قیمت جدید گوشت فردا (چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۴) اعلام می‌شود پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۴ همه چیز در مورد ال ۹۰ ایرانی | با ویژگی‌ها و امکانات پارس نوآ بیشتر آشنا شوید + عکس و فیلم قیمت امروز خودروهای داخلی و خارجی (۲۲ مهر ۱۴۰۴) | بازار خودرو غرق در بلاتکلیفی + جدول قیمت امروز گل تازه زعفران در مناطق مختلف خراسان رضوی افزایش یافت (۲۲ مهر ۱۴۰۴) ثبت‌نام ال ۹۰ ایرانی با شرایط عجیب آغاز شد | لینک ثبت‌نام اعلام شد + جزئیات بورس پس از ۴ درصد رشد، قرمزپوش شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۲ مهر ۱۴۰۴) رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان رضوی: ۳۰ تن برنج احتکارشده در مشهد کشف شد (۲۲ مهر ۱۴۰۴) دلار در مشهد به کانال ۱۰۸ هزار تومان نزول کرد (۲۲ مهر ۱۴۰۴) | قیمت یورو و روبل روسیه چند؟ پوشش ۶۰ درصدی هزینه ساخت با وام مسکن روستایی | کمک بلاعوض ۲۵۰ میلیونی برای دهک‌های یک تا ۳ طلا و سکه در شرایط فعلی بهترین سرمایه‌گذاری است | پیش‌بینی بازار خودرو تا پایان سال ۱۴۰۴ معرفی ۱۰ صبحانه سنتی ایرانی برنج‌های وارداتی و تجهیزات تفریحی زیر ذره‌بین استاندارد خراسان رضوی + فیلم زمان ثبت‌نام نسخه ایرانی ال-۹۰ اعلام شد | نسخه داخلی ال-۹۰ چند قیمت دارد؟ روند ریزش قیمت دینار عراق در مشهد شدت یافت | افغانی افغانستان چند؟ (۲۲ مهر ۱۴۰۴) درجازدن قیمت طلا در ایران درمقابل سقف‌شکنی‌های متعدد اونس جهانی طلا (۲۲ مهر ۱۴۰۴) اقساط وام فرزندآوری ۱۴۰۴ چقدر است؟ + جدول جزئیات قیمت طلای جهانی امروز (۲۲ مهرماه ۱۴۰۴) اعلام شد | افزایش توقف‌ناپذیر طلای جهانی معرفی ۳ بانک متخلف در پرداخت وام ازدواج قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۲۲ مهر ۱۴۰۴) | خرمالو کیلویی ۳۰ هزار تومان معمای حل‌نشده ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی نهاد‌ه‌های دامی و مرغ ۱۳۵ هزار تومانی! ویدئو | کالابرگ با شکلی جدید می‌آید قیمت جدید محصولات ایران خودرو تا ۲۷ مهرماه ۱۴۰۴ اعلام می‌شود ذخایر کالا‌های اساسی ۳ برابر میزان مصوب تامین شد شرایط صادرات با کارت‌های بازرگانی جدید اعلام شد طلا رکورد تاریخی ۴۱۰۰ دلاری را شکست
سرخط خبرها

حرکت بازار خودرو در جاده مه‌آلود!

  • کد خبر: ۶۳۸۷۳
  • ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
حرکت بازار خودرو در جاده مه‌آلود!
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی
آیا تعطیلی مراکز فروش خودرو آن‌هم به بهانه محدودیت‌های کرونایی ممکن است دلیلی برای غیرواقعی دانستن قیمت خودرو باشد و آنچه فروشندگان در سایت‌های اینترنتی اعلام می‌کنند، نشانه حباب در بازار خودرو است؟ با پایان تعطیلات نوروزی و شروع فعالیت بازار‌ها هم‌زمان با موج جدید شیوع کرونا، بدیهی است کشف قیمت در بازار‌ها به‌ویژه بازار‌های دارایی‌محور مانند خودرو به چالشی بین خریداران و فروشندگان تبدیل می‌شود و اشتباه نخست همان تلاش برای حذف قیمت در سایت‌های اینترنتی یا اصرار بر عرضه خودرو با قیمت‌های دستوری است. ادامه این روند به‌معنای حرکت بازار خودرو در جاده مه‌آلود و لغزنده‌ای است که هر لحظه امکان برخورد با قیمت‌های غیرواقعی و خطای رفتاری خریداران و فروشندگان را تشدید می‌کند.

مشکلات صنعت خودرو خود پدیده و معادله چندمجهولی است و تدابیر برای مهار قیمت خودرو ازجمله منع سایت‌های اینترنتی از اعلام قیمت یا اجبار خودروسازان به عرصه محصولاتشان به روش لاتاری و بخت‌آزمایی، نه‌فقط باعث سرپوش‌گذاشتن بر جعبه سیاه صنعت خودرو می‌شود که به شکل‌گیری قیمت‌های خودساخته و رانت سیاه در مسیر رفت‌وآمد خریداران و فروشندگان واقعی خودرو کمک می‌کند.

اکنون فرصت خوبی است که تأمل کنیم این اندازه دخالت نهاد‌ها و دستور‌ها برای کنترل قیمت خودرو به کجا می‌انجامد و آیا این اطمینان وجود دارد که ادامه همین روند وضعیت را به سمت مطلوب سوق دهد؟ منظور از این پرسش حمایت یا دفاع از صنعت خودرو برای زیست تصنعی آن در بازار انحصاری و قیمت‌های سرکوب‌شده نیست، البته که ضرورت دارد هرچه سریع‌تر بازار خودرو از این وضعیت خارج شود و رقابت واقعی است که نفع مصرف‌کننده را به‌همراه دارد. این پرسش را باید در سال ۱۴۰۰ بار‌ها مطرح کنیم که در کجای دنیا بازار خودرو مثل ایران است؟

از منظر اقتصادی نه فقط بازار خودرو که همه بازار‌های ایران متأثر از نرخ تورم آینده هستند. بدیهی است که وقتی پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم در سال ۱۴۰۰ نیز روندی افزایشی را تجربه کند، انتظار برای کاهش قیمت‌ها چندان با واقعیت هم‌خوانی ندارد. پس باید دقت کرد که هم هزینه تمام‌شده محصولات و کالا‌های تولید داخل ازجمله خودرو افزایش می‌یابد و هم در برخی بازار‌ها ازجمله بازار خودرو که دارای ویژگی مطلوبیت سرمایه‌گذاری هم هست، تعادل و ثبات بین عرضه و تقاضا از بین می‌رود.
 
نکته مهم اینجاست که ما در بازار خودرو با کمبود عرضه یا افزایش تقاضای مصرفی شدید مواجه نیستیم، بلکه عرضه خودرو با قیمت‌های سیاه دولتی باعث شکل‌گیری رانت می‌شود و همین موضوع به‌طبع تقاضا را افزایش می‌دهد. در نتیجه انتظار می‌رود بخشی از خودرو‌های عرضه‌شده با قیمت‌های دولتی، با وجود محدودیت‌های تعیین‌شده مبنی بر منع انتقال در سال نخست، به‌تدریج وارد چرخه عرضه شود. دراین‌میان، انتظار این است و پیشنهاد می‌شود که سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان، به حرکت بازار خودرو در جاده‌ای با کمترین دست‌انداز ایمان بیاورند و نخواهند با ایجاد موانع دست‌ساز، جلو شفافیت عرضه و تقاضای خودرو را بگیرند. سرکوب بازار و قیمت‌های دستوری هرگز جواب نمی‌دهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->