شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاظمی‌قمی در دیدار با حکمتیار، اوضاع منطقه و افغانستان را بررسی کردند سرمربی افغانستان: فردا با تمام توان مقابل تاجیکستان بازی می‌کنیم پخش زنده بازی افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین ویدئو | حقابه هیرمند به کجا رسید؟ تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل‌های تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گلی زیبا و عجیب در لیگ قهرمانان فوتبال افغانستان ویدئو | جشن قهرمانی بازیکنان تیم ملی فوتسال افغانستان پس از صعود به مرحله بعد حریف تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ چه تیمی است؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و بحرین (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) صعود تاریخی تیم ملی فوتسال افغانستان به مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: امروز می‌خواهیم تاریخ‌سازی کنیم
سرخط خبرها

تاکید رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان به وابستگی اقتصادی دو کشور به یکدیگر

  • کد خبر: ۵۵۱۰۰
  • ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹
تاکید رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان به وابستگی اقتصادی دو کشور به یکدیگر
رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: امنیت کشور ایران در توانمندی کشور افغانستان است. امیدواریم تا در حوزه صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات تعاملات بیشتری بین کشور افغانستان با ایران رخ دهد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ محمود سیادت در نشست روسای کمیسیون‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی مشهد با اعضای هیات هرات افغانستان در راستای چهارمین کمیته مشترک اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات که در اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: واقعیت این است که خواسته یا ناخواسته خراسان رضوی و ولایت هرات از لحاظ اقتصادی به هم وابسته هستند. خراسان رضوی پلی به سوی افغانستان است. این هم‌زیستی و همجواری واقعیت تاریخی است و باید از این ظرفیتی برای هم‌افزایی استفاده کرد.

 

وی افزود: نگاه غیر برابر از هر طرف که باشد مانع ایجاد می‌کند. یکی از شاخصه‌های ارزشمند مردم افغانستان غرور و وطن‌پرستی آن‌ها است که باید مورد احترام قرار گیرد. شرایط تحریم در ایران تیغی دولبه بوده که هم به ما آسیب رسانده و هم ما را توانمند کرده است.   شاید تجاربی که در طول این سال‌ها در قبل  و بعد از انقلاب در ایران انباشت شده است بتواند به مردم افغانستان کمک کند. مشکل ما این است علی‌رغم اینکه سال‌ها دوستان درکشور ما زیسته‌اند با پتانسیل‌ها آشنا نشده‌اند.

 

نایب رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: در حاشیه این همایش اتفاق خوبی که رخ داد ایجاد کارگروه تولید و خدمات بود که به همت دوستان در اتاق بازرگانی و سازمان صمت شکل گرفت. متاسفانه در حوزه صنعت معدن، کشاورزی و خدمات کمتر پرداخته شده است. اگرچه در این حوزه‌ها ارتباطاتی بین دو کشور وجود دارد، اما این ارتباطات عمیق و تعریف شده نیست. راه عبور از این فضا و به دست آورن نتیجه مناسب این است تا ارتباطات دو سویه و چند سویه را افزایش دهیم و جلسات مستمر برگزار شود.

 

وی ادمه داد: پیشنهاداتی مطرح شده است از جمله این که جلسات B to B انجام شود. باور ما این است که وظیفه اتاق بازرگانی پیگیری مسائل کلان‌تر و  بستر سازی برای تشکل‌ها است. باید در خدمت تشکل‌ها باشیم. تشکل‌ها بازوان اجرایی اتاق هستند.

 

سیادت خاطرنشان کرد: قطعا مشکلات وجود دارد، اما شرایط آماده است تا با تلاش، همدلی، باور و رابطه برد برد بین دو کشور برای محصولات رو به رشد افغانستان که توسط ایران قابل خرید است، فرصت ایجاد کنیم. باید برای مردم افغانستان این را به اثبات برساینم که قصد داریم تا کشورشان توانمند شود. امنیت ایران در توانمندی همسایه ما است. امید دارم تا در حوزه کشاورزی، معدن اتفاقات خوبی رخ دهد تا تعامل کشور افغانستان با ایران افزایش پیدا کند.

 

محمدرضا اورانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه این نشست اظهار کرد: خراسان رضوی در بخش کشاورزی بالغ  ۷.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی و.. تولید می‌کند. در استان در حوزه محصولات باغی ۳۷ محصول وجود دارد که از این ۳۷ محصول زعفران، پسته، انار، انگور، آلو و سیب درختی بالغ بر ۹۰درصد تولیدات را به خود اختصاص داده و در حوزه محصولات دام و طیور ۴ محصول شیر، تخم مرغ، گوشت مرغ و گوشت قرمز بالغ بر ۹۰ درصد تولیدات را تشکیل می‌دهد. در خراسان رضوی در حوزه محصولات باغی حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن، در در حوزه دامی حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن و در حوزه محصول زراعی با ۴۰ محصول حدود ۵ میلیون تن تولید وجود دارد.

 

وی با اشاره به اینکه حدود ۷۰ درصد تولید ادوات کشاورزی در کشور در خراسان رضوی است، افزود: آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری و تامین ماشین‌آلات مورد نیاز در بخش کشاورزی، کشت فراسرزمینی برای محصولات جو، کلزا و ذرت در افغانستان و عقد قرارداد برای خرید محصول وجود دارد. در بحث تامین بذر، کود، خدمات فنی مهندسی، تولید نهال و تامین جوجه ظرفیت‌های بسیار خوبی در دو استان وجود دارد تا در تعامل دوجانبه این ظرفیت‌ها بالفعل شود.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: بخشی از مشکلات متوجه بحث گمرگ است. الان زمان تعیین و تکلیف تعرفه‌های سال ۱۴۰۰ است. برای محصولاتی مانند چغندر قند، کنجد و گردو نیاز است تا تعرفه‌های تجدید نظر شود. خواهش من این است که موانع موجود که سدی بر توسعه روابط بین دو کشور است برداشته شود. به عنوان دستگاه اجرایی باید کمک کنیم تا موانع از پیش روی تجار دو کشور برداشته شود.

 

علی غفوری مقدم، معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: باید از ظرفیت‌های مشترک و افرادی که سرمایه مشترک دو کشور هستند استفاده شود. اینکه در چهارمین نشست به عدم اجرای مصوبات قبلی پی برده شد، خود تلنگری است تا بدانیم نیازمند تیمی به منظور پیگیری مصوبات هستیم.

 

وی افزود: باید مراودات بین خراسان رضوی و هرات نیز مستمر انجام شود. حوزه تجارت ما و افعانستان حوزه‌ای در هم تنیده و مشترک است. جمع بندی خوبی در این کمیته مشترک در مورد مصوبات انجام شد. اصلاح تراز تجاری بین ایران و افعانستان دغدغه ما نیز است. راه‌آهن احداث شده ایران-هرات باید ظرفیت‌هایی را برای دو کشور ایجاد نماید. روان سازی مشکلات در مرز دوغارون و باز شدن گره‌ها نیاز به اراده و عزم دو طرف دارد. ما باید با درد مشترک به درکی مشترک برسیم. باید با استفاده از پتانسل موجود در خراسان رضوی و ظرفیت‌ها در هرات باستان، امکان توسعه مراودات را افزایش دهیم.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->