ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد رویداد «امید فردوسی» با رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد سامسونگ، به صورت رایگان، صفحه‌نمایش گوشی‌هایی را که مشکل خط سبز دارند، تعویض می‌کند شرکت فنلاندی گوشی اختصاصی خودش را خواهد داشت | HMD Pulse Pro به‌جای Nokia ارتش کره جنوبی احتمالا استفاده از آیفون را برای نیروهایش ممنوع کند «سیستم بادبان خورشیدی» ناسا چیست و چگونه کار می‌کند؟ + عکس مایکروسافت Phi-3-mini را معرفی کرد | یک مدل کوچک هوش مصنوعی که کارهای بزرگی می‌کند گوشی Galaxy Z Flip 6 هفت رنگ خواهد داشت
سرخط خبرها

چرا زمان در نقاط مختلف زمین متفاوت است؟

  • کد خبر: ۴۸۸۲۸
  • ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
چرا زمان در نقاط مختلف زمین متفاوت است؟
برای آن‎ها که خودشان در رفت‌و‎آمد بین کشور‌ها هستند یا عزیزی خارج از وطنشان دارند، موضوع زمان و تنظیم ساعت ماجرای بغرنجی است. همیشه باید حساب و کتاب کنند که الان آنجا چه ساعتی است؟ می‎شود تماس گرفت یا نه؟
مریم ملی | شهرآرانیوز -  زمانی که ما با آن کار می‌کنیم «زمان خورشیدی» است که در قدیم برای راحتی و جلوگیری از سردرگمی ابداع شد، اما حالا همین نوع محاسبه برای کسانی که مسافر هستند یا فضای کاری بین‏‌المللی را تجربه می‎کنند، مشکل‌ساز شده است. استیو هانکه، استاد اقتصاد کاربردی در دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور آمریکا، می‎گوید مبنای اندازه‌گیری زمان، حرکت خورشید است و برای همین هم اولین ساعت‎ها ساعت‎های خورشیدی بودند. مثلا ظهر در لندن ۱۰ دقیقه زودتر از ظهر در بریستول، جایی در ۱۹۳ کیلومتر دورتر (غربی‎تر) فرامی‎رسد و این نتیجه محاسبه زمان با حرکت خورشید در آسمان مناطق مختلف است، اما اصل مشکلات از سال ۱۸۰۰ شروع شد که خطوط راه‌آهن و قطار‌های سریع‎السیر سرزمین‎های مختلف را به هم وصل کردند. هانکه می‎گوید همین موقع‏‌ها بود که مردم حسابی درگیر زمان شده بودند و به‌دلیل اختلاف ساعت شهر‌ها و کشور‌ها قطار‌ها را از دست می‌دادند و به اشتباه می‎افتادند. این مسئله فقط اروپا را به‌هم نریخته بود، بلکه گریبان آمریکایی‏‎ها را هم گرفته بود. آنجا هر شهر فاصله زیادی از شهر دیگر داشت و هرکدام با هم اختلاف زمان در حد ساعت داشتند.
 

جا ماندن از قطار سبب خیر شد


درنهایت یک مهندس اسکاتلندی‌الاصل به نام سر سندفورد فلمینگ در سال ۱۸۷۶ به‌دلیل اشتباه در یک جدول زمانی چاپ‌شده، دیر به قطار رسید و درحالی‌که حسابی عصبانی شده بود، تصمیم گرفت برای حل این ماجرا فکری بکند. فلمینگ سیستمی ابداع کرد که در آن جهان به ۲۴ منطقه زمانی تقسیم شده بود که در فواصل تقریبی ۱۵ درجه در کل کره زمین قرار داشتند.

سرانجام جهان سیستم پیشنهادی فلمینگ را پذیرفت، که در آن زمان نه بر اساس روز خورشیدی محلی، بلکه بر اساس اینکه چند منطقه زمانی، مکانی را از رصدخانه سلطنتی گرینویچ در انگلستان جدا می‎کنند، تعیین می‏شد. شهر گرینویچ در انگلستان به‌عنوان مبدائی انتخاب شد که زمان آن به‌عنوان یک زمان مشخص جهانی در نظر گرفته می‌شد.
بیشتر کسانی که در قدیم از نمودار‌های دریایی استفاده کرده‎اند، گرینویچ را به‌عنوان نصف‌النهار اصلی یا طول جغرافیایی صفر درجه تعیین می‎کنند. این خطی است که کره زمین را به ۲ نیمکره شرقی و غربی تقسیم می‎کند.

 

چرا زمان در نقاط مختلف زمین متفاوت است؟


زمان جهانی؛ ارمغان دنیای مدرن


با این اصلاحات و تغییرات زمانی مشکلات تازه‎ای به وجود آمد. در قرن بیستم و ظهور مسافرت‎های هوایی، فواصل طولانی که در بازه زمانی کوتاه طی می‎شد و همین‎طور فراگیر شدن اینترنت و دستگاه‎های تلفن همراه باعث ایجاد ارتباط فوری بین مردم در سراسر کره زمین شد و اوضاعی را ایجاد کرد که در آن ما کاملا با رویداد‌های دورترین نقاط دنیا در ارتباط هستیم. به همین دلیل است که چندسال پیش، هانکه و همکارش، ریچارد کان هنری، استاد فیزیک و نجوم دانشگاه جان هاپکینز، راه‌حل ساده‎تری را ارائه دادند. آن‎ها می‎خواهند مناطق زمانی را به‌طور کامل از بین ببرند و کل جهان را در زمان جهانی (UTC) قرار دهند. در سیستم آن‌ها، وقتی در یک مکان ساعت ۹:۰۰ است، در همه جای کره زمین ساعت ۹:۰۰ است، حتی اگر یک مکان صبح باشد و یک مکان دیگر عصر. هنری معتقد است که «سردرگمی بی‌پایان برای همیشه از بین خواهد رفت.» و زندگی ساده‌تر خواهد شد. این مقاله در ماه مه ۲۰۱۹ در Journal of Health Economics منتشر شده است.

از آنجا که هانکه و هانری در سال ۲۰۱۲ پیشنهاد لغو مناطق زمانی را دادند، افراد مختلف مانند نویسنده نیویورک‌تایمز، جیمز گلیک، از این ایده حمایت کرده‎اند و احتمالا مدتی زمان می‌برد تا زمان جهانی در تمام نقاط دنیا اجرایی شود.


زندگی به روال سابق با یک ساعت همگانی


البته چندسالی است که این ایده در بسیاری از مشاغل اجرایی شده است. به‌عنوان مثال خلبان‎ها و کنترل‌کننده‎های ترافیک هوایی در ایالات متحده با زمان جهانی کار می‌کنند. معامله‎گران مالی و بازار‌های بورس جهانی که معاملاتی خارج از مرز‌ها و همچنین مناطق زمانی دارند هم با زمان جهانی پیش می‌روند تا از صحت قیمت‌گذاری‌ها مطمئن شوند. در کنار همه این‎ها سیستم اینترنت با زمان جهانی کار می‎کند. ممکن است اولش فکر کنید ساعت جهانی کل برنامه روزانه زندگی‎تان را به هم می‎ریزد، ولی این‌طور نیست. مردم می‎گویند اوه، اگر زمان جهانی بشود و یک ساعت همگانی وجود داشته باشد، معنایش این است که وقتی بیرون هوا تاریک باشد، باید تازه به محل کار برویم، اما این تصور درستی نیست. فرض کنید فردی که همیشه در نیویورک ساعت ۹ صبح سرکار می‎رفته است، حالا با تغییر ساعت‎ها به زمان جهانی ساعت کاری‎اش متناسب با طلوع و غروب خورشید پیش خواهد رفت، درحالی‌که ممکن است ساعت مچی‎اش عدد ۱۴ را نشان بدهد، ولی او می‎داند در منطقه او خورشید طلوع کرده و صبح است و باید کارش را آغاز کند.


منبع


science.howstuffworks.com
 
چرا زمان در نقاط مختلف زمین متفاوت است؟
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->