راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

عوارض نوسازی مدارس صرف چه شد؟

  • کد خبر: ۵۴۶۹
  • ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۰
عوارض نوسازی مدارس صرف چه شد؟
شهرداری مشهد از سال گذشته تاکنون حدود ۵۰ میلیارد ریال به آموزش‌وپرورش این شهر کمک کرده است

علیرضا ظهیری - موضوع پرداخت سهم آموزش‌وپرورش از عوارض صدور پروانه‌های ساخت‌وساز، سال‌ها بود که در شهر مشهد و البته در بسیاری از شهرها و کلان‌شهرهای دیگر مغفول مانده بود. با این حال با روی کار آمدن شورای پنجم در مشهد، اعضای پارلمان شهری به‌سرعت وارد این موضوع شدند و مصوبه‌ای را به مرحله اجرا گذاشتند تا سهمی سه‌درصدی از عوارض صدور پروانه به‌صورت مستقیم به حساب آموزش‌وپرورش واریز شود.
بر همین اساس و از سال96 که شورای پنجم شهر در مشهد کار خود را آغاز کرده است، رقمی نزدیک به 50میلیارد ریال از این محل به حساب آموزش‌وپرورش واریز شده است تا با این اعتبار بسیاری از مدارس این شهر که چند سالی حتی سرانه‌های معمول خود را هم دریافت نکرده بودند، بتوانند برای فعالیت‌های عمرانی خود و به‌روزرسانی تجهیزاتشان، حرکت‌هایی مؤثر انجام دهند.
در همین رابطه رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهد با بیان اینکه بر اساس مصوبه این شورا 3درصد از عوارض صدور پروانه ساختمانی به حساب آموزش‌وپرورش واریز می‌شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه حساب ویژه‌ای در این‌باره برای آموزش‌وپرورش باز شده است، واریز سهم مصوب به‌صورت مستقیم به حساب این اداره‌کل صورت می‌پذیرد.
بتول گندمی درباره مبلغ واریزشده به حساب آموزش‌وپرورش بیان کرد: خوشبختانه از مردادماه97 تا بیست‌وسوم شهریورماه98 در مجموع مبلغ 49میلیارد و 152میلیون و 924هزار ریال از عوارض نوسازی مستقیم به حساب آموزش‌وپرورش نزد بانک شهر واریز شده است.
گندمی درباره نحوه هزینه‌کرد این مبلغ نیز گفت: تا جایی که اطلاع دارم، این مبلغ بین نواحی هفت‌گانه شهر مشهد تقسیم شده و بیشتر در حوزه عمرانی و تأمین نیازهای مدارس هزینه می‌شود.
وی در رابطه با نظارت شورای شهر مشهد بر هزینه‌کرد این مبلغ بیان کرد: در قانون چنین نظارتی برای ما دیده نشده است، اما بر اساس قانون شورای آموزش‌وپرورش این مبلغ باید برای کمک به امر آموزش و تأمین نیازهای مدارس هزینه شود که تاکنون مبلغ واریزشده به حساب آموزش‌وپرورش هم در این حوزه‌ها و در شهر مشهد هزینه شده است.
گندمی با بیان اینکه به‌طور قطع رویه موجود در این زمینه همچنان پابرجا خواهد بود، تأکید کرد: درست است که مبالغ واریزشده برای تمام مدارس، رقم بالایی نیست، اما می‌تواند کمکی برای رفع نیازهای آن‌ها باشد.


از شورای شهر و شهرداری تشکر می‌کنیم
همچنین معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی ضمن تشکر از شورای پنجم شهر مشهد درباره اجرایی شدن قانون سهم این نهاد از عوارض شهری گفت: این قانون نزدیک به 12سال اجرایی نشده بود و از سال96 و با روی کار آمدن شورای پنجم بر اساس مصوبه‌ای، سهم سه‌درصدی عوارض صدور پروانه، تفکیک زمین و هزینه نوسازی به نفع آموزش‌وپرورش از ارباب‌رجوع گرفته می‌شود.
علی ابری‌اول با تأکید بر اینکه اجرایی کردن این قانون کار بزرگی بود که شورای شهر مشهد انجام داد، گفت: تاکنون رقمی بیش از 40میلیارد ریال از این مبلغ به حساب آموزش‌وپرورش واریز شده است.
این مقام مسئول این را هم گفت که 10میلیارد ریال دیگر هم وجود دارد که خودمان نگرفتیم و پس از بازگشایی مدارس و بنا به ضرورت، این مبلغ نیز با درخواست آموزش‌وپرورش از سوی مدیریت شهر مشهد واریز خواهد شد.
وی افزود: درباره هزینه‌کرد این مبلغ، آموزش‌وپرورش استان کار را به شورای آموزش‌وپرورش شهر مشهد به ریاست فرماندار این شهر یا یکی از معاونانش و با حضور رؤسای نواحی هفت‌گانه مشهد و رئیس منطقه تبادکان سپرده است و آن‌ها بر اساس تصمیم‌گیری‌های خود نوع خرج‌کرد این مبلغ را مشخص می‌کنند.
ابری‌اول افزود: البته برای هزینه‌کرد این مبلغ در نواحی مختلف مشهد معیارهایی نظیر تعداد دانش‌آموزان، تعداد مدرسه، ضریب محرومیت یک منطقه و حاشیه‌نشینی و ضریب پروژه‌های حیاتی و روی زمین مانده مطرح است و با توجه به این موارد وجوه را از شهرداری می‌گیریم و به نواحی هفت‌گانه می‌دهیم.
وی با تأکید بر اینکه این مبلغ به دلیل اینکه از مردم مشهد گرفته می‌شود، فقط صرف مدارس و دانش‌آموزان این شهر می‌شود، گفت: ما حتی از این مبلغ برای آن قسمت از منطقه تبادکان که در بخش روستایی قرار دارد، هزینه نمی‌کنیم و تمام پول گرفته‌شده از شهرداری مشهد صرف مدارس همین شهر می‌شود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش‌وپرورش استان آسفالت مدارس، بازسازی و تأمین تجهیزات لازم، هوشمندسازی، آموزش، ایجاد فضاهای کتاب‌خوانی و افزایش ضریب امنیت مدارس را ازجمله موارد هزینه‌کرد این بودجه دانست.


همه نواحی و مناطق مشهد از این سهم عوارض، سهم دارند
وی شورای آموزش‌وپرورش شهر مشهد را ناظر قانونی خرج‌کرد این مبلغ اعلام کرد و افزود: سهم سه‌درصدی آموزش‌وپرورش از عوارض صدور پروانه ساختمانی در شهر مشهد برای تمامی نواحی شهر است و همه مناطق، چه برخوردار و چه غیربرخوردار، از آن بهره‌مند هستند.
ابری‌اول در ادامه سخنانش گفت: شهرداری مشهد در این شرایط اقتصادی کمک بزرگی به آموزش‌وپرورش کرده است، اما باز هم از آن‌ها خواهش داریم تا با افزایش این سهم به سقف آورده شده در قانون، یعنی همان 5درصد، به مدارس کمک‌های بیشتری کنند تا مدیران مدارس مجبور نباشند از والدین برای مخارج مدرسه مبلغی را دریافت کنند.
وی افزود: متأسفانه چند سالی است که سرانه‌ای به مدارس اختصاص نیافته است و این بودجه می‌تواند کمک خوبی برای مدارس باشد. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->