اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

شهر در شام غریبان روشن بود

  • کد خبر: ۴۸۴۱
  • ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۷
شهر در شام غریبان روشن بود
حزن و اندوه مشهدالرضا در شام غریبان عاشورای حسینی

ملیحه فلاح - فریاد «وااسفا و واحسینا» از گوشه گوشه شهر شنیده‌شد تا دوباره و هم‌زمان با به صدا درآمدن ناقوس جدال حق علیه باطل، این فریاد در افلاک بپیچد و حزن و اندوه عاشورا و تاسوعای حسینی را در دل هر دلداده‌ای دوچندان کند. 10روز است که در و دیوار شهر به نام سرور و سالار شهیدان و اصحاب باوفای حضرتش مزین شده است و رنگ سیاه عزا بر تن شهر و شهروندان از شهادت پنجمین تن از خورشید آل‌عبا حکایت دارد. داغ حسین(ع) قدیمی نمی‌شود و بعد از گذشت نزدیک به 14قرن، شیعیان و عاشقان خاندان نور، یک‌صدا در سوگش اشک ماتم می‌ریزند.
شاید همین شور و عشق است که باعث شده تا عاشقان اهل‌بیت(ع) در گوشه گوشه شهر، با سنت‌ها و روش‌های مختلف ارادت خود را به این خاندان نورانی ابراز و خیمه عزای حسینی برپا کنند. سینی گردانی برای حضرت قاسم(ع) در شهرک عرب‌ها، مشعل‌گردانی نجفی‌های مقیم مشهد و علم‌کشی مهاجران افغانی، گوشه‌ای از عشق‌بازی زائران و مجاوران مشهد‌الرضا در دهه اول محرم بود.
بارگاه منور رضوی نیز مانند سال‌های گذشته با شروع سال جدید قمری و ماه محرم یکپارچه سیاه و آماده استقبال از عزاداران حسینی شد. حرم امام رئوف(ع) در این روزهای حزن‌انگیز با برپایی برنامه‎ها و آیین‌های گوناگون مأمنی برای عاشقان خاندان عصمت و طهارت بود.
تاسوعای حسینی با قرائت زیارت‌های عاشورا و امین‌ا... و مداحی در وصف علمدار کربلا آغاز شد. چیزی به ظهر نمانده بود که خیل جمعیت عزادار دسته دسته برای عرض تسلیت خیابان‌های شهر را پیموده و به حرم مطهر رضوی مشرف شدند و بعد از آن در صفوفی طولانی به اقامه نماز ظهر پرداختند.
خورشید تاسوعا در حال غروب بود که زائران و مجاوران حرم امام مهربانی‌ها برای شرکت در آیین 281ساله خطبه‌خوانی شب عاشورای حسینی در حرم امام رضا(ع) حضور یافتند. این آیین قدیمی با حضور خادمان آستان رضوی و برخی از مسئولان ازجمله نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی، تولیت آستان قدس رضوی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار خراسان‌رضوی و شهردار مشهد در صحن انقلاب برگزار شد.
برگزاری «محفل انس با قرآن» و «سقای آب و ادب» از دیگر برنامه‌های روز نهم محرم در حرم امام مهربانی‌ها بود.


روز دهم
محرم به دهمین روز خود رسید. صبح روز شهادت حسین‌بن‌علی(ع) و یاران باوفایش شهر در سوز و گداز بود. موجی از دسته‌های عزا زنجیرزنان به سوی حرم مطهر رضوی حرکت کردند تا به یاد عشق‌بازی سالار شهیدان در صحرای کربلا، نماز ظهر عاشورا را هرچه باشکوه‌تر اقامه کنند.
یکی از ویژه‌برنامه‌های صبح روز عاشورای حسینی در جوار مضجع شریف امام هشتم(ع)، برگزاری آیین مقتل‌خوانی اباعبدا...الحسین(ع) برای اولین‌بار از سوی نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی بود تا آیت‌ا... سیداحمد علم‌الهدی در آن از مظلومیت پیامبر اسلام(ص) و ظلم‌های رواشده به اهل‌بیت ایشان بگوید و واقعه جان‌سوز کربلا را شرح دهد.
خیل جمعیت زائران غیرایرانی در کنار ایرانی‌ها و مشهدی‌ها نشان از دلدادگی همه عالم به سالار شهیدان داشت. این حجم از دلدادگی در زمان برپایی نماز ظهر عاشورا به اوج خود رسید تا جایی که به‌جز بارگاه امام هشتم(ع)، خیابان‌های منتهی به حرم رضوی نیز شاهد اقامه نماز دلدادگان حسینی بود و این دلدادگی در گوشه به گوشه شهر نیز دیده می‌شد. عده‌ای از عزاداران هم با حضور در پایگاه‌های انتقال خون شهر مشهد، میزان ارادت خود را به ساحت والای سیدوسالار شهیدان با شرکت در پویش «نذر خون حسینی» به نمایش
گذاشتند.
خورشید عاشورا غروب کرد و گوشه‌های تاریک شهر را تلألؤ نور شمع‌‌های شام غریبان دشت کربلا روشن ساخت. در این میان عزاداران حسینی پس از برپایی نماز مغرب و عشا همراه با خادمان بارگاه ثامن‌الائمه(ع) به یاد اسیران دشت کربلا با برپایی آیین کهن شام غریبان از چهارراه شهدا با شمع‌های روشن در تاریکی شب به سوی حرم امام رضا(ع) حرکت کردند و تا سحر به عزاداری پرداختند. محمدرضا کلائی، شهردار مشهد نیز در جریان بازدید از برخی از ایستگاه‌های صلواتی شهر، کمک به افزایش حال و هوای حسینی در ماه محرم را وظیفه شهرداری مشهد دانست و گفت: مدیریت‌شهری هرکاری را که مردم بخواهند و از عهده آن برآید، انجام داده است و این راه را ادامه خواهد داد. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->