طالبان یک زوج انگلیسی را آزاد کرد تیم ملی فوتسال افغانستان راهی میانمار شد (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) کمپین «اینترنت را قطع نکنید»، تلاش افغان‌ها برای جلوگیری از اجرایی‌شدن فرمان رهبر طالبان ۳۰۰ هزار تبعه خارجی ساکن ایران به سامانه ثنا متصل شدند توضیحات مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی درباره ثبت نام از دانش آموزان اتباع در مدارس + فیلم وزیر صمت با ملابرادر دیدار کرد | تاکید بر گسترش همکاری‌های اقتصادی میان کابل- تهران نشست اقتصادی و تجارتی افغانستان و ایران به میزبانی کابل برگزار شد | تجارت سالانه ۱۰ میلیارد دلاری هدف‌گذاری شد + عکس دیدار هیئت راه آهن ایران با مقامات محلی بلخ | ایران آماده آغاز اقدامات عملی قیمت امروز پول افغانی (چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۴) مجید مرتضایی فهرست نهایی بازیکنان تیم ملی فوتسال افغانستان برای مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۶ را اعلام کرد قیمت امروز پول افغانی (سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۴) طالبان دسترسی مردم به خدمات اینترنت فیبرنوری را در استان بلخ افغانستان قطع کردند مدیرکل اتباع خراسان رضوی: بازگشت اتباع افغانستانی فقط از طریق اردوگاه‌ها امکان پذیر است معاون امنیتی استانداری خراسان رضوی: میزان ورود دوباره اتباع غیرمجاز به کشور تقریباً صفر است وزیر صمت در رأس یک هیئت عالی‌رتبه اقتصادی به کابل رفت (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) وزارت آموزش پرورش طالبان: ۲۶۸ دانش‌آموز در زلزله شرق افغانستان جان باخته‌اند وزیر خارجه طالبان در گفت‌وگو با مقام قطری: حمله به دوحه نقض آشکار قوانین، عرف‌ها و ارزش‌های بین‌المللی بود قیمت امروز پول افغانی (یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۴) دیدار وزیر خارجه طالبان با هیئت آمریکایی در کابل قیمت امروز پول افغانی (شنبه، ۲۲ شهریور ۱۴۰۴) برگزاری نمایشگاه هنرمندان افغانستانی در کابل، به‌مناسبت سالروز میلاد پیامبر اسلام(ص)
سرخط خبرها

رونق راه‌آهن خواف-هرات در گرو چیست؟

  • کد خبر: ۶۱۵۳۹
  • ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
رونق راه‌آهن خواف-هرات در گرو چیست؟
نائب رییس انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: مسئله اصلی عدم فعالیت ریلی مسیر راه آهن خواف-هرات، نبود گمرک دو طرفه در ایران و افغانستان و مسائل امنیتی مربوط افغانستان است، برگشت کانتینرها از افغانستان به ایران بسیار پرهزینه است و این از مسائلی است که فعالیت تاجران در این مسیر را کاهش داده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ محمود امتی در خصوص عدم فعالیت‌های صادراتی در مسیر ریلی خواف-هرات اظهار کرد: بحث راه آهن خواف هرات هم مزایایی دارد و هم معایبی، مزایایش این است که یک مسیر ریلی است که به افغانستان متصل می‌شود و کمک بزرگی به صادرات ما می‌کند اما از مسائلی که فعالیت صادراتی از مسیر ریلی خواف هرات را با چالش مواجه می‌کند این است که مسیر اصلی این راه آهن باید از گمرک دوغارون و جاده اسلام قلعه-هرات  بگذرد و همچنین مشکلات و مسائل امنیتی افغانستان در رابطه نیز بسیار حائز اهمیت است.

 

وی افزود: از طرفی، احتیاج به ایجاد گمرک در دو کشور دوطرفه نبود  و یک مسیر با ده ها کیلومتر اضافه تر برای ما ریل گذاری شده است. برای مسیر ریلی بار باید حتما به صورت رفت و برگشت برنامه‌ریزی شود که متاسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم مسئله برگشت واگن ها و کالاها را حل کنیم، برگشت کانتینرها از افغانستان به مرزهای داخلی کشور در حال حاضر بسیار پرهزینه است و این از مسائلی است که متاسفانه تاجران را نسبت به فروش و سرمایه گذاری دلسرد می کند.

وی افزود : در بحث تجهیز زیر ساختی مسیر ریلی خواف-هرات، زیر ساخت‎های آن آماده و ریل‌گذاری شده است و بنا به شنیده‌های ما یک قطار نیز در این مسیر رفت و آمد داشته است اما این به تنهایی برای رونق این مسیر کفایت نمی کند.

 

امتی خاطرنشان کرد: استقرار انبارها و گمرکات در دوطرف مرزها و رغبت تاجران و بازرگانان داخلی در فرستادن کالاها و همچنین تمایل تاجران افغان به خرید و واردات که از طریق ایجاد خط مرزی و صادراتی در هرات صورت می‌گیرد، از نکات قابل توجه در بهبود سازی این مسیر ریلی است.

 

نائب رییس انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی همچنین با اشاره به حاشیه های موجود در ارتباط با آتش سوزی اسلام قلعه عنوان کرد: این مسئله خسارت‌های چند صد میلیون دلاری به اقتصاد دو کشور وارد کرد و عمده خسارت‌ها به افغانستان تعلق داشت. همچنین مقصر اصلی این حادثه بنا به گفته تاجران و مسئولان افغان، خود مسئولان حاضر در اسلام قلعه هستند. ما نیز از طریق مسائل حقوقی و پیگیری های دیپلماسی در پی جبران خسارت ها هستیم.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->