اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

تزریق واکسن روسی کرونا به مدافعان سلامت مشهد

  • کد خبر: ۵۸۵۲۱
  • ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳
تزریق واکسن روسی کرونا به مدافعان سلامت مشهد
با پایان یافتن انتظار برای توزیع واکسن کرونا، سرانجام از میانه هفته گذشته طرح واکسیناسیون ملی با واکسن «اسپوتینک وی» در مشهد و هم زمان با سراسر کشور آغاز شد.
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ با پایان یافتن انتظار برای توزیع واکسن کرونا، سرانجام از میانه هفته گذشته طرح واکسیناسیون ملی با واکسن «اسپوتینک وی» در مشهد و هم زمان با سراسر کشور آغاز شد تا با ترزیق این واکسن روسی، مرحله اول ایمن سازی خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا، یعنی کادر درمان بخش مراقبت‌های ویژه، انجام شود.

درهمین راستا معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تا به حال برای ۴۷۰ نفر از کادر درمان شاغل در بخش مراقبت‌های ویژه بیماران کرونایی این دانشگاه ۹۴۰ دوز واکسن (برای تزریق در ۲ مرحله) اختصاص یافته است، گفت: براساس برنامه واکسیناسیون، دوز نخست واکسن به همه افراد واجد شرایط تزریق شده است.

مهدی قلیان با بیان اینکه تزریق نوبت دوم ۲۱ روز بعد از نوبت اول انجام می‌شود، افزود: پس از اتمام واکسیناسیون بخش مراقبت‌های ویژه و کارکنان بخش بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی، واکسیناسیون گروه‌های پرخطر و سالمندان آغاز خواهند شد.


 

محموله دوم واکسن، آخر بهمن

وی بیان کرد: طبق وعد‌های وزارت بهداشت و درمان محموله دیگری از واکسن کرونا تا آخر بهمن ماه به دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارسال خواهد شد.
قلیان ادامه داد: بااین حال تعداد دوز‌های محموله دوم واکسن کرونا مشخص نیست و باید در انتظار تصمیم وزارت بهداشت برای تعیین تعداد دوز‌های واکسن‌هایی که قرار است تحویل داده شود بمانیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه کار تزریق واکسن ضدکرونای اسپوتنیک در مرکز جامع خدمات سلامت شهید قدسی مشهد انجام می‌شود، تصریح کرد: بهترین پاسخ ایمنی ۲ هفته پس از دریافت واکسن نوبت دوم ایجاد می‌شود و اثربخشی واکسن ضدکرونای اسپوتنیک وی پس از این زمان خودش را نشان می‌دهد.


رنگ مشهد فقط یک روز آبی ماند

با اینکه همچنان روند ملایم صعودی در میانگین تعداد مبتلایان و بستریان کرونا در مشهد حاکم است، چهارشنبه هفته گذشته وضعیت شهر مشهد از زرد به آبی تغییر رنگ داد تا گمان زنی‌ها در زمینه بهبود وضعیت ابتلا به کرونا در شهر داغ شود، اما این شرایط چندان پایدار نبود و پس از بررسی‌های دوباره، وضعیت شهر به حالت خطر متوسط یا همان زرد بازگشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دراین باره نیز گفت: با اینکه وضعیت شهر در نرم افزار ماسک آبی اعلام شده بود، اما با بازبینی این وضعیت پس از تعطیلی ۲۲ بهمن وضعیت مشهد به حالت زرد رنگ بازگشت.


افزایش ۳۰ درصدی مراجعان سرپایی

وی افزود: براساس آمار، از ابتدای بهمن ماه تعداد بستریان با شیب ملایم فزاینده‌ای مواجه شده است. قلیان با اشاره به افزایش حدود سی درصدی مراجعه بیماران سرپایی مشکوک به کرونا در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: همچنان میانگین بیماران پی سی آرمثبت وضعیتی ثابت دارد، اما شاهد افزایش افرادی که به عنوان بیمار مشکوک به کرونا توسط پزشکان بالینی تشخیص و بستری شده اند، هستیم.

قلیان با تأکید بر اینکه در ۴۰ درصد موارد امکان دارد فرد کرونا داشته باشد، اما تست پی سی آر منفی باشد، افزود: میزان مراجعه به مراکز شانزده ساعته منتخب کرونای استان از ابتدای بهمن ماه روند افزایشی داشته است، اما با توجه به اینکه نرم افزار ماسک بر مبنای میزان مثبت بستری، شهر‌ها را سطح بندی می‌کند شاهد این تغییر رنگ در برخی از شهر‌های استان بودیم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید کرد: رنگ بندی‌های مختلف براساس آمار بستری‌های مثبت و میزان خطر بیماری است، اما تا زمانی که حتی یک فرد کرونایی در بیمارستان بستری است، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی الزامی است. وی ادامه داد: با توجه به تردد گسترده زائران از سراسر نقاط کشور و حتی شهر‌هایی با وضعیت هشدار کرونایی مانند رشت، مازندران و اهواز در مشهد، رعایت نکات بهداشتی از اهمیت بالایی برخوردار است.


فعالیت نوروزی، در حال بررسی

وی در واکنش به حرف و حدیث‌های اخیر درباره فعالیت شهر مشهد در روز‌های نوروز و آمادگی این شهر برای حضور زائران در تعطیلات ابتدای سال، گفت: قرار است طرحی از سوی میراث فرهنگی استان به علوم پزشکی ارسال شود تا براساس اصول بهداشتی و رعایت الزاماتی مانند تست پی سی آر منفی در این شیوه نامه، تصمیم نهایی در این زمینه اتخاذ شود. بااین حال هنوز به توافق نهایی در زمینه حضور زائران در تعطیلات عید نوروز نرسیده ایم و در حال بررسی گزینه‌های مختلف هستیم.


ایمنی بالای واکسن‌های روسی

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اعلام کرد: واکسن نوبت اول در رنگ آبی و نوبت دوم در رنگ قرمز است؛ ضمن اینکه میزان تزریق واکسن ضدکرونای اسپوتنیک وی در هر نوبت نیم سی سی است که این واکسن در محل عضله بازو تزریق می‌شود.

محمدجعفر صادقی در پاسخ به اینکه میزان اثربخشی واکسن روسی چقدر است، افزود: واکسن ضدکرونای اسپوتنیک وی ۹۱.۶ درصد ایمنی و اثربخشی دارد و تأیید شده است. این واکسن جزو واکسن‌هایی است که کارشناسان وزارت بهداشت حدود ۴ ماه روی آن کار و مفید بودنش را تأیید کرده اند.
وی درباره میزان سهمیه واکسن در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به ایسنا گفت: سهمیه بستگی به مقدار واکسنی دارد که وارد کشور می‌شود و براساس آن سهمیه‌ای به دانشگاه‌ها تعلق می‌گیرد.


تزریق مردمی هم سریع آغاز شود

دکتر امیررضا وکیلیان، رزیدنت بیهوشی آی سی یوی کرونای بیمارستان امام رضا (ع) مشهد و اولین فرد تزریق کننده واکسن در مشهد، نیز گفت: بعد از ۱۱ ماه زحمت کشیدن و اتفاقاتی که در این مدت مشاهده کردیم و پس از لطمه‌های روحی‌ای که بر ما وارد شد، برایمان التیام بخش است که ببینیم روند تزریق واکسن با همین سرعت برای عموم مردم هم اتفاق بیفتد.
وی درباره احساسش قبل از تزریق واکسن گفت: قبل از تزریق واکسن کمی ترس داشتم، ولی الان حس زیبایی دارم که به عنوان اولین نفر در خراسان رضوی توانسته ام واکسینه شوم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->