پیش بینی قیمت دلار و طلا (چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۴) ۵ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می‌شود طرح فروش خودرو‌های وارداتی چه زمانی اجرایی می‌شود؟ لیست سایت‌های معتبر خرید بلیت هواپیما اعلام شد هشدار بانک مرکزی درباره کلاهبرداری جدید | رمز دوم را در اختیار دیگران قرار ندهید قیمت امروز خودروهای داخلی و مونتاژی (۲۴ تیر ۱۴۰۴) | رکود در بازار عمق گرفت یک هزار و ۷۷۶ همت تسهیلات توسط شبکه بانکی پرداخت شد بلیت قطار اربعین را گران نخرید تمام قبوض مشترکان آب تهران باطل شد | مشترکان منتظر قرائت جدید باشند قیمت موبایل‌های پرطرفدار سامسونگ در مشهد (۲۴ تیر ۱۴۰۴) + جدول دینار عراق امروز چند است؟ (۲۳ تیر ۱۴۰۴) + جدول مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: ارائه اظهارنامه اشخاص حقیقی، حقوقی و مستغلات تا ۳۱ شهریورماه تمدید شد عرضه خودرو‌های وارداتی فعلاً منتفی شد بی اعتنایی بانک‌ها به افزایش تسهیلات ساخت مسکن پیشروی بورس با حمایت حقوقی‌ها | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۴ تیر ۱۴۰۴) افزایش خودسرانه قیمت لبنیات توسط برخی شرکت‌های لبنی نرخ بلیت هواپیما در اربعین ۱۴۰۴ برای سومین‌بار تغییر کرد | پرواز مشهد - نجف چند؟ طلا در مشهد گران و سکه ارزان شد (۲۴ تیر ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۴ تیر ۱۴۰۴) | ماندگاری دلار در کانال ۸۹ هزار تومان درخواست رسمی خانه کارگر خراسان رضوی برای بازگشت مالکیت بانک رفاه به تأمین‌اجتماعی برق خورشیدی، پشت سد زیرساخت اونس طلا افزایشی شد (۲۴ تیر ۱۴۰۴) شرایط فروش و بازخرید ارز اربعین اعلام شد طرح فروش خودرو‌های وارداتی از ٢٨ تیرماه ۱۴۰۴ آغاز می‌شود | متقاضیان از امروز (۲۴ تیر) حساب خود را وکالتی کنند فرصت یک‌هفته‌ای استاندار خراسان رضوی برای ارزیابی ظرفیت سوله‌های صنایع در تولید انرژی تجدیدپذیر رکورد صادرات نفت ایران به چین شکسته شد (۲۴ تیر ۱۴۰۴) مدیرعامل شرکت توزیع برق مشهد: تا سال ۱۴۰۵ باید در بخش اداری، ۷۱ مگاوات را وارد مدار انرژی تجدیدپذیر کنیم ارزان‌ترین و گران‌ترین میوه‌ها در مشهد کدام‌اند؟ (۲۴ تیر ۱۴۰۴) + جدول قیمت رشد قیمت دلار ادامه‌دار است؟
سرخط خبرها

حرکت بازار خودرو در جاده مه‌آلود!

  • کد خبر: ۶۳۸۷۳
  • ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
حرکت بازار خودرو در جاده مه‌آلود!
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی
آیا تعطیلی مراکز فروش خودرو آن‌هم به بهانه محدودیت‌های کرونایی ممکن است دلیلی برای غیرواقعی دانستن قیمت خودرو باشد و آنچه فروشندگان در سایت‌های اینترنتی اعلام می‌کنند، نشانه حباب در بازار خودرو است؟ با پایان تعطیلات نوروزی و شروع فعالیت بازار‌ها هم‌زمان با موج جدید شیوع کرونا، بدیهی است کشف قیمت در بازار‌ها به‌ویژه بازار‌های دارایی‌محور مانند خودرو به چالشی بین خریداران و فروشندگان تبدیل می‌شود و اشتباه نخست همان تلاش برای حذف قیمت در سایت‌های اینترنتی یا اصرار بر عرضه خودرو با قیمت‌های دستوری است. ادامه این روند به‌معنای حرکت بازار خودرو در جاده مه‌آلود و لغزنده‌ای است که هر لحظه امکان برخورد با قیمت‌های غیرواقعی و خطای رفتاری خریداران و فروشندگان را تشدید می‌کند.

مشکلات صنعت خودرو خود پدیده و معادله چندمجهولی است و تدابیر برای مهار قیمت خودرو ازجمله منع سایت‌های اینترنتی از اعلام قیمت یا اجبار خودروسازان به عرصه محصولاتشان به روش لاتاری و بخت‌آزمایی، نه‌فقط باعث سرپوش‌گذاشتن بر جعبه سیاه صنعت خودرو می‌شود که به شکل‌گیری قیمت‌های خودساخته و رانت سیاه در مسیر رفت‌وآمد خریداران و فروشندگان واقعی خودرو کمک می‌کند.

اکنون فرصت خوبی است که تأمل کنیم این اندازه دخالت نهاد‌ها و دستور‌ها برای کنترل قیمت خودرو به کجا می‌انجامد و آیا این اطمینان وجود دارد که ادامه همین روند وضعیت را به سمت مطلوب سوق دهد؟ منظور از این پرسش حمایت یا دفاع از صنعت خودرو برای زیست تصنعی آن در بازار انحصاری و قیمت‌های سرکوب‌شده نیست، البته که ضرورت دارد هرچه سریع‌تر بازار خودرو از این وضعیت خارج شود و رقابت واقعی است که نفع مصرف‌کننده را به‌همراه دارد. این پرسش را باید در سال ۱۴۰۰ بار‌ها مطرح کنیم که در کجای دنیا بازار خودرو مثل ایران است؟

از منظر اقتصادی نه فقط بازار خودرو که همه بازار‌های ایران متأثر از نرخ تورم آینده هستند. بدیهی است که وقتی پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم در سال ۱۴۰۰ نیز روندی افزایشی را تجربه کند، انتظار برای کاهش قیمت‌ها چندان با واقعیت هم‌خوانی ندارد. پس باید دقت کرد که هم هزینه تمام‌شده محصولات و کالا‌های تولید داخل ازجمله خودرو افزایش می‌یابد و هم در برخی بازار‌ها ازجمله بازار خودرو که دارای ویژگی مطلوبیت سرمایه‌گذاری هم هست، تعادل و ثبات بین عرضه و تقاضا از بین می‌رود.
 
نکته مهم اینجاست که ما در بازار خودرو با کمبود عرضه یا افزایش تقاضای مصرفی شدید مواجه نیستیم، بلکه عرضه خودرو با قیمت‌های سیاه دولتی باعث شکل‌گیری رانت می‌شود و همین موضوع به‌طبع تقاضا را افزایش می‌دهد. در نتیجه انتظار می‌رود بخشی از خودرو‌های عرضه‌شده با قیمت‌های دولتی، با وجود محدودیت‌های تعیین‌شده مبنی بر منع انتقال در سال نخست، به‌تدریج وارد چرخه عرضه شود. دراین‌میان، انتظار این است و پیشنهاد می‌شود که سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان، به حرکت بازار خودرو در جاده‌ای با کمترین دست‌انداز ایمان بیاورند و نخواهند با ایجاد موانع دست‌ساز، جلو شفافیت عرضه و تقاضای خودرو را بگیرند. سرکوب بازار و قیمت‌های دستوری هرگز جواب نمی‌دهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->