محبوبه عظیمزاده | شهرآرانیوز؛ «تارا»، جدیدترین محصول ایرانخودرو، نیامده چنان سروصدایی بهپا کرد که هرکسی هم که تابهحال نامی از این خودرو به گوشش نرسیده بود، با آن آشنا شد و از وجودش آگاه. خودرویی که گفته میشود نخستین خودروی ملی است که از همه استانداردهای هشتادوپنجگانه مصوب عبور کرده است و با بهترین شرایط به لحاظ ایمنی و استاندارد، آماده تولید انبوه و ورود به بازار است، با این حال در همین ابتدای راه حتی استارت نخورد و روشن نشد.
مراسمی که با حضور علیرضا رزمحسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، برگزار شد و ویدئوی ۱۷ ثانیهای رونمایی که یک نفر در آن میگوید: «روشن نشد... روشن نشد...» حسابی در فضای مجازی دستبهدست شد و این سوال را برای همه مطرح کرد که این چه خودرویی است که همین ابتدای راه، سر ناسازگاری دارد و روشن نمیشود؟ نکته جالبتر در این بین، توضیحات شرکت ایرانخودرو درباره این ویدئو بود که اعلام کرد مقصود روشن کردن خودرو نبوده است و اینکه روشن کردن خودرو در سالن موسوم به استایل محصولات ایرانخودرو بهدلیل بسته بودن فضا، ممنوع است و این موضوع پراهمیت باید در حضور بازدیدکنندگان رعایت میشده است.
در همین زمینه پایگاه اطلاعرسانی ایرانخودرو گفت: «در ویدئوی منتشرشده، مهندس حاضر در سالن استایل به دستور مقام ارشد سالن، درحال باز کردن درب صندوق عقب خودروی تارا بهمنظور نمایش حجم بالای آن بوده و قصد روشن کردن خودرو را نداشته است. در همین حال خودروی دیگری بیرون از سالن برای رانندگی توسط وزیر صمت آمادهسازی شده بود.» علاوهبر این، عکسی از تارا در باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده است که نشان میدهد چراغ سمت چپ خودرو روشن نشده است که بهگفته خود خبرگزاری، ایرانخودرو در اینباره توضیحی نداده است.
۸۰۰ میلیون؟ مگه بنزه؟
از همان زمان که صحبت از تولید و ساخت محصول جدید ایرانخودرو به میان آمد، واکنشهایی در فضای مجازی به راه افتاد. واکنشهایی که طیف گستردهای داشت. عدهای به نام انتخابی این ماشین نوشته بودند: «ایرانخودرو محصول جدید داده به نام تارا. کاری با این ندارم که همهشون یک ماشینن و فقط قیافهشون عوض میشه، ولی خیلی دوست دارم بدونم این نامگذاریها براساس چی انجام میشه؟» و کاربر دیگری، حالا که چنین اتفاقی در روز معرفی رسمی آن افتاده است، گفته بود: «اسمش رو هم لابد از تارومار گرفته.»
عدهای دیگر فنیتر به ماجرا نگاه کرده و از این گفته بودند که تارا یکی دیگر از همان ماشینهای قبلی است که فقط سروشکلش کمی تغییر کرده است: «چراغ عقب سمند رو عوض کردن، اسمش رو گذاشتن تارا.» و عدهای دیگر از قیمت آن گلایه کرده بودند که سر به آسمان گذاشته است.
کاربری نوشته بود: «میگن قیمتش حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیونه. با این اوضاع مالی و اقتصادی، مگه میتونیم بخریم؟» کاربر دیگری هم به این قیمتگذاری طعنه زده و گفته بود: «۸۰۰ میلیون تو خارج بهت یک اسپورتیج ۲۰۲۱ میدن، با بقیه پولتم میتونی یک النترا بخری.» و دیگری مختصر و مفید نوشته بود: «چه خبره؟ مگه بنزه؟» انتقادها زیاد بود. انتقادهایی که تابهحال شرکت ایرانخودرو و همچنین سایپا، فراوان با آن روبهرو بودهاند و همیشه بحث بر سر قیمت محصولات و کیفیت آنها زیاد بوده است.
لابهلای این واکنشها، مهرداد صدقی، نویسندهای که او را احتمالا با کتابهای طنزش به یاد میآورید، هم به این ویدئوی کوتاه، با همان زبان همیشگیاش واکنش نشان داد و در یک استوری در صفحه اینستاگرامش نوشت: «امروز محصول جدید ایرانخودرو در مراسم رونمایی روشن نشد. احتمالا تست ترمز بوده فقط.» بد نیست بدانید که این نام ایرانی به معنی ستاره با تأیید فرهنگستان زبانوادب پارسی انتخاب شده است و تولید انبوه آن در بهمن امسال آغاز میشود.