در برنامه میان‌مدت شهرداری مشهدمقدس، نوآوری و هوشمندسازی در اولویت قرار گرفته است دوره ششم مدیریت شهری مشهدمقدس به خلاقیت و نوآوری اهمیت ویژه‌ای می‌دهد باید ظرفیت‌های بسیج را به افراد فعال در عرصه علم و فناوری معرفی کنیم آغاز اولین رویداد خلاقیت و نوآوری در مشهدمقدس از امروز (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بهره برداری از بوستان‌های ویژه بانوان در مشهدمقدس کشف‌رود، رودی به قدمت میلیون‌‌ها سال آغاز عملیات محلول‌پاشی برگی در فضای سبز شهری مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) متروی مشهد از واگن‌های ملی بهره‌مند می‌شود خلاقیت و نوآوری ضرورت توسعه شهری قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت + جزئیاتی از تغییر کرایه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم
سرخط خبرها

خاموشی هوشمند مشهد برای پایداری روشنایی شهر

  • کد خبر: ۵۴۶۶۲
  • ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
خاموشی هوشمند مشهد برای پایداری روشنایی شهر
چنان که مسئولان شرکت توزیع نیروی برق مشهد می‌گویند در جریان خاموشی طرح یک در میان معابر تنها لامپ‌های خیابان‌های اصلی به صورت یک درمیان خاموش می‌شوند و در هیچ خیابانی خاموشی مطلق نخواهیم داشت.
محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ از حدود یک هفته پیش و با ابلاغ وزارت نیرو، طرح خاموشی چراغ‌های معابر، پس از تهران طی ابلاغیه‌ای رسمی از سوی وزارت نیرو در مشهد نیز اجرایی شده است. گویا قطع گاز نیروگاه‌های برق و زمزمه‌های استفاده از مازوت، مسئولان وزارت نیرو را مجاب کرده است با اجرای این طرح بخشی از بار تولید برق را از روی دوش نیروگاه‌ها بردارند و حداقل تا پایان فصل سرما، گاز برای تولید برق در نیروگاه‌ها موجود باشد. آن طور که شرکت توزیع نیروی برق مشهد اعلام کرده است با اجرای طرح خاموشی معابر چیزی نزدیک به ۱۷ مگاوات در مصرف برق شهر صرفه جویی می‌شود.


نیروگاه‌ها مازوت نسوزانند

سخنگوی شرکت توزیع برق مشهد در گفتگو با خبرنگار ما بیان اینکه در فصل زمستان به هیچ وجه مصرف بیش از ظرفیت نداریم گفت: اجرای این طرح به معنای آن نیست که، چون محدودیت‌هایی برای تردد در شهر اعمال شده و مردم در خانه‌ها حضور دارند، حتما باید مصرف برق افزایش داشته باشد. بیشترین مصرف برق در شهر مشهد در فصل تابستان است که چیزی نزدیک به ۱۵۲۰ مگاوات برق مصرف می‌شود؛ این درحالی است که در زمستان این عدد به ۱۰۰۰ مگاوات می‌رسد.

علیرضا کاشی اجرای طرح خاموشی معابر را اقدامی برای کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست دانست و افزود: نیروگاه‌های تولید برق استان از سوخت گاز استفاده می‌کنند و از آنجا که در فصل زمستان و با توجه به سرمای پایدار امسال مصرف گاز در کشور بالا رفته است، هرلحظه امکان کاهش ورودی یا قطع گاز نیروگاه‌های برق وجود دارد که اگر این اتفاق بیفتد، آن‌ها مجبور به استفاده از مازوت هستند تا خللی در امر برق رسانی ایجاد نشود. از آنجا که مازوت سوز شدن نیروگاه‌ها مشکلات زیست محیطی به دنبال دارد، وزارت نیرو دستورالعمل مدیریت مصرف را به شرکت‌های توزیع برق ابلاغ کرده است که بخش مهم آن خاموشی معابر اصلی شهر‌های بزرگ است.


۵۰۰۰ لامپ

کاشی با اشاره به جزئیات اجرای طرح خاموشی معابر، از صرفه جویی ۱۷ مگاواتی مصرف برق در شهر مشهد با عملیاتی شدن این طرح خبر داد و اظهار کرد: در مشهد چیزی نزدیک به ۲۷۰ هزار لامپ داریم که تنها ۲۵ درصد آن‌ها در معابر اصلی است و از این تعداد تنها ۵۰۰۰ لامپ در بولوار‌ها و بزرگ راه‌های اصلی خاموش می‌شود. طبق آماری که داریم لامپ‌های معابر مشهد تنها ۵۴ مگاوات برق مصرف می‌کنند که با اجرای این طرح، رقمی نزدیک به یک مگاوات در مصرف برق صرفه جویی می‌شود. وی ادامه داد: خاموشی معابر هرروز از ساعت ۱۸ آغاز می‌شود و حدود ۱۱ ساعت ادامه خواهد شد.


خاموشی مطلق

سخنگوی شرکت توزیع برق مشهد، تصریح کرد: در مدت زمان اجرای این طرح، هیچ خیابان، بولوار یا بزرگ راه اصلی‌ای در شهر به صورت مطلق خاموش نخواهد شد، بلکه لامپ‌ها به صورت یک درمیان خاموش می‌شوند تا برای شهروندان مشکلی پیش نیاید و خیابان در حد مناسبی روشن باشد؛ ضمن اینکه ما به هیچ وجه لامپ‌های معابر فرعی را -حتی به صورت یک درمیان- خاموش نخواهیم کرد.
کاشی افزود: همه سازمان‌های استان، از استانداری گرفته تا ستاد بحران و مراجع قضایی و انتظامی، در جریان جزئیات این طرح و اینکه در چه معابر و چه ساعت‌هایی اجرا می‌شود، قرار گرفته اند.


لامپ اضافی خاموش!

اما مدیریت مصرف برق در فصل زمستان تنها شامل معابر نمی‌شود و ادارات دولتی هم ملزم به اجرای بند‌هایی از این دستورالعمل هستند. کاشی دراین باره نیز گفت: طبق این بخش نامه ادارات دولتی در شب‌ها و زمانی که هیچ کارمندی در اداره نیست، باید نور‌های اضافی، مثل نورپردازی نما و مواردی از این دست را خاموش کنند؛ ضمن اینکه مذاکراتی با شهرداری هم داشته ایم و قرار شده است زمان گذر از فصل سرما، نور‌های پارک‌های شهر نیز کمی تعدیل شود.


هر وقت سرما برود

کاشی با اشاره به زمان پایان یافتن طرح خاموشی معابر اظهار کرد: زمان پایان طرح فعلا مشخص نیست و تا وقتی که سرما ادامه داشته باشد، احتمالا خاموشی معابر نیز ادامه خواهد داشت. هرزمان که سرمای هوا تمام شود و مصرف گاز به حد معمولی برسد، این طرح هم به پایان می‌رسد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->