افتتاح نخستین سامانه پایش هوشمند روشنایی معابر شبکه توزیع برق کشور در مشهد رئیس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی تاکید کرد؛ لزوم رفع ابهام حقوق کارکنان شرکت های خدماتی سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟ قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (سه‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نظارت بر واحدهای صنفی طلافروش در مشهد ادامه دارد ارسال فهرست سهام‌داران مشکوک در سقوط بورس، به دادسرا چرا قیمت زعفران کاهشی شد؟ | یک درخواست از بورس جریمه ۱.۲ میلیون‌تومانی برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز امشب؛ آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اقساط مالیاتی اصناف بیش‌تر می‌شود نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ در تهران آغاز به کار کرد + معرفی بخش‌ها مهلت استفاده از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی تمدید شد + جزئیات علت فرار پول‌ها از بورس چیست؟ (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین گواهی سپرده سکه صادره خزانه بورس کالا معامله شد ماجرای تعطیلی و پلمب طلافروشی‌های مشهد چه بود؟ (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۳۰ هزار سکه در حراج امروز فروش رفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی ۲۵۰ همت تسهیلات بانک کشاورزی برای متقاضیان + فیلم پلمب ۲ مشاور املاک در محدوده قاسم‌آباد مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) | پلمب ۱۱ بنگاه از ابتدای سال افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی شد چرا تعداد پرواز‌های داخلی تهران-مشهد نسبت به گذشته نصف شده است؟ اندر فواید خاموشی صادرات مرغ از تمامی مرز‌ها بلامانع است مرور خاطره تلخ سال گذشته و افت ۲۰ هزار واحدی شاخص کل + نمای پایانی بازار (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی برای خرید گوشت مرغ + ویدئو جولان سکه طلا همچنان در کانال ۴۰ میلیون تومان | حباب سکه تخلیه نشد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تأخیر در پرداخت وام سهام عدالت، چرا؟

  • کد خبر: ۵۳۴۳۹
  • ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
  • ۱
تأخیر در پرداخت وام سهام عدالت، چرا؟
با وجود وعده‌های گوناگون درباره زمان و شرایط اعطای وام سهام عدالت هنوز خبری از دستور بانک‌مرکزی نیست، دبیر کانون بانک‌های خصوصی با بیان اینکه خود سهام عدالت نمی‌تواند وثیقه باشد، علت تأخیر در ابلاغ دستور را بررسی منابع بانک‌ها از سوی بانک مرکزی عنوان می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، پس از آزادسازی سهام عدالت موضوع اعطای کارت اعتباری به سهامداران مطرح شد. ابتدا قرار بود سهامداران تا سقف ۵۰ تا ۶۰ درصد ارزش سهام عدالت خود از بانک کارت اعتباری خرید دریافت کنند، اما این وعده محقق نشد.

 

میانه آذر ماه محمود حسنلو، مدیر فنی سهام عدالت در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی گفت: برای دادن کارت اعتباری مدتی است با بانک‌ها در تعامل هستیم تا بتوانیم سرویس الکترونیکی توثیق سهام عدالت را در اختیار سهامداران قرار دهیم.

 

او خبر داد که سرویس‌های لازم برای ارائه این خدمت از سوی بانک‌ها آماده و قابل استفاده است. اما در حال حاضر برای آغاز فرایند پرداخت وام به سهامداران سهام عدالت نیاز هست که بانک مرکزی ابلاغیه‌ای منتشر کند تا براساس آن بانک‌ها پرداخت وام را آغاز کنند. همچنین شرایط وام را بانک‌ها هستند که تعیین می‌کنند.

 

علت تأخیر در اعطای وام

به‌تازگی نیز گفته شد که قرار است از ابتدای دی ماه به سهامداران سهام عدالت که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند معادل ۵۰ درصد از ارزش سهامشان وام با نرخ سود ۱۸ درصد و اقساط ۳۶ ماهه پرداخت شود.

 

علیرضا ماهیار، معاون شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، نیز گفت:۳۰ میلیون از مشمولان سهام عدالت که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند می‌توانند از ابتدای دی‌ماه از بانک‌های دولتی وام خرد دریافت یا اقدام به خرید کالا کنند.

 

به گفته او پنج بانک دولتی و نیمه دولتی، چون بانک ملی، پست بانک، ملت، صادرات و تجارت در ارایه کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت اعلام آمادگی کرده‌اند. برخی بانک‌های خصوصی نیز برای پرداخت وام خرد از طریق کارت‌های اعتباری سهام عدالت پای کار آمده‌اند.

 

همچنین این مسئول تاکید کرده بود که مزیت دریافت چنین وامی این است که سهام شخص به جای ضامن وام وثیقه می‌شود و متقاضی دیگر نیازی به ضامن ندارد.

 

حالا دی ماه آغاز شده و همچنان خبری از دستور بانک‌مرکزی به شبکه بانکی برای اعطای این وام نیست.

 

محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌های خصوصی درباره علت این تاخیر از سوی بانک مرکزی می‌گوید: احتمالا در حال حاضر بانک مرکزی در حال سنجش منابع و مصارف تک تک بانک‌هاست تا بر اساس آن منابع سهمیه برای اعطای تسهیلات به چند بانک اعلام کند.

 

محدودیت منابع بانک‌ها

حتی اگر دستور مربوط به اعطای وام سهام عدالت از سوی بانک مرکزی ابلاغ شود تجربه نشان داده در صورت محدودیت منابع بانک‌ها برخورد سلیقه‌ای آن‌ها با اعطای چنین تسهیلاتی دور از انتظار نیست. شبیه اتفاقی که ظاهرا برای وام ودیعه مسکن هم افتاده است.

 

دبیر کانون بانک‌های خصوصی در پاسخ به این سوال که آیا بانک‌ها منابع کافی برای اعطای چنین تسهیلاتی را دارند، می‌گوید: این وام از نظر منابع فشار زیادی به بانک‎ها وارد می‌کند. پیش از این هم با ورود کرونا وام‌های متعددی که برای آن‌ها تکلیف شد که فشار زیادی به منابعشان آورد، حالا هم منابعشان به قدری نیست که بتوانند همه موارد را با هم پیش ببرند.

 

سهام عدالت نمی‌تواند وثیقه باشد

جمشیدی در ادامه توضیح می‌دهد: تعدادی از سهام عدالت‌ها یک میلیون‌تومانی و بخشی ۵۳۲ هزارتومانی است. هر کدام هم یک قیمت بازار و یک قیمت اسمی دارند که قیمت بازار آن‌ها در حال نوسان است بنابراین باید مشخص باشد که ۵۰ درصد این سهام چقدر می‌شود که بانک روی آن تسهیلات دهد.

 

او همچنین با بیان این که گرفتن وثیقه مناسب با ارزش تسهیلات از وظایف بانک است تاکید می|‌کند که سهام عدالت نمی‌تواند وثیقه تسهیلات باشد، چون اگر قیمت آن در بورس کاهش پیدا کند در اصل وثیقه بانک در برابر تسهیلات اعطا شده، کم شده و بانک کسری وثیقه می‌آورد.

 

به گفته دبیر کانون بانک‌های خصوصی اگر سهام عدالت بخواهد وثیقه باشد رقم تسهیلات محدود می‌شود به مبلغ اسمی سهام عدالت. یعنی ۵۳۲ هزارتومان یا یک میلیون تومان؛ بنابراین به نظر می‌رسد لازم است پیش از هر وعده‌ای به مردم برای شبکه بانکی به روشنی مبلغ تسهیلات، نوع وثیقه و مقدار آن و… تعیین شده باشد تا بار دیگر مردم با مراجعه به شعب با برخورد جزیره‌ای بانک‌ها یا تلاش برای شانه‌خالی کردن از این تکلیف مواجه نشوند.

 

 آخرین اخبار درباره سهام عدالت را در شهرآرانیوز بخوانید

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
شخصی از همین ملت
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
0
0
چرا قبل از تحققیق و بررسی کامل یک موضوع، رسانه ای میشود؟ این غیر به سخره گرفتن ملت است؟ چندین ماه است اعلام میکنید وام سهام عدالت ، حالا تازه بانک مرکزی فهمیده باید موضوع را بررسی کند؟
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->