ویدئو | استاندار خراسان رضوی: افغانستان اراده‌ای جدی برای همکاری‌های اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران دارد نتایج کنکور افغانستان در سال ۱۴۰۴ اعلام شد + اسامی نفرات برتر قیمت افغانی به تومان و دلار، امروز (یکشنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۴) گزارش تصویری | همایش مشترک اقتصادی خراسان رضوی و هرات ویدئو| بدرقه‌ای به یاد ماندنی | تکریم مهاجران افغانستانی توسط خادمان امام رضا علیه‌السلام تاکید استاندار خراسان رضوی و والی هرات بر ارتقای روابط اقتصادی دو استان رئیس نمایندگی وزارت خارجه افغانستان در ولایت هرات: هرات و خراسان رضوی دو جان در یک تن هستند +فیلم مدیرکل امور اتباع خراسان رضوی خبر داد: سهم ۷۵ درصدی دوغارون در خروج اتباع غیرمجاز از کشور + فیلم رئیس نمایندگی وزارت خارجه افغانستان در ولایت هرات: سپاسگزار خدمات ایران به مهاجران افغان هستیم + فیلم سفر والی هرات به مشهد، فرصتی برای گسترش مبادلات اقتصادی با افغانستان والی هرات با هدف سفر به مشهد، وارد ایران شد (۲۸ تیر ۱۴۰۴) + فیلم حکومت طالبان: اتباع افغان مرتبط با ارتش بریتانیا تحت پیگرد قرار نمی‌گیرند مظفری: در سفر والی هرات به مشهد بسته اقتصادی پیشنهادی خود را ارائه می‌دهیم صحبت‌های کاظمی‌قمی درباره مهاجران افغانستانی | اخراج مهاجران، شیوه عمل خود را دارد + فیلم قیمت افغانی به تومان و دلار، امروز (چهارشنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۴) پایان هفته دوازدهم لیگ برتر فوتسال افغانستان + جدول مسابقات معاون وزیر کشور: دوغارون خراسان رضوی نخستین گذرگاه بازگشت اتباع افغان به کشورشان است توضیحات یاراحمدی درباره علت بازگرداندن برخی از اتباع که گذرنامه دارند قیمت افغانی به تومان و دلار، امروز (سه‌شنبه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۴) تمدید مهلت بازگشت اتباع غیرمجاز برای دریافت ودیعه مسکن آن‌ها  سرپرست جدید سرکنسولگری جمهوری اسلامی افغانستان وارد مشهد شد (۲۳ تیرماه ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

رونق راه‌آهن خواف-هرات در گرو چیست؟

  • کد خبر: ۶۱۵۳۹
  • ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
رونق راه‌آهن خواف-هرات در گرو چیست؟
نائب رییس انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: مسئله اصلی عدم فعالیت ریلی مسیر راه آهن خواف-هرات، نبود گمرک دو طرفه در ایران و افغانستان و مسائل امنیتی مربوط افغانستان است، برگشت کانتینرها از افغانستان به ایران بسیار پرهزینه است و این از مسائلی است که فعالیت تاجران در این مسیر را کاهش داده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ محمود امتی در خصوص عدم فعالیت‌های صادراتی در مسیر ریلی خواف-هرات اظهار کرد: بحث راه آهن خواف هرات هم مزایایی دارد و هم معایبی، مزایایش این است که یک مسیر ریلی است که به افغانستان متصل می‌شود و کمک بزرگی به صادرات ما می‌کند اما از مسائلی که فعالیت صادراتی از مسیر ریلی خواف هرات را با چالش مواجه می‌کند این است که مسیر اصلی این راه آهن باید از گمرک دوغارون و جاده اسلام قلعه-هرات  بگذرد و همچنین مشکلات و مسائل امنیتی افغانستان در رابطه نیز بسیار حائز اهمیت است.

 

وی افزود: از طرفی، احتیاج به ایجاد گمرک در دو کشور دوطرفه نبود  و یک مسیر با ده ها کیلومتر اضافه تر برای ما ریل گذاری شده است. برای مسیر ریلی بار باید حتما به صورت رفت و برگشت برنامه‌ریزی شود که متاسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم مسئله برگشت واگن ها و کالاها را حل کنیم، برگشت کانتینرها از افغانستان به مرزهای داخلی کشور در حال حاضر بسیار پرهزینه است و این از مسائلی است که متاسفانه تاجران را نسبت به فروش و سرمایه گذاری دلسرد می کند.

وی افزود : در بحث تجهیز زیر ساختی مسیر ریلی خواف-هرات، زیر ساخت‎های آن آماده و ریل‌گذاری شده است و بنا به شنیده‌های ما یک قطار نیز در این مسیر رفت و آمد داشته است اما این به تنهایی برای رونق این مسیر کفایت نمی کند.

 

امتی خاطرنشان کرد: استقرار انبارها و گمرکات در دوطرف مرزها و رغبت تاجران و بازرگانان داخلی در فرستادن کالاها و همچنین تمایل تاجران افغان به خرید و واردات که از طریق ایجاد خط مرزی و صادراتی در هرات صورت می‌گیرد، از نکات قابل توجه در بهبود سازی این مسیر ریلی است.

 

نائب رییس انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی همچنین با اشاره به حاشیه های موجود در ارتباط با آتش سوزی اسلام قلعه عنوان کرد: این مسئله خسارت‌های چند صد میلیون دلاری به اقتصاد دو کشور وارد کرد و عمده خسارت‌ها به افغانستان تعلق داشت. همچنین مقصر اصلی این حادثه بنا به گفته تاجران و مسئولان افغان، خود مسئولان حاضر در اسلام قلعه هستند. ما نیز از طریق مسائل حقوقی و پیگیری های دیپلماسی در پی جبران خسارت ها هستیم.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->