بخش املاک «دیوار» و «شیپور» مسدود می‌شود + علت توضیحات دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو تامین زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنج‌شنبه تخلف است مدل قیمت‌گذاری گواهی اسقاط خودرو دستخوش تغییر می‌شود زمان پایان اعتبار مجوز‌های کاغذی اعلام شد پاسخ معاون وزیر کار به درخواست افزایش حقوق کارگران فروش فوق‌العاده سایپا از روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ + لینک ثبت‌نام نرخ تورم فروردین ۱۴۰۳ اعلام شد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر صمت: شورای رقابت مسئول قیمت‌گذاری پژو پارس است تسهیلات ۷۰۰ میلیون تومانی برای خرید خودرو + جزئیات (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به بازار خرید و اجاره هواپیمای شخصی در ایران | خرید جت شخصی چند تومان آب می‌خورد؟ تشدید نظارت ها بر بازار مسکن | پلمب ۳ بنگاه املاک در مشهد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۹۲۰ هکتار کشت کلزا در شهرستان مشهد انجام شد صنعت شوینده ایران خودکفا و صادرکننده ماهانه ۲۰ هزار تن شیر خشک تولید می‌شود افزایش قیمت برخی مدل‌های تلفن همراه با وجود تخصیص ارز نیمایی تامین نیمی از ورودی آب سد‌ها در یک ماه اخیر ایران خودرو به فروش پژو پارس با قیمت جدید به متقاضیان واکنش نشان داد + متن نامه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) عقب‌نشینی خریداران پس از دو روز طوفانی بورس | گزارش وضعیت بازار سرمایه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۲۰ اردیبهشت ماه، آخرین مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی چه خبری ریزش قیمت دلار را متوقف کرد؟ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات گوشت قرمز، آری یا نه؟ کارگران امیدوار باشند؟ آیا حق مسکن ۱۴۰۳ کارگران افزایش پیدا می‌کند؟
سرخط خبرها

پرونده احتکارکنندگان مرغ در مشهد روی میز تعزیرات حکومتی

  • کد خبر: ۵۰۹۴۵
  • ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
پرونده احتکارکنندگان مرغ در مشهد روی میز تعزیرات حکومتی
گزارش میدانی شهرآرا از همراهی با بازرسان تعزیرات و اصناف در گشت بازرسی بازار مرغ در چهارراه‌گاز و میدان استقلال مشهد
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ آشفته‌بازار این روز‌های مرغ، خون مردم را در شیشه کرده و در ایام سخت مبارزه با کرونا، سرپرستان خانوار را به صف‌های طویل‌وعریض توزیع مرغ منجمد به نرخ دولتی کشانده است. توزیع این محصول به نرخ دولتی، تنها چاره‌اندیشی متولیان این حوزه است؛ مسئله‌ای که با توجه به اختلاف زیاد بین قیمت مرغ دولتی و آزاد، با استقبال مردم روبه‌رو شده است و همین هجوم ناگهانی برای دریافت مرغ دولتی در روز‌های گذشته، حاشیه‌های فراوانی در فضای مجازی به وجود آورده و موجب پلمب برخی واحد‌های صنفی به‌دلیل توزیع نامناسب این محصول شده است.

در همین راستا با تیمی متشکل از بازرسان سازمان تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف، راهی چهارراه‌گاز و میدان استقلال می‌شویم تا نحوه توزیع و نرخ‌گذاری این محصول را در این دو مرکز خرده‌فروشی مرغ، بررسی کنیم.
حدود ساعت ۱۷ همراه بازرسان وارد خیابان گاز می‌شویم. مسئله‌ای که در همان ابتدا به چشم می‌خورد، توزیع مرغ با قیمت حدود ۲۸ هزارتومان تا ۳۱ هزار تومان است که کاهشی حدود ۱۰ هزارتومانی را نسبت‌به روز‌های گذشته نشان می‌دهد. یکی از فروشندگان مرغ در این خیابان، به خبرنگار ما می‌گوید: «ما از خدامونه مرغ رو ارزون به دست مردم برسونیم. ولی وقتی توزیع‌کننده عمده مرغ را بالای ۳۰ هزار تومن به مغازه‌دار می‌ده، فروشنده کاره‌ای نیست».

با اینکه این فروشنده، توزیع‌کنندگان خرد را در افزایش قیمت‌ها بی‌تأثیر می‌داند، بازرسان به بررسی دقیق نحوه توزیع مرغ دولتی در این واحد‌ها مصمم هستند. موضوعی که در ادامه بازرسی‌ها به ثمر می‌نشیند و موجب کشف ذخیره مرغ دولتی در سردخانه یکی از این فروشگاه‌ها می‌شود و با اینکه صاحب فروشگاه با بهانه‌جویی‌های مختلف، تلاش می‌کند این اتفاق را لاپوشانی کند، بازرسان این اقدام را خلاف قانون می‌دانند و دستور توزیع همه این مرغ‌های دولتی به قیمت مصوب ۲۰ هزارو ۴۰۰ تومان را می‌دهند.
 
هنگام توزیع این مرغ‌ها به میان مردم می‌رویم تا با گپ‌وگفت با آن‌ها از برخی گلایه‌ها و دغدغه‌هایشان در این حوزه مطلع شویم. یکی از افراد مسنی که در صف ایستاده است، به خبرنگار ما می‌گوید: «مرغ، چند ماه پیش حول‌وحوش ۱۰ هزار تومان بود، حالا با چه مبنایی به ۴۰ هزار تومان رسیده؟» شهروند دیگری با بیان اینکه «کسی از نخوردن مرغ نمرده، اگه یک هفته مرغ نخریم، ارزون می‌شه»، ادامه می‌دهد: «با این وضعیت نامناسب توزیع مرغ دولتی، بهتره به هیچ وجه، مرغ توزیع نشه».


بازار استقلال

مقصد بعدی ما بازار خیابان استقلال است. قیمت مرغ در این بازار هم نسبت‌به روز‌های قبل کاهش داشته است، اما مردم همچنان به وضعیت آشفته‌بازار مرغ معترضند و این اوضاع را ناشی از بازرسی نکردن به‌موقع و گسترده می‌دانند.
 
یکی از شهروندان می‌گوید: «در کشور ما متأسفانه چیزی به‌عنوان بازرسی وجود نداره. اینکه هر مغازه‌ای قیمت د‌لخواه خود رو برای عرضه مرغ می‌گه، نشون از همین نبود نظارت درست داره». در این خیابان هم واحدی متخلف در زمینه عرضه مرغ دولتی، شناسایی می‌شود که در برخوردی مشابه با دیگر واحد‌های متخلف در خیابان گاز علاوه‌بر جریمه نقدی، همه موجودی مرغ دولتی آن به نرخ ۲۰ هزارو ۴۰۰ تومان در بین شهروندان توزیع می‌شود. قاضی سیار تعزیرات حکومتی در حاشیه این بازدید با بیان اینکه حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلو مرغ دولتی احتکارشده در دو واحد متخلف درمیان مصرف‌کنندگان واقعی آن توزیع شد، به خبرنگار ما می‌گوید: قیمت مرغ که روز‌های گذشته بین ۳۷ هزار تومان تا ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شد، پس از جلسات و اقدامات نظارتی در حوزه توزیع، حالا به زیر ۳۰ هزار تومان رسیده است.

رحمت‌ا... عالمی‌نژاد با اشاره به اینکه قیمت‌های مقرر دولتی در بازار رعایت نمی‌شود، می‌افزاید: توزیع‌کنندگان قول داده‌اند از ابتدای هفته با عرضه بیشتر و ارزان‌تر مرغ در بازار، قیمت آن به کمتر از ۲۶ هزار تومان برسد. عالمی‌نژاد ادامه می‌دهد: شهروندان با تماس با شماره ۱۲۴ سازمان صنعت و معدن و تجارت یا سامانه ۱۳۵ تعزیرات حکومتی، می‌توانند شکایت‌های خود را ثبت کنند. بازرسان پس از دریافت این گزارش‌ها، تخلف‌ها را به‌دقت و با جدیت دنبال خواهند کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->