ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) بازرسی از ۳۴۷ داروخانه‌ در سطح شهر مشهد| با افراد متخلف برخورد می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) جمع‌آوری مواد غذایی فاسد و پلمب مراکز توزیع مواد غذایی در قوچان (۸ فروردین ۱۴۰۳) کشف اموال مسروقه ۱۰ میلیاردی در شیروان| سارق دستگیر شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سیم و کابل برق در میانه (۸ فروردین ۱۴۰۳) یک کشته و ۲ زخمی در تصادف ۲ موتور سیکلت با پاترول در جاده بابل (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار هولناک مسجد موسی بن جعفر تبریز + ویدئو افزایش مبلغ وام خرید و ودیعه مسکن نخبگان ویدئو | خفگی چوپان همراه با ۱۰۰ رأس گوسفندش در تریلی (۸ فروردین ۱۴۰۳) تعیین تکلیف معوقات مالیاتی ۱۵ هزار میلیارد ریالی گروه موسوم به امیرمنصور آریا
سرخط خبرها

چنار «هُدک» ثبت ملی شد

  • کد خبر: ۵۸۶۴۷
  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
چنار «هُدک» ثبت ملی شد
«هدک» روستایی زیبا در ۱۰ کیلومتری بردسکن است که جاذبه‌های طبیعی فراوانی همچون جنگل، آبشار، غار و... دارد، اما سده، سرو و چنار، ۳ شاخصه اصلی معرفی کننده این روستاست.
شیما سیدی | شهرآرانیوز؛ «هدک» روستایی زیبا در ۱۰ کیلومتری بردسکن است که جاذبه‌های طبیعی فراوانی همچون جنگل، آبشار، غار و... دارد، اما سده، سرو و چنار، ۳ شاخصه اصلی معرفی کننده این روستاست.

فرق نمی‌کند نام روستای هدک را در اینترنت جست وجو کنید یا جشن سده را، هر ۲ واژه شما را به فیلم‌هایی از برافروختن گیاه «سده» و آتش بازی در روستای هدک بردسکن می‌رساند؛ جشنی که بنیاد فردوسی هر سال در این روستا برگزار می‌کند و پیشینه‌ای تاریخی و فرهنگی دارد: «برگزاری جشن سده با این عقیده است که در زمستان و چله سرد با آتش افروزی و چرخاندن آتش به دور سر و پخش کردن آن به اطراف، سرمای زمین زدوده می‌شود و گرمای آتش، تخم بذر و غلات و دانه‌ها را آماده رویش می‌کند.»

گیاهی که مردم برای برافروختن آتش در جشن سده استفاده می‌کنند هم «سده» نام دارد. به گفته مجتبی نظام آبادی، مدیر بنیاد فردوسی روستا: «سده بوته‌ای خار به شکل بسیار زیباست که در بیابان‌های کوهپایه این شهرستان یافت می‌شود و هنگام سوختن صدایی جالب دارد و در مراسم آیینی سده از آن استفاده می‌شود.».

اما هدف این گزارش پرداختن به جشن سده نیست. این بار نام روستای هدک به دلیل چنار قدیمی اش سر زبان‌ها افتاده است. به تازگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور، ثبت چنار کهن سال روستای هدک در فهرست میراث طبیعی کشور را به استاندار خراسان رضوی ابلاغ کرده است.

به گفته ابوالفضل مکرمی فر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، درخت کهن سال چنار روستای هدک با قدمتی بیش از ۵۰۰ سال و محیط تنه بیش از ۸ متر به شماره ۷۳۸ و در تاریخ ۷/۴/۱۳۹۹ در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است. ارتفاع این درخت به حدود ۲۰ متر رسیده و طول و عرض سایه انداز آن ۱۵ متر است. البته در سال‌های پیش اندازه آن بیشتر بوده است که به دلیل ساخت وساز شاخه‌هایی از آن را بریده اند.

اهالی روستا به درخت چنار کهن سال که در کنار مسجد جامع روستا خودنمایی می‌کند، بسیار توجه می‌کنند و احترامی خاص برایش قائل اند، به طوری که مراسم تعزیه سیدالشهدا (ع) را هر سال پای این درخت برگزار می‌کنند.
همین قدمت زیاد، زیبایی و چشم انداز درخت چنار، در کنار اهمیت آن در نظر اهالی برای برگزاری مراسم خاص مذهبی و فرهنگی است که اداره میراث فرهنگی را واداشت تا با ثبت درخت چنار هدک، توجه‌ها را به حفاظت و نگهداری درخت و حریم آن جلب کند.

مکرمی فر با بیان اینکه آب رسانی به درخت را اهالی از قنات و جوی آب کنار آن انجام می‌دهند، گفت: «هرگونه اقدام تخریبی که منجر به صدمه زدن به این درخت شود، ممنوع است و پیگرد قانونی خواهد داشت.»
اهالی روستا از خاطره‌ای نه چندان دور با اشتیاق یاد می‌کنند. خاطره‌ای که گرچه یادآور خاطرات خوب گذشته شان است، حالا دیگر ممنوع شده است و موجب آسیب رساندن به درخت ثبت ملی شده می‌شود. در سال‌های نه چندان دور، تنه این درخت که خالی شده، از سوی یکی از اهالی به عنوان جایی برای آرایشگاه مردانه استفاده می‌شده است.

گفتنی است به جز چنار که ثبت ملی شده است، درخت سرو روستای هدک هم به گفته اهالی قدمی هشتصدساله تا سه هزارساله دارد. به گفته بعضی از ریش سفیدان روستا، درخت سرو از عمر بیشتری نسبت به درخت چنار هدک برخوردار است. این درخت با نام محلی سور در این منطقه معروف است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->