خیز توئیتر برای مبارزه با اخبار گمراه کننده کرونایی آیفون تاشوی ۸ اینچی احتمالا در سال ۲۰۲۳ راهی بازار می‌شود درباره رقابت‌های چین، روسیه و آمریکا در خارج مدار زمین | جنگ‌های فضایی در راه است؟ نگاهی به بازی مستقل «HEAL»، تجربه یک بازی داستان محور عمیق شبکه‌های اجتماعی پولی می‌شوند؟ روان شناسی به اشتراک گذاشتن محتوا (بخش سوم: استانداردها) گفت‌وگو با بنیان‌گذار «وکیل باشی»، استارت آپی مشهدی که پرمخاطب‌ترین پلتفرم حقوقی کشور است آیا واقعا اینترنت 5G از نسل‌های قبلی پرسرعت‌تر است؟ با قابلیت‌ها و ویژگی‌های اندروید ۱۲ آشنا شوید چه کار کنیم که اینستاگرام ما را بلاک نکند + عکس و آموزش هلیکوپتر «نبوغ» سطح مریخ را بررسی خواهد کرد امکان استفاده از مایکروسافت آفیس روی آیپد فراهم شد تلگرام به روز رسانی شد | با قابلیت‌های جدید تلگرام آشنا شوید + فیلم مجموعه تصاویر جدید ماموریت پرسویرنس از مریخ + عکس حتی اخطار وزیر ارتباطات هم مانع گرانی اینترنت نشد | درباره مصوبه جنجالی مجلس چه می‌دانیم؟ تقویم سال ۱۴۰۰ هجری شمسی | به‌همراه مناسبت‌ها + دانلود بازیابی تصاویر با EaseUS Data Recovery نخستین صدای ضبط شده در مریخ‌ + فیلم و صوت نگاهی به نسخه دوم بازی پلتفرمر Little Nightmares | یک کابوس کوچک فیس بوک مشت اول را در جنگ با استرالیایی‌ها خورد!
خبر ویژه
فیس بوک مشت اول را در جنگ با استرالیایی‌ها خورد!
ماجرا از این قرار است که استرالیایی‌ها از اواخر ۲۰۲۰ در تلاش برای حمایت از پایگاه‌های خبری محلی و هم چنین مقابله با خبر‌های جعلی، پیش نویس قانونی را تهیه کردند که از شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک، توییتر و بخش اخبار گوگل می‌خواست برای نمایش اخبار از منابع محلی و غیردولتی هزینه بپردازند.
به گزارش شهرآرانیوز - ماجرا از این قرار است که استرالیایی‌ها از اواخر ۲۰۲۰ در تلاش برای حمایت از پایگاه‌های خبری محلی و هم چنین مقابله با خبر‌های جعلی، پیش نویس قانونی را تهیه کردند که از شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک، توییتر و بخش اخبار گوگل می‌خواست برای نمایش اخبار از منابع محلی و غیردولتی هزینه بپردازند. با وجود تهدید مدیران غول‌های دنیای فناوری مبنی بر آثار منفی چنین قانونی بر روند اطلاع رسانی فوری و گسترده به عموم مردم، استرالیایی‌ها قانون الزام شبکه‌های اطلاع رسانی را به تصویب رساندند.
 
در پی این اقدام، فیس بوک نمایش خبر‌ها در صفحات کاربری مشترکان خود در استرالیا را قطع کرد تا مشمول پرداخت هزینه‌های آن نشود. به دنبال این اقدام، اپلیکیشن اختصاصی بنگاه خبررسانی استرالیا (ABC) که از رسانه‌های قدیمی و محلی این کشور است، برای اولین بار، در جدول پردانلودترین اپلیکیشن‌های این کشور، از فیس بوک پیشی گرفت. اگر استرالیایی‌ها به تغییر رویه در استفاده از منابع خبری مجازی مانند اپلیکیشن ABC ادامه دهند، می‌توان تغییری وسیع در رژیم مصرفی رسانه‌ها را انتظار داشت.
 
فیس بوک و شبکه‌های اجتماعی مدت هاست به توزیع اطلاعات گمراه کننده متهم می‌شوند و در مقایسه با خبرگزاری‌هایی نظیر ABC بازیگران ناشایست عرصه اطلاع رسانی لقب می‌گیرند. خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای استرالیایی نیز به استقبال از این تغییر رویه رفته اند و در وصف آن می‌نویسند: اکنون کاربران می‌توانند به ریشه‌ها و تاریخچه خبر‌ها دسترسی داشته باشند، اطلاعات گمراه کننده را به دلیل تأیید هزاران کاربر دیگر دریافت نکنند و سوژه‌ها و داستان‌های خبری را بعد از ۲۴ ساعت از دست ندهند.


اخبار برای فیس بوک مهم نیست

فیس بوک در بیانیه توضیح علل همراهی نکردن با قانون جدید استرالیایی‌ها آورده است که سود اقتصادی حاصل از انتشار اخبار در این شبکه بسیار ناچیز است و به طور کلی، محتوای خبری کمتر از ۴ درصد از محتوای انتشاریافته در این شبکه را در بر می‌گیرد. آن‌ها هم چنین بر این باورند که پلتفرم‌هایی نظیر گوگل که با فهرست کردن انواع داده‌ها از جمله خبر‌ها درآمد کسب می‌کنند باید مشمول چنین قوانینی باشند و این امر شامل منتشرکنندگان محتوا نظیر شبکه‌های اجتماعی نمی‌شود.
 
اما مقامات استرالیایی می‌گویند اقدام فیس بوک نوعی دهن کجی به کاربران خود در این کشور است و می‌تواند عواقب وخیم تری نیز برای فیس بوک داشته باشد. استرالیایی‌ها هم چنین امیدوارند کاربران فضای مجازی در آینده دیگر به شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک به عنوان منبع خبری مراجعه نکنند.


کانادایی‌ها نیز در راه اند

در صورت موفقیت استرالیایی‌ها در روندی که به تازگی آغاز کرده اند، در کشور‌های دیگر نیز به تدریج زمزمه‌هایی برای محدود کردن فعالیت خبری شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است. پس از استرالیایی ها، قانون گذاران کانادایی نیز به جمع اولین کشور‌هایی می‌پیوندند که به سمت الزام غول‌های دنیای فناوری برای پرداخت هزینه انتشار خبر‌ها گام برمی دارند.
 
رسانه‌های کانادایی از اواسط سال ۲۰۱۹ میلادی هشدار‌هایی درباره احتمال ورشکستگی بنگاه‌های رسانه‌ای در صورت مداخله نکردن دولت داده بودند. آن‌ها بر این باورند که تغییر قوانین در استرالیا می‌تواند سالانه تا ۶۰۰ میلیون دلار به درآمد‌های فعالان رسانه‌ای کمک کند و در صورت تغییر نکردن رویکرد‌ها در کانادا، بالغ بر ۳۱۰۰ فرصت شغلی حوزه ژورنالیسم به ویژه روزنامه نگاری مکتوب در این کشور از بین می‌رود. مقامات کانادایی هم اکنون علاوه بر رویکرد استرالیایی‌ها از راهبرد فرانسوی‌ها برای مذاکره میان تولیدکنندگان محتوا و غول‌ها دنیای فناوری نیز می‌توانند بهره بگیرند.
 
آن‌ها بر این باورند که به زودی ائتلافی از کشور‌های مختلف برای تنظیم رابطه بین تولیدکنندگان محتوا به ویژه در حوزه اخبار و شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌شود و گوگل، فیس بوک و توییتر نمی‌توانند روابط خبری خود را با همه کشور‌ها قطع کنند. برای نمونه، اگرچه این شرکت‌ها بر پایین بودن ضریب اثرگذاری و حجم محتوای خبری تولیدی در مقایسه با سایر بخش‌ها تأکید دارند، گوگل ظرف ۳ سال گذشته با ۵۰۰ بنگاه رسانه‌ای کوچک و بزرگ در سراسر جهان قرارداد‌هایی به ارزش یک میلیارد دلار برای حوزه اخبار خود به امضا رسانده است.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
سرخط خبرها
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}