جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

مصائب طرح جدید حریم حرم مطهر

  • کد خبر: ۵۸۶۲۶
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
مصائب طرح جدید حریم حرم مطهر
عباس شیخ‌الاسلامی - حقوق‌دان
حق مکتسب، ساخت‌وساز‌های پیرامون حرم و طرح‌های تفصیلی قدیم و جدید، سرگردانی سرمایه‌گذاران و مردم؛ داستان نوسازی و بهسازی اطراف حرم مطهر امام‌رضا (ع) هم داستان پرغصه‌ای برای مشهد شده است.

هنوز متولیان و نخبگان حوزه مدیریت‌شهری پاسخی به اینکه الگو و طرح مناسب برای اطراف حرم‌مطهر چیست، نداده‌اند. سنت‌گرایان تأکید بر حفظ بافت سنتی دارند و اصرار دارند کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیمی اطراف حرم‌مطهر که بخشی از حافظه شهر و مسیر زیارت و جزئی از زیارت است باید حفظ شود. نوگرایان نیز می‌گویند بافت سنتی که آسیب‌های فیزیکی و روانی برای زائران و مجاوران دارد باید جای خود را به خیابان‌های عریض و ساختمان‌های لوکس (مانند مکه و مدینه) بدهد و این‌گونه جذابیت و پیشرفت، جنبه زیارتی و جذب گردشگر و سرمایه‌گذار را در این شهر رونق می‌دهد.
 
اینک اتفاقی که افتاده، تغییر رویکرد طرح‌های تفصیلی از مدرن به سنتی است. من نه تخصص آن را دارم که حق را به یکی از این دو تفکر بدهم یا الگوی سومی ارائه کنم و نه قصد ورود به دفاع از طرح قدیم و جدید را دارم، اما به‌عنوان یک حقوق‌خوان قصد دارم به حق مکتسب اشخاصی اشاره کنم که از شهرداری پروانه بلندمرتبه‌سازی مطابق با طرح قدیم گرفته و زمین‌هایی را خریداری و تجمیع کرده‌اند و اکنون که قصد ساخت دارند، با طرح جدید روبه‌رو شده‌اند و مسئولان از پاسخ‌گویی به آن‌ها طفره می‌روند. به‌نظرم باید حق مکتسب این افراد را به‌رسمیت شناخت و بر اساس طرح قدیم پاسخ آن‌ها را داد، زیرا حق مالکیت و آثار آن از جمله ساخت‌وساز حکم اولیه شرعی و طرح‌های تفصیلی و محدودیت‌های آن حکم ثانویه است و روشن است که اولویت با احکام اولیه است. همچنین حق‌الناس در شرع همیشه بر حق‌ا... و حقوق عمومی ترجیح دارد.
 
نیز اصل انتظار مشروع و اعتماد به تصمیم‌های حکومتی که در سند امنیت قضایی ریاست قوه‌قضاییه نیز بر آن تأکید شده است، ایجاب می‌کند که با تغییر سیاست‌ها، مردم را به نظام اداری و تصمیم‌ها بی‌اعتماد نکنیم و مردم بدانند اگر سندی ازسوی حاکمیت و اجزای آن صادر شد، تصمیم‌های بعدی حکومتی نمی‌تواند خللی در حقوق مکتسب آنان ایجاد کند. همچنین نباید مردم و سرمایه‌گذاران را وارد اختلاف‌نظر‌های سیاسی و کارشناسی خود کنیم و باید به حقوق به‌حق آنان بها دهیم. از سوی دیگر، با این فرض که به‌دلیل محکم عقلی و شرعی به این نتیجه برسیم که حق مکتسبی باید به‌خاطر منفعت بزرگ‌تری تعطیل شود، باید رضایت کامل دارنده حق را جلب کنیم و جبران خسارت‌های کامل وی را انجام دهیم.

در نهایت امیدوارم متولیان استان، طرح جدید حریم حرم را عطف‌به‌ماسبق نکنند و حقوق مکتسب حدود ۱۵۰ سرمایه‌گذار را که پروانه گرفته‌اند، احیا کنند و نشان دهند به مبحث شرعی و عقلی حقوق مکتسب مردم پای‌بند هستند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->