پسر اصفهانی که اجسام آهنی را به خود جذب می‌کند + فیلم ۵ نشانه اصلی کرونای انگلیسی، برزیلی و آفریقایی + عکس علائم کرونای انگلیسی در کودکان + عکس آمار کرونا در ایران ۱۱ اسفند | فوت ۱۰۸ بیمار دیگر در شبانه روز گذشته پرداخت یارانه جدید به بازنشستگان تأمین اجتماعی تا آخر اسفند + جزئیات خودکشی مرد جوان از روی پل لیث صفاری دزفول + فیلم نحوه دریافت خسارت نوسان‌های برق در سامانه بیمه توانیر + جزئیات متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی محقق می‌شود + عکس جزئیات اصلاح دستورالعمل در قرارداد خرید خدمات معلمان تأمین اجتماعی: دیگر نه کارت صادر می‌کنیم نه دفترچه؛ مراقب کلاهبرداری باشید آخرین آمار کرونا در جهان ۱۱ اسفند ۹۹ ۸۲ درصد فوتی‌های کرونا بیماری زمینه‌ای و غیر واگیر دارند امام جمعه دزفول: ۳بار کرونا گرفتم و با داروی امام کاظم شفا یافتم + فیلم صحنه عجیب از دیدار قاتل و خانواده مقتول پیش از اعدام! نخستین زن عکاس در مشهد | نگاهی به تاریخچه ورود دوربین عکاسی به ایران و مشهد مجوز تردد بین شهری برای داوطلبان کنکور دکتری ۱۴۰۰ + جزئیات در مورد بازار داغ انگیزه فروشان | همیشه خواستن توانستن نیست! افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟ مهارت مدیریت اقتصادی خانواده آموختنی است
خبر ویژه
پژوهشگران آمریکایی: ویروس کرونا جهش یافته و مسری‌تر شده است
جدیدترین پژوهش‌ها حکایت از جهش ویروس کرونا دارد. جهش در پروتئین خوشه‌ای کروناویروس، به سرایت بیشتر و ساده‌تر آن منجر شده است. این جهش موسوم به "D۶۱۴G"، راه را برای ورود ویروس به سلول‌های بدن باز می‌کند. این پژوهش، بزرگترین بررسی در مورد توالی ژنتیکی کروناویروس به شمار می‌رود که تاکنون در آمریکا صورت گرفته است.

به گزارش شهرآرانیوز، پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که بروز نوعی جهش در پروتئین خوشه‌ای کروناویروس، به سرایت بیشتر و ساده‌تر آن منجر شده است.

پژوهشی که روی بیش از ۵۰۰۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ انجام شده است، نشان می‌دهد که کروناویروس در حال جهش است و همین موضوع می‌تواند به مسری‌تر شدن آن منجر شود.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که این جهش موسوم به "D۶۱۴G"، در پروتئین خوشه‌ای رخ می‌دهد که راه را برای ورود ویروس به سلول‌های بدن باز می‌کند. این پژوهش، بزرگترین بررسی در مورد توالی ژنتیکی کروناویروس به شمار می‌رود که تاکنون در آمریکا صورت گرفته است.

"ایلیا فینکلشتاین"(Ilya Finkelstein)، استادیار "دانشگاه تکزاس در آستین"(University of Texas at Austin) و از پژوهشگران این پروژه گفت: کروناویروس به خاطر تغییرات ژنتیکی که نه به آن کمک می‌کنند و نه برای آن مضر هستند و همچنین به خاطر فشاری که سیستم ایمنی بدن به آن وارد می‌کند، در حال جهش است.

طی نخستین موج همه‌گیری کووید-۱۹، انواع جدیدی از کروناویروس در بیماران کشف شد و با آغاز موج دوم، این تنوع افزایش یافت. پژوهشی که در ماه ژوئیه در مورد توالی ژنتیکی کروناویروس انجام شد، نشان داد انواع گوناگون کروناویروس که حامل جهش D۶۱۴G هستند، طی یک ماه به تسلط جهانی رسیده‌اند.

سوال مدنظر پژوهشگران این است که چرا انواع کروناویروس حامل این جهش، از انواع دیگر پیشی گرفته‌اند.

شاید پاسخ این باشد که کروناویروس، مسری‌تر شده است. پژوهشگران انگلیسی در بررسی ۲۵ هزار توالی ژنوم دریافتند که ویروس‌های حامل جهش D۶۱۴G، سریع‌تر از ویروس‌های فاقد این جهش منتقل می‌شوند و عفونت بیشتری ایجاد می‌کنند. در هر حال، نتایج این پژوهش نتوانست همه دانشمندان را قانع کند زیرا برخی از آنها باور داشتند که ممکن است جهش D۶۱۴G تنها در نخستین ویروس‌هایی که به اروپا و آمریکای شمالی رسیدند، رخ داده باشد.
پروتئین خوشه‌ای کروناویروس همچنان به جهش‌های بیشتر ادامه می‌دهد. پژوهشگران "بیمارستان متودیست"(Methodist Hospital) آمریکا در بررسی‌های آزمایشگاهی نشان دادند که حداقل یک نمونه از چنین جهش‌هایی، به پروتئین خوشه‌ای امکان می‌دهد تا پادتنی را که بدن انسان به صورت طبیعی برای مقابله با کروناویروس تولید می‌کند، مورد حمله قرار دهد. این موضوع می‌تواند به کروناویروس کمک کند تا به سادگی سیستم ایمنی بدن را پشت سر بگذارد و بسیار ساده‌تر میان افراد گوناگون منتقل شود.

نکته مثبت در اینجاست که این جهش‌ها به ندرت رخ می‌دهند و شدت بیماری افراد مبتلا را بیشتر نمی‌کنند. به گفته فینکلشتاین، او و همکارانش در این بررسی ندیده‌اند که ویروس‌ها یاد بگیرند به واکسن‌ها و یا پادتن‌های درمانی حمله کنند.

وی افزود: کروناویروس به جهش خود ادامه می‌دهد تا جهان را تحت تسلط درآورد. تلاش‌ برای نظارت واقعی و پژوهش‌هایی مانند پژوهش ما می‌توانند پیشرفت واکسن‌ها و روش‌های درمانی را تضمین کنند.
این پژوهش، در مجله "mBio" به چاپ رسید.

منبع: ایسنا