به گزارش شهرآرانیوز؛ در این مطلب به سراغ حرفه و کاری رفتیم که شاید اگر نبود، خرید کردن برایمان دشوار میشد. این شغل از گذشته تا حال پیشرفت زیادی کرده و در هر دوره نامی مخصوص به خود داشته است؛ بقالی، سوپر، سوپرمارکت. پیشهای که امروز قرار است درباره آن بیشتر بدانیم.
فضا و مکان مغازه
به لحاظ قانونی یک مغازه که بخواهیم آن را به سوپرمارکت تبدیل کنیم، باید بزرگتر از ۱۲ متر باشد، اما طبیعی است که هرچه بزرگتر باشد، دستمان برای خریدوفروش محصول بازتر است. همچنین مشتری در مغازه بزرگتر احساس راحتی بیشتری میکند.
در ضمن جالب است بدانید اگر مغازه شما از ۲۵۰ متر بیشتر باشد، آن وقت زیر نظر اداره صنعتومعدن اداره میشود و میتوانید محصولات بیشتری مثل میوه و سبزی، گوشت، محصولات فرهنگی، نوشتافزار و چیزهایی از این قبیل هم بفروشید.
درباره مکان مغازه دیدگاههای متفاوتی ارائه میشود. بعضی ترجیح میدهند که حاشیه خیابان باشند و مشتری گذری داشته باشند و بعضی هم محلیبودن و داشتن مشتری ثابت هممحلهای را ترجیح میدهند. مزیتهای حاشیه خیابان بودن مغازه این است که شما به محض راهاندازی مغازه، مشتری خود را دارید، اما اگر سوپرمارکتتان محلی باشد، چندوقتی طول میکشد تا اهالی محل با مغازه شما آشنا شوند.
از مزیتهای سوپرمارکت محلی، ارزانتر بودن نسبی اجاره آن نسبت به حاشیه است و نیز داشتن جای پارک! بله، برای مشتری جای پارک بهخصوص برای خریدهای مفصل بسیار مهم است که معمولا در مغازههایی که در حاشیه خیابانهای شلوغ است، بهسختی جای پارک گیر میآید، ولی در محله اینگونه نیست.
چگونه خرید کنیم؟
اگر میخواهید از خرید مشتریتان خوب سود کنید، اول باید بلد باشید خودتان خوب خرید کنید. خرید برای سوپرمارکت به ۲ شکل خرید از ویزیتور شرکت و خرید مستقیم از کلیفروشی انجام میشود. باتجربهها میگویند اگر شخص بلد باشد چگونه خرید کند، خرید از بنکدار و کلیفروشی بهصرفهتر است. چون معمولا شرکتها روی قیمت محصولات خود که با ویزیتور به درب مغازه میرسند، درصدی اضافه میکنند. اما خب در اوایل کار که کمتجربه هستید، حتما با یک آدم کارکشته این کار باید به خرید بروید تا بتوانید حداکثر سود را موقع فروش داشته باشید.
ارزان بخریم یا باکیفیت؟
درباره اینکه محصول ارزان بخریم یا باکیفیت، باید محل و مشتریهای خود را بسنجید. اگر مغازه شما در جایی باشد که مشتریها محصول ارزانتر را ترجیح دهند، هنگام خرید بهدنبال محصولی بروید که برای مشتری ارزانتر دربیاید و اگر در محلی هستید که مشتریها به کیفیت و برند محصول توجه میکنند، شما هم باید از کیفیت و برند محصولاتی که میخرید، مطمئن باشید تا جنستان روی دستتان نماند!
محصولات لبنی مغازه را هرروز باید بهصورت تلفنی از شرکتهای مخصوص سفارش دهید.
چکی یا نقدی؟
این روزها معمولا برای خرید چک قبول نمیکنند و شما باید نقدی خرید کنید. البته باتجربههای این صنف میگویند خرید نقدی بهصرفهتر خواهد بود.
حتی دیده شده است بعضی از ویزیتورها برای پرداخت با دستگاه کارتخوان هم تخفیف هم میدهند.
چی بخریم و چقدر بخریم؟
مغازهدارها برای خرید محصولات خشک و بهاصطلاح غیریخچالی معمولا جوری خرید میکنند که یکیدو هفته محصول در مغازه خود داشته باشند. محصولات لبنی که یخچالی هم هستند، همانطوری که گفته شد، بهصورت روزانه و تلفنی خریده میشوند.
خرید برندهای متنوع از هر محصول به سرمایه خریدار بستگی دارد، اما دستکم برای هر محصول ۳ برند در مغازه خود داشته باشید تا مشتری حق انتخاب داشته باشد و از خریدش احساس رضایت کند.
محصولات سوپرمارکت را میتوان به ۲ گروه کلی یخچالی و غیریخچالی تقسیم کرد: غیریخچالیها شامل تنقلاتی مثل چیپس، پفک، کیک، بیسکویت، آدامس و... خواربار مثل روغن، برنج، تخممرغ، ماکارونی و حبوبات، مواد شوینده شامل شامپو، پودر لباسشویی، خمیردندان و... مواد سلولزی شامل دستمال کاغذی و... هستند.
محصولات یخچالی هم شامل لبنیات، نوشیدنیها، پروتئینیجات و هر محصولی است که باید در یخچال بماند.
برای فروش محصولات فرهنگی مثل سریال و فیلمهای شبکه نمایش خانگی نیاز به یک مجوز از اتحادیه دارید. باتجربهها میگویند با توجه به فراگیری اینترنت و بسترهای پخش فیلم و سریال، این سیدیها دیگر کمتر خریدار دارند.
محصولات را چقدر بفروشیم؟
طبق قوانین اتحادیه، محصولاتی که روی آنها قیمت ثبت شده است، باید با همان قیمت به فروش برسند، حتی اگر گرانتر شده باشد، شما موظفید محصول را با همان قیمتی که روی آن درج شده است، به مشتری بفروشید.
برخی از اجناس هم هستند که قیمتی روی آنها درج نشده است مثل شکلاتهای خارجی، روغنهای خارجی و نوشابههای انرژیزای خارجی که فروش این محصولات با قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصد بالاتر از قیمت خرید بهصرفه است.
ساعت کاری و کارکنان
برای یک مغازه حدود صدمتری نیاز به ۸ نیرو دارید که ۴ نفر در نوبت صبح و ۴ نفر در نوبت عصر کار کنند. زمان کار سوپرمارکتها معمولا از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب است. اگر مغازه شما در حاشیه خیابان است، میتوانید بیشتر از این هم کار کنید. چون فروش مغازههای حاشیه خیابانها از ساعت ۱۰ شب به بعد هم ادامه دارد.
فروشگاههای زنجیرهای خوب است؟
شاید به فکرتان برسد که سوپرمارکت خود را زیرمجموعه یکی از فروشگاههای زنجیرهای کنید. این کار مزیتها و معایبی دارد. از مزیتهایی که در شروع کار به شما کمک میکند، بحث خرید محصولات است. این شرکتها محصولات نمایندگیها را خود تأمین میکنند و به شما که در ابتدای کار شاید در بحث خرید کمتجربه باشید، کمک میکنند.
اگر فضای انبار برای محصولات ندارید، چنانچه زیرمجموعه این شرکتها باشید، دیگر نیازی به انبار ندارید و هرموقع اراده کنید، محصول را برای شما میآورند. همچنین برند این فروشگاهها در اوایل کار شما کمک میکند مشتری خوبی جذب کنید.
برای عضویت در این فروشگاهها مغازه شما باید شروطی مثل داشتن دستکم ۱۰۰ متر زیربنا، انبار به مساحت ۲۰ مترمربع و دیگر الزاماتی را داشته باشید که اگر پیگیری کنید، بهصورت مفصل برای شما شرح میدهند.
از معایب نمایندگی شدن هم میتوان به قوانین خاصی اشاره کرد مثل بازبودن دستکم چهاردهساعته و الزام به بیمه کردن کارکنان و دیگر قوانینی که شاید برای شما محدودیت داشته باشند.
تجهیزات لازم
تجهیزات اصلی برای یک سوپرمارکت ۷۰ تا ۱۰۰ متری شامل ۲ عدد یخچال سهدرب و ۲ فریزر دودرب فروشگاهی و قفسه برای چیدن محصولات میشود. برای حساب کردن و کارهای دفتری میتوانید از صندوقهای فروشگاهی بارکدزن استفاده کنید که هم کار شما را خیلی راحت میکند و هم سرعت بالای فاکتور کردن محصولات، مشتری را راضی میکند. این سیستمها بسته به نوع و قابلیتهایی که دارد، از ۷ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان برای شما هزینه برمیدارند.
پیک موتوری داشته باشیم؟
برای گستردهشدن مشتریهای سوپرمارکتتان بهتر است پیک داشته باشید که دستکم در محدوده مغازه بتوانید از مشتریهایی که توان خرید حضوری ندارند، سفارش بگیرید. توجه داشته باشید پیک رایگان در محدوده فروشگاه تشویقی است برای مشتری شما که در صورت رقابت با فروشگاه دیگر، شما را انتخاب کند.
همچنین اگر بتوانید فروشگاه خود را در اپلیکیشنهای اینترنتی سفارش غذا و محصولات سوپرمارکتی عضو کنید، از آن طریق هم میتوانید سفارشهای خارج از محدوده خوبی داشته باشید.
نسیه نمیدهیم، حتی به شما دوست عزیز!
نسیه و حساب دفتری که از قدیم در بقالیها رسم بوده است، امروزه باب طبع سوپرمارکتیها نیست. با توجه به نوسان قیمتها بهتر است پول نقد از مشتری بگیرید و نسیه قبول نکنید. بهخصوص اگر در اوایل کار زیر بار حساب دفتری نروید، در آینده در رودربایستی مشتریهای همیشگی هم گیر نخواهید کرد، اما کیفیت محصولات شما و تخفیف دادن به خریدهای کلی میتواند مشتری زیادی به همراه بیاورد که در بازار رقابت پیروز شوید.
پرفروشها را زیاد بخرید
بودن برخی محصولات در مغازه شما حیاتی و الزامی است که اگر هرلحظه آن محصول را تمام کنید، ممکن است مشتریهای زیادی را از دست بدهید. پس هنگام خرید سعی کنید به اندازهای بخرید که حتی یکساعت هم آن محصول را تمام نکنید.
این محصولات شامل تنقلات، لبنیات، نوشیدنیها بهخصوص نوشابه و دلستر، بعضی از شویندهها مثل پودر لباسشویی، روغن، تخممرغ و از این دست هستند.
مرجوعیها چگونه است؟
شاید برایتان سؤال شود که اگر جنسی تاریخ مصرفش تمام شد و روی دستمان ماند، ضرر میکنیم؟ پاسخ سؤال اینگونه است که اگر جنس را از ویزیتور خریده باشید، ضرر نمیکنید. چون در قرارداد خرید محصول قید میشود که در صورت منقضی شدن محصول، خریدار میتواند محصول را مرجوع کند، ولی اگر محصول را خودتان مستقیم از کلیفروشی خریده باشید، این امکان را ندارید.
چالش نوسان قیمت
این روزها که نوسان قیمت در بعضی محصولات سوپرمارکتی ساعت میزند، به چالشی برای فروشندگان تبدیل شده است. تنها راه در امان ماندن از شر این نوسانها، کمتر خرید کردن است تا در صورت تغییر قیمت محصولات بتوانید محصول جدید را با قیمت جدید بفروشید.
فروش ماهانه و سرمایه اولیه
درآمد و فروش ماهانه شما متغیر است و نمیتوان رقم قطعی و تضمینشدهای برای آن گفت، اما این را بهعنوان یک مقیاس بدانید که اگر فروش روزانه شما کمتر از اجاره ماهیانه مغازهتان است، وضعیت خوبی ندارید. تأکید میکنیم فروش روزانه با درآمد روزانه فرقی دارد که کاملا مشهود است و منظور ما فروش روزانه است.
سرمایه اولیه برای راهاندازی یک سوپرمارکت، حدود ۲۰۰ میلیون تومان است که شامل اجاره یا خرید مغازه نمیشود.