دستگیری دزد سپیدموی در قلب منطقه سرقت ممنوع مشهد! جزئیات تازه از قتل هولناک زن مشهدی | قاتل: برای رسیدن به هوس‌های شیطانی او را کشتم و بعد ... جان باختن یک کوهنورد بر اثر صاعقه در ارتفاعات مازندران (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) خسارت جدی سیل به مناطقی از مهدیشهر استان سمنان (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) انتقال هوایی ۲۸ مصدوم حوادث ترافیکی اربعین حسینی از ایلام به تهران (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) فرار قاتل سروش ستوده به مرز ترکیه + جزئیات قتل و بازداشت همدست قاتل از زبان مادر سروش دستگیری ۱۷ تبعه غیرمجاز افغانستانی و هلاکت یک شرور در کاشمر خراسان رضوی کلاس درس با یک دانش‌آموز در روستای مرزی دردوی خواف خراسان رضوی پیش‌بینی قیمت دلار و درهم برای روز یکشنبه (۲۶ مرداد ۱۴۰۴) روایت عملکرد یک‌ساله قرارگاه اجتماعی مشهد | از ساماندهی ۱۲۰۰۰ کودک بازمانده از تحصیل تا رسیدگی به سالمندان بی‌سرپرست ثبت بیش از ۶.۷ میلیون تردد زائر اربعین در کشور | کاهش ۱۶ درصدی فوتی تصادفات (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) شنا در دریای خزر ممنوع شد (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) تاکید وزیر میراث فرهنگی بر بازتولید فرهنگ مقاومت برای نسل جدید سفر بیش از ۴۰ هزار و ۵۰۰ زائر از طریق فرودگاه‌های کشور در ایام اربعین ۱۴۰۴ درخشش تیم ملی المپیاد علوم زمین ایران در رقابت های جهانی | فاطمه هدایت کاخکی از خراسان رضوی برنز گرفت + عکس ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در طرح ملی هوش مصنوعی ثبت نام کرده‌اند شرکت بیش از ۲۵۰ معلم در طرح شبکه ملی یادگیری فرهنگیان اهواز داغ‌ترین نقطه جهان شد (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) اعلام نتایج نهایی انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان تا آخر هفته (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) علیرضا کاظمی: بیش از ۶۰۰ کلاس درس تجهیز می‌شوند جابه‌جایی هوایی بیش از ۱۷۵ هزار مسافر به عتبات عالیات طی ۲۲ روز این دانه‌ها بیشتر از تخم‌مرغ پروتئین دارند خدمات‌رسانی هلال احمر به ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار زائر اربعین (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) آیا دولت می‌تواند مشکل بنیادین صندوق‌های بازنشستگی را با ادغام حل کند؟ نظارت ویژه دامپزشکی خراسان رضوی بر سلامت غذای زائران در دهه پایانی صفر آغاز فرآیند حسابداری آب در سال آبی جدید چرا معوقات حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در خردادماه پرداخت نشد؟ سقوط بالابر در خیابان ولیعصر؛ یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۲۵ مرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

جشن سده؛ بزرگ‌ترین جشن تاریخی جهان

  • کد خبر: ۲۰۹۱۸۱
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
جشن سده؛ بزرگ‌ترین جشن تاریخی جهان
جشن سده یکی از کهن‌ترین جشن‌های ملی ایرانیان از باستان تا امروز است که در بسیاری نقاط کشور گرامی داشته می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، جشن سده از قدیمی‌ترین جشن‌های ایرانی و برگرفته از سری جشن‌های آتش در باور‌های کهن است که قدمت آن بیش از نوروز بوده و تا به امروز هم گرامی داشته می‌شود.

ابوریحان بیرونی در کتاب «آثار الباقیه» در مورد ریشه نام این جشن می‌گوید: «سده گویند یعنی صد و آن یادگار اردشیر بابکان است و در علت و سبب این جشن گفته‌اند که هرگاه روز‌ها و شب‌ها را جداگانه بشمارند، میان آن و آخر سال عدد صد به‌دست می‌آید و برخی گویند علت این است که در این روز زادگان کیومرث -پدر نخستین- درست صدتن شدند و یکی از خود را بر همه پادشاه گردانیدند و برخی برآنند که در این روز فرزندان مشی و مشیانه به صد رسیدند و نیز آمده «شمار فرزندان آدم ابوالبشر در این روز به صد رسید.»

نظر دیگر اینکه سده معروف، صدمین روز زمستان است؛ از ابتدای زمستان (۱ آبان تا ۱۰ بهمن) که جشن سده‌است صد روز، و از ۱۰ بهمن تا نوروز و اول بهار ۵۰ شب بوده‌است؛ و به‌علت اینکه از این روز به بعد انسان به آتش دست پیدا کرده‌است شب هم مانند روز روشن و گرم و زنده‌است شب‌ها هم شمرده می‌شوند.

بر اساس شاهنامه فردوسی، پیشینه این جشن به دوران هوشنگ، از دومین شاهان پیشدادی، بازمی‌گردد. آمده‌است که هوشنگ‌شاه به هنگام شکار، چون مار دراز سیاه‌رنگی را می‌بیند، به سوی آن سنگی پرتاب می‌کند که از برخورد این سنگ به سنگ دیگر، جرقه‌ای شکل می‌گیرد و بوته خشکی آتش می‌گیرد که آنجا بوده است. ایرانیان از آن هنگام به بعد از آن آتش پاسداری می‌کنند.

آیین‌های بسیاری بر این جشن تعریف شده است. از جمله، در شامگاه دهمین روز یا مهر روز از بهمن ماه، با افروختن هیزمی که مردمان، از روز‌های پیشین در مرکز شهر یا آبادی یا بر بلندی کوهستان گرد آورده‌اند، این جشن آغاز می‌شود. در اشارات تاریخی این جشن همیشه به شکل دسته‌جمعی و با گردهمایی همه مردمان شهر و محله و روستا در یک‌جا و با برپایی یک آتش بزرگ برگزار می‌شده‌است؛ مردمان در گردآوردن هیزم با یکدیگر مشارکت می‌کنند و بدین ترتیب جشن سده، جشن همکاری و همبستگی مردمان است.

این جشن در تقویم جدید زرتشتیان مصادف با مهر روز از بهمن‌ماه شده حال آنکه ابوریحان بیرونی و دیگر منابع آن را آبان روز گزارش کرده‌اند.

به نوشته مورخانی همچون بیرونی، بیهقی، گردیزی جشن سده یکی از سه جشن بزرگ ایرانیان است که در دوران اسلامی، تا اواخر دوران خوارزمشاهیان و حمله مغول دوام آورد و هم سلاطین و امیران و هم مردم عادی این جشن را به‌پا می‌داشتند؛ مشهورترین و بزرگ‌ترین جشن سده در زمان مردآویج در سال ۳۲۳ هجری در اصفهان برگزار شده‌است و چنان‌که در تاریخ بیهقی آمده‌است جشن سده دیگری که به یاد مردم مانده، جشنی است که در زمان سلطان مسعود غزنوی در سال ۴۳۰ هجری برگزار شد.

به هر روی، ماندگاری سده در فرهنگ ایرانی بسیار مرهون اقوام گوناگون ایرانی است؛ کرمان، در هشتاد سال گذشته مهد برگزاری سده بوده‌است و همه ساله باشکوه‌ترین جشن سده نیز در آنجا توسط همه مردم برگزار می‌شود.

روح‌الامینی که خود کرمانی است، درباره برگزاری سده در کرمان می‌گوید: «کرمانی‌ها این جشن را باشکوه‌تر از مناطق دیگر برگزار می‌کنند؛ هنوز هم در کرمان رسم است که کشاورزان از خاکستر آتش بر زمین‌هاشان می‌پاشند، زیرا عقیده دارند که خاکستر آتش سده به زمین برکت می‌دهد.» او ادامه می‌دهد: «در گذشته‌های نه چندان دور این مراسم در پشت‌بام‌ها برگزار می‌شد؛ این جشن جمعی و همگانی است؛ هیچ‌گاه این مراسم پنهانی و در خفا انجام نمی‌شده و همواره با حضور تعداد زیادی از مردم در بیابان‌ها و دشت‌ها برپا می‌شده‌است؛ هنوز هم در کرمان در روز جشن سده، مدارس را تعطیل می‌کنند.»

به رغم گذشت هزاران سال از برگزاری نخستین سده، امروزه تغییرات محسوسی در برگزاری این جشن به‌وجود نیامده‌است.

منابع:

گاه شماری و جشن‌های ایران باستان؛ هاشم رضی

آثار الباقیه؛ ابوریحان بیرونی

جشن‌های ایران؛ پرویز رجبی

جشن‌های ایران باستان؛ کورش صالحی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->