در اختتامیه طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران «مانا» بیان شد

نوجوانان تسهیلگر، آینده کشور هستند

  • کد خبر: ۵۰۵۴
  • ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۰
نوجوانان تسهیلگر، آینده کشور هستند

صدر
خبرنگار شهرآرا محله

هفته گذشته سالن شهدای مدافع حرم در بوستان وحدت، مــیزبان اختتامیه طرح «مانا» بود. طرحی که در آن نوجوانان در کنار یکدیگر توانستند با همکاری و مشارکت، مسائل و مشکلات جمعی‌شان را حل کنند. اختتامیه این طرح هفته گذشته و با همکاری بهزیستی خراسان رضوی، معاونت اجتماعی و مشارکت‌های شهرداری مشهد، اداره اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه5، فرهنگ‌سرای امر به معروف و نهی از منکر و مؤسسه ترنم زندگی در سالن شهدای وحدت برگزار شد.
میزبانان اصلی این برنامه نوجوانانی هستند که در مدت 2ماه به صورت عملی در این طرح همکاری داشتند و مراحل کارشان را به صورت روزنامه دیواری درآورده و دراین برنامه به نمایش گذاشتند. برنامه با تلاوت قرآن، سرود جمهوری اسلامی و صلوات خاصه حضرت رضا(ع) آغاز شد.
بهنام، معاون سازمان بهزیستی مشهد، در این مراسم ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام محرم گفت: طرح مشارکت اجتماعی جوانان امسال برای اولین بار در سراسر کشور برگزار شد. این طرح در حوزه پیشگیری آسیب‌های اجتماعی است و امسال در 3منطقه مشهد به صورت پایلوت انجام شد.
وی افزود: هدف از این طرح برطرف کردن مسائل و مشکلات با کمک مردم به‌ویژه کودکان و نوجوانان است. تشکیل گروه‌های تسهیلگری از سنین کودکی به این مهم کمک می‌کند. امیدواریم به‌زودی و با این نوجوانان شهری عاری از آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم.
در ادامه برنامه محمد سلطانی، رئیس اداره اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه5 نیز ضمن عرض تسلیت در این جلسه گفت: از خوبی‌های این طرح آموختن کارگروهی و مشارکت اجتماعی است. دانش‌آموزان در این طرح با کارگروهی آشنا می‌شوند. این امر زمینه فرهنگ‌سازی کارگروهی را تقویت می‌کند. کارگروهی در کشور ما ضعیف است و کمتر انجام می‌شود. بهتر است که این طرح از گروه سنی پایین‌تر آغاز شود.
وی ادامه داد: باید اشاره کنم، مدیریت شهری نیز در این‌حوزه برنامه‌های خوبی داشته و با تشکیل دفاتر تسهیلگری در این زمینه اقدام کرده است. امیدواریم این طرح همچون اسمش مانا و پایدار باشد و در سال‌های بعد در دیگر مناطق شهر نیز اجرا شود.
زحمتکش، کارشناس مسئول بهزیستی خراسان رضوی و مسئول طرح «مانا» نیز در این برنامه گفت: این طرح در طول تابستان و به مدت 2ماه با همکاری 3پایگاه‌ سلامت اجتماعی در 3محله مشهد انجام شد. سابقه این طرح به سال 95 و به دبیرستان‌ها برمی‌گردد و به طرح «ماد» معروف است. طرحی که در آن دانش‌آموزان مسائل و مشکلات را می‌شناختند و برایشان به دنبال راه‌حل بودند. راه‌حلی که مبتنی بر توانایی‌هایشان باشد و بتوانند آن را عملی کنند.
وی افزود: دانش‌آموزان و نوجوانان در این 2 طرح کار تیمی و مشارکتی را آموختند و آن را در آینده‌ای نزدیک برای تمام مسائل زندگی شخصی و اجتماعی خود به کار می‌گیرند. نوجوانان تسهیلگران آینده کشور هستند. این پروژه بدون حمایت مالی سازمان‌ها انجام شده است و تسهیلگران و مشاوران پایگاه سلامت از این طرح حمایت کردند. این طرح از طرح‌های موفق در موضوع مشارکت اجتماعی از سوی نوجوانان است. باید از والدین نیز در همراهی با این طرح تشکر و قدردانی کنیم. والدین از حامیان اصلی این طرح و نوجوانانشان بودند.
مسئول طرح «مانا» در ادامه گفت: این طرح با همکاری اداره اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه5 و پایگاه سلامت اجتماعی «ترنم زندگی» در محله نیزه و در کتابخانه شهدای مدافع حرم در 12جلسه برگزار شد.
مدیر پایگاه سلامت اجتماعی «ترنم زندگی» نیز در حاشیه برنامه و در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرامحله گفت: یک تیم بیست نفره از نوجوانان دختر محله نیزه، به 5 گروه چهار نفره تقسیم شدند. ابتدا نوجوانان در گفت‌وگو با یکدیگر، مسائل مختلف را بیان کردند. مشکلات به چهار دسته تقسیم شدند که شامل مسائل اجتماعی، فرهنگی، خانواده و محیط بیرونی بود. بعد از آن مسائل مطرح شده را اولویت‌بندی کردند و در نهایت راه‌حل‌هایی را براساس توانایی خودشان و امکان اجرایی شدن ارائه دادند.
زهرا پوراحمدی در ادامه افزود: مهم‌ترین مشکل این محله که به وسیله نوجوانان شناسایی شد و به برطرف کردن آن اقدام کردند، درک نکردن نوجوانان از سوی والدین بود. برگزاری کلاس‌های آموزشی و مشاوره برای والدین، اجرای برنامه‌های تفریحی و انجام مسابقات خانوادگی بخشی از راه‌حل‌های ارائه شده از سوی نوجوانان بود. در نهایت نوجوانان به همراه والدین به بوستان کوهسنگی رفتند. نوجوانان با توجه به فضای بوستان کوهسنگی، مسابقات دو نفره‌ای همچون اسم و فامیل، قایق‌سواری و کوهنوردی را طراحی و همراه با والدین در آن شرکت کردند.
وی در پایان گفت: افزون بر اجرای طرح «مانا» برای نوجوانان، در حال برگزاری جلسه‌های آموزشی تقویت فرزند برای برطرف کردن فاصله بین خانواده و نوجوان نیز هستیم. جلسات والدین نیز به صورت تسهیلگری و با محوریت خود آنان است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->