سرخط خبرها

شورای اجتماعی محلات پل ارتباطی مردم و مسئولان

  • کد خبر: ۶۱۰۱
  • ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
شورای اجتماعی محلات پل ارتباطی مردم و مسئولان
در جلسه کمیته نظارتی منطقه۸ مطرح شد

صفائی
دبیر شهرآرا محله

جلسات بررسی کمیته نظارتی منطقه۸ هر ماه با حضور حمیدرضا موحدی‌زاده و احسان اصولی اعضای شورای اسلامی شهر و علی شیرازی شهردار منطقه برگزار می‌شود و در این جلسات پاسخ‌گوی مشکلات مردم هستند. در هفته جاری این کمیته با حضور اعضای منتخب شورای اجتماعی محلات در موزه بزرگ خراسان تشکیل جلسه شد. بررسی مشکلات محلات از زبان اعضای منتخب شورا در دستورکار قرار گرفت.


استفاده بهینه از فضای موجود
مهری الهامی، عضو شورای اجتماعی محله امام خمینی، گفت: محله امام خمینی به‌دلیل هم‌جواری با حرم مطهر رضوی و ورودی پایانه محل تردد زائران و مجاوران بسیاری است. از اعضای شورای اسلامی شهر می‌خواهیم خودتان بازدیدی از محله امام خمینی داشته باشید و ببینید در این محله چه جذابیت‌ها و ویژگی‌هایی مشاهده می‌کنید که برای زائر و مجاور هم جذاب باشد. متأسفانه این محله به‌دلیل بافت قدیمی و نداشتن فضای مناسب از بسیاری امکانات رفاهی و فرهنگی محروم است. ما نمی‌خواهیم فضایی به آن اضافه کنید چون می‌دانیم در حال حاضر بودجه و شرایط لازم مهیا نیست، اما توقع داریم از شرایط موجود استفاده بهینه ببرید و بتوانید شرایط بهتر را برای ساکنان محله فراهم کنید. به طور مثال اگر پیاده راه می‌سازید تفاوتی با دیگر قسمت‌های شهر قائل نشوید و از مصالحی استفاده کنید که هم زیبایی لازم را داشته باشد و بعد از مدتی خراب نشود.


مشاغل مزاحم اندر خم یک کوچه
محله بهشتی مشکلات متعددی دارد زیرا این محله قدیمی است و بافت فرسوده آن نیاز به بهسازی دارد، اما در کنار تمام آن‌ها درحال حاضر مشاغل مزاحم در بولوار نامجو یکی از معضلاتی است که مردم درخواست رفع آن را دارند. محمد رضایی، عضو شورای اجتماعی محله بهشتی، با اشاره به این موضوع ادامه داد: از سال 1376 تاکنون پیگیر موضوع مشاغل مزاحم هستیم حتی برای رفع آن از بین کسبه تعاونی تشکیل دادیم و پیگیر موضوع شدیم، اما در نهایت به نتیجه نرسیدیم. مردم برای رفع مشکلات آمادگی دارند و پای کار هستند، اما پشتیبانی و حمایتی را که باید از سوی سازمان‌ها و نهادهای مربوطه باشد ندارند. مشکل دیگر محله بهشتی ترافیک انتهای بهشتی و بولوار شهیدان خلیلی است که این ترافیک به حدی می‌رسد که انتهای خیابان بهشتی بسته می‌شود و ساعت‌ها طول می‌کشد تا باز شود. به نظر من شوراهای اجتماعی محلات باید به صورت شبکه‌ای در کنار هم باشند تا بتوانند به‌طور جمعی برای منطقه برنامه‌ریزی کنند و به نتیجه مطلوب برسند. محمد عالم دیگر عضو شورای اجتماعی محله بهشتی نیز افزود: در بولوار شهیدان خلیلی مشکل ترافیک را داریم. بیشتر افراد برای تفریح به کوهسنگی می‌آیند و تاوان این ترافیک سنگین را باید اهالی محله بپردازند فقط به‌دلیل نبود پارکینگ مناسب. مصوباتی که در شورای اجتماعی محلات می‌شود نیاز به نظارت و اجرا دارد و تا زمانی‌که نظارت نشود اجرای آن هم به درستی انجام نمی‌شود.


ترافیک معضل قدیمی محله جنت
خوش‌نویس، عضو شورای اجتماعی محله جنت، درباره مشکلات این محله توضیح داد: یکی از مشکلات همیشگی محله ما بحث ترافیک و پیامدهای ناشی از آن است که باید فکری برای آن داشته باشیم. خودروها به‌دلیل نبود پارکینگ مقابل پل خانه‌ها پارک می‌کنند و نمی‌توانیم خودروهایمان را از خانه بیرون بیاوریم یا به خانه ببریم. خیابان‌های رازی و چمران هم همین مشکل را دارند که باید فکر اساسی برای آن داشته باشیم. مریم جمیلی، عضو شورای اجتماعی محله جنت، گفت: این محدوده بیشتر بافت اداری و تجاری است و در مقابل امکاناتی را که در نظر می‌گیرند هم برای همین اقشار است. فراموش نکنیم در این محدوده خانه‌های مسکونی هم داریم که باید متناسب با نیاز آن‌ها برنامه ریزی کنیم. ما کتابخانه شریعتی را در ابتدای امام خمینی داریم که این کتابخانه بخش نابینایان دارد و بیشتر این افراد با اتوبوس و وسایل عمومی تردد می‌کنند. حداقل کاری که می‌توانیم برای این افراد انجام دهیم در نظر گرفتن مسیر تردد مناسب و خطوط عابر پیاده ویژه نابینایان است تا بتوانند به راحتی رفت و آمد کنند.


کار ما تسهیلگری است
پس از مطرح‌شدن مشکلات محله توسط اعضای منتخب شورای اجتماعی محلات شهردار منطقه گفت: ما برای کالبد شهر ایده‌های زیادی داریم اما به مفاهیم اجتماعی که می‌رسیم به بن بست می‌خوریم چون مسائل اجتماعی نیاز به هم‌فکری مردمی دارد. علی شیرازی ادامه داد: منطقه۸ به سمت زوال شهری می‌رود و مانند بافت سرطانی است که به‌دلیل تغییراتی که در آن رخ می‌دهد جریان‌های اجتماعی و فرهنگی آن هم تغییر می‌کند و در نتیجه بافت کالبدی آن تغییر خواهد کرد‌. با بررسی‌های انجام شده در این منطقه به دنبال نوسازی نیستیم و هدف ما بهسازی و در برخی موارد به دنبال احیا و مرمت هستیم. برای احیا و بررسی مسائل منطقه بهترین مسیر بودن در کنار اعضای شورای اجتماعی محلات است که در کنار مردم هستند. تقاضا از سمت مردم می‌آید. مدیریت شهری کارش هماهنگ کردن و تسهیلگری است. وی با اشاره به دغدغه‌های فرهنگی مطرح شده از سوی اعضا گفت: برخی مسائل فرهنگی رنج تاریخی است. که ریشه در تاریخ ما دارد ما ماشین داریم اما فرهنگ آن را نداریم. آپارتمان‌نشین هستیم اما فرهنگ ان را نداریم. برای فعالیت‌های محله به ما بگویید چه کنیم. وقتی مردم خودشان پای کار بیایند بهتر با مسائل آموزشی کنار می‌آیند و خودشان نیازهایشان را می‌دانند.


پل ارتباطی مردم و مسئولان
احسان اصولی، عضو کمیته نظارتی شهرداری منطقه8، پس از شنیدن مشکلات و مسائل مطرح شده از سوی اعضا در این جلسه گفت: فلسفه وجودی شورای اجتماعی محلات در این است که پل ارتباطی بین مدیریت شهری و مردم باشد تا صدای این دو حوزه را به گوش یکدیگر برساند. اعضای شورای اجتماعی محلات چشم و گوش ما هستند و با وجود بودن در بین شهروندان می‌توانند مشکلات را با دید بهتری ببینند. وی ادامه داد: ما یاد گرفته‌ایم مشکلات را ببینیم و مطرح کنیم، اما کمتر به آن فکر می‌کنیم و راه‌حلی ارائه می‌دهیم. چه خوب است با شناختی که از محله‌های زندگی‌تان دارید و آسیب‌ها و پتانسیل‌هایش را می‌شناسید برای مشکلات راه‌حل ارائه دهید. ما هم استقبال می‌کنیم و آن را بررسی خواهیم کرد. وی افزود: موضوع ترافیک یک موضوع کلان‌شهری است و رفع آن نیاز به برنامه‌های بلندمدت دارد، اما برای رفع آن باید از خودمان شروع کنیم و به دنبال فرهنگ‌سازی باشیم. شاید بد نباشد اعضای شوراهای اجتماعی محلات برای امسال دو الی سه موضوع را در نظر بگیرند و برای رفع آن‌ها اقدام کنند تا به نتیجه مطلوب برسند نه اینکه مسائل زیادی را طرح کرده و بی‌نتیجه بماند.
وی در انتها گفت: تمام مشکلات را یادداشت کرده‌اند و پس از بررسی در جلسه بعدی پاسخ مسائل را به نمایندگان خواهند داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->