افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال
سرخط خبرها

معافیت عوارض ساختمان برای ایجادکنندگان پاتوق کتاب در مشهد

  • کد خبر: ۴۹۹۸۵
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
معافیت عوارض ساختمان برای ایجادکنندگان پاتوق کتاب در مشهد
رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شهروندان می‌توانند با راه اندازی پاتوق‌های کتاب حتی در کاربری‌های مسکونی از معافیت‌های پرداخت عوارض شهرداری برخوردار شوند.
لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ سیدمحسن حسینی پویا در گفتگو با خبرنگار ما افزود: شورای شهر طرحی را به تصویب رساند که به موجب آن مدیریت شهری مشهد برای ترویج فرهنگ کتاب خوانی با ارائه مشوق‌ها در حوزه معافیت پرداخت عوارض برای صنوف و همچنین محافل کتاب خوانی، به شهروندان تسهیلات و تخفیف‌هایی ارائه می‌دهد.
وی با بیان اینکه این مصوبه در هیئت تطبیق فرمانداری مشهد به تأیید رسیده است افزود: این مصوبه در حقیقت کاری فرهنگی و نوآورانه است که با توجه به قانون برنامه ششم توسعه به تصویب رسید.


حمایت شورا از کتاب فروشی‌ها و پاتوق‌های کتاب

وی تأکید کرد: این مصوبه شورا و مدیریت شهری مشهد در کشور پیشرو است و مشهد اولین شهری است که چنین تسهیلاتی را برای کتاب فروشی ها، کتابخانه‌ها و پاتوق‌های کتاب با هدف افزایش سرانه مطالعه در نظر گرفته است.
این عضو شورای شهر با بیان اینکه معرفی کتاب‌های فاخر، معرفی محل کتابخانه ها، کتاب فروشی‌ها و پاتوق‌های کتاب و موضوع تبلیغات حوزه کتاب همه شامل اعمال تخفیفات شهرداری می‌شود افزود: شهروندان می‌توانند برای برخورداری از این امتیاز در بحث امکان اشتغال به کتاب فروشی و کتابخانه در کاربری‌های مسکونی و خدماتی اقدام کنند. در این مصوبه حتی به کافی شاپ‌ها و مکان‌های بازی کودکان هم اجازه داده شده است اگر استاندارد مشخصی از شغل خود را به کتاب اختصاص دهند، از معافیت‌های شهرداری برخوردار شوند.
حسینی پویا اظهار کرد: در تمامی این موارد علاوه بر رعایت استاندارد موجود، عنوان کتاب نیز باید در تابلوی تبلیغاتی شغل مد نظر لحاظ شود.


برای ارتقای کتاب خوانی در مشهد

وی گفت: از آنجا که مشهد پایتخت فرهنگی جهانی اسلام است امیدواریم با این کار معدل کتاب خوانی و کتاب فروشی در این شهر بالا برود. در حقیقت این مصوبه مشوقی برای ایجاد انواع کافه کتاب خواهد بود.
وی با بیان اینکه طرح مشوق‌های حوزه کتاب شورای شهر، اقدامی زیرساختی برای ترویج فرهنگ کتاب در مشهد است افزود: تشویق اقشار جامعه به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان در مقوله کتاب، همچنان باید در اولویت مدیران و نهاد‌های مسئول فرهنگ باشد.

رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قرارداد‌های شورای شهر با اشاره به قانون شهرداری‌ها گفت: در ماده ۵۵ این قانون و در تشریح وظایف شهرداری، تأسیس مؤسسات بهداشتی و تعاونی و فرهنگی مانند درمانگاه، بیمارستان، کتابخانه، کودکستان، باغ کودکان، کمک به این قبیل مؤسسات و مساعدت مالی منظور نشده است و با تأکید براینکه این اقدامات باید در حدود اعتبارات مصوبه انجام شود، به شهرداری اختیار داده شده است در این قبیل موارد با تصویب شورای شهر، اراضی و ابنیه متعلق به خود (با حفظ حق مالکیت) را به منظور استفاده در این موارد، در اختیار مؤسسات مزبور قرار دهد.

وی گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که تعداد کتاب خوان‌ها نسبت به دهه‌های قبل خیلی بیشتر شده است.
حسینی پویا بیان کرد: اگر کتاب جزو اولویت‌های اول مردم باشد، بازار آن هم راه می‌افتد. مشکلات حوزه نشر هم به این دلیل است که کتاب جزو اولویت‌های اول زندگی مردم نیست.

به گفته حسینی پویا، ماده ۶ قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور شهرداری‌ها را مکلف کرده است همه ساله حداقل نیم درصد از درآمد‌های خود را به منظور اداره امور کتابخانه‌ها در اختیار انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهر قرار دهند. از طرفی در ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه کشور، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تکلیف شده است به منظور ارتقای کارکرد فرهنگی و هنری مساجد، ترتیبی اتخاذ کند که مساجد شهری از کانون‌های فرهنگی و هنری بر اساس بودجه سنواتی برخوردار شوند.

وی یادآور شد: مدیریت شهری مشهد در دوره پنجم تأکید فراوانی بر مقوله فرهنگ جامعه و حقوق شهروندی داشته و تصویب منشور حقوق و مسئولیت‌های شهرنشینی شهر مشهد در تیرماه سال گذشته نمود عینی این دغدغه بوده است؛ ضمن اینکه تلاش برای توسعه فرهنگ کتاب خوانی نیز در همین راستاست.

این مقام مسئول بیان کرد: هدف اساسی از تمرکز شورا بر این مقوله ارتقای فرهنگ کتاب و کتاب خوانی، حمایت از راه اندازی و گسترش پاتوق‌ها و رویداد‌های مرتبط با کتاب و کتاب خوانی و نیز حمایت از ناشران و مؤلفان و مراکز پخش کتاب و کتاب فروشان است.
وی گفت: شهرداری در این حوزه باید با جلب همکاری و همیاری نهاد‌ها و دستگاه‌های ذی ربط، برای عملیاتی کردن موضوعاتی که در قوانین مرتبط در کشور تصریح شده است، اقدام کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->