مشاهده تهاتر‌های عجیب در بازار مسکن! (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار به دنبال حذف نمایندگان کارگری از مشارکت در تعیین دستمزد زمان واریز یارانه اردیبهشت ۱۴۰۳ مشخص شد دلال‌ها باید بترسند | طرح مالیات بر عایدی سرمایه جلوی دلال‌بازی‌ها را می‌گیرد ادعای عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه مشاوران املاک درباره انجام معاملات مسکن با بیت‌کوین! پیش فروش دناپلاس ایران خودرو آغاز شد | با ۳۵۰ میلیون دناپلاس سوار شوید (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسیدن به حقوق و دستمزد کارگران در مجلس بسیار سخت‌تر از جلسات شورای عالی کار است  ثبات قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار مشهد از ابتدای سال ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

چرا ارزش سهام «پدیده» رو به کاهش است؟

  • کد خبر: ۵۲۵۰۵
  • ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
  • ۱
چرا ارزش سهام «پدیده» رو به کاهش است؟
درحالی‌که بورس در هفته‌های اخیر سبزرنگ شده است و شاهد رونق کلی در معاملات هستیم، «گشان» بعد از ورود دوباره به بازار پس از تعلیق یک ماه عرضه همچنان با صف فروش میلیونی مواجه است.
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ درحالی‌که بورس در هفته‌های اخیر سبزرنگ شده است و شاهد رونق کلی در معاملات هستیم، «گشان» بعد از ورود دوباره به بازار پس از تعلیق یک ماه عرضه همچنان با صف فروش میلیونی مواجه است. هر سهم گشان با اینکه ۷ هزارو ۸۰۰ تومان کشف قیمت شد، در آخرین معاملات قیمت هر سهم آن به ۶ هزارو ۹۵۹ تومان کاهش پیدا کرد و ارزش بازار این سهم به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید.

به‌گفته فعالان بازار سرمایه، گشان این روز‌ها با افزایش صف فروش روبه‌رو است و به‌سختی حجم مبنا را پر می‌کند. گشان زمانی معرفی شد که ارزش بازار ۷ هزار میلیارد تومانی داشت و تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز پیش رفت، اما ارزش بازار آن اکنون به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، با این حال فعالان بازار معتقدند که ارزش بنیادی سهم، تغییر منفی نکرده است و باتوجه‌به ارزندگی آن، امکان رسیدن ارزش بازار این سهم در بلندمدت به بیشتر از ۵۰ هزار میلیارد تومان نیز وجود دارد.


توضیحات پدیده

روابط‌عمومی شرکت پدیده با صدور اطلاعیه‌ای سعی کرده است با دادن توضیحاتی، سوال سهام‌داران درباره چرایی کاهش قیمت سهام گشان را پاسخ دهد. در اطلاعیه شرکت پدیده آمده است: «طبق رویه‌های عادی بازار سرمایه پس از برگزاری مجمع عادی و تقسیم سود نقدی و مجمع فوق‌العاده با تصویب ثبت افزایش سرمایه شرکت، قیمت تئوریک توسط سامانه معاملات تعیین می‌شود. قیمتی که پس از کسر سود نقدی از تقسیم ارزش بازار شرکت، قبل از بازگشایی بر تعداد سهام با سرمایه جدید حاصل می‌شود. قیمت روز تئوریک سهام گشان در روز بازگشایی، ۷ هزارو ۷۲۳ تومان بود.
 
باتوجه‌به مکانیسم عرضه و تقاضا در روز بازگشایی، قیمتی که برآیند درخواست‌های خریدوفروش در آن متعادل بوده است، توسط سامانه معاملات مشخص می‌شود و سهم با قیمت ۷ هزارو ۸۰۰ تومان بازگشایی شد. بدین معنی که قیمت بازگشایی بالاتر از قیمت تئوریک محاسبه‌شده توسط سامانه معاملات بوده است، از این‌رو کاهش قیمت سهم نسبت‌به روز توقف (۲۲ هزارو ۱۱۳ تومان) به‌دلیل افزایش تعداد سهام سهام‌داران است.» در پایان این اطلاعیه آمده است که سهام جایزه افزایش‌یافته در پورتفوی سهام‌دارانی که در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند، مشاهده‌شدنی است.


مشکل، نبود بازارگردان است

با این حال امیر زندنژادطهرانی، کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با خبرنگار ما، از زاویه دیگری نوسانات این روز‌های سهام گشان را بررسی کرده است. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، گشان بعد از افزایش ۱۸۵ درصدی سرمایه شرکت توسعه صنعت گردشگری پدیده شاندیز، وارد بازار شده است.
 
بعد از این اتفاق، تعداد سهام سه‌برابر شد و قیمت هر سهم به یک‌سوم کاهش یافت. به‌عبارتی اگر فردی هزار سهم ۳ هزارتومانی داشته است، اکنون این فرد ۳ هزار سهم هزارتومانی دراختیار دارد. همین افزایش تعداد سهام، سبب شد تا برخی به‌منظور سبک‌سازی تعداد سهم‌هایشان، میزان عرضه را افزایش دهند.
 
وی ادامه داد: نبود بازارگردان توسط شرکت پدیده هم‌زمان با افزایش عرضه گشان، سبب شد در روز‌های گذشته شاهد کاهش قیمت این سهام باشیم، این درحالی است که اگر بازارگردان برای گشان انتخاب می‌شد، تاحد زیادی نوسانات روز‌های گذشته بیشتر کنترل می‌شد.
 
وی بیان کرد: در چند وقت اخیر بورس با نوسانات زیادی مواجه شد. در این راستا، سیاست‌گذاران بازار با گرفتن تصمیم‌هایی سعی کردند بازار را به روند تعادلی برگردانند. در این میان، یکی از اقدامات مهم، الزام سازمان بورس به حضور حداقل یک بازارگردان برای شرکت‌های فعال در بازار سرمایه بود.
 
زندنژادطهرانی ادامه داد: بازارگردانی یک فعالیت تخصصی است. بازارگردانان، مؤسسات و نهاد‌هایی هستند که مسئولیت تنظیم نوسانات قیمت و رساندن آن به سطح واقعی و نیز کنترل ریسک شرکت را در مواقع بحرانی برعهده دارند.


سهام پدیده، رشد خواهد کرد

با این حال کارشناس بورس از احتمال انتخاب بازارگردان شرکت پدیده در روز‌های آینده خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود بعد از انتخاب بازارگردان توسط شرکت پدیده، نوسانات قیمت گشان کنترل شود. همچنین وی روند کلی ارزش گشان را رو به افزایش توصیف کرد و گفت: اکنون ارزش بازار برخی شرکت‌های کوچک به ۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد. پدیده شاندیز در مقایسه با این شرکت‌ها، زمینه‌های بهتری برای رشد در بازار دارد.
 
بر همین اساس، پیش‌بینی می‌شود روند کلی رشد گشان در ماه‌های آینده مناسب باشد. این مسئله را هم باید درنظر داشت که بورسی شدن شرکت ابنیه و ساختمان پدیده در ماه‌های آینده، ازجمله عواملی است که تأثیر خوبی بر سهام پدیده خواهد گذاشت.
 
علی یزدان‌فر، کارشناس بازار سرمایه، هم بر لزوم انتخاب بازارگردان توسط شرکت پدیده تأکید کرد. او نیز معتقد است که نوسان روز‌های گذشته گشان به‌دلیل نبود بازارگردان بوده است. وی تأکید کرد: انتخاب هرچه زودتر بازارگردان، می‌تواند سبب برگشت سریع آرامش به سهام‌داران شود.
همچنین روز گذشته روابط عمومی پدیده به خبرنگار ما درباره انتخاب بازار گردان گفت: یکی از شرکت‌های تامین سرمایه به این منظور انتخاب شده است و در روز‌های آینده فعالیتش را شروع می‌کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ن از طبس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
0
0
تورو خدا کمک کنیین این سهام درست شده بخدا بیچاره شدیم...بعد از هفت سال به چی رسیدیم پول خودمون بیشتر گیرمون نمییاد این چجوری حساب کتاب سهامیه بابا یه جوری حساب کنیین که این هفت سال تورم توش حساب شه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->