توضیحات شهردار مشهد درباره پروژه مشترک آستان قدس رضوی و مدیریت شهری (۱۴ آبان ۱۴۰۳) بهره‌برداری از فاز اول پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی (ره) به بولوار نماز مشهد در دهه فجر ۱۴۰۳ شهروندخبرنگار | درخواست ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی در بولوار هدایت مشهد + پاسخ برپایی بازار سیار صنایع دستی بانوان کارآفرین در مشهد (۱۴ آبان ۱۴۰۳) بهره‌برداری از هفت طرح عمرانی در محدوده حرم مطهر رضوی در آینده‌ای نزدیک خدمات‌رسانی فرودگاه مشهد به حدود ۵ میلیون زائر رضوی در نیمه‌ نخست سال ۱۴۰۳ هوای کلانشهر مشهد برای دومین روز پیاپی «آلوده» است (۱۴ آبان ۱۴۰۳) درباره کوچه «مسجد رانندگان» در خیابان امام‌رضا(ع) مشهد | حکایت «رانندگان» و کوچه‌ای پشت چهنو اجرای ۶۱۷ پروژه طی سه سال در منطقه پنج شهرداری مشهد شهردار مشهد: برای تمام حوزه‌های کلان مشهد پروژه داریم اختصاص زمین صدهکتاری برای زندان جدید مشهد | شهردار مشهد از انتقال زندان به خارج شهر خبر داد هشدار زرد مدیریت بحران استان خراسان رضوی | بارش های رگباری و کاهش محسوس دما تا آخر هفته توسعه گردشگری پایدار مشهد با ثبت میراث ناملموس فرهنگی تعریف ۴۵ پروژه محوری برای سال پایانی شورای ششم مشهد جزئیات اجرای طرح پیشخان زیارت | امکان جلوه‌نمایی رضوی در ۲ هزار نقطه مشهد آماده‌سازی خیابان امام رضا(ع) برای راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد سرویس دهی رایگان ناوگان اتوبوسرانی مشهد به دانش آموزان ویژه مراسم راهپیمایی (۱۳ آبان ۱۴۰۳) سرویس‌دهی رایگان متروی مشهد به راهپیمایان در ۱۳ آبان ۱۴۰۳ افزودن ۲ خط پروازی خارجی به پرواز‌های فرودگاه مشهد
سرخط خبرها

مصائب طرح جدید حریم حرم مطهر

  • کد خبر: ۵۸۶۲۶
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
مصائب طرح جدید حریم حرم مطهر
عباس شیخ‌الاسلامی - حقوق‌دان
حق مکتسب، ساخت‌وساز‌های پیرامون حرم و طرح‌های تفصیلی قدیم و جدید، سرگردانی سرمایه‌گذاران و مردم؛ داستان نوسازی و بهسازی اطراف حرم مطهر امام‌رضا (ع) هم داستان پرغصه‌ای برای مشهد شده است.

هنوز متولیان و نخبگان حوزه مدیریت‌شهری پاسخی به اینکه الگو و طرح مناسب برای اطراف حرم‌مطهر چیست، نداده‌اند. سنت‌گرایان تأکید بر حفظ بافت سنتی دارند و اصرار دارند کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیمی اطراف حرم‌مطهر که بخشی از حافظه شهر و مسیر زیارت و جزئی از زیارت است باید حفظ شود. نوگرایان نیز می‌گویند بافت سنتی که آسیب‌های فیزیکی و روانی برای زائران و مجاوران دارد باید جای خود را به خیابان‌های عریض و ساختمان‌های لوکس (مانند مکه و مدینه) بدهد و این‌گونه جذابیت و پیشرفت، جنبه زیارتی و جذب گردشگر و سرمایه‌گذار را در این شهر رونق می‌دهد.
 
اینک اتفاقی که افتاده، تغییر رویکرد طرح‌های تفصیلی از مدرن به سنتی است. من نه تخصص آن را دارم که حق را به یکی از این دو تفکر بدهم یا الگوی سومی ارائه کنم و نه قصد ورود به دفاع از طرح قدیم و جدید را دارم، اما به‌عنوان یک حقوق‌خوان قصد دارم به حق مکتسب اشخاصی اشاره کنم که از شهرداری پروانه بلندمرتبه‌سازی مطابق با طرح قدیم گرفته و زمین‌هایی را خریداری و تجمیع کرده‌اند و اکنون که قصد ساخت دارند، با طرح جدید روبه‌رو شده‌اند و مسئولان از پاسخ‌گویی به آن‌ها طفره می‌روند. به‌نظرم باید حق مکتسب این افراد را به‌رسمیت شناخت و بر اساس طرح قدیم پاسخ آن‌ها را داد، زیرا حق مالکیت و آثار آن از جمله ساخت‌وساز حکم اولیه شرعی و طرح‌های تفصیلی و محدودیت‌های آن حکم ثانویه است و روشن است که اولویت با احکام اولیه است. همچنین حق‌الناس در شرع همیشه بر حق‌ا... و حقوق عمومی ترجیح دارد.
 
نیز اصل انتظار مشروع و اعتماد به تصمیم‌های حکومتی که در سند امنیت قضایی ریاست قوه‌قضاییه نیز بر آن تأکید شده است، ایجاب می‌کند که با تغییر سیاست‌ها، مردم را به نظام اداری و تصمیم‌ها بی‌اعتماد نکنیم و مردم بدانند اگر سندی ازسوی حاکمیت و اجزای آن صادر شد، تصمیم‌های بعدی حکومتی نمی‌تواند خللی در حقوق مکتسب آنان ایجاد کند. همچنین نباید مردم و سرمایه‌گذاران را وارد اختلاف‌نظر‌های سیاسی و کارشناسی خود کنیم و باید به حقوق به‌حق آنان بها دهیم. از سوی دیگر، با این فرض که به‌دلیل محکم عقلی و شرعی به این نتیجه برسیم که حق مکتسبی باید به‌خاطر منفعت بزرگ‌تری تعطیل شود، باید رضایت کامل دارنده حق را جلب کنیم و جبران خسارت‌های کامل وی را انجام دهیم.

در نهایت امیدوارم متولیان استان، طرح جدید حریم حرم را عطف‌به‌ماسبق نکنند و حقوق مکتسب حدود ۱۵۰ سرمایه‌گذار را که پروانه گرفته‌اند، احیا کنند و نشان دهند به مبحث شرعی و عقلی حقوق مکتسب مردم پای‌بند هستند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->