بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد
سرخط خبرها

رونمایی از پلاک «شهر یادگیرنده» در مشهد با حضور دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو

  • کد خبر: ۵۳۸۹
  • ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۲
رونمایی از پلاک «شهر یادگیرنده» در مشهد با حضور دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو
مشهد با طرح «وقف سواد» در راستای برنامه «شهر بدون بی‌سواد در افق ۱۴۰۰» موفق به دریافت نشان بین‌المللی «شهر یادگیرنده» شد

زهرا اسکندریان - 19مردادماه نشان بین المللی «شهر یادگیرنده» از سوی کمیته ملی یونسکو توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در تهران به شهرداری مشهد اهدا شد و این شهر به شبکه شهرهای یادگیرنده (GNLC) پیوست. این نشان به شهرهایی داده می شود که طرح هایی خلاقانه مبتنی بر افزایش یادگیری و سواد را به شهروندان ارائه می دهند. پنجشنبه گذشته دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران همراه با رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور به مشهد آمد تا با حضور او هم از پلاک «شهر یادگیرنده» رونمایی شود و هم شهرداری و آموزش وپرورش تفاهم نامه «وقف سواد» را امضا کنند.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در این نشست اظهار کرد: امروز باید نگاه بسیاری از شهرها به مشهد باشد؛ چون این شهر به یک کارگاه مدیریت شهری خوب با ایده های جذاب و جدید تبدیل شده است. پیش از این همه نگاه ها به شهرداری تهران بود، اما حالا شهرداری مشهد پیشتاز است.
حجت ا... ایوبی با بیان اینکه پیوستن مشهد به شبکه شهرهای یادگیرنده اتفاق بزرگی است و این شهر برای ریشه کن کردن بی سوادی اقدام باارزشی انجام می دهد، افزود: مشهد باید محور دیپلماسی در حوزه تمدن ایران و خراسان بزرگ باشد و به همین منظور باید شهرداری ها و شهرداران برجسته مسیر دیپلماسی عمومی، فرهنگی و سیاست خارجی را باز کنند.
به گفته او مشهد بهترین مکان برای آغاز به کار مؤسسه بین المللی ایران-افغانستان-تاجیکستان است.
ایوبی با تأکید بر اینکه مشهد باید شهر بی نظیر و بی مانندی برای زندگی باشد، اظهار کرد: زندگی در مشهد باید زندگی خوب و با فرهنگ ارتقایافته باشد و علاوه بر آن باید وجوه علم، آموزش، شادی، سواد، فرهنگ و دیگر مؤلفه ها بهبود یابند تا بتوان شیعه و اسلام را به این روش به درستی معرفی کرد. دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اعتقاد بر اینکه سنت های ما در آموزش و اخلاق در فرهنگ اسلامی و ایرانی شیوه درستی است و برای جهان محترم است، ادامه داد: مشهد حرف های فراوانی دارد که در این شبکه جهانی قابل گفت وگو است.

 


96هزار بی سواد در استان
«درصد سوادآموزی در خراسان رضوی بالاتر از میانگین کشوری است.» این را هم رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در این جلسه گفت و از ابتکار عمل شهرداری درباره طرح وقف سواد قدردانی کرد.
شاپور محمدزاده با بیان اینکه در خراسان رضوی 96هزار بی سواد وجود دارد که امیدواریم این تعداد در 2سال آینده باسواد شوند، ادامه داد: وزارت آموزش وپرورش هم این آمادگی را دارد تا در دیگر شهرهای خراسان رضوی طرح شتاب بخشی سوادآموزی را اجرا کند.


توجه به شهر انسان مدار
رئیس شورای شهر مشهد هم در این نشست اظهار کرد: در شهر امام مهربانی ها در 1200سال پیش کرسی های آزاداندیشی برگزار می شده و این نشان می دهد علم، دانش و معرفت چه جایگاه بزرگ و مهمی در این شهر داشته است.
محمدرضا حیدری با بیان اینکه شهر به عنوان موجود زنده و پویا، حیات دارد و تأثیریافته از فضای اجتماعی است، افزود: محور آن رشد و ارتقای فضیلت ها و کرامت های انسانی است. به همین دلیل یکی از رویکردها و راهبردهای مدیریت شهری و شورای شهر موضوع شهر انسان مدار است.
به گفته او، شهر انسان مدار شاخصه هایی دارد که باید به آن ها دست پیدا کنیم و این تفاهم نامه مدیریت شهری را به شهر انسان مدار نزدیک می کند.
حیدری با بیان اینکه برای رویکردی که انتخاب شده، فارغ از خدمات و امکانات شهری، باید زیرساخت ها نیز فراهم شود، گفت: تعامل با حوزه آموزش وپرورش یکی دیگر از رویکردهای مدیریت شهری و شورای پنجم است که به همین منظور در اولین اقدام سهم آموزش وپرورش بعد از مدت ها پرداخت شد.
«باسوادی ازجمله شاخص های مهم توسعه یافتگی در کشورهاست و هرچه جمعیت باسواد در کشوری بیشتر باشد، میزان توسعه یافتگی آن کشور هم بالاتر است.» این را هم مدیرکل آموزش وپرورش خراسان رضوی در این مراسم اظهار کرد و گفت که در مشهد بیش از 29هزار بی سواد وجود دارد.
قاسمعلی خدابنده اضافه کرد: 100مرکز در استان و 13مرکز در حاشیه شهر درباره طرح ریشه کن کردن بی سوادی فعال است و این تفاهم نامه در راستای ریشه کن کردن بی سوادی در خراسان و به ویژه در مشهد انجام می شود.
معاون برنامه ریزی و توسعه انسانی شهردار مشهد هم در ادامه این نشست بیان کرد: با حمایت از سوادآموزی در مشهد امیدواریم تا سال 1400 با بی سوادی وداع کنیم.
شهریار آل شیخ با بیان اینکه برازنده مشهد نیست که به عنوان پایتخت معنوی جهان اسلام، بی سواد داشته باشد، ادامه داد: به این تفاهم نامه به عنوان گام اول برای توسعه انواع سوادهای شهر یادگیرنده توجه شده است.
اکنون ۲۲۴شهر از ۵۲کشور جهان ازجمله پکن، هامبورگ، آتن، مکزیکوسیتی، دوبلین، شانگهای، پالرمو، سانتیاگو، اوکایاما و بوچئون به عضویت این شبکه جهانی درآمده اند و امسال سومین فرایند عضوگیری این شبکه برگزار شد که در آن 3شهر مشهد، یزد و هشتگرد از ایران عضو این شبکه شدند. پیش از این در ایران شهرهای اراک، شیراز، بهبهان و کاشان، 4عضو شبکه شهرهای یادگیرنده بودند. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->