سرخط خبرها

هدیه مدیریت شهری به ورزش مشهد

  • کد خبر: ۵۲۷۰۵
  • ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
هدیه مدیریت شهری به ورزش مشهد
استخرها، مجموعه‌های آبی، باشگاه‌ها و کلوپ‌های ورزشی مشهد از پرداخت عوارض به شهرداری معاف شدند.
مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ جلسه علنی روز گذشته شورای اسلامی شهر مشهد مصوبه‌ای ویژه و سودمند برای جامعه ورزش مشهد داشت؛ مصوبه‌ای که بر اساس طرح کمیسیون فرهنگی و اجتماعی این شورا، تقدیم صحن علنی شد و دست آخر با رأی اکثریت آرا به تصویب رسید. بر اساس این طرح، زین‌پس محاسبه عوارض کسب و پیشه تعداد زیادی از مشاغل فرهنگی، هنری و ورزشی مشهد با ضریب صفر خواهد بود.
 
به‌عبارتی ساده‌تر، از این‌پس بسیاری از مشاغل فرهنگی و ورزشی در مشهد از پرداخت عوارض سالیانه به شهرداری معاف خواهند شد؛ اتفاقی که در وانفسای روزگار کرونایی می‌تواند دلگرمی و کمک شایانی به مشاغلی باشد که این روز‌ها جز ضرر‌و‌زیان هیچ ندیدند. در‌این‌بین جامعه ورزش هم در طول ماه‌های اخیر با مشکلات و ورشکستگی‌های زیاد دست‌و‌پنجه نرم کرده است. از تعطیلی بسیاری از باشگاه‌های ورزشی مشهد بگیرید تا تعطیلی و ورشکستگی بعضا مطلق مجموعه‌های آبی، استخر‌های شن و...؛ با‌این‌همه حالا این مصوبه داغ می‌تواند قوت‌قلبی برای این مشاغل باشد.

عوارض ورزشی با ضریب صفر

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد که از قضا خود رئیس هیئت فوتبال خراسان‌رضوی است و به‌خوبی با مشکلات و مسائل پیش‌روی جامعه ورزش استان نیز آشناست، درباره مصوبه روز گذشته شورای اسلامی شهر مشهد مبنی بر «محاسبه عوارض کسب و پیشه تعداد زیادی از مشاغل ورزشی مشهد با ضریب صفر» گفت: یکی از مسائلی که ما همیشه در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد به آن توجه داشتیم و درباره‌اش بحث می‌کردیم، این بود که باید یکسری اقدامات زیرساختی و ریل‌گذاری‌ها برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و اجتماعی شهر انجام شود تا شرایط برای مردم تسهیل شود.
 
احسان اصولی افزود: از ابتدای سال جلسات متعددی داشتیم و در آن طرح «محاسبه عوارض کسب و پیشه تعداد زیادی از مشاغل ورزشی مشهد با ضریب صفر» را بررسی کردیم. ماحصل این طرح آن شد که تصمیم گرفتیم طبق یک جدول مشخص، عوارض کسب و پیشه‌ها صفر شود. وی افزود: بر اساس این جدول در بخش ورزشی استخر‌های شنا، سونا، جکوزی، مجموعه‌های آبی، باشگاه‌ها و کلوپ‌های ورزشی پرداخت عوارضشان به شهرداری صفر خواهد بود.

حیات دوباره مدارس فوتبال و مجموعه‌های آبی

مدارس فوتبال یکی از مشاغل ورزشی است که طی ماه‌های کرونایی اخیر خسارت‌های جبران‌ناپذیر زیادی دیدند؛ درست مثل مجموعه‌های آبی. در جدول محاسبه عوارض کسب و پیشه‌ها با ضریب صفر در بخش ورزش صراحتا از مجموعه‌های آبی و استخر‌ها یاد شده است، اما نامی از مدارس فوتبال در‌این‌بین دیده نمی‌شود. با‌وجود‌این احسان اصولی درباره اینکه آیا این طرح شامل مدارس فوتبال هم خواهد شد، تأکید کرد: مدارس فوتبالی هم که در قالب باشگاه و مجوز اداره کل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی فعالیت می‌کنند، شامل این طرح خواهند شد.

راهبرد‌های «اصولی» برای یک اتفاق اصولی

احسان اصولی، درباره راهبرد‌های کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ما ۳ راهبرد اساسی در این طرح داشتیم؛ نخست تسهیل فعالیت‌ها برای گسترش و توسعه کسب‌و‌کارها، دوم مخابره خبر چتر حمایتی از ناحیه شورا و شهرداری مشهد برای فعالان این حوزه‌ها که بدانند شورا و شهرداری در کنارشان هستند و سوم آنکه برخی از مشاغل آمده در این جدول در آستانه ورشکستگی هستند و ما خواستیم به‌نوعی با این طرح مانع این مسئله شویم.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: ما با این طرح به‌دنبال آن هستیم که دیگر به‌جای اینکه بخش دولتی یا شهرداری‌ها، مثلا برای ساخت یک سالن ورزشی هزینه هنگفت کنند و فردا از عهده مدیریت و در‌آوردن هزینه‌های آن هم برنیایند، این بخش خصوصی باشد که سرمایه‌گذاری کند. وی درباره مدت اعتبار این مصوبه اذعان کرد: این مصوبه تا‌زمانی‌که مصوبه دیگری خلاف آن نباشد، اعتبار دارد و قابل اجراست؛ البته مصوبه شورا باید به فرمانداری برود و ان‌شاءا... بعد از دریافت مجوز، بخشنامه‌های آن ابلاغ می‌شود.

ورزش، منتفع از یک طرح خوب

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی به‌عنوان مرجع ورزش استان با تقدیر از اقدام شورای اسلامی شهر مشهد در تصویب این طرح، اظهار کرد: نگاه باز و حمایتی اعضای شورای شهر از حوزه‌هایی مثل ورزش و هنر جای تقدیر دارد و نباید این مسئله را فراموش کنیم. فرزاد فتاحی افزود: به‌هر‌تقدیر ما باید از بخش ورزش که برای سالم‌سازی مردم این شهر حرکت می‌کنند و خدمات ارائه می‌دهند، حمایت داشته باشیم و بر اساس ضرر‌و‌زیان‌هایی که باشگاه‌های ورزشی در طول این مدت کرونایی دیدند، آن‌ها را کمک کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: البته از ابتدای کرونا عوارض کسب و پیشه از باشگاه‌های ورزشی گرفته نمی‌شد، اما مصوب‌شدن این طرح، برای جامعه ورزش دلگرمی است. فتاحی اذعان کرد: شاید رقم این عوارض برای شهرداری خیلی رقم بزرگی نباشد، اما برای باشگاه‌های ورزشی و جامعه ورزش گره‌گشاست. بسیاری از مجموعه‌‎های آبی و ورزشی ما در دوران کرونا ورشکست شدند و حذف عوارض می‌تواند کمک بزرگی به آن‌ها بکند. مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی تصریح کرد: تصویب این طرح خدمت بزرگی از‌سوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد به جامعه ورزش است که باید قدردان آن باشیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->