نتیجه بازی مس و پیکان در جام حذفی+ ویدئو ضربات پنالتی| برد بزرگ نویدکیا قایدی – استقلال؛ جدی شد ژاوی رسما در بارسا ماندنی شد نحوه خرید بلیت بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس + لینک و قیمت انتقاد جواد خیابانی از واگذاری سرخابی‌ها در برنامه زنده تلویزیونی شمسایی: ایران-ازبکستان جذاب‌ترین بازی جام ملت‌ها است وحید امیری برای استقلال کری نمی‌خواند لیگ برتر فوتبال با کیفیت HD پایان بارگذاری مدارک حرفه‌ای پرسپولیس حضور حزباوی در جمع برترین‌های لیگ قطر مهدی مهدوی وارد دنیای مربیگری شد تاریخ و ساعت بازی فوتسال ایران و ازبکستان در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا | یک قدم تا فینال تاریخ و ساعت بازی تراکتور و ذوب آهن در جام حذفی | رونمایی از مطهری در تبریز تاریخ و ساعت بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس در جام حذفی | کار سخت اوسمار مقابل گربه سیاه سرخ‌ها طلای زهرا کیانی در ووشوی انتخابی جهان عذرخواهی کلوپ از هواداران پورعلی‌گنجی از جمع سرخ‌ها جدا می‌شود تغییر نام فراری در فرمول یک نتیجه و ویدیو خلاصه بازی منچستریونایتد و شفیلد| برونو، ستاره بی‌نقص نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و اورتون| پایان رویاپردازی با کلوپ
سرخط خبرها

آسیب بیشتر ورزشکاران جانباز و معلول مشهدی از سایر ورزشکاران در بحران کرونا

  • کد خبر: ۴۹۸۹۱
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
آسیب بیشتر ورزشکاران جانباز و معلول مشهدی از سایر ورزشکاران در بحران کرونا
برای یک متر حرکت باید چند بار جا‌دستی‌های ویلچرش را با الکل ضدعفونی کند؛ دست‌هایش را مدام در‌معرض خطر قرار دهد و این کار هر روزِ آن‌هایی است که در بحران ویروس مرگبار برای زندگی با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.
مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ در‌این‌میان ورزشکاران جانباز و معلول پیش‌تر از سایر ورزشکاران در خطر ویروس سیاه هستند؛ ویروسی که از قضای روزگار بر روی سطوح و زمین می‌نشیند. بسیاری از رشته‌های ورزشی جانبازان و معلولین اگرچه چراغ‌خاموش فعالیتشان را آغاز کردند، اما این حقیقت که جانبازان و معلولین بیش از سایر اقشار جامعه نیازمند ورزش هستند تا سلامت جسمی و روحی‌شان تضمین شود، بر هیچ‌کس پوشیده نیست. از طرفی دیگر این قشر به‌دلیل ویژگی‌های فیزیولوژی و بدنی که دارند، بیش از سایرین در‌معرض خطر ابتلا هستند. شاید به همین‌خاطر است که مسئولان ورزش جانبازان و معلولین در سطح کشور و به تبع آن خراسان‌رضوی در این مدت نُه‌ماهه شیوع و همه‌گیری ویروس منحوس در‌پی فعال‌کردن ورزش این قشر در خانه هستند.


«ورزش در خانه»؛ راه نجات‌

می‌گوید بهترین راه برای فرار از خطر‌ها و آسیب‌های احتمالی که متوجه ورزشکاران جانباز و معلول است، ورزش در خانه است. سرپرست کنونی هیئت جانبازان و معلولین خراسان‌رضوی که این‌روز‌ها باید بدجور دغدغه سلامت جسمی و روحی ورزشکارانش را در وضعیت ویژه کرونایی داشته باشد، تصریح می‌کند: ورزشکاران پاراالمپیکی و قهرمان ما که آرام آرام فعالیت و تمریناتشان را بعد از ماه‌ها تعطیلی مطلق آغاز کردند، اما در بخش‌های دیگر تلاش کردیم با تمرکز بر «ورزش در خانه» دست‌کم سطح سلامتی و آمادگی جسمانی عزیزان را حفظ کنیم. وحید نیک‌‎فرجام می‌افزاید: ما در این مدت مسابقات مجازی زیادی را نیز طراحی و برگزار کردیم، اما به‌هر‌تقدیر نمی‌توان از این واقعیت چشم‌پوشی کرد که کاهش فعالیت‌های ورزشی و بدنی این عزیزان موجب آسیب‌هایی برای آن‌ها خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: جانبازان و معلولین ما شرایط بدنی خاصی دارند و در صورت ابتلا به کووید‌۱۹ ممکن است عوارض و آسیب‌های جدی ببینند، بنابراین من معتقدم آسیب ورزش‌نکردن برای آن‌ها کمتر خواهد بود تا اینکه بخواهند ورزش کنند و خدا‌ی‌ناکرده به کرونا مبتلا شوند.


بیشترین آسیب کرونا برای آبی‌ها

مربی شناگر قهرمان پاراآسیایی خراسان‌رضوی که بعد از دشت ۶ نشان طلا و یک نقره شاهین ایزدیار در کانون‌توجه‌ها قرار گرفت، حالا از تعطیلی کرونایی گلایه‌مند و نگران است. مهدی ضیایی در‌این‌باره می‌گوید: شرایط پیش‌آمده در این ۹ ماه بیش از هر رشته‌ای در ورزش جانبازان و معلولین به رشته‌های آبی لطمه زد. وی می‌افزاید: شرایط فیزیکی یک جانباز یا معلول به‌نحوی است که ممکن است از تحرک‌نداشتن، بیشترین صدمه را ببیند. از طرفی جانبازان و معلولین برای ورزش کردن ملاحظات خاصی دارند و باید به آن‌ها توجه شود. ضیایی یادآور می‌شود: بسیاری از ورزشکاران ما در رشته‌های مختلف فعالیت‌های بدنی‌شان را در خانه دنبال می‌کنند، اما برای رشته‌ای مثل شنا این اتفاق نمی‌افتد و ورزشکار در خشکی کاری نمی‌تواند بکند و باید به آب بزند. وی تصریح می‌کند: اکنون ما فقط شاهین ایزدیار را داریم که در استخر آزادی برای پاراالمپیک تحت پروتکل‌های بهداشتی بسیار ویژه تمرین می‌کند. وی خاطرنشان می‌کند: در رشته‌های دیگر شاید با «ورزش در خانه» بتوان بخشی از آمادگی جسمانی جانباز یا معلول را حفظ کرد، اما در رشته‌های آبی ورزشکار حتما باید به آب بزند.


تماس با سطوح، مهم‌ترین دغدغه!

ورزشکاران رشته‌‎های جانبازان و معلولین شاید بیشترین سطح تماس با سطوح را در هنگام ورزش دارند؛ مسئله‌ای که حالا به دغدغه‌ای جدی برای کسانی تبدیل شده است که شاید باید مجوز‌های لازم برای از‌سرگیری فعالیت‌های ورزشی این افراد را بدهند. هادی نکاحی در‌این‌باره می‌گوید: بچه‌های جانباز و معلول بسیار بیش از سایر ورزشکاران در‌معرض ابتلا به کرونا قرار دارند، چرا‌که آن‌ها برای تردد و حتی ورزش نیاز به سطح تماس بالایی دارند؛ از نوع راه‌رفتن یا استفاده از ویلچرشان بگیرید تا رشته‌ای مثل والیبال‌نشسته که کاملا ورزشکاران باید روی زمین باشند و مدام در تماس با سطحی هستند که در‌معرض آلودگی است. وی می‌افزاید: در این مدت تلاش کردیم با ورزش در خانه ورزشکارانمان را سر پا نگه داریم، اما حقیقت آن است که مربیان از این شرایط رضایت ندارند و این تمرین حضوری و در محیط نمی‌شود. این مربی والیبال‌نشسته تصریح می‌کند: اگر اتفاق خاصی نیفتد، مجوز‌های لازم برای برگزاری مسابقات والیبال‌نشسته از هفته آینده گرفته شده است.


سایه سنگین کرونا بر سر ورزش معلولان

با همه این تفاسیر به نظر می‌رسد ورزش‌نکردن جانبازان و معلولین اگرچه ممکن است آسیب‌های جسمی برای آن‌ها به‌همراه داشته باشد، اما ورزش‌کردنشان در شرایط افزایش چشمگیر میزان احتمال انتقال ویروس کووید‌۱۹ ممکن است بسیار خطرناک‌تر باشد. شاید بهترین راه در این ماجرا همان توجه ویژه به برنامه‌های ورزش در خانه با رعایت پروتکل‌ها تا زمان نابودی کامل این بیماری باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->