بازگشت وضعیت عادی پروازها در تمامی فرودگاه‌های کشور شهر اصفهان در امنیت و آرامش است+فیلم شبکه خبر: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل است منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد همه چیز درباره شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) شبکه خبر شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان را تایید کرد + فیلم ماجرای شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) کربی : آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است حمله موشکی به کریات شمونا در فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وزیر خارجه ایران با دبیر کل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) «عسقلان» و «سدیروت» زیر آتش حملات سنگین راکتی گردان‌های قدس (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) ادامه عملیات حزب الله علیه اشغالگران در مرز‌های شمالی فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا اسرائیل در حمله ایران را تکذیب کرد ارتش آمریکا هزاران موشک به اسرائیل ارسال کرد تظاهرات علیه نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی ادامه یافت + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن! امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی از تکرار ماجراجویی نظامی علیه ایران دست بردارد | حمله کاملاً ضروری بود رییس جمهور: اگر رژیم صهیونیستی بازهم اشتباه کند، پاسخی پشیمان کننده می‌گیرد امنیت کامل در مراکز هسته‌ای کشور | اطلاعات لازم از مراکز هسته‌ای دشمن صهیونیستی در اختیار ماست + فیلم یارانه نقدی فروردین واریز شد (۳۰ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

روحانی: امروز روزی توأم با شادمانی برای دو ملت افغانستان و ایران است

  • کد خبر: ۵۲۲۹۴
  • ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
  • ۱
روحانی: امروز روزی توأم با شادمانی برای دو ملت افغانستان و ایران است
رئیس جمهور گفت: دو ملت ایران و افغانستان در طول تاریخ برادری و همسایگی خود را حفظ کرده‌اند و امروز راه‌آهن خواف-‌هرات این پیوند را مستحکم‌تر می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز - حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در آیین بهره‌برداری راه آهن خواف – هرات که با حضور رئیس جمهوری افغانستان، گفت: امروز روز سلام، روز رحمت، روز گشایش برای دو ملت بزرگ افغانستان و ایران است. دو ملتی که از یک ریشه، از یک تاریخ، از یک فرهنگ و از یک منطقه هستند و در طول تاریخ برادری و همسایگی خود را به عنوان بهترین یاران یکدیگر حفظ کردند.

 

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز به عنوان یکی از روزهای تاریخی در روابط دو ملت بزرگ ایران و افغانستان است، افزود: روابط ما همیشه از طریق دلها و اندیشه‌ها و فرهنگ‌ها، ‌رفتارها و تلاش ها بوده است. امروز ریل راه آهن این پیوند را مستحکم تر می‌کند.

امروز روزی توأم با شادمانی برای دو ملت افغانستان و ایران است

وی ادامه داد: امروز روزی توأم با شادمانی برای دو ملت افغانستان و ایران است و به سهم خودم بسیار خوش‌حالم که گرچه نشد به خاطر شرایط بهداشتی و کرونایی در کنار همدیگر و با حضور فیزیکی این افتتاح را انجام دهیم و از طریق فضای مجازی با فرمان دو رئیس جمهوری این افتتاح بزرگ انجام گرفت.

 

روحانی  در ادامه خطاب به رئیس جمهوری و ملت افغانستان گفت: امروز یک روز تاریخی و به یاد ماندنی برای تاریخ دو کشور بزرگ ایران و افغانستان است. ۲۰ آذر ۱۳۹۹/ ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰ / ۲۴ ربیع الثانی ۱۴۴۲ به یاد خواهد ماند.  این تاریخ، زمان اتصال دو سرزمین دوست از طریق راه آهن با اعدادی که برای ما ایرانی‌ها با میمنت و مبارکی توام است. ما نمره ۲۰ را به عنوان نمره عالی و خوب می‌دهیم و امروز سه ۲۰ داریم، ۲۰ آذر و دسامبر ۲۰۲۰ بنابراین این خط تاریخی ما با سه ۲۰ شروع شده است.

همدلی از هم‌زبانی خوش‌تر است

رئیس جمهوری افزود: روابط  دو کشور دوست و برادر مسلمان همسایه تنها از طریق همزبانی نیست بلکه از طریق همدلی هم هست همانطور که گفته می‌شود؛ همدلی از هم‌زبانی خوش‌تر است. قدمی هم بالاتر، ما امروز دارای هم‌سرنوشتی هستیم؛ سرنوشت ما یکی است. ثبات، امنیت و توسعه منطقه در سایه ثبات و امنیت و توسعه هر دو کشور است. توسعه افغانستان توسعه ما و امنیت آن امنیت ما است همچنین ثبات در افغانستان، ثبات در ایران و همه منطقه است.

 

روحانی اضافه کرد: ریشه روابط ما از هزاران سال پیش در فرهنگ، تاریخ و زبان است؛  البته همسایگی ما یک انتخاب نیست یک تقدیر و سرنوشت تاریخی است اما بهره‌مندی ما از یکدیگر اینجا به اراده ما بستگی دارد. اراده دولت ایران و ملت ایران این است که دو کشور از همه نعماتی که امکان پذیر است به نفع همدیگر بهره‌برداری و استفاده کنند. 

 

رئیس جمهوری ادامه داد: وقتی از مرزها سخن می‌گوییم و بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز ایران و افغانستان حرف می‌زنیم معمولا در مرز از فاصله سخن گفته می‌شود اما وقتی از راه سخن می‌گوییم از پل، رودخانه و یگانگی و هم‌بستگی حرف می‌زنیم.

هم‌بستگی موجب رونق بیشتر زندگی مردم افغانستان می‌شود

وی افزود: هم‌بستگی موجب رونق بیشتر زندگی مردم سخت کوش و  زجر دیده افغانستان می‌شود. ما همیشه در کنار تاریخ و ملت افغانستان بودیم. روزی که کشور شما از سوی شوروی  اشغال شد همان روز امام خمینی (ره) سفیر شوروی را احضار کرد و با او سخن گفت و گفت کار شما غلط و اشتباه است و ملت افغانستان روزی شما را از سرزمین و وطن خود بیرون می‌رانند و در طول جهاد مردم افغانستان ملت ایران در کنار ملت افغانستان بود. پیروزی شما، پیروزی ما بود، شادی شما شادی ما بود. افتخار داریم که در طول این ۴۰ و چند سال میزبان میلیون‌ها مردم افغان بودیم. 

 

روحانی یادآور شد: میزبانی ایران برای همسایه گرامی و دوست چون افغانستان، ‌میزبانی که توام با آموزش رایگان برای فرزندان ملت افغانستان که بیش از ۴۰۰ هزار نفر  هستند که امروز دانش‌آموز افغان در کلاس‌های ما درس می‌خوانند و از بهداشت و درمان رایگان ما استفاده می‌کنند و در ماجرای کرونا به همان نسبت که به مردم ایران خدمت دادیم بدون هیچ فاصله و امتیازی به مردم افغانستان هم خدمت دادیم.

امیدواریم حاکمان بعدی کاخ سفید اشتباهات طراحان تحریم‌ها علیه ایران را جبران کنند

رئیس جمهوری با اشاره به اعمال تحریم‌های مختلف توسط مقامات ایالات متحده آمریکا علیه ایران گفت: امیدواریم در آینده این اشتباه توسط حاکمان بعدی در کاخ سفید جبران شود.

منبع: ایرنا

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فاطمه رنجبر
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
0
0
سلام هموطنان عزیز
آقای دکتر روحانی.سلام همشهری.من مرحله اول وام گرفتم چرا مرحله دوم وام برام واریز نشده است لطفا پیگری کنید من سرپرست 2خانوار هستم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->