اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت
سرخط خبرها

هویت‌بخشی فرهنگی به الهیه و قاسم آباد روی میز شورای شهر مشهد

  • کد خبر: ۴۸۹۷۳
  • ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
هویت‌بخشی فرهنگی به الهیه و قاسم آباد روی میز شورای شهر مشهد
به گفته رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر، هویت بخشی فرهنگی به مناطقی همچون قاسم‌آباد و الهیه در قالب طرح تفصیلی شمال غرب در دستور کار قرار دارد.
علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ محمدهادی مهدی‌نیا در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به ویژگی‌های طرح تفصیلی حوزه شمال غرب مشهد گفت: این طرح تفصیلی ۲ منطقه جوان و تازه تأسیس مشهد (۱۰ و ۱۲) و بخشی از منطقه ۲ را دربر می‌گیرد و با توجه به جوانی این حوزه شهری و اینکه طی ۲ دهه اخیر شاهد جمعیت پذیری و توسعه پذیری مناطق قاسم آباد، الهیه و محور آزادی بودیم موضوعات مربوط به جمعیت پذیری، توسعه شهری و تأمین زیرساخت‌های در این مناطق در طرح تفصیلی این حوزه نقش مهمی دارد.
 
وی با تأکید بر اینکه براساس تجربه شهر‌های جوان و مناطق جدید طی دهه‌های اخیر شاهد هستیم که مناطق جدید به مناطقی خوابگاهی تبدیل شده و به عناصر هویتی و معنابخشی به فضای شهری توجه نشده است، تصریح کرد: ازاین رو موضوع هویت و معنابخشی به منطقه الیهه و قاسم آباد برای ما مهم است و این موضوعات نیز در اولویت طرح تفصیلی حوزه شمال غرب قرار گرفته است. ما مناطق الهیه و قاسم آباد را صرفا به عنوان مناطق خوابگاهی نمی‌خواهیم بلکه باید تمام عناصر هویتی نیز در آن‌ها شکل گیرد.
وی تأکید کرد: البته در برنامه عملیاتی شهرداری مشهد و ۵۰ پروژه‌ای که مورد توافق شهردار و شورای شهر هم بوده است به موضوعات هویت بخشی به مناطق ۱۰ و ۱۲ توجه شده است.


ایجاد عناصر هویتی در شمال غرب

مهدی نیا در ادامه با بیان اینکه یکی از مباحث مطرح شده در طرح تفصیلی حوزه شمال غرب، موضوع ترافیک و ایجاد پایانه مسافری است، افزود: در این حوزه قرار است موضوع پایانه غرب مشهد متشکل از پایانه اتوبوس رانی شمال استان، خط ریلی مشهد-گرگان، اتصال قطاربرقی سریع السیر مشهد-گلبهار-چناران و از همه مهم‌تر انتهای خط ۳ قطارشهری مشهد و دپوی این خط در محدوده ۱۶۰ هکتاری مد نظر قرار گیرد که این اتفاق هم به عنوان یکی از عناصر اصلی در طرح تفصیلی این حوزه حائز اهمیت است.

وی افزود: همچنین محدوده اختلافی حریم شهرستان‌های مشهد و طرقبه و شاندیز یکی از موضوعات مهم برای اجرایی شدن مناسب این طرح تفصیلی است که امیدواریم با تصویب و ابلاغ این طرح و با همتی که بین وزارت خانه‌های کشور و راه و شهرسازی و نهاد‌های استانی وجود دارد این اختلاف سیزده ساله ۲ شهرستان هم حل وفصل شود.
وی ادامه داد: اخیرا طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه شمال غرب مشهد به شورا ارسال شده و اکنون این طرح تفصیلی به عنوان چهارمین طرح تفصیلی مشهد از میان ۷ طرح تفصیلی این کلان شهر در کمیسیون‌های مربوط در حال چکش کاری است.

مهدی‌نیا افزود: طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه شمال غرب به عنوان چهارمین طرح تفصیلی پیشنهادی کلان شهر مشهد پس از طرح‌های تفصیلی حوزه جنوب غرب، جنوب شرق و مرکزی از سوی مشاور به شورا ارسال شده است. وی تصریح کرد: تاکنون برای بررسی کلیات این طرح تفصیلی یک جلسه کارگروه برگزار شده است و اکنون طرح تفصیلی حوزه شمال غرب برای بررسی‌های تخصصی به کمیسیون‌های شهرسازی و معماری، برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی، عمران، حمل ونقل و ترافیک، خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست و فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر ارجاع داده شده است.
 
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همچنین در مورد اصلاحیه طرح راهبردی توس گفت: اصلاحیه طرح راهبردی توس از سوی دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی ابلاغ شده و به دست ما رسیده است. وی ادامه داد: گام بعدی برای محدوده تاریخی توس این است که تمام ابعاد طرح راهبردی توس مشخص شود و پس از آن به سمت طرح تفصیلی آن برویم، در همین زمینه کمیسیون شهرسازی و معماری و کمیسیون ویژه بهسازی توس هم پیگیر به سرانجام رسیدن این اقدام هستند.


بررسی طرح مرکزی، این هفته در صحن علنی

طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه مرکزی مشهد، نیز به عنوان مهم‌ترین طرح تفصیلی، پس از بررسی‌های دقیق از سوی اعضای شورای شهر مشهد حالا به مرحله نهایی رسیده است و بنا به گفته رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد، این طرح در جلسه دوشنبه این هفته شورای شهر برای تصویب، در صحن علنی شورا ارائه می‌شود. تاکنون ۲ طرح تفصیلی حوزه جنوب غرب و جنوب شرق مشهد در شورای اسلامی شهر مشهد به تأیید و تصویب رسیده و برای تصویب نهایی به کمیسیون ماده ۵ ارسال شده است و از حدود ۲ ماه قبل اعضای شورای اسلامی شهر مشهد بررسی مهم‌ترین طرح‌های تفصیلی شهر مشهد در حوزه مرکزی را نیز در دستور کار خود قرار دادند. وی در این زمینه، گفت: طرح پیشنهادی تفصیلی حوزه مرکزی که از چندین هفته قبل در کمیسیون‌های تخصصی شورا بررسی شد، حالا با نگارش نظریه نهایی آماده بررسی در صحن علنی شوراست و این طرح تفصیلی در جلسه روز دوشنبه این هفته شورای شهر مشهد برای بررسی و تصویب به صحن علنی خواهد آمد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->