جاده‌های جنوبی خراسان رضوی بارانی و لغزنده است (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) بارش باران در ۱۰ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان رکورد شکست (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) زلزله شدید، جنوب ژاپن را لرزاند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار برای ۱۱ استان کشور (۲۹ فروردین) آیا از نشانه‌های هک شدن گوشی تلفن همراه خبر دارید؟ دعوا و جنجال بر سر فشار آب، به قتل پیرمرد ۶۰ ساله منجر شد تغییر شغل نیمی از پزشکان عمومی در ایران! وام ازدواج؛ تدبیر قانون برای حمایت از نهاد خانواده محکومیت ۴۹ میلیاردی برای عرضه کننده برنج تقلبی در مشهد افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز حمله کردند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) چگونه عروس هلندی را در هر سنی دستی کنیم؟ + عکس متهم به ۴۰ فقره سرقت در مشهد به دام افتاد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) خراسان رضوی، رتبه دوم چندقلوزایی کشور در سال ۱۴۰۲ نحوه مشاهده و دریافت فیش حقوقی بازنشستگان بانوی مرگ مغزی در مشهد به ۷ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیش‌بینی بارش باران تا یکشنبه هفته آینده در نقاط مختلف کشور (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) تعرفه خدمات پزشکی قانونی سال ۱۴۰۳ اعلام شد + جزئیات آیا کبودی بی دلیل بدن خطرناک است؟ جزییات تازه از قتل ۲ جوان در جشن تولد خونین در گلمکان خراسان رضوی + عکس دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ منتشر شد (۲۹ فروردین)
سرخط خبرها

شنونده باید عاقل باشد!

  • کد خبر: ۶۳۵۱۷
  • ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
شنونده باید عاقل باشد!
محمدرضا زائری - پژوهشگر دینی
سال‌ها قبل یک مجموعه تلویزیونی طنز از سیما پخش می‌شد که دیالوگ تکراری شخصیت اصلی داستان این بود: «شنونده باید عاقل باشد!» و قصه هم این بود که خودش هر کاری می‌خواست می‌کرد و هر چیز که می‌خواست می‌گفت، اما از دیگران توقع داشت که به کنش‌های او کاری نداشته باشند و عاقلانه واکنش درست و منطقی خود را انتخاب کنند. این روز‌ها با گسترش دوباره ویروس کرونا و آغاز موج چهارم این بیماری که کشنده‌تر و خطرناک‌تر است، به‌یاد آن دیالوگ طنز افتادم که شنونده باید عاقل باشد، گوینده هرچه می‌خواهد بگوید!
 
پیش‌بینی می‌شد که با فرارسیدن تعطیلات نوروزی، دور جدیدی از سفر‌های تفریحی آغاز شود و دیدوبازدید‌ها رونق گیرد و به‌طور طبیعی در چنین موقعیتی تنها سفارش و توصیه‌های اخلاقی برای کنترل اوضاع کافی نیست و باید ضوابط قانونی با جدیت و قاطعیت اعلام شود و به‌اجرا درآید. حالا وزیر بهداشت دارد در اخبار سیما از سفر مردم به ترکیه کرونایی می‌نالد و درباره عوارض و آثار سوء آن در افزایش ابتلا به ویروس و گسترش موج چهارم کرونا هشدار می‌دهد و بلافاصله پس از آن خبری پخش می‌شود از رئیس سازمان هواپیمایی کشوری که می‌گوید پرواز‌های ترکیه همچنان برقرار است!
 
یعنی هیچ منع و محدودیتی در کار نیست و هیچ مانع و رادعی وجود ندارد و مردم باید خودشان مراعات کنند و به‌اصطلاح گوینده هرچه بخواهد می‌گوید، این شنونده است که باید عاقل باشد! در چنین وضعیتی که ضوابط قانونی و محدودیت‌ها به‌صراحت و شفافیت اعلام نمی‌شود و سختگیری و قاطعیت در اجرای قانون دیده نمی‌شود، کافی است حتى عده‌ای اندک به صلاح و خیر جامعه فکر نکنند و دنبال منفعت خودشان باشند تا همه را به مشکل و بیماری گرفتار کنند. در نبود قاطعیت قانون و خلأ حضور ضوابط دقیق، حتى با وجود رعایت قانون از سوی اکثریت جامعه، همان اقلیت بی‌ملاحظه و بی‌اعتنا می‌توانند برای همه دردسر و مصیبت درست کنند و هزینه رفتار غلطشان را از جیب بیت‌المال و گرفتاری کادر درمان و مرگ‌ومیر بقیه هم‌وطنان بپردازند.

پرسشی که اینجا مطرح می‌شود این است که اگر قرار بود مردم خودشان تشخیص بدهند و مراقب باشند و مجاری قانونی هیچ محدودیت و منعی ایجاد نکنند و با رفتاری قاطع و جدی وارد میدان نشوند، پس چرا در موارد دیگر این‌قدر سختگیری و جدیت وجود دارد؟ بیایید بقیه امور زندگی روزمره را هم به مردم بسپارید و بگذارید خودشان تشخیص بدهند و هرجور خواستند عمل کنند! برای نمونه، رفتن به سربازی را به تشخیص خود مردم واگذار کنید تا اگر میل داشتند حاضر شوند، یا چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی را خاموش کنید تا رانندگان به‌تشخیص خود بروند و بیایند، فوقش توصیه‌های ایمنی را از رادیو اعلام کنید!

هر عاقلی می‌پذیرد که این‌گونه رهاکردن امور در جامعه ممکن نیست؛ پس چرا وقتی به تهدید خطرناکی مانند کرونا می‌رسیم که مهم‌ترین ویژگی‌اش شیوع و اپیدمی سریع و گسترده است، این‌گونه آسانگیر و بی‌توجه می‌شویم و بدتر از آن ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های مسئول را علنی و آشکارا پیش چشم مردم نگران فریاد می‌کنیم؟
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->