برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش
سرخط خبرها

محبوب من، نولان

  • کد خبر: ۵۱۵۴۵
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
محبوب من، نولان
مردم فیلم‌هایش را دوست دارند و برای دیدنش جلو سینما‌ها صف می‌بندند. هم منتقدان لب به تحسین آثارش باز می‌کنند و هم داوران جشنواره‌های معتبر این فیلم‌ها را شایسته دریافت جوایز می‌دانند. چند ویژگی در کار نولان وجود دارد که او را به چنین فیلم‌ساز ویژه‌ای تبدیل کرده است
یوسف انصاری | شهرآرانیوز - مردم فیلم‌هایش را دوست دارند و برای دیدنش جلو سینما‌ها صف می‌بندند. هم منتقدان لب به تحسین آثارش باز می‌کنند و هم داوران جشنواره‌های معتبر این فیلم‌ها را شایسته دریافت جوایز می‌دانند. چند ویژگی در کار نولان وجود دارد که او را به چنین فیلم‌ساز ویژه‌ای تبدیل کرده است.


محبوب من، نولان

 

مسلط بر ریتم

در سینمایی که استاندارد فیلم‌سازی ۹۰ دقیقه است، نولان بدون نگرانی از خسته‌شدن مخاطب یا سررفتن حوصله‌اش، فیلم‌هایی بیشتر از ۱۵۰ دقیقه می‌سازد. این خاطرجمعی نولان از تسلط او به ریتم حاصل می‌شود. شما وقتی پای فیلم‌های او می‌نشینید، گذر زمان را احساس نمی‌کنید. حتی اگر برای بار چندم یکی از فیلم‌های او را ببینید، دوست ندارید بعضی از قسمت‌های فیلم را رد کنید و بروید سر سکانس بعد.


محبوب من، نولان

 

استاد اکشن

اکشن بخش مهمی از فیلم‌های نولان را تشکیل می‌دهد، ولی اکشن‌های نولان با اکشن‌های دیگر فیلم‌های سینما فرق دارد. اکشن‌ها به اندازه و با وسواس خرج می‌شوند. نولان تشنگی مخاطب را به‌درستی پیش‌بینی می‌کند و در لحظه درست، یک سکانس اکشن بی‌نظیر و نه‌چندان طولانی تحویلش می‌دهد. علاقه خاص نولان به استفاده از انفجار‌های واقعی، یکی دیگر از مواردی است که سکانس‌های اکشن فیلم‌های نولان را دوست‌داشتنی‌تر می‌کند. در همین فیلم «تنت»، نولان یک بوئینگ واقعی را منفجر کرده است. اتفاقی که بسیاری از کارگردان‌های دنیا بدون لحظه‌ای تردید برای انجامش سراغ جلوه‌های ویژه می‌روند.


انتخاب داستان همه‌پسند

نولان بدون شک یکی از باهوش‌ترین کارگردان‌های دنیاست. هوش او را می‌شود در همه بخش‌های آثارش دید؛ از پرورش ایده و کارگردانی و تدوین تا انتخاب سوژه که قبل از هر چیز اتفاق می‌افتد. نولان سراغ سوژه‌هایی می‌رود که همه‌پسند هستند و مخاطبان خاص و عام سینما آن‌ها را دوست دارند. نگاهی به آثار شاخصش بیندازید؛ یا سراغ محبوب‌ترین ابرقهرمان آمریکایی رفته یا سراغ داستان جنگ یا داستان‌هایی بر پایه نظریات پربحث علمی با اندکی چاشنی تخیل که مغز انسان را ساعت‌ها درگیر می‌کند. خوب به یاد دارم که بعد از پخش «درون‌ستاره‌ای» موضوع سفر در زمان تا ماه‌ها تیتر پرونده‌های مجلات و مقاله‌های سایت‌ها شده بود.


محبوب من، نولان

 

مطالعه عمیق روی ایده‌ها

۵ سال مطالعه برای فیلم تنت و مطالعه چندصد مقاله علمی برای فیلم درون‌ستاره‌ای. این‌ها فقط بخشی از تلاش نولان برای نزدیک‌شدن فیلم‌هایش به نظریه‌های علمی و دورشدن آن‌ها از تخیل است. او در فیلم‌هایش از چهره‌های علمی برجسته کمک می‌گیرد. مثلا در فیلم درون‌ستاره‌ای کیپ تورن، فیزیک‌دان نظری، مشاور علمی فیلم بود تا تصاویر کرم‌چاله و نسبیت تا بیشترین حد ممکن دقیق باشد. در ابتدای شروع تولید فیلم، تورن ۲ قانون گذاشت: «نخست، هیچ‌کدام از قوانین فیزیکی نباید نقض شوند. دوم، همه حدسیات باید از علم سرچشمه بگیرند، نه ذهن فیلم‌نامه‌نویس.» و نولان هم این قوانین را پذیرفت.


محبوب من، نولان

 

پشتش گرمه

 

پشت سر هر کارگردان موفقی یک تیم قوی وجود دارد. بدون شک کریستوفر نولان هم پشتش به جاناتان، برادر کوچک‌ترش، گرم است. جاتان فیلم‌نامه‌نویس است و بر خلاف کریستوفر وارد وادی کارگردانی نشده است. او در نوشتن فیلم‌نامه‌های کریستوفر نولان نقش مهمی دارد. فیلم‌نامه ممنتو، بتمن آغاز می‌کند، حیثیت، شوالیه تاریکی، شوالیه تاریکی برمی‌خیزد و بین‌ستاره‌ای را جاناتان نولان نوشته است که همگی جزو فیلم‌های شاخص سینمای هالیوود هستند. جاناتان نولان فیلم‌نامه سریال بی‌نظیر «دنیای غرب» را هم نوشته است که سریالی با درون‌مایه علمی و تخیلی است.


۱۸۲۵


تعداد روز‌هایی که کریستوفر نولان برای نوشتن فیلم‌نامه جدیدترین فیلمش (تنت) زمان صرف کرده است. نولان در این ۵ سال تحقیقات مفصلی درباره مسائلی مثل پیکان زمان انجام داده است.
 

۱۵۷.۰۰۰.۰۰۰ دلار


این رقم سود حاصل از پخش فیلم «تنت» است که این فیلم را به یک شکست تجاری تبدیل کرده است. شاید این سود برای بسیاری از فیلم‌های هالیوودی مطلوب باشد، ولی سود ساخته‌های قبلی نولان مثل بت‌من به یک میلیارد دلار می‌رسد و سود فیلم جدیدش در مقابل آن‌ها ناچیز است. تنت بعد از شوالیه تاریکی با ۲۰۰ میلیون دلار بودجه ساخت، پرهزینه‌ترین فیلم نولان است و علت اصلی این سود کم را باید اوضاع کرونا و تعطیلی سینما‌ها دانست.
 

۸.۹۹۹


زمان پخش فیلم سینمایی تنت ۲ ساعت و ۲۹ دقیقه و ۵۹ ثانیه، یا به‌عبارتی ۸۹۹۹ ثانیه است. این فیلم در میان آثار نولان رتبه چهارم طولانی‌ترین زمان پخش را در اختیار دارد. بلندترین آثار نولان پیش از تنت، فیلم‌های اینتراستلار با ۱۶۹ دقیقه، شوالیه تاریکی برمی‌خیزد با ۱۶۴ دقیقه و شوالیه تاریکی با ۱۵۲ دقیقه زمان پخش هستند.
 

۷

 
فیلم تنت در ۷ کشور فیلم‌برداری شده است و نولان برای انتخاب لوکیشن‌های آن وسواس عجیبی به خرج داده است. نولان برای ساخت این اثر یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های فضای باز در تاریخ سینما را احداث کرده است. او برای ساخت این لوکیشن بزرگ، یک شهر خالی از سکنه از ساختمان‌ها و مخروبه‌ها را احداث کرده است. نولان الزام مشاهده این اثر روی پرده سینما را بیش از ۲ فیلم اینسپشن و اینتراستلار بیان کرده است.
 

۴.۹۴۷.۰۰۰.۰۰۰ دلار

 

نولان هفتمین کارگردان موفق تاریخ باکس‌آفیس است. ۱۲ فیلم نولان درمجموع ۴میلیارد و ۹۴۷میلیون دلار در سینما فروخته‌اند. شوالیه تاریکی برمی‌خیزد با فروش یک‌میلیارد و ۸۲میلیون دلار، موفق‌ترین فیلم نولان در فروش گیشه است. بالاتر از نولان، اسم کارگردان‌های بزرگ دیگری به چشم می‌خورد. موفق‌ترین کارگردان هالیوودی در تاریخ استیون اسپیلبرگ است که فیلم‌هایش ۱۰میلیارد و ۵۴۸میلیون دلار در سینما‌ها فروخته‌اند. تجاری‌ترین فیلم اسپیلبرگ «پارک ژوراسیک» با فروش یک‌میلیارد و ۴۵میلیون دلار است. البته به نظر من اسپیلبرگ پول‌سازترین کارگردان هالیوود نیست.
 
 
چون فروش ۱۰ میلیاردی او حاصل اکران ۳۳ فیلم در سینماست. برادران روسو با ۵ فیلم توانسته‌اند ۶میلیارد و ۸۳۹میلیون دلار در سینما‌های جهان بفروشند. «اونجرز: پایان بازی» با فروش ۲میلیارد و ۷۹۷میلیون دلار، موفق‌ترین فیلم برادران روسو در گیشه است. به‌جز اسپیلبرگ و برادران روسو، در فروش گیشه ۴ کارگردان دیگر هم آمار بهتری از نولان دارند که عبارت‌اند از پیتر جکسون (کارگردان ارباب حلقه‌ها)، مایکل بی (کارگردان ترنسفورمرها)، جیمز کامرون (کارگردان آواتار) و دیوید یتس (کارگردان هری پاتر).

 

۸۲۸/۳۰۰/۰۰۰ دلار

 
این رقم فروش موفق‌ترین فیلم غیر بت‌منی نولان، یعنی اینسپشن است. اینسپشن نتیجه طوفان تمام‌عیار نولان، دی‌کاپریو، پویش تبلیغاتی هوشمندانه برادران وارنر و فیلم‌نامه تأمل‌برانگیز جاناتان نولان است که در هزارتوی پرپیچ‌وخم رؤیا‌ها جریان داشت. این فیلم کارش را با افتتاحیه قوی ۶۲میلیون و ۸۰۰هزار دلار در ماه ژوئیه۲۰۱۰ آغاز کرد. رقمی که آن را پشت سر «آواتار» (۷۷میلیون دلار) در جایگاه دوم بهترین افتتاحیه فیلم‌های علمی‌تخیلی اورجینال قرار می‌داد. اینسپشن درنهایت به رقم شگفت‌انگیز ۲۹۲میلیون و ۶۰۰هزار دلار فروش خانگی و ۸۲۸میلیون و ۳۰۰هزار دلار فروش جهانی دست یافت که همچنان پشت سر «آواتار» و «تایتانیک» پرفروش‌ترین فیلم اورجینال سینما حساب می‌شود.


۱۶۰/۹۰۰/۰۰۰ دلار

 

گفتیم پرفروش‌ترین فیلم نولان در گیشه جهانی «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» است. این فیلم رکورد‌های دیگری هم در کارنامه‌اش دارد. این فیلم نمایشش را با افتتاحیه درخشان ۱۶۰میلیون و ۹۰۰هزار دلار در ماه ژوئیه۲۰۱۲ آغاز کرد. رقمی که پشت سر فینال «هری پاتر» (۱۶۹میلیون و ۲۰۰هزار دلار) و «اونجرز» (۲۰۷میلیون و ۴۳۸هزار دلار)، سومین افتتاحیه برتر تاریخ حساب می‌شد. «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» هم‌زمان در جایگاه نخست بزرگ‌ترین افتتاحیه فیلم‌های غیرسه‌بعدی جای گرفت. این فیلم با کسب ۴۴۸میلیون و ۱۰۰هزار دلار در خانه و یک‌میلیارد و ۸۲میلیون دلار در دنیا به پایان اکرانش رسید. «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» کارش را پشت سر «اونجرز» (۶۲۳میلیون و ۳۰۰هزار دلار) به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم باکس‌آفیس سال۲۰۱۲ به پایان رساند.


۷

 

«تنت»، جدیدترین فیلم نولان، به‌دلیل تعطیلی بیش از نیمی از سینما‌های آمریکای شمالی و همچنین تبدیل نشدنش به یک پدیده بی‌سابقه مثل «اینسپشن»، موفق به شکوفایی ظرفیت‌های تجاری‌اش نشد و درنتیجه تاکنون با کسب ۷/۳۴۵ میلیون دلار در دنیا، پایین‌تر از «بتمن آغاز می‌کند» (۳۵۹میلیون دلار) در رده هفتم پرفروش‌ترین فیلم‌های نولان قرار گرفته است. درنهایت مجموع درآمد ۱۲فیلم کارنامه نولان ۴میلیارد و ۹۴۷میلیون دلار است. فیلم‌های او به‌طور میانگین ۳/۴۱۲ میلیون دلار فروخته‌اند.
 
محبوب من، نولان
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->