سرخط خبرها

حاکمیت قانون

  • کد خبر: ۴۸۸۳
  • ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۶
حاکمیت قانون
سیدوحید هاشمی دبیر ستاد صیانت از حقوق شهرنشینی شهرداری منطقه12

اصالت حاکمیت قانون یگانه راه تحقق و صیانت از حقوق شهروندی است. گفتمان غالب در روزگار ما مبتنی بر اصالت حقوق است، این درحالی است که در اعصار گذشته اصالت با تکالیف بود و کمتر از حقوق انسان‌ها سخنی در میان می‌آمد. البته به برکت وجود ادیان یک سلسله حقوق در عرف عمومی رعایت می‌شود که هیچ‌گاه به عنوان یک گفتمان غالب بروز نکرده‌ است. از زمانی که واژه‌هایی مانند «دولت ملت» و «شهروند و حقوق شهروندی» در ادبیات سیاسی و اجتماعی، وارد واژگان عمومی شد، یکی از جدی‌ترین بحث‌ها بین فلاسفه و حقوق‌دانان، همواره توازن بین حقوق و تکالیف شهروندی بود.
رابطه منصفانه و عادلانه بین شهروندان و حاکمیت، حاکمیت با شهروندان و شهروندان با شهروندان، اساس حقوق و تکالیف شهروندی را شکل می‌دهد. دستیابی به یک شهر کارآمد، پویا و موفق در ارتباط مستقیم با نحوه و نسبت تحقق حقوق و تکالیف شهروندی است. یک رابطه دیالکتیک و دوسویه بین حقوق و تکالیف وجود دارد و توازن در این دو مقوله منجر به شکل‌گیری شهری آرمانی و انسان‌محور خواهد شد.
ستاد صیانت از حقوق شهرنشینی می‌کوشد تا از یک‌سو شهروندان را با حقوق شهرنشینی آشنا کند و تکالیف متقابل را نیز به آن‌ها آموزش دهد و از سوی دیگر مدیریت شهری را برای حفظ حقوق عامه ترغیب کرده و تکالیف نهادهای عمومی را پررنگ کند. آن‌ها باید در گام نخست رابطه حقوق و تکالیف متقابل بین مردم و حاکمیت را سامان دهند و در گام دوم رابط بین شهروندان با یکدیگر در عرصه‌های جامعه را بهینه سازند. البته آنچه در این بین حائز اهمیت است، افزایش سطح آگاهی عمومی و ایجاد یک مطالبه اجتماعی برای تحقق و ترویج حقوق و تکالیف شهروندی است. نخبگان، فرهنگیان، فرهیختگان و رسانه‌ها نیز باید به رسالت خود برای آگاه‌سازی شهروندان عمل کنند و زمینه‌های ایجاد یک گفتمان جدی در عرصه جامعه را شکل دهند.
مدیریت شهری و شهرداری با تشکیل ستاد صیانت از حقوق شهرنشینی می‌کوشد تا در ساختن شهری اخلاق‌مدار و انسان‌محور پیشگام باشد. در این راه شهرداری منطقه12 با اجرای طرح شهرداری الکترونیک در حوزه حفاظت و صیانت از حقوق شهروندان پیشگام شده‌ و با تهیه و تنظیم فرآیندهای خدمت‌رسانی به‌طور غیرحضوری در بسته وب می‌تواند تسهیلگر بسیاری از مشکلات در حوزه مدیریت شهری باشد. در این طرح بیش از 50خدمت در طرح شهرداری الکترونیک و شهر هوشمند غیرحضوری ارائه می‌شود و دستاورد ملموس آن سرعت عمل، کاهش خطای انسانی، افزایش دقت و کیفیت در پاسخ‌گویی و خدمت‌رسانی بهتر به شهروندان است. از طرفی احداث و بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی گامی بزرگ برای اهالی ناحیه منفصل توس بوده که در راستای رعایت حقوق برابر برای شهروندان و حق دسترسی همگانی به فضاهای سبز مناسب و زیبا احداث شده‌ است.
امید است با افزایش آگاهی‌های عمومی در این زمینه شهروندان در فرآیند ایجاد گفتمان حقوق شهرنشینی حضور فعال داشته باشند و نتیجه آن نیز تجلی عدالت و انصاف در مناسبات اجتماعی و حفظ کرامت انسانی برای شهروندان است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->