برگزاری نخستین نشست فعالان سینمای خراسان رضوی در مشهد تمام مهربانی‌های یار مهربان تصویرگر آواز‌های آبی شهر | یادی از استاد علی‌اکبر زرین‌مهر نقاش فقید مشهدی هم‌زمان با سالروز درگذشتش ماجرای تخلص استاد شهریار در مسابقه تلویزیونی «دونقطه» + فیلم گنجینه ای از هنر ناب ایرانی در حرم رضوی | گذری به موزه تخصصی فرش آستان قدس رضوی روایتی طنزآمیز از روابط انسانی | گزارشی از اکران مردمی فیلم «ناجورها» در مشهد پرتره «سیدحسن حسینی»، شاعر برجسته، روی آنتن تلویزیون + زمان پخش زوربا، یک مرد رها | معرفی کتاب «زوربای یونانی» به بهانه انتشار کتاب صوتی‌اش مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهرآرا: حمایت شهرآرا از سینما برای گرم‌ترشدن بازار هنر مشهد است + فیلم «جیمی کیمل» مجری مشهور تلویزیون اخراج شد سواد رسانه‌ای؛ سپر دفاعی در جنگ نوین حماسه در غزل | فردوسی چه تأثیراتی بر شهریار گذاشته است؟ رائد فریدزاده: حمایت از پروژه‌های سینمایی استانی باید هدفمند و بلندمدت باشد + فیلم لغو اجرا‌های محسن یگانه در گرگان + علت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی: ظرفیت هنری استان نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم است پایان بخش اجرایی جشنواره هجدهم موسیقی جوان رمان «جایی برای دفن مردگان نیست» در کتابفروشی‌ها مروری بر کارنامه هنری «فرهاد آییش» به مناسبت تولد هفتاد و سه سالگی‌اش
سرخط خبرها

چگونه یک فیلم‌نامه محشر بنویسیم؟

  • کد خبر: ۵۰۲۷۳
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
چگونه یک فیلم‌نامه محشر بنویسیم؟
از تازه‌ترین کتاب‌ها درباره روش‌های فیلم‌نامه‌نویسی، کتابی است با عنوان «چگونه یک فیلم‌نامه محشر بنویسیم» نوشته «دیوید هاوارد» که «ابراهیم راهنشین» آن را ترجمه کرده است.

امیری|شهرآرانیوز، از تازه‌ترین کتاب‌ها درباره روش‌های فیلم‌نامه‌نویسی، کتابی است با عنوان « چگونه یک فیلم‌نامه محشر بنویسیم» نوشته «دیوید هاوارد» که «ابراهیم راهنشین» آن را ترجمه کرده است.

 

 

چگونه یک فیلمنامه محشر بنویسیم؟

 

مترجم کتاب در مقدمه‌ این کتاب آورده است: «این کتاب شما را وارد جهان تازه‌ای از عالم فیلم‌نامه‌نویسی می‌کند. این کتاب تمام چرخ‌دنده‌های ریزودرشتی را که پشت صفحات فیلم‌نامه‌های محشر باهم چفت‌وبست شده‌اند، از هم باز می‌کند تا طرز کار تک‌‌تک آن‌ها را برای شما شرح دهد.»

یکی از تفاوت‌های این کتاب با دیگر کتاب‌های فیلم‌نامه‌نویسی را می‌توان در نوع انتخاب و پرداختن به مطالب به‌وضوح مشاهده کرد. نویسنده به‌جای پرداختن صفر تا صد به موضوعات، روی نقاط ضعف فیلم‌نامه‌نویسان مبتدی و حتی حرفه‌ای دست گذاشته است. در مطالب این کتاب می‌بینیم غیر از مطالب کلی و تئوری‌های لازم برای دانستن شیوه‌های فیلم‌نامه‌نویسی، شیوه‌های ریزی بیان شده است که بیشتر فیلم‌نامه‌نویسان پس از آموزش‌های اولیه و هنگام نوشتن فیلم‌نامه ممکن است به آن‌ها نیاز داشته باشند. 

مطالب «چگونه یک فیلم‌نامه محشر بنویسیم» در ۵ بخش اصلی داستان و داستان‌گویی، ساخت‌وساز داستان‌ها، ساختار دراماتیک بنیادین، ورای ساختار دراماتیک کلاسیک و نوشتن و راهبردهای کار جمع‌بندی شده است. 

ویژگی اصلی این کتاب نوع ارتباط برقرارکردن نویسنده با مخاطبانش است. او با تنظیم سلسله مطالب پشت سر هم، کاری کرده است تا نخ ارتباطی‌اش هیچ‌جا از دست مخاطب زمین نیفتد و مخاطب حین مطالعه به پاسخ سؤالاتش نیز دست یابد.

در حقیقت پاسخ‌دادن به سؤالات ریز و به‌قول مترجم چفت‌کردن پیچ و دنده‌ها باهم، از ویژگی‌‌های مهم این کتاب است که می‌توان آن را در قالب مطرح‌کردن سؤالات جزئی اما مهم مخاطبان در این کتاب مشاهده کرد. نویسنده به‌خوبی می‌داند چه سؤالاتی برای فیلم‌نامه‌نویسان هنگام نوشتن پیش می‌آید و با آگاهی از همین دغدغه‌ها، پاسخ این سؤالات را در مطالبش گنجانده است. برای همین است که مخاطب این کتاب گیج نمی‌شود و مطالب برایش درک‌پذیر است.

ساده‌ و روان‌بودن مطالب و مفاهیم هم ویژگی‌ای است که می‌تواند مطالعه و فهم این کتاب ۵۷۵ صفحه‌ای را آسان کند.

«چگونه یک فیلم‌نامه محشر بنویسم» از جمله معدود کتاب‌های فیلم‌نامه‌نویسی است که به‌جای بیان تئوری‌های در ظاهر سخت، توانسته است آن‌ها را در قالب مطالبی نرم و روان بیان کند.

پیش از این کتاب فیلم‌نامه‌نویسی «داستان»، نوشته رابرت مکی با ویژگی‌های فوق‌العاده و بیان داستانی موفق شد ارتباط خوبی با مخاطبانش برقرار کند و به پرفروش‌ترین کتاب فیلم‌نامه‌نویسی تبدیل شود. باید دید «چگونه یک فیلم‌نامه محشر بنویسیم» می‌تواند رقیبی برای «داستان« رابرت مکی باشد؟

 

دیوید هاوارد کیست؟

افراد علاقه‌مند و پیگیر تئوری‌های فیلم‌نامه‌نویسی با نام دیوید هاوارد آشنا هستند. او از بهترین نظریه‌پردازان فیلم‌نامه‌نویسی محسوب می‌شود. هاوارد همچنین بنیان‌گذار مقطع کارشناسی‌ارشد فیلم‌نامه‌نویسی در دانشگاه «یوسی‌اِل‌اِی» آمریکاست. 

از ویژگی‌های مهمی که در توصیف این نظریه‌‌پرداز آمده است، نگاه عمیق و خاص او به تئوری‌های فیلم‌نامه‌نویسی است که سبب تمایز او از دیگر همکارانش است. 

او پیش از این هم کتابی به‌نام ابزار فیلم‌نامه‌نویسی منتشر کرد که با موفقیت چشمگیری روبه‌رو شد و برای اولین‌باز نام دیوید هاوارد را بر سر زبان‌ها انداخت.

«چگونه یک فیلم‌نامه محشر بنویسیم» را انتشارات ساقی با تیراژ ۱۱۰۰ نسخه و با قیمت ۶۶ هزار تومان منتشر کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->