واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان
سرخط خبرها

چه فیلم‌هایی در سی‌ونهمین دوره جشنواره فجر حضور خواهند داشت؟

  • کد خبر: ۴۸۸۶۹
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷
چه فیلم‌هایی در سی‌ونهمین دوره جشنواره فجر حضور خواهند داشت؟
پس از شیوع کرونا در کشور بسیاری از رویداد‌های فرهنگی و هنری دچار مشکل شدند، به طوری که برخی از آن‌ها به طور کامل لغو شدند، برخی به تعویق افتادند و برخی نیز با شیوه متفاوت و محدود برگزار شدند. در این بین درباره سرنوشت یکی از مهم‌ترین رویداد‌های کشور هنوز تصمیمی گرفته نشده‌است.
شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز - سی‌ونهمین دوره جشنواره ملی فجر براساس روال همیشگی‌اش باید بهمن امسال برگزار شود، اما شیوع کرونا در کشور برگزاری این رویداد را برای اولین‌بار با اما و اگر‌های زیادی روبه‌رو کرده‌است. رویدادی که حتی در زمان جنگ تحمیلی متوقف نشده‌بود و هرسال میزبان علاقه‌مندان به هنر هفتم بود. فراخوان جشنواره فیلم فجر معمولا در مهر و آبان هرسال منتشر می‌شد، اما تا این لحظه خبری از انتشار فراخوان برای این رویداد نیست.
 
درحالی که فراخوان دیگر رویداد‌های هنری فجر امسال، یعنی جشنواره‌های موسیقی و تئاتر در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته‌است. براساس آخرین گفته‌های محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر هنوز تصمیم قطعی برای وضعیت جشنواره گرفته نشده‌است، اما تمام تلاش مسئولان براین است که این جشنواره امسال برگزار شود. برگزاری به گفته او با رعایت تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی خواهد بود. طباطبایی‌نژاد همچنین گزینه دیگر پیش روی جشنواره را برگزاری آن در سال آینده و هم‌زمان با جشنواره بین‌المللی فجر بیان کرده‌است. در این بین نکته‌ای که باید مدنظر قرار گیرد، این است که در صورت قطعی شدن برگزاری جشنواره فیلم فجر در بهمن امسال چه تعداد فیلم برای حضور در جشنواره ثبت‌نام می‌کنند.
 
ازآنجایی که با شیوع ویروس کرونا مراحل تولید بسیاری از پروژه‌ها متوقف شده و یا به کندی پیش می‌رود ممکن است بسیاری از آثار مهم برای رقابت در جشنواره آماده نشوند. همین موضوع می‌تواند ضربه بیشتری را به جشنواره وارد کند. براساس گفته‌های دبیر جشنواره، سال گذشته در بخش فیلم‌های سینمایی حدود ۸۰ فیلم متقاضی حضور در بخش رقابت اصلی بودند که از بین آن‌ها ۲۲ فیلم انتخاب شدند. اما امسال طبق آمار، فیلم‌هایی که تولیداتشان تمام شده و به جشنواره می‌رسند، یک‌سوم سال گذشته هستند. با توجه به تمام این، اما و اگر‌ها ما در نوشتار پیش‌رو نگاهی داشته‌ایم به وضعیت فیلم‌هایی که این روز‌ها در دست تولید هستند و احتمال حضورشان در جشنواره فیلم فجر می‌رود.


منتظر «قهرمان» و «شیشلیک»

 

مشهدی‌ها به «فجر» می‌رسند؟

 
یکی از مهم‌ترین آثار امسال قطعا فیلم جدید اصغر فرهادی است. این کارگردان برنده اسکار فیلمی با نام «قهرمان» را می‌سازد. مراحل تصویربرداری این اثر قراربود مرداد آغاز شود، اما شیوع کرونا باعث شد مهر امسال سرآغاز تولید «قهرمان» باشد. همین تأخیر دو ماهه نیز حدس زدن رسیدن یا نرسیدن فیلم جدید فرهادی به جشنواره را سخت کرده‌است. در این اثر محسن تنابنده و امیر جدیدی به عنوان بازیگران اصلی انتخاب شده‌اند و چندین بازیگر بومی نیز در کنار آن‌ها به ایفای نقش می‌پردازند. به تازگی هم برخی رسانه‌ها از قطعی‌شدن حضور رعنا آزادی‌ور در «قهرمان» خبر داده‌اند. او پیش از این در فیلم «درباره الی» با فرهادی همکاری کرده بود.

اثر جدید محمدحسین مهدویان دیگر فیلم مهمی است که در صورت برگزاری جشنواره می‌تواند تنور رقابت را داغ کند. این کارگردان که از سال ۹۴ به صورت متوالی در جشنواره فیلم فجر حضور داشته‌است، فیلمی با نام «شیشلیک» را در دست ساخت دارد. اثری متفاوت با تمام آثار پیشنش. «شیشلیک» نه سیاسی است نه اجتماعی، بلکه فیلمی در فضای کمدی است که در آن یکی از محبوب‌ترین بازیگران سینمای ایران یعنی رضا عطاران به ایفای نقش خواهد پرداخت. اثر جدید مهدویان در تابستان امسال فیلم‌برداری شد و هم‌اکنون درحال طی کردن مراحل فنی است.
 
علاوه بر عطاران بازیگران دیگری، چون پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، مه‌لقا باقری و جمشید هاشم‌پور نیز در این فیلم حضور دارند. امیرمهدی ژوله هم به عنوان نویسنده فیلم‌نامه، گروه را همراهی می‌کند. رضا عطاران بازیگر مشهدی سینما به‌تازگی در فیلم دیگری هم به ایفای نقش پرداخته‌است. «روشن» به کارگردانی روح‌ا... حجازی که مراحل فنی‌اش این روز‌ها درحال پیگیری است. گفته شده عطاران در این فیلم نقشی جدی را برعهده دارد. باید دید این بازیگر مشهدی می‌تواند بازی خوبش را در «دهلیز» تکرار کند؟ «روشن» ششمین فیلم روح‌ا... حجازی است و علاوه بر عطاران سارا بهرامی و سیامک انصاری نیز در آن به ایفای نقش می‌پردازند.


نوید محمدزاده با ۳ فیلم

 

مشهدی‌ها به «فجر» می‌رسند؟

 
در سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر بود که نوید محمدزاده اعلام کرد در دوره بعدی جشنواره حضور نخواهد داشت. همین اتفاق هم رخ داد و او در سال ۹۸ تنها در سریال «قورباغه» جلوی دوربین رفت. اما با آغاز سال ۹۹ محمدزاده دوباره نگاه مثبتی به پروژه‌های سینمایی در پیش گرفت و نقش‌آفرینی در سه اثر را پذیرفت. یکی از این آثار که از شانس بیشتری برای رسیدن به جشنواره فیلم فجر برخوردار است «شب، داخلی، دیوار» نام دارد. فیلمی به کارگردانی وحید جلیلوند که محمدزاده در آن نقش یک نابینا را ایفا خواهد کرد.
 
نقشی که این بازیگر را با چالش جدیدی روبه‌رو می‌کند. این فیلم در حال طی کردن مراحل تولید خود بود که با مثبت اعلام شدن تست کرونای نوید محمدزاده در روز‌های پایانی مهر، فیلم‌برداری آن متوقف شد. احتمالا با بهبودی کامل این بازیگر مراحل تصویربرداری «شب، داخلی، دیوار» از سرگرفته خواهد شد. دایانا حبیبی، علیرضا کمالی، سعید داخ، دانیال خیری‌خواه و امیر آقایی از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

«تفریق» به کارگردانی مانی حقیقی نیز دیگر اثری است که حضور محمدزاده در آن قطعی شده ‌است. محمدزاده در این فیلم برای اولین‌بار روبه‌روی ترانه علیدوستی قرار خواهد گرفت. مراحل پیش‌تولید «تفریق» از مدت‌ها قبل آغاز شده، اما هنوز خبری از آغاز تولید آن منتشر نشده‌است. احتمالا این اثر بعد از پایان بازی محمدزاده در فیلم «شب، داخلی، دیوار» کلید خواهد خورد. محمدزاده بازی در اثر جدید رضا میرکریمی را نیز پذیرفته‌است. این فیلم که «نگهبان ‌شب» نام دارد مراحل پیش‌تولیدش را پشت سر می‌گذارد. با توجه به مبتلا شدن میرکریمی به کرونا مراحل ساخت این فیلم به تعویق افتاده، به این ترتیب احتمال آماده نشدن آن برای فجر امسال (در صورت برگزار شدن) وجود دارد.


پربازیگرترین اثر سال آماده رونمایی در جشنواره

 

مشهدی‌ها به «فجر» می‌رسند؟

 
نرگس آبیار بعد از درخشش با فیلم «شبی که ماه کامل شد» در سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به سراغ روایت داستان زنانه دیگری در «ابلق» رفته‌است. بهرام رادان، الناز شاکردوست، مهران احمدی، هوتن شکیبا و گلاره عباسی گروه بازیگران این فیلم سینمایی را تشکیل می‌دهند. نرگس آبیار اثرش را از اواخر اردیبهشت جلوی دوربین برد و مرحله تولید را در تابستان به پایان رساند. این فیلم احتمالا جزو آثاری است که مشکلی برای رسیدن به فجر نخواهد داشت.

«بدون همه چیز» تازه‌ترین ساخته محسن قرایی پس از فیلمِ «سد معبر» از جمله تولیدات پربازیگر و پرلوکیشن امسال سینمای ایران است که در صورت برگزاری جشنواره فیلم فجر می‌تواند مخاطبان زیادی را باخود همراه کند. قرایی پیش‌تولید اثر جدیدش را اردیبهشت امسال با قطعی شدن حضور پرویز پرستویی، هدیه تهرانی و شهاب حسینی در فیلم آغاز کرد. اما اول شهریور بود که جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده این فیلم اعلام کرد، با توافق طرفین شهاب حسینی از پروژه جدا و هادی حجازی‌فر جایگزین او شده‌است. درنهایت فیلم‌برداری «بدون همه چیز» پس از سه ماه در اوایل آبان به پایان رسیده و قرار است به‌زودی مراحل فنی فیلم آغاز شود تا نخستین نمایش آن در صورت مناسب بودن شرایط در سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر باشد. علاوه بر اسامی بازیگران ذکر شده باران کوثری، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی، بابک کریمی، فرید سجادی حسینی و لاله مرزبان در این فیلم حضور دارند.

مسعود کیمیایی کارگردان پیشکسوت سینما نیز این روز‌ها در حال تدارک اثر جدیدش با نام «خائن‌کشی» است. این فیلم داستانش برداشتی از زندگی «مهدی بلیغ» یکی از مشهورترین کلاهبردارانی است که پیش از انقلاب به «آرسن لوپن ایران» مشهور شده بود. از نکات جالب توجه این اثر می‌توان به قطعی‌شدن حضور مهران مدیری به عنوان یکی از بازیگران آن اشاره کرد. این اولین همکاری مشترک کیمیایی و مدیری است که پیش از این قرار بود در فیلم «جرم» در کنار هم باشند، اما به دلایلی انجام نشد. امیر آقایی و سارا بهرامی دیگر بازیگران «خائن‌کشی» هستند.


آثار سینماگران خراسانی

 

مشهدی‌ها به «فجر» می‌رسند؟

 

۳ سینماگر خراسانی نیز فیلم‌هایی را در دست ساخت دارند که احتمال رونمایی‌شدن آن‌ها در فجر وجود دارد.
سعید سهیلی مراحل فیلم‌برداری «گشت ۳» را به پایان رسانده‌است. قرار بود بخش‌هایی از این فیلم در مشهد فیلم‌برداری شود، اما همکاری‌های لازم با سهیلی صورت نگرفت. بهنام بانی خواننده معروف موسیقی پاپ یکی از بازیگران «گشت ۳» است که در کنار ساعد سهیلی و پولاد کیمیایی بازیگران اصلی دو قسمت قبل این فیلم، نقش‌آفرینی کرده‌است. ریحانه پارسا، میرطاهر مظلومی، امیر محاسبتی و امیر جعفری هم در «گشت۳» حضور دارند. از حمید فرخ‌نژاد نیز می‌توان به عنوان غایب بزرگ «گشت ۳» نام برد.

مهدی صباغ‌زاده دیگر سینماگر مشهدی فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی» را برای فجر سی‌ونهم آماده می‌کند. او تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده دارد و پسرش کاوه صباغ‌زاده کارگردان آن است. «رمانتیسم عماد و طوبی» که در ژانر کمدی رمانتیک فانتزی تولید شده اکنون مراحل نهایی جلوه‌های بصری را پشت سر می‌گذارد. سارا بهرامی در دومین تجربه همکاری با کاوه صباغ‌زاده پس از «ایتالیا ایتالیا» این بار به عنوان راوی و قصه‌گو با فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی» همراه شده است. الناز حبیبی، حسام محمودی و علی انصاریان هم بازیگران این فیلم‌سینمایی هستند.

عادل تبریزی، هنرمند جوان مشهدی، هم اولین فیلم بلند سینمایی‌اش را احتمالا در فجر امسال رونمایی خواهد کرد. فیلمی به نام «گیجگاه» که در حال و هوای فضای دهه شصت و هفتاد فیلم‌برداری شده و در آن بازیگرانی، چون باران کوثری، حامد بهداد، سروش صحت و جمشید هاشم‌پور به ایفای نقش پرداخته‌اند.

نیما جاویدی و فریدون جیرانی دو سینماگر دیگر خراسانی هم برای آثار جدیدشان پروانه ساخت گرفته‌اند، اما تا این لحظه خبری از مراحل ساخت آن‌ها منتشر نشده و بعید است که به جشنواره فیلم فجر امسال برسند. اثر نیما جاویدی «قلعه» و فیلم فریدون جیرانی «میخواهم سالم زندگی کنم» نام دارد.


نعمت‌ا... با ۲ فیلم

 

مشهدی‌ها به «فجر» می‌رسند؟

 

از دیگر آثار مهمی که امکان حضور در جشنواره فیلم فجر امسال را دارند می‌توان به فیلم کمدی «رقصنده» به کارگردانی بهمن گودرزی با بازی امین حیایی و امیر جعفری اشاره کرد. موضوع اصلی این فیلم مهاجرت است.

حمید نعمت‌ا... نیز پیش‌تولید فیلم جدیدی با نام «چشم و ابرو» را آغاز کرده‌است. فیلمی که قرار است برای اولین‌بار لیلا حاتمی و محمدرضا گلزار را روبه‌روی هم قرار دهد.
 
نعمت‌ا... «قاتل و وحشی» را نیز که سال گذشته به جشنواره فجر نرسید، با بازی لیلا حاتمی آماده اکران دارد. با توجه به اینکه هنوز «چشم و ابرو» در مرحله پیش‌تولید قرار دارد، احتمالا نعمت‌ا... با «قاتل و وحشی» در فجر امسال حضور داشته باشد.

لیلا حاتمی حضور در فیلم دیگری را نیز پذیرفته است. فیلمی به نام «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی که اکنون آخرین روز‌های پیش‌تولید را سپری می‌کند. «دسته دختران» روایتی از حماسه مقاومت سی‌وچهارروزه شهر خرمشهر در دوران دفاع مقدس است. پیش از این فیلم «ویلایی ها» را ساخته بود که این اثر نیز به حضور زنان در جنگ تحمیلی می‌پرداخت.

«صحنه زنی» به کارگردانی علیرضا صمدی با حضور بازیگرانی، چون مهتاب کرامتی، بهرام افشاری و مجید صالحی و «چپ‌راست» ساخته حامد محمدی با حضور رامبد جوان، پیمان قاسمخانی، ویشکا آسایش و سارا بهرامی که هر دو تصویر‌برداری‌شان به پایان رسیده‌است، از فیلم‌هایی هستند که احتمالا در فجر امسال رونمایی خواهند شد. «مجوز خروج» به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده با نقش‌آفرینی رضا کیانیان، بازیگر مشهدی سینما و تلویزیون نیز شانس حضور در جشنواره فیلم فجر را دارد.

از میان کارگردانان فیلم‌اولی هم می‌توان به نام حمیدرضا آذرنگ بازیگر تئاتر و سینما که فیلم «روزی روزگاری آبادان» را جلوی دوربین برده و مستانه مهاجر تدوینگر سینما که اثری به نام «جوجه تیغی» را ساخته اشاره کرد.
 
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->