نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برگشت لیورپول و آتلانتا در یورولیگ| جام‌ها پر! نتیجه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان+ ویدیو گل‌ها(۳۰ فروردین ۱۴۰۳)| صدر سرخ شد ویدیو خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان(۳۰ فروردین ۱۴۰۳) بازکردن گچ دست بیرانوند عقب افتاد پخش زنده بازی صنعت نفت و پرسپولیس در لیگ برتر (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معرفی رقبای کشتی‌گیران ایرانی برای المپیکی شدن تاریخ و ساعت بازی نساجی و تراکتور در لیگ برتر | جدال بحران زده‌ها استقبال خوب هواداران از بازی استقلال گل‌محمدی – تراکتور رسماً کنسل شد مشهد به دنبال میزبانی مسابقات کشوری بازوبند پهلوانی + ویدیو نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال ایران و افغانستان (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) | شمسایی جام ملت‌ها را با برد شروع کرد پخش زنده بازی ایران و افغانستان در جام ملت‌های فوتسال آسیای ۲۰۲۴ (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین تاریخ و ساعت بازی استقلال و شمس‌آذر قزوین در لیگ برتر | برنامه‌های نکونام برای انتقام ویدیو گل مهدی طارمی به ویتوریاگیمارش ویدیو ضربات پنالتی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا نتیجه و ویدیو خلاصه بازی رئال مادرید و منچسترسیتی| عاقبت تعویض‌های پپ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آرسنال و بایرن مونیخ| پرواز توخل به نیمه نهایی ترکیب رئال مادرید و منچسترسیتی مشخص شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) | بازگشت دی‌بروینه و ثبات در چینش رئال نتیجه و ویدیو خلاصه بازی الهلال و العین (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) | نوار پیروزی‌های الهلال بالاخره پاره شد! پخش زنده بازی بایرن مونیخ و آرسنال در دور برگشت لیگ قهرمانان (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین
سرخط خبرها

اتهام دوپینگ در تعقیب سلطان جدید سرعت دنیا!

  • کد خبر: ۶۰۱۷
  • ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹
اتهام دوپینگ در تعقیب سلطان جدید سرعت دنیا!
نمایش بی‌نظیر «کلمن» تحت‌تأثیر شایعه‌ای که دهان به دهان می‌چرخد

رقابت‌های بزرگ دوومیدانی در دوران بعد از خداحافظی اوسین بولت از دنیای دوومیدانی، یکی بعد از دیگری سپری می‌شوند و کریستین کلمن، دونده آمریکایی، در همه این رقابت‌ها نشان داده که حالا او سلطان دوی 100متر دنیاست. کلمن با قهرمانی در ماده دوی 100متر رقابت‌های جهانی دوحه قطر ثابت کرد که در دوران پسابولت، عنوان پادشاه دوی سرعت دنیا برازنده قامت اوست.
کلمن در رقابت‌های جهانی دوومیدانی2019 قطر، در ماده دوی 100متر مثل همیشه استارت سریعی زد و تا نیمه مسیر برتری قابل‌ملاحظه‌ای بر حریفانش پیدا کرده بود. کلمن در 50متر انتهایی مسیر هم به برتری خود بر حریفان ادامه داد و درنهایت با ثبت زمان 9.76ثانیه رکورد شخصی خود را شکست تا عنوان ششمین مرد سریع تاریخ را به دست بیاورد.
کلمن به محض عبور از خط پایان، با رسیدن به پیچ اول پیست، به‌سرعت به‌سمت چپ چرخید تا لحظات درخشان قهرمانی‌اش را مزه‌مزه کند؛ لحظاتی که او بعد از آن به‌عنوان بهترین لحظات عمر بیست‌وسه‌ساله‌اش یاد کرد. زمانی که کلمن مشغول شادی قهرمانی‌اش بود، هیچ‌یک از رقبای او در تصویر دیده نمی‌شدند و این یادآور تصاویری بود که در جریان مسابقه توسط دوربین‌ها ثبت شده بود. کلمن با اختلافی در دوحه به قهرمانی رسید که با استانداردهای دوی سرعت و به‌ویژه دوی 100متر، اختلافی بسیار بزرگ به حساب می‌آید: 0.13ثانیه.
کلمن بدون تردید حالا حاکم بلامنازع مهم‌ترین ماده دوومیدانی است؛ ولی همان‌طور که در یک کشور، کسی پادشاه را انتخاب نمی‌کند، سلطان دوومیدانی هم توسط هواداران این رشته انتخاب نمی‌شود. همه‌چیز باید دست به دست هم بدهد تا ستاره‌ای بدرخشد و به‌تدریج خود را به‌عنوان سلطان دوی 100متر تثبیت و به دیگران تحمیل کند.
اما داستان موفقیت کلمن یکسره سفید و زیبا نیست. در کارنامه درخشان او لکه‌های تیره‌ای هم دیده می‌شود که به موضوع دوپینگ برمی‌گردد. کلمن در یک دوره دوازده‌ماهه در 3 مورد به مسئولان مبارزه با دوپینگ درباره موقعیت جغرافیایی خود مطالبی خلاف واقع گفته و درحالی‌که در نقطه‌‌ای دیگر حضور داشته است، وانمود کرده در جایی دیگر است تا به‌این‌ترتیب از شرکت در تست دوپینگ خودداری کند.
برخی ترجیح می‌دهند برای اینکه دامن سلطان جدید دوومیدانی را از هر نوع آلودگی پاک نگه دارند، به این مسئله بی‌توجهی کنند؛ ولی در اینکه اصل ماجرا واقعی است، تردیدی وجود ندارد. کلمن شخصا به این اشاره کرده که ،WADA اصلی‌ترین مرجع مبارزه با دوپینگ، او را سالم اعلام کرده و او هرگز حتی در یک تست دوپینگ مردود نشده است. کلمن به‌صورت تلویحی به هوادارانش می‌گوید که تنها گناه او فراموش‌کاری و بی‌احتیاطی در رفتار با مسئولان مبارزه با دوپینگ برای شرکت در بعضی تست‌ها بوده؛ ولی او هرگز از داروهای غیرقانونی استفاده نکرده است.
ولی بخش عمده‌ای از هواداران دوومیدانی نسبت به او و این رفتارش مشکوک هستند. به‌ویژه وقتی صحبت از ماده دوی 100متر در میان باشد، خیلی‌ها حاضر نیستند چشم‌بسته از قهرمانشان دفاع کنند. بسیاری از ستاره‌های بزرگ این ماده از بن جانسون گرفته تا لینفورد کریستی و دیگران در دوره‌هایی به‌دلیل دوپینگ محروم بوده‌اند و این نشان می‌دهد که هیچ‌کس را نمی‌توان بدون وجود دلایل محکم آزمایشگاهی، از دوپینگ مبرا دانست. این هواداران شکاک دوومیدانی می‌پرسند مگر می‌شود ورزشکاری در بالاترین سطح دوومیدانی دنیا 3 بار بدون اینکه قصدی در کار باشد، محل حضور خود را اشتباهی اعلام کرده باشد؟ باید دید آیا کلمن در آینده می‌تواند این ابرهای تیره‌وتار و این شبهات را از خود دور کرده و کاری کند که هوادارانش او را صرفا به‌عنوان سلطان دوومیدانی دنیا بشناسند یا اینکه با ادامه‌دادن به رفتار کج‌دارومریز با مسئولان مبارزه با دوپینگ، شک‌وشبهه‌ها را پررنگ‌تر خواهد کرد؟
هواداران دوومیدانی درباره کلمن هر حسی داشته باشند، در این شکی وجود ندارد که توان و استعداد ورزشی او از هر شک و شبهه‌ای مبراست. هواداران دوومیدانی حتما رقابت‌های جهانی 2 سال پیش لندن را به خاطر دارند. زمانی که کلمن در مسابقه‌ای که اوسین‌بولت بزرگ هم در آن حضور داشت تا یک‌قدمی رسیدن به عنوان قهرمانی جهان پیش رفت و در 90متر اول مسابقه پیشتاز بود؛ اما بعد گاتلین موفق شد از او سبقت بگیرد و مدال طلا را به خود اختصاص دهد و کلمن چاره‌ای جز بسنده‌کردن به مدال نقره پیدا نکند. بولت در آن مسابقه مقام سوم را به دست آورد. ولی کلمن در دوحه علاوه بر استارت پرقدرت و خارق‌العاده‌اش که بزرگ‌ترین نقطه‌قوت او به حساب می‌آید، در بخش پایانی مسیر هم دست‌نیافتنی بود و با اقتدار توانست به مدال طلای جهانی دست یابد. کلمن حالا بدون‌شک تمام توجه خود را به المپیک2020 توکیو معطوف خواهد کرد تا یکی از مدال‌های مهم طلای بازی‌های المپیک را به خود اختصاص دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->