۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

افزایش ازدواج در خراسان رضوی در روزگار کرونا

  • کد خبر: ۵۱۴۱۷
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
افزایش ازدواج در خراسان رضوی در روزگار کرونا
درست در روز‌هایی که محدودیت‌های ستاد کرونا فعالیت دفاتر ازدواج را به حالت زوج و فرد درآورده است، به‌جای رکود، رکورد در ثبت ازدواج‌ها در خراسان رضوی اتفاق افتاده‌است.
محدثه شوشتری | شهرآرانیوز؛ «بله» گفتن‌هایی که این روز‌ها در دفاتر ازدواج محدود به جمع‌های شش‌نفره شده، آن هم سر سفره عقدی که رسم و رسوم معمولش برچیده شده و پذیرایی قدغن، رکورد عجیبی را ثبت کرده است. این بله گفتن‌ها حکایت از افزایشی بی‌سابقه دارد که در میانه خبر‌های ناخوش روز‌های کرونایی، خبر از ثبت هر ۱۰‌دقیقه یک ازدواج می‌دهد.

درست در روز‌هایی که محدودیت‌های ستاد کرونا فعالیت دفاتر ازدواج را به حالت زوج و فرد درآورده است، به‌جای رکود، رکورد در ثبت ازدواج‌ها اتفاق افتاده‌است. بر‌اساس بخشنامه‌های ستاد کرونا در آذرماه، دفاتر ازدواجی که شماره زوج دارند، باید روز‌های زوج و دفاتری که شماره فرد دارند، در روز‌های فرد باز باشند. این مسئله فعالیت دفاتر ازدواج را به‌صورت نیمه‌تعطیل درآورده؛ با‌وجوداین آمار ازدواج بر‌خلاف این تصور که روند نزولی داشته باشد، افزایش کم‌سابقه‌ای را نشان می‌دهد.


بسنده‌کردن به عقد‌های ساده

در روزگار کرونایی که نه می‌توان مجلس عقد و عروسی به پا کرد، نه شادی‌های جمعی و نه حتی مراسم معمول، عده زیادی از جوان‌های دم بخت به همین عقد ساده در دفترخانه‌ها بسنده کرده‌اند؛ هرچند هستند خانواده‌هایی که از ازدواج کم‌خرج دختران و پسرانشان در این شرایط خوشحال‌اند و مجبور نیستند ریخت‌و‌پاش و صرف هزینه‌های زیاد برای مجالس عقد یا عروسی را متحمل شوند.

برای شرح حال این روز‌های دفاتر ازدواج به یکی از شلوغ‌ترین دفاتری که در مجاورت بانک خون و مرکز بهداشت مشهد قرار دارد، می‌رویم. شرایط عقد در ایام کرونایی را روی برگه‌های کاغذ به در و دیوار‌های بیرون از دفتر ازدواج چسبانده‌اند. کارمند دفتر اجازه ورود نمی‌دهد. پشت سر هم تکرار می‌کند: «مگر نگفتم شش‌نفر بیشتر نباید داخل سالن عقد بیایید؟ اما هشت‌نفر داخل اتاق عقد رفته‌اید؛ دو نفر اضافه بر سازمان!»

موضوع تهیه گزارش از روند فعالیت دفاتر را که با او در‌میان می‌گذاریم، سر صحبتش باز می‌شود. هم از رونق ثبت ازدواج‌ها راضی‌اند و هم دل پُر‌دردی از دردسر‌های این روز‌های ثبت ازدواج‌ها دارند. اینکه مدام باید با خانواده‌های عروس و داماد کلنجار بروند که نمی‌شود مثل روال سابق، در زمان عقد ۱۰، ۲۰‌نفر از بستگانشان حضور داشته باشند. پروتکل، فقط برای شش‌نفر مجوز داده است، اما خانواده‌ها حاضر به پذیرش این موضوع نیستند.

خانمی که پشت در اتاق عقد خواهرش ایستاده است، کلام کارمند دفتر ازدواج را قطع می‌کند و با اعتراض می‌گوید: در ازدواج تنها خواهرم نباید سر سفره عقدش باشم؟ هشت‌نفر داخل هستند؛ یک نفر دیگر هم که برود هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

کارمند دفتر ازدواج، کلافه از اصرار‌های همراهان زوجی که برای عقد آمده‌اند، می‌گوید: دو نفر قبلی هم، همین دلیل را آوردند. گفتند با یک نفر اضافه اتفاقی نمی‌افتد. اگر در را باز بگذارم، فکر کنم همه ۱۰، ۲۰‌نفری که جلو دفتر ایستاده‌اید، یکی‌یکی داخل بروید و هربار بگویید با یک نفر اضافه که اتفاقی نمی‌افتد! با همین یک‌نفر‌ها تجمع درست می‌شود. بعد می‌گویید چرا کرونا تمام نمی‌شود!


پافشاری برای حضور بر سر سفره‌های عقد

چهره مراجعان پشت ماسک‌ها پنهان است. در عین شادی، ناراحتی را هم به لحظه‌هایشان گره زده‌اند. خانمی که با کارمند دفتر ازدواج بحث می‌کرد، همچنان بی‌قرار و چشم‌انتظار در‌کنار بستگان دیگرش ایستاده است. می‌گوید پدر، مادر، خواهرش به‌عنوان عروس، برادر بزرگ‌ترش و پدر، مادر، داماد و خواهر داماد سر سفره عقد حضور دارند که مجموعا هشت‌نفر هستند. او می‌گوید: حداقل اجازه بدهند خواهر‌ها و برادر‌های عروس و داماد سر سفره عقد، بروند. کارمند دفتر هنوز کلافه است از بگو‌مگوها. می‌گوید: آخر شما چهار خواهر و برادرید و خانواده داماد هم پنج‌خواهر و برادرند که همگی با بچه‌ها و همسرانشان به اینجا آمده‌اند. اگر به همه اجازه بدهیم، چه فرقی با ایام غیر‌کرونا دارد؟ در یک اتاق عقد کوچک وقتی بیشتر از ۲۰‌نفر تجمع کنید، بسیار خطرناک است.

بحث‌ها آن‌قدر به‌درازا می‌کشد که مراسم عقد به پایان می‌رسد و خانواده عروس و داماد از دفتر ازدواج خارج می‌شوند. مسئول این دفترخانه هم جنس صحبت‌هایش همین گلایه‌ها از خانواده‌هاست که حاضر به قبول‌کردن محدودیت حضور و سایر محدودیت‌ها از‌جمله همراه نیاوردن شیرینی و پذیرایی نمی‌شوند. او می‌گوید: باید مدام تأکید کنیم که جعبه شیرینی را اینجا باز نکنند، همراهان ماسک‌هایشان را برندارند؛ بیشتر از شش‌نفر داخل اتاق عقد نیایند، اما خیلی سخت می‌پذیرند.

در عین حال، مسئول دفترخانه ازدواج، از اینکه کرونا سبب نشده است جوانان دم‌بخت، بلاتکلیف بمانند یا ازدواجشان را به تأخیر بیندازند، خوشحال است. او به‌عنوان کسی که در این ایام، عقد صد‌ها جوان را جاری کرده است، این شرایط را فرصتی برای ازدواج‌های آسان و کم‌هزینه در شرایط سخت اقتصادی می‌داند.


ثبت بیش از ۳۴ هزار ازدواج در ۸ ماه امسال

موضوع افزایش ازدواج‌ها و آمار‌های ثبت‌شده و قوانین این روز‌های ثبت ازدواج را از مدیر کل ثبت اسناد خراسان رضوی جویا می‌شویم. آن‌طور‌که محمدحسن بهادر در گفتگو با خبرنگار ما اعلام می‌کند، از ابتدای سال‌۹۹ تا پایان آبان، ۳۴‌هزار و ۹۹۴ ازدواج در خراسان رضوی ثبت شده است. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال‌۹۸ که کرونایی در کار نبوده است، افزایش ۶.۴‌درصدی را نشان می‌دهد. به گفته او، به طور میانگین، هر ماه بیش از ۴‌هزار ازدواج در استانمان صورت گرفته است.

این آمار به‌طور ریزتر، روی خوش‌تری دارد. در‌واقع به‌طور میانگین هر ۱۰‌دقیقه یک ازدواج، ساعتی ۶ ازدواج، شبانه‌روزی ۱۴۴‌ازدواج، در ماه ۴‌هزار و ۳۲۰‌ازدواج ثبت شده است که مجموع آن در ۸ ماه امسال، به بیش از ۳۴ هزار ازدواج می‌رسد.

مدیر کل ثبت اسناد خراسان رضوی استان، بیشترین ازدواج‌های ثبت‌شده از ابتدای سال جاری را مربوط به مرداد‌ماه با ثبت بیش‌از ۷ هزار ازدواج و سپس ماه‌های خرداد و آبان می‌داند که در هر‌کدام از این ماه‌ها بیش‌از ۵‌هزار ازدواج به ثبت رسید. کمترین ازدواج هم با ثبت ۲‌هزار و ۱۱۸ ازدواج مربوط به مهر و فروردین سال جاری بوده است. در فروردین‌ماه به‌دلیل تعطیلات رسمی و اینکه ماه‌های نخست شیوع کرونا بود، این آمار پایین بود و در مهرماه به‌دلیل هم‌ز‌مانی با ماه صفر و ایام شهادت، آمار ازدواج نسبت‌به سایر ماه‌های سال‌۹۹ کمتر بوده است.

وی همچنین درباره پروتکل‌های ثبت ازدواج به ویژه در آذرماه که ستاد مقابله با کرونا محدودیت‌های بیشتری را مصوب کرده است، توضیح می‌دهد: براساس بخشنامه‌های وزارت بهداشت، دفاتر ازدواج باید در ساعات کار اداری و به‌صورت زوج و فرد باز باشند. همچنین حضور بیش از شش‌نفر در دفاتر برای ثبت ازدواج، ممنوع است.
وی این تأکید را هم به سخنانش اضافه می‌کند که در‌صورت تخلف دفاتر ازدواج از بخشنامه‌های ستاد مقابله با کرونا، با آن‌ها برخورد خواهد شد؛ چنان‌که در کشور، از فعالیت برخی دفاتر به‌دلیل زیرپا گذاشتن این دستور‌العمل‌ها، جلوگیری شده است.

وی در پایان به خانواده‌ها توصیه می‌کند که برای حفظ سلامتی خودشان و جامعه، از تجمع در دفاتر ازدواج بپرهیزند و بیشتر از شش‌نفر برای ثبت عقد مراجعه نکنند.
به گفته بهادر، زوج و فرد کردن ساعات کار دفاتر ازدواج، با هدف کم‌کردن تردد‌ها و کاهش رفت و‌آمد‌ها اجرا شده است. در‌عین‌حال زوج‌ها می‌توانند با برنامه‌ریزی برای ثبت ازدواج به دفاتر مراجعه کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->