بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است هفته کارگر رسید، تکلیف دستمزد کارگران مشخص نشد قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | رقابت تارا و ۲۰۷ در مسیر گرانی (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت روغن مایع در بازار + جدول (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار برای خریدوفروش طلای عیارپایین و بدل‌اندازی به‌جای طلا در بستر سایت‌ها
سرخط خبرها

کاهش قیمت خودرو و دادوستدها با کاهش قیمت دلار

  • کد خبر: ۵۶۳۰۷
  • ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
کاهش قیمت خودرو و دادوستدها با کاهش قیمت دلار
گزارش شهرآرانیوز از بازار خودرو مشهد نشان می‌دهد این روز‌ها با کاهش قیمت ارز قیمت خودرو نیز روند نزولی پیدا کرده و سبب کاهش دادوستد‌ها شده است.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ قیمت خودرو این روز‌ها هم‌زمان با ریزش نرخ ارز روی دور کاهش افتاده است. سرنخ تلاطم در بازار خودرو وابسته به اخبار و اتفاقات مختلفی است که هربار موجب صعود یا نزول نمودار قیمتی این کالا می‌شود.
از سیاست‌های خارجی و تصمیم‌گیری‌های داخلی مثل قیمت‌گذاری‌های شورای رقابت، خبر توقف گرانی رسمی خودرو تا آخر سال تا وضعیت بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان و بازگشت قیمت خودرو به سایت‌ها و برنامه‌های آگهی‌دهنده، هرکدام به نحوی بر این بازار تأثیر می‌گذارند.
 
اما حالا چند روزی است که با سقوط نرخ ارز، قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی با شیب تندتری رو به کاهش گذاشته است. همین امر موجب قفل شدن بازار این کالا در یک هفته اخیر شده است، تاجایی‌که رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در مشهد از به صفر رسیدن تقریبی معاملات در بازار این شهر خبر می‌دهد و به شهرآرانیوز می‌گوید: به‌دلیل نوسانات نرخ ارز و رکود شدید، اکنون نمی‌توان میزان ریزش قیمت را اعلام کرد.


یک قولنامه در ۱۵ روز

حوالی ساعت ۱۱ ظهر است، اما انگار هنوز بازار خودروی مشهد در بولوارمعلم از خواب بیدار نشده است و در آن خبری از مشتری نیست. خودرو‌های پشت ویترین بی‌خبر از افت قیمتشان، مثل قبل برق می‌زنند و آن‌هایی هم که رنگ‌وروی پریده‌تری دارند، جلوی در نمایشگاه‌ها پارک شده‌اند.

وارد یکی از نمایشگاه‌های این خیابان می‌شویم تا سروگوشی آب دهیم و از فروشنده درباره قیمت و وضعیت بازار خودرو سوال کنیم. مثل دیگر نمایشگاه‌های اتومبیل، تعدادی خودروی تروتمیز کنار هم پارک شده است. آقای نیک‌قدم از قفل شدن بازار می‌گوید و در ادامه توضیح می‌دهد: در دو هفته اخیر فقط یک قولنامه نوشته‌ایم. قبل از آن با وجود کاهش نسبی قیمت‌ها، بازار ثبات داشت و حداقل شبی یک قولنامه می‌نوشتم. در این روز‌ها فروشنده کم‌و‌بیش می‌آید، اما خریدار صفر است.

او به چند دستگاه از خودرو‌های پارک‌شده در داخل فروشگاهش شامل کوئیک، ۲۰۷ و ۲۰۶ اشاره می‌کند و می‌گوید: هرچه ماشین خریده بودیم، حالا روی دستمان مانده است. سرمایه‌ام داخل همین‌ها خوابیده است و تا این‌ها را نفروشم، نمی‌توانم خرید کنم.

آقای نیک‌قدم با گلایه از وضعیت بازار ادامه می‌دهد: وقتی قیمت‌ها رو به افزایش است، مردم حاضرند برای خرید ماشین، حتی بیشتر از نرخ بازار پول بدهند. اما وقتی نرخ‌ها کاهشی می‌شود، دست نگه می‌دارند. همین هجوم مردم در زمان اندک افزایش قیمت، باعث سیر صعودی قیمت‌ها می‌شود. اما حالا که قیمت‌ها کاهشی است، نمی‌خرند.

کاهش قیمت خودرو و دادوستدها با کاهش قیمت دلار
 

مردم برای کنجکاوی قیمت می‌گیرند

صاحب یکی دیگر از اتوگالری‌های بولوارمعلم در این‌باره به ما می‌گوید: خریدار وجود ندارد و بازار قفل شده است. از صبح تا شب شاید سه نفر سری به نمایشگاه بزنند. آن‌ها هم مشتری نیستند و بیشتر برای کنجکاوی می‌آیند و قیمت همه خودرو‌ها را می‌پرسند. حتی اگر برای خرید هم آمده باشند، بازهم می‌خواهند کمتر از قیمت بازار بپردازند. دیروز یک نفر پژو ۲۰۶ می‌خواست. وقتی گفتم ۱۸۵ گفت ۱۸۰ قیمت دارد و همین اتومبیل را با قیمت کمتر می‌خواست. برای همین در این وضعیت نمی‌توانیم دقیق قیمت‌گذاری کنیم.

آقای اصغری ادامه می‌دهد: بازار پیش‌بینی‌پذیر نیست. دو ماه پیش در اوج شلوغی بازار، پنج دستگاه ماشین خریدم. سه هفته قبل با ۲۶۰ میلیون تومان ضرر چهارتایشان را رد کردم. حالا هم در این دو هفته قولنامه ننوشته‌ام. بازار خوابیده است. الان به‌خاطر افت قیمت‌ها نه می‌توانم بخرم، نه خریداری هست که اقلام داخل فروشگاه را بفروشم.
 
آقای زمانی، یکی دیگر از نمایشگاه‌داران این خیابان، می‌گوید: از هفته قبل که ریزش دلار شروع شده، قیمت خودرو هم سیر نزولی به خود گرفته و بازار از قبل بدتر شده است. در ماه اخیر فقط یک قولنامه نوشتم و حتی برای پرداخت اجاره نمایشگاه هم به مشکل خورده‌ام.
 
او ادامه می‌دهد: تا نرخ ارز ثابت نشود، نمی‌توانیم قیمت‌گذاری درستی داشته باشیم. دیگر صاحبان نمایشگاه در این خیابان نیز حرف‌های مشابهی می‌زنند و سخنان همکاران خود را تایید می‌کنند.


کاهش قیمت خودرو، هم‌پای نرخ ارز

برای بررسی قیمت‌ها، به چند نمایشگاه دیگر سرمی‌زنیم تا حدود قیمتی نرخ روز خودرو را به‌دست آوریم و بتوانیم یک مقایسه تقریبی با نرخ یک هفته قبل انجام دهیم. همه فروشنده‌ها کاهش نرخ ارز در یک هفته اخیر را دلیل اصلی افزایش ریزش قیمت‌ها در بازار می‌دانند.

براساس گزارش‌های میدانی، میانگین حدودی قیمت‌ها در بازار برای پراید ۱۱۱ حدود ۱۲۰ میلیون تومان، پژوپارس سال ۲۰۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۸۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس حدود ۱۸۰ میلیون تومان، سمند ال‌ایکس بین ۱۸۰ تا ۱۸۵ میلیون تومان، آریو اتوماتیک ۳۰۰ تا ۳۱۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دستی حدود ۲۷۰ میلیون تومان، دنا حدود ۲۵۵ تا ۲۶۰ میلیون تومان و کوئیک دنده‌ای بین ۱۴۰ تا ۱۴۵ تومان بود. مقایسه این اعداد با قیمت‌های سه‌شنبه هفته گذشته، نشان از کاهش تقریبی بین ۵ تا ۱۵ میلیون تومانی در بازار خودرو‌های داخلی دارد.

آن‌طور که فروشنده‌ها می‌گویند، در بازار خودرو‌های خارجی این ریزش قیمت بسیار بیشتر بوده است. برخی از آن‌ها حاضر به اعلام قیمت نیستند و می‌گویند به‌دلیل نوسانات نرخ دلار قیمت‌ها لحظه‌ای است و فقط اگر خریدار واقعی پای معامله باشد، برایش نرخ می‌گیریم.
 
اما یکی از فروشندگان به چند نمونه از این افت قیمت‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: قیمت سوزوکی ویتارا از ۹۴۵ میلیون تومان در هفته قبل به ۹۲۰ میلیون، قیمت یکی از مدل‌های هیونداسوناتا از یک‌میلیاردو ۱۰۰ به ۸۰۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۰۸ از ۹۰۰ میلیون به ۷۵۰ میلیون تومان رسیده است.


تا معامله نباشد، قیمت‌ها مشخص نمی‌شود

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل و فروشندگان مشهد به شهرآرا می‌گوید: از زمان ریزش دلار در چند روز اخیر، سیر نزولی قیمت‌ها دوباره شروع شده و بازار به رکود رفته، تاجایی‌که معاملات تقریبا به صفر رسیده است.

به گفته حمیدرضا حیدری، تا بازار ثبات نگیرد، از هیجانات آن کاسته نشود و چند معامله انجام نشود، نمی‌توانیم بگوییم دقیقا چقدر ریزش قیمت داشته‌ایم. او می‌افزاید: حدود ۴۵ روز قبل یک ریزش اولیه به میزان تقریبا ۲۵ درصد در قیمت خودرو داشتیم، اما بعد از آن با ثبات تقریبی نرخ ارز از هیجان بازار کاسته شد و معاملات صورت می‌گرفت. ولی حالا تا زمانی که نوسانات دلار ادامه داشته باشد، بازار خودرو نیز در همین وضعیت باقی خواهد ماند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->