افزایش چهار برابری اخراج مهاجران غیرمجاز از تهران حضور مهاجرین افغانستانی در تهران در مراسم تشییع پیکر پاک شهدای اقتدار + فیلم وزارت خارجه طالبان: وضعیت کودک افغانستانی در مسکو پایدار است حریفان تیم ملی فوتسال افغانستان در مسابقات قهرمانی آسیا مشخص شد سید روح‌الله موسوی، ملی‌پوش موی‌تای افغانستان قهرمان آسیا شد سازمان ملل: حمله اسرائیل به ایران بحران افغانستان را عمیق‌تر کرده است سفیر ایران در روسیه: کودک آسیب‌دیده در فرودگاه روسیه ظاهراً افغانستانی بوده است قیمت افغانی به تومان و دلار، امروز (چهارشنبه ۴ تیرماه ۱۴۰۴) گزارش تصویری | تشییع پیکر شهید افغانستانی حملات اخیر اسرائیل به تهران طالبان: نباید اجازه تجدید جنگ‌افروزی به اسرائیل داده شود وزارت خارجه طالبان: نقض حاکمیت ملی ایران «غیرقابل پذیرش» است گفت‌وگوی سفیر ایران در کابل با وزیر خارجه طالبان برای انتقال حجاج ایرانی شاعران افغانستانی با کلمه در کنار ایران ایستاده‌اند حامد کرزی، طالبان و چهره‌های شناخته شده افغانستان حمله اسرائیل به ایران را محکوم کردند شعر شاعر افغانستانی در رثای شهدای حمله رژیم صهیونیستی | سلامی را گرفتی، آرزوی او شهادت بود شگفتی در هفته سوم لیگ برتر فوتسال افغانستان | نتیجه دیدار نورزاد نمیروز و اتحاد هرات + فیلم ادامه بازی‌های چهارمین دوره لیگ برتر فوتسال افغانستان | خانه تکانی اتحاد هرات + نتایج تیم فوتسال اتحاد هرات سرمربی و بازیکنان ایرانی خود را اخراج کرد قیمت افغانی به تومان و دلار، امروز (پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۴) پیروزی پرگل تیم صداقت مقابل ظاهر اسد در دربی لیگ برتر فوتسال افغانستان (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) انتقاد عضو مجلس نمایندگان آمریکا از ارسال هفته‌ای ۴۰ میلیون دلار برای طالبان
سرخط خبرها

رونق راه‌آهن خواف-هرات در گرو چیست؟

  • کد خبر: ۶۱۵۳۹
  • ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
رونق راه‌آهن خواف-هرات در گرو چیست؟
نائب رییس انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: مسئله اصلی عدم فعالیت ریلی مسیر راه آهن خواف-هرات، نبود گمرک دو طرفه در ایران و افغانستان و مسائل امنیتی مربوط افغانستان است، برگشت کانتینرها از افغانستان به ایران بسیار پرهزینه است و این از مسائلی است که فعالیت تاجران در این مسیر را کاهش داده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ محمود امتی در خصوص عدم فعالیت‌های صادراتی در مسیر ریلی خواف-هرات اظهار کرد: بحث راه آهن خواف هرات هم مزایایی دارد و هم معایبی، مزایایش این است که یک مسیر ریلی است که به افغانستان متصل می‌شود و کمک بزرگی به صادرات ما می‌کند اما از مسائلی که فعالیت صادراتی از مسیر ریلی خواف هرات را با چالش مواجه می‌کند این است که مسیر اصلی این راه آهن باید از گمرک دوغارون و جاده اسلام قلعه-هرات  بگذرد و همچنین مشکلات و مسائل امنیتی افغانستان در رابطه نیز بسیار حائز اهمیت است.

 

وی افزود: از طرفی، احتیاج به ایجاد گمرک در دو کشور دوطرفه نبود  و یک مسیر با ده ها کیلومتر اضافه تر برای ما ریل گذاری شده است. برای مسیر ریلی بار باید حتما به صورت رفت و برگشت برنامه‌ریزی شود که متاسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم مسئله برگشت واگن ها و کالاها را حل کنیم، برگشت کانتینرها از افغانستان به مرزهای داخلی کشور در حال حاضر بسیار پرهزینه است و این از مسائلی است که متاسفانه تاجران را نسبت به فروش و سرمایه گذاری دلسرد می کند.

وی افزود : در بحث تجهیز زیر ساختی مسیر ریلی خواف-هرات، زیر ساخت‎های آن آماده و ریل‌گذاری شده است و بنا به شنیده‌های ما یک قطار نیز در این مسیر رفت و آمد داشته است اما این به تنهایی برای رونق این مسیر کفایت نمی کند.

 

امتی خاطرنشان کرد: استقرار انبارها و گمرکات در دوطرف مرزها و رغبت تاجران و بازرگانان داخلی در فرستادن کالاها و همچنین تمایل تاجران افغان به خرید و واردات که از طریق ایجاد خط مرزی و صادراتی در هرات صورت می‌گیرد، از نکات قابل توجه در بهبود سازی این مسیر ریلی است.

 

نائب رییس انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی همچنین با اشاره به حاشیه های موجود در ارتباط با آتش سوزی اسلام قلعه عنوان کرد: این مسئله خسارت‌های چند صد میلیون دلاری به اقتصاد دو کشور وارد کرد و عمده خسارت‌ها به افغانستان تعلق داشت. همچنین مقصر اصلی این حادثه بنا به گفته تاجران و مسئولان افغان، خود مسئولان حاضر در اسلام قلعه هستند. ما نیز از طریق مسائل حقوقی و پیگیری های دیپلماسی در پی جبران خسارت ها هستیم.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->