سرخط خبرها

بازگشت جاده مرگ به زندگی!

  • کد خبر: ۶۰۹۷
  • ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
بازگشت جاده مرگ به زندگی!
پروژه ۷ ساله جاده محمد‌آباد افتتاح شد

سیده نعیمه زینبی - محور محمد‌آباد به طرق که مردم منطقه حدود 7 سال است پیگیر آن هستند و انتظار بهره‌برداری از آن را می‌کشند، بازگشایی شد. این محور با حضور مسئولان شهری، منطقه‌ای و جمع زیادی از اهالی طرق از سوی پدرشهید ساعی افتتاح شد. در روزی که صندلی خالی برای نشستن در مراسم نبود و تعداد زیادی ایستاده نظاره‌گر بودند، حضور محمدرضا کلائی شهردار مشهد، کورش باوندی شهردار منطقه، اعضای شورای شهر مشهد و مسئولان شهری و منطقه‌ای نشان از اهمیت این پروژه داشت.

 

هفت ساله!
این جاده که به دلیل کم عرض بودن و نبود روشنایی کافی باعث تصادف بسیاری بود در میان اهالی به جاده مرگ مشهور شده است. طبق گفته رئیس شورای معتمدان طرق 35 کشته و تعداد زیادی زخمی نتیجه عبور و مرور پرخطر اهالی از این جاده قدیمی است. شهرک طرق حدود 40 هزار نفر جمعیت دارد که این مسیر 5 کیلومتری آن را به محمدآباد که حدود 10 هزار نفر جمعیت دارد، متصل می‌کند تا رفت و آمد اهالی منطقه آسان‌تر شود. پیش از این مردم باید از بزرگراه شهید شوشتری عبور می‌کردند تا خودشان را به مرکز شهر برسانند. درخواست احداث این جاده اولین بار در سال 66 داده شد. اما این مسیر و محله محمد‌آباد خارج از محدوده خدمات شهری قرار داشت و احداث آن به سال‌های بعد موکول شد. سال 91 جرقه دوباره ساخت این جاده زده شد که مورد موافقت مسئولان امر قرار گرفت و بهسازی آن تاکنون به طول انجامید. از مسائل پیش‌روی شهرداری که مدت ساخت این پروژه را طولانی کرد تحصیل حریم آن بود که کار بهره‌برداری را به تعویق انداخت.


پروژه 120 میلیارد ریالی!
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در این مراسم ضمن اشاره به تأثیر بازگشایی جاده شهرک عمار یاسر (محمد آباد)طرق در کاهش ترافیک و تصادف‌ها گفت: با همکاری و تسهیل 20 هزار مترمربع از اراضی هوانیروز، مسیر جاده شهرک عمار یاسر (محمد آباد)طرق به 100 متری متصل خواهد شد.خلیل‎ا...کاظمی افزود: این پروژه ظرف 6 ماه و زودتر از زمان‌بندی در نظر گرفته شده به بهره‎برداری رسید. جاده شهرک عمار یاسر (محمد آباد)-طرق به طول 5 کیلومتر و عرض 7 متر با هزینه 120 میلیارد ریال احداث و 3برابر ظرفیت گذشته قابلیت تردد دارد. امیدواریم اداره پدافند هوایی استان، زمین انتهای این محور را در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم این مسیر را به 100متری برسانیم.همچنین محمدهادی مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون عمران و معماری شورای شهر مشهد نیز اظهار کرد: این توسعه می‌تواند مثبت یا منفی باشد، اما این محور از میان زمین‌های کشاورزی رد می‌شود و ممکن است در درازمدت ایجاد اشکال کند، درخواست بنده از مقامات مربوط این است که اقدامات لازم را برای آسیب نرساندن به زمین‌های کشاورزی تبیین کنند.


حدود35 کشته!
حسن قدیری، رئیس شورای معتمدان طرق و عضو سابق شورای شهر، درباره وضعیت قبلی این جاده گفت: اینجا یکی از معبرهای اصلی تردد مردم طرق به سمت مشهد بوده است. زمانی که ماشینی در کار نبود و مردم با حیوانات و گاری تردد داشتند از این مسیر رفت‌وآمد می‌کردند. بعد از توسعه شهری که جاده پلیس‌راه مشهد احداث می‌شود این جاده به دلیل مشکلات عمده‌اش کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.وی درباره مشکلات جاده محمد‌آباد اضافه کرد: کمبود نور، آسفالت نامناسب، پرتگاه بودن شانه‌های جاده و عرض کم آن باعث تصادف‌های زیادی در این معبر شده است. این جاده تا کنون حدود 35 کشته داشته است که خاطره بدی را در ذهن مردم طرق حک کرده است که آن را از یاد نخواهند برد. حدود 10نفر از کسانی که در جاده مرگ جان خودشان را از دست دادند طرقی و بقیه جان‌باختگان از محله‌های اسماعیل‌آباد، محمد‌آباد و محدوده شرق مشهد هستند. آمار بالای مرگ و میر باعث شد تا مردم در سال 90 خودشان پیگیر بازسازی این جاده شوند.


پیگیر تقاطع مصلی هستیم
قدیری ادامه داد: ما مشکلات زیادی را در این راه پشت سر گذاشتیم تا مسئولان پای کار بیایند تا در سال 94 حدود 10میلیارد تومان برای این پروژه تخصیص یافت. اما زمین مورد استفاده معارضاتی با زمین‌های نیروی هوایی و پدافند غیرعامل و آستان قدس داشت که مشکلاتی برای بازگشایی معبر پیش آمد و ساخت آن را به تأخیر انداخت. این جاده در شورای چهارم حدود 40 درصد پیشرفت داشت و در شورای پنجم شاهد بهره‌برداری این جاده هستیم. الان بخش اندکی حدود 200 متر از ابتدای اسماعیل‌آباد تا صدمتری مانده ولی بقیه آن تعریض شده است.وی گفت: انتقال بار ترافیکی جاده بهشت‌رضا به اینجا ممکن است مشکلاتی برای اهالی طرق به دنبال داشته باشد. ما از مسئولان پیگیر هستیم که تقاطع غیرهم‌سطح بولوار مصلی نیز که به تصویب رسیده است انجام شود و بولوار مصلی تا بهشت‌رضا ادامه پیدا کند و مسیر دسترسی مردم به آرامستان راحت‌تر شود.در حاشیه این مراسم ضمن تشکر اهالی طرق از مسئولان اجرای پروژه، مردم بنری به دست گرفته بودند که روی آن نوشته شده بود: از مسئولان محترم شورای شهر و شهرداری درخواست داریم که این پروژه به نام شهدای طرق نام‌گذاری شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->