۰ این است که چنین احساسی در هیچ یک از انتخابات های ریاست جمهوری دیگر وجود نداشته است.

بونیر افزود: اگر تنها به نظرسنجی ها نگاه کنید، با احساس اطمینان زیاد،  تنها به گستره پیروزی فکر خواهید کرد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->