۱۲ هزار گذر زیارتی در اداره گذرنامه خراسان‌رضوی جامانده است عضو شورای اسلامی شهر مشهد: تسریع در روند اجرایی پروژه‌ها باید با دقت و کیفیت باشد عضو شورای اسلامی شهر مشهد: پروژه‌های شهری باید در زمان مقرر و براساس برنامه زمان‌بندی تکمیل شوند درباره «شجاع‌السلطنه»، حاکم ۲۰۰ سال پیش خراسان تلاش شهرداری مشهد برای مکانیزه‌شدن نظافت بزرگراه‌ها | تجهیزات خدمات شهری به‌روزرسانی می‌شود اعمال‌قانون ۲۱۰۴ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۰ خودروی متخلف توقیف شدند (۲ مرداد ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در ابتدای بولوار کوثر، سه‌راه خیام و بزرگراه آزادی در مشهد (۲ مرداد ۱۴۰۳) هشدار درباره شیوع «سالک» در حاشیه شهر مشهد آخرین وضعیت پروژه انتقال آب از دریای عمان به مشهد آغاز مطالعات ایجاد شهرک متمرکز ضایعاتی‌ها در مشهد هوای کلانشهر مشهد امروز سالم است (۲ مرداد ۱۴۰۳) تعریف ۸۱ پروژه زودبازده برای محلات منطقه ۷ شهرداری مشهدمقدس اعمال تخفیف ۲۲درصدی درصورت پرداخت نقدی بدهی ساختمانی شهرداری مشهد تا پایان تابستان ۱۴۰۳ مطالبات کارکنان و پیمانکاران شهرداری مشهد باید پرداخت شود| هفت‌ساله‌شدن شورای ششم مطالبه عمومی است در صدوبیستمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (یکم مرداد ۱۴۰۳) درباره کوچه «حاج‌حسن» مشهد که قدمتی ۱۰۰ ساله دارد صدور مجوز استخدام ۵ هزار آتش نشان در سراسر کشور استیضاح شهردار مشهد از دستورکار شورا خارج شد + فیلم کشف جسد بدون هویت در شهرک مهرگان مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه آزادی، بولوار وکیل‌آباد و سه‌راه خیام در مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۳) کیفیت هوای پنج منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (یکم مرداد ۱۴۰۳) گلایه شهروندان از سرریز آلودگی‌ قصابی‌ها به پیاده رو خیابان آیت الله عبادی مشهد
سرخط خبرها

پلیس دوچرخه سوار می‌شود

  • کد خبر: ۵۳۹۶
  • ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۵
پلیس دوچرخه سوار می‌شود
تا چند روز دیگر و برای نخستین‌بار «پلیس دوچرخه‌سوار» فعالیتش را در مشهد آغاز می‌کند

بنیامین یوسف‌زاده - شاید مشاهده تصاویر و فیلم‌های رکاب‌زنی پلیس‌های دوچرخه‌سوار در برخی کشورها برای شما هم جالب باشد و حالا بر اساس خبری که رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر داده است، فعالیت این نوع پلیس در مشهد نیز در روزهای آینده آغاز خواهد شد.
به گزارش شهرآرا، مجتبی بهاروند که در دومین نشست بررسی نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در نهادینه‌سازی و اجرای منشور حقوق و مسئولیت‌های شهرنشینی مشهد با محوریت وسایل نقلیه غیرموتوری سخن می‌گفت، با اشاره به اجرای این طرح در مرحله اول با حضور 10 نفر از نیروی پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: این اقدام با همکاری پلیس راهور در شهر مشهد برای ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری و افزایش ایمنی دوچرخه‌سواران انجام خواهد شد. او همچنین در حاشیه این جلسه درباره زمان اجرایی شدن این طرح نیز به خبرنگار شهرآرا گفت: پلیس دوچرخه سوار در روزهای آینده وارد چرخه فعالیت می شود و دوچرخه‌های مربوط به این بخش نیز در همان زمان رونمایی خواهد شد. به گفته او، راه‌اندازی پویش‌های «دوشنبه با دوچرخه» و «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» نیز از جمله اقدامات نمادین برای ترغیب افراد جامعه به دوچرخه‌سواری است. وی با بیان اینکه در شورای پنجم کارگروه دوچرخه‌سواری نیز تشکیل شده و اعضای شورا به این موضوع اهتمام دارند، اضافه کرد: در حوزه دوچرخه‌سواری ابتدا باید معایب مسیرهای ویژه دوچرخه برطرف شود، سپس مسیرهای دوچرخه‌سواری به یکدیگر متصل شوند. بهاروند با تأکید بر اینکه استفاده از دوچرخه باید به‌عنوان یک مدل حمل‌ونقلی در بین شهروندان نهادینه شود، افزود: ۱۲۰کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در شهر مشهد وجود دارد که این میزان تا پایان سال به ۲۰۰کیلومتر افزایش می‌یابد.


راه‌اندازی «اداره شهر همگان» در شهرداری
رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این نشست گفت: مصوبه شهر همگان از مهم‌ترین مواردی است که در شورای شهر پنجم در دست پیگیری است و به‌زودی اداره شهر همگان در شهرداری مشهد فعال می‌شود. سیدمحسن حسینی‌پویا افزود: هدف از طرح شهر همگان، مهیا ساختن فضای شهری قابل استفاده برای همه اقشار است و همگان باید بتوانند در شهر احساس ایمنی و تعلق اجتماعی داشته باشند.
وی با بیان اینکه یکی از آیتم‌های این طرح، بحث پیاده‌مداری و دوچرخه‌سواری است، یادآور شد: اتصال خطوط دوچرخه نیز از راهبردهای اجرایی شدن این طرح است و افزایش مسیرهای دوچرخه‌سواری نیز باید پیگیری و از سرعت خودروها هم کاسته شود.
مدیرکل حوزه زنان و خانواده استانداری خراسان‌رضوی نیز در این جلسه با بیان اینکه مشهد به ابتکار شورای پنجم، «شهر دوستدار کودک» اعلام شده است و امیدواریم شهر دوستدار زنان نیز باشد، گفت: آلودگی در شهرهای بزرگ کشور و مشهد روزبه‌روز در حال افزایش است؛ به‌طوری‌که به‌عنوان دومین عامل مرگ و میر در ایران مطرح می‌شود.
فرشته سلجوقی افزود: تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز در این‌باره نقش بی‌بدیلی دارند و باید به وظیفه خود تعهد کافی داشته باشند.


مسیرهای دوچرخه نه کافی است، نه مناسب
رئیس کارگروه پیشگیری از تصادفات خراسان‌رضوی نیز در این نشست با بیان اینکه باید دوچرخه‌سواری بین شهروندان به فرهنگی عمومی تبدیل شود و دوچرخه در چشم جامعه باشد، گفت: باید به سمت ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه در حمل‌ونقل حرکت کرد. سیدهادی شریعت‌یار افزود: مسیرهای موجود ویژه دوچرخه‌سواری نه‌تنها کافی نیست، بلکه مناسب هم نیست و توقف خودروها در مسیرهای ویژه دوچرخه نیز از دیگر مشکلات است که باید با آن‌ها برخورد قانونی صورت گیرد.
سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس اداره آموزش ترافیک پلیس راهور خراسان‌رضوی نیز در این نشست خواستار محاسبه عوارض سالانه خودروها بر اساس مسافت شد و گفت: همچنین باید به جای نگاه صرفا توسعه مدارانه به معابر شهری، سبک زندگی مردم در رفت و آمدهای درون شهر را تغییر داد.


حق تقدم به نفع عابران پیاده
سرپرست معاونت فرهنگی شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: در مشهد خودرو صاحب تمام حقوق است و عابران و دوچرخه‌سواران از بسیاری از حقوق بهره‌مند نیستند.
محمدمحسن مصحفی افزود: شهر برای عابران پیاده ایمن نیست؛ لذا در شهرداری مشهد پروژه «حق تقدم عابرپیاده» طراحی و با اولویت عابرپیاده از اواسط مهرماه وارد مرحله عملیاتی می‌شود. وی با تأکید بر اینکه برای سامان ترافیک در شهر باید عوامل مختلفی کنار هم باشد، مثلا کاهش سرعت حرکت خودروها مهم است که به آن توجه نشده است، بیان کرد: اگر در شهر حق تقدم به عابرپیاده داده نمی‌شود، حداقل باید حق مساوی بین عابرپیاده و خودرو وجود داشته باشد.
مدیرعامل انجمن حامیان شهر بدون مانع نیز در این نشست گفت: تشکل‌های مردمی به دلیل نگاه عام و منفعت‌طلبانه عمومی می‌توانند درباره ترویج دوچرخه‌سواری به شکلی قوی عمل کنند. حمید حسینی افزود: تا شهر برای افراد ناتوان مناسب‌سازی نشود، نمی‌توان گفت شهر ایمن است و تا کار فرهنگی و آموزش انجام نشود، نمی‌توان به نقطه ایده‌آل رسید.
مدیر کانون هم‌رکابان شهری مشهد نیز در این نشست گفت: سمن‌ها و مدیریت‌شهری در موضوعات مختلف می‌توانند همکاری دوجانبه کنند که ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری و حمل‌ونقل پاک، یکی از این زمینه‌هاست. احسان منصوریان افزود: باید با همکاری دوجانبه، سوء‌رفتارها و ناهنجاری‌هایی که به هنجار تبدیل شده را اصلاح و با گویش کارساز و پذیرفتنی به عموم شهروندان منتقل کرد.
در پایان این نشست اعضای حاضر در آن همراه با محمدرضا حیدری رئیس شورا و احسان اصولی رئیس کمیسیون فرهنگی‌واجتماعی شورای شهر مشهد در پویش «خط عابر- خط زندگی» در میدان شهدا شرکت کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->