برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی
سرخط خبرها

چرا عرضه مرغ در بازار کم شده است؟

  • کد خبر: ۵۷۵۰۱
  • ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
  • ۲
چرا عرضه مرغ در بازار کم شده است؟
آن‌طور که پیداست، چندروزی است مرغ کامل در بازار کمیاب شده است و مردم به خرید این گوشت سفید به‌صورت تکه‌ای با قیمتی بیشتر از نرخ مصوب، مجبور هستند. گزارش ما را درباره بازار مرغ و برخی تولیدکنندگان که با انگیزه گرانی، عرضه مرغ را در مشهد کم کرده‌اند بخوانید.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ «دوسه روزی است که مرغدارها، مرغ کشتار روز را به ما نمی‌فروشند و ما هم فقط ران و سینه به‌صورت تکه‌ای می‌آوریم و می‌فروشیم.» این جملات را یکی از مرغ‌فروش‌های میدان استقلال وقتی درپوشش صاحب یک کترینگ خانگی برای خرید مرغ به او مراجعه می‌کنیم، به ما می‌گوید. آن‌طور که پیداست، چندروزی است مرغ کامل در بازار کمیاب شده است و مردم به خرید این گوشت سفید به‌صورت تکه‌ای با قیمتی بیشتر از نرخ مصوب، مجبور هستند.

با وجود فراوانی مرغ قطعه شده در بازار به‌دلیل زیاد بودن قیمت آن در شرایط تورمی کنونی و مشکلات اقتصادی مردم، خرید گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان عادی، سخت‌تر از گذشته شده و نبود مرغ گرم با نرخ مصوب در بازار، آن‌ها را دچار مشکل کرده است. اکنون قیمت مصوب هرکیلوگرم مرغ گرم، ۲۰ هزارو ۴۰۰ تومان است، اما اگر در بازار موجود باشد، تا ۲۴ هزار تومان هم به فروش می‌رسد. همچنین قیمت هرکیلو ران مرغ فله از ۲۳ هزار تومان شروع می‌شود و در بسته‌بندی تا ۲۹ هزار تومان نیز می‌رسد. همچنین قیمت هرکیلو سینه مرغ نیز بین ۲۸ تا ۳۳ هزار تومان است.


مرغ گرم، فقط تکه‌ای موجود است

صاحب مرغ‌فروشی در ادامه به ما می‌گوید: آن‌طور که مرغدار‌ها ادعا می‌کنند، قیمت مرغ پس از کشتار برایشان حدود ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان تمام می‌شود و فروش آن با نرخ مصوب، به‌صرفه نیست؛ به همین دلیل تقاضا دارند که قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

وارد فروشگاه دیگری می‌شویم. چند عدد مرغ با روکش پلاستیکی در یخچال مغازه به چشممان می‌خورد. از فروشنده قیمت را سوال می‌کنیم. می‌گوید: ۲۰ هزارو ۴۰۰ تومان است و جمله‌اش را با «البته مرغ منجمد است»، تکمیل می‌کند. می‌پرسیم پس مرغ گرم چند؟ که خیلی کوتاه پاسخ می‌دهد: «نیست، گرم فقط تکه‌ای داریم. مرغدار‌ها اعتصاب کرده‌اند.»

آقای برادران، یکی دیگر از فروشنده‌های مرغ در این خیابان، نیز گوشت مرغ را فقط به‌صورت تکه‌ای می‌فروشد. از او درباره علت نبود مرغ در بازار می‌پرسیم که می‌گوید: من سواد سیاسی ندارم، فقط می‌دانم دوسه‌روزی است که مرغ فقط به‌صورت تکه‌ای برای ما می‌آید و قیمت مرغ کامل نیز از نرخ مصوب، بیشتر است که ما اجازه فروش آن را نداریم؛ برای همین چند روزی است که مشتری‌ها سرگردان شده‌اند؛ یا باید مرغ را به‌صورت تکه‌ای بخرند یا بیشتر از نرخ مصوب.

پس از کمی گشت‌وگذار در میدان استقلال سرانجام در یکی از فروشگاه‌ها مرغ گرم پیدا می‌شود، اما قیمتی که فروشنده به ما می‌گوید، با نرخ درج‌شده روی تخته وایت‌بورد که قیمت هر کیلو مرغ را ۲۰ هزارو ۴۰۰ تومان نشان می‌دهد، متفاوت است. او هرکیلو مرغ گرم را ۲۴ هزارتومان می‌فروشد و به قول خودش فقط چندتایی برای جور شدن جنس و راه افتادن کار مشتری آورده است.
برای پرسیدن سوال‌هایمان درباره وضعیت پیش‌آمده در بازار به‌سراغ غلام‌رضا جاجرمی، رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ‌وماهی مشهد، می‌رویم. او پس از شنیدن حرف‌های ما و تاییدی نصف‌ونیمه می‌گوید که حاضر به مصاحبه تلفنی نیست و به‌سرعت به مکالمه پایان می‌دهد.
مـرغ؛ پَـر!

باید جلوی قطعه‌کاری گرفته شود

پس از این مکالمه به‌سراغ احمد بوروغنی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی مرغداران گوشتی خراسان‌رضوی، می‌رویم. او در این‌باره به ما می‌گوید: اعتصاب مرغدار‌ها اگر بیشتر از سه یا چهار روز طول بکشد، بی‌معنی است؛ چون باتوجه‌به افزایش قیمت نهاده‌های دامی برای آن‌ها مقرون‌به‌صرفه نیست. اما مشکل اصلی، افزایش قطعه‌کاری است.
 
اکنون با توجه به نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، ذخیره‌سازی و قطعه‌کاری بیشتر شده است. همچنین به‌دلیل باز شدن رستوران‌ها و تالارها، مصرف مرغ افزایش پیدا کرده است.
رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی مرغداران گوشتی خراسان‌رضوی ادامه می‌دهد: قطعه‌کاران، مرغ را با قیمت بیشتری نسبت‌به بازار از مرغدار می‌خرند؛ برای همین مرغداران بیشتر تمایل دارند محصول خود را به این افراد بفروشند.

به گفته بوروغنی، اکنون قیمت مصوب مرغ زنده ۱۴ هزارو ۴۰۰ تومان است و در فروشگاه‌ها نیز باید تا کیلویی ۲۰ هزارو ۴۰۰ تومان به فروش برسد. اما از زمان این قیمت‌گذاری تاکنون قیمت جوجه، واکسن، دارو و نهاده‌های دامی افزایش یافته است. مثلا نرخ مصوب جوجه قبلا ۲۵۰۰ تومان بود، اما حالا به ۴۲۰۰ تومان رسیده است. همچنین پیش از این، قیمت نهاده‌های دامی دولتی به‌علاوه هزینه حمل‌ونقل کمتر بود. مثلا هرکیلو ذرت، ۱۰۹۰ تومان بود، اما حالا ۲۲۵۰ تومان شده یا قیمت هر کیلوگرم سویا از ۳۰۰۰ تومان به ۳۹۰۰ تومان رسیده است.

او در پاسخ به این سوال که وضعیت تامین نهاده‌های دامی برای مرغداران چگونه است، نیز می‌گوید: دولت ۴ کیلو نهاده دامی به ازای هر مرغ با متوسط وزن ۲ کیلوو ۲۰۰ گرم به مرغداران می‌دهد، اما مرغداری‌ها می‌خواهند وزن طیور خود را به بیشتر از ۳ کیلوگرم افزایش دهند، درصورتی‌که باید فرهنگ پرورش مرغ تغییر کند، زیرا دولت می‌گوید ما نهاده را برای پرورش گوشت مرغ می‌دهیم نه برای اینکه چربی تولید شود؛ چون با افزایش وزن مرغ، عملا چربی تولید می‌شود.
 
رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی مرغداران گوشتی خراسان‌رضوی با تاکید بر اینکه اکنون مرغ به اندازه کافی تولید می‌شود و در این زمینه مشکلی وجود ندارد، می‌افزاید: باتوجه‌به میزان هزینه‌ها، باید تغییراتی در نرخ مصوب مرغ ایجاد شود و همچنین برای ورود گوشت مرغ به بازار با نرخ مصوب، باید کمی جلوی قطعه‌کاری‌ها گرفته شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
0
3
چه وضعشه آخه شب عید مرغ پیدا نمیشه واقعا خجالت آوره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
0
0
اگه بناباشه ثناری به حقوقها اضافه کنیدوکالاها نایاب وبعدگران بشوند چه فایده ای داره بازم که سفره ها خالی میماند .خدایا مددی کن
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->