شکایت پلیس فراجا از دروازه‌بان استقلال نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آث میلان و اینترمیلان| جنگ خونین بر سر قهرمانی ویدیو گل سردار آزمون به بولونیا برای رم جانشین دانیال اسماعیلی فر استارت زد وعده زنوزی به یحیی گل محمدی: چند ستاره می‌گیریم نعمتی و عبدی در شوک حضور گل‌محمدی قهرمانی پرسپولیس در دستان یحیی پخش زنده بازی آث‌میلان و اینتر در سری‌آ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین نتیجه و ویدئو خلاصه بازی فوتسال ایران و کویت در جام ملت‌های آسیا| قاطع‌تر از همیشه اعتراض پرسپولیس به محرومیت اسماعیلی‌فر برابر سپاهان | دانیال باید برابر آلومینیوم غایب باشد حذف غیرمنتظره ژاپن از جام ملت‌های آسیا | غیبت سامورایی‌ها در جام جهانی پخش زنده بازی ایران و کویت در جام ملت‌های فوتسال آسیا + تماشای آنلاین واکنش پتروشیمی خلیج‌فارس به خرید استقلال + عکس زمزمه برکناری علی خطیر بعد از واگذاری استقلال به هلدینگ خلیج فارس ارزش سهام استقلال و پرسپولیس چقدر است؟ ۳ ماه فرصت تا تجهیز داوران به دانش استفاده از وی‌ای‌آر | ورزشگاه‌ها هنوز آماده نیست علی هیبتی کیست | همه چیز درباره محرومیت مادام العمر رزمی کار ایرانی + ویدیو سیدحسین حسینی دیدار مقابل تراکتور را از دست داد اعلام رای کمیته انضباطی برای دانیال اسماعیلی فر جدایی سیدجلال از پرسپولیس کلید خورد؟ اوسمار در پرسپولیس ماندنی شد
سرخط خبرها

تیم فوتسال بانوان هیات فوتبال خراسان رضوی در انتظار نخستین مقام

  • کد خبر: ۶۵۱۵۵
  • ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
تیم فوتسال بانوان هیات فوتبال خراسان رضوی در انتظار نخستین مقام
تحلیل آماری عملکرد تیم فوتسال بانوان هیئت فوتبال استان در پایان مرحله اول مسابقات لیگ برتر کشور را در این یادداشت بخوانید.
مژده رنگیان | شهرآرانیوز؛ تیم هیئت فوتبال خراسان‌رضوی در سالی که هیچ‌چیز شبیه به گذشته نبود، توانست خود را در مسیر قهرمانی حفظ کند و حالا فقط ۶ هفته با تجربه اولین جام قهرمانی لیگ برتر فوتسال بانوان فاصله دارد.
جدال صدروزه ۱۴ تیم لیگ برتری روز جمعه به پایان رسید و ۲ تیم به لیگ پایین‌تر سقوط کردند و ۴ تیم راهی مرحله نهایی شدند. امسال دیگر از پلی‌آف خبری نیست. این تیم‌ها باید ۶ هفته به‌صورت رفت و برگشت با یکدیگر رقابت کنند، درنهایت تیمی که بیشترین امتیاز و بهترین تفاضل گل را داشته باشد، جام قهرمانی را بالای سر می‌برد. تیم‌ها دیگر انتظار فینال را نمی‌کشند و سرنوشتشان ۶ هفته در دستان خودشان است.


برنامه جدید بازی‌ها

رقابت‌های مرحله نهایی از هفته آینده ۱۰ اردیبهشت آغاز می‌شود. تیم‌های سایپای تهران و ملی حفاری اهواز از گروه اول و هیئت فوتبال خراسان‌رضوی و پالایش نفت آبادان از گروه دوم ۴ تیم صعودکننده‌اند که براساس قرعه‌کشی جدید باید مقابل یکدیگر به میدان بروند. آن‌طور که پیش‌بینی شده است، یک هفته استراحت بین دور رفت و برگشت این دوره از بازی‌ها وجود خواهد داشت.
 
در هفته نخست دور نهایی، هیئت خراسان‌رضوی در مشهد با سایپا دیدار خواهد داشت، شهرآورد جنوبی‌ها نیز بین آبادان و اهواز پیگیری می‌شود. در هفته دوم خراسان میهمان حفاری اهواز است. در سومین هفته نیز مشهدی‌ها از نفت آبادان در خانه میزبانی می‌کنند. همین برنامه در دور برگشت نیز تکرار می‌شود، با این تفاوت که مشهدی‌ها در دور برگشت فقط یک‌بار میزبان خواهند بود. این ۶ هفته تکلیف قهرمان لیگ را مشخص می‌کند.


بررسی کارنامه تیم‌های مدعی

در عمر ۱۶ دوره‌ای لیگ برتر فوتسال بانوان هنوز تیمی از خطه خراسان موفق به کسب عنوان قهرمانی نشده است، درحالی‌که جنوبی‌ها پرچم‌دار جام‌های طلایی این رقابت‌ها هستند.
از بین ۴ تیم برتر سال گذشته، امسال جای قهرمان خالی است؛ مس رفسنجان غایب بزرگ مرحله نهایی لیگ امسال است. آن‌ها که برای دفاع از عنوان قهرمانی به میدان آمده بودند، غافل‌گیر شدند و ۲ شکست سنگینی که برابر مشهدی‌ها تجربه کردند، یکی از دلایلی بود که از صعود بازماندند. نفت آبادان نیز که در ۲ فصل گذشته نتوانسته بود در جمع ۴ تیم برتر قرار بگیرد، امسال موفق شد به کورس مدعیان وارد شود.

در فصل گذشته، مس اول، سایپا دوم و مشهد و حفاری به‌صورت مشترک سوم شدند. در ۲ فصل پیش نامی‌نو قهرمان لیگ شد، مس رفسنجان نایب‌قهرمان و حفاری اهواز روی سکوی سومی ایستاد. ۳ سال پیش هم پالایش نفت آبادان به قهرمانی رسید، حفاری اهواز دوم شده بود و دانشگاه آزاد به سومی رسید. سیاه‌جامگان مشهد هم با هدایت شریف عنوان چهارم لیگ را به‌دست آورده بود. در بین ۴ تیم مدعی امسال، ملی حفاری بیش از دیگر تیم‌ها تجربه سکونشینی داشته است. حفاری اهواز سال‌های ۸۹ و ۹۰ عنوان دومی و سومی لیگ را کسب کرد، اما پس از آن برای ۳ سال متوالی از ۹۱ تا ۹۳، ۳‌جام قهرمانی را به خانه برد. در بازه ۹۴ تا ۹۷ نیز ۲ نایب‌قهرمانی، یک قهرمانی و یک سومی دیگر را تجربه کرد.
 
پس از آن نفت آبادان بهترین عملکرد را دارد. آن‌ها سال ۹۲ نایب‌قهرمان شدند، سال ۹۵ به سومی رضایت دادند، اما درنهایت در سال ۹۶ روی سکوی قهرمانی ایستادند. سایپا نیز سال گذشته در اولین تجربه حضور خود در لیگ برتر به نایب‌قهرمانی رسید. مشهدی‌ها، اما همچنان به‌دنبال تجربه طعم دلپذیر قهرمانی هستند؛ آن‌ها یک‌بار در سال ۹۶ چهارم لیگ شدند و فصل گذشته نیز بهترین عنوان تاریخ فوتسال بانوان مشهد را کسب کردند و به‌صورت مشترک سوم شدند.


تکمیل پازل ستارگان

اما فوتبال و فوتسال نشان داده است همه‌چیز درون زمین با پیش‌بینی‌های روی کاغذ فرق می‌کند. سایپا روز گذشته فرشته کریمی را جذب کرد. کریمی از فصل گذشته که به‌دلیل آسیب زانو لیگ را نیمه‌تمام رها کرده بود، دیگر در لیگ ایران بازی نکرد. او در زمستان ۹۹ جذب لیگ کویت شد، جایی که هم‌تیمی قدیمی او در تیم‌ملی، یعنی نسیمه غلامی، نیز برای یکی‌دیگر از تیم‌های لیگ کویت به میدان می‌رفت. این رقابت به‌جا‌های جذابی نیز رسید و تیم یاران غلامی موفق شدند تیم فرشته کریمی را از بازی‌های پلی‌آف حذف کنند و درنهایت غلامی عنوان نایب‌قهرمانی را با تیم کویتی خود تجربه کند.
 
بعد از پایان لیگ کویت، غلامی به تیم هیئت فوتبال خراسان‌رضوی بازگشت، تیمی که فصل پیش نیز پیراهن آن را به تن داشت و با حضورش، مثلث طلایی شیربیگی، ارژنگی و غلامی تکمیل شد؛ ترکیبی که می‌تواند در مقابل هر تیمی خطرناک باشد. باوجوداین، تیم‌های دیگر نیز ملی‌پوشان قدرتمندی در کنار خود دارند و باید در این مرحله شاهد جنگ ستارگان باشیم.


یک نیم‌فصل بدون بازی خانگی

اما نگاهی داشته باشیم به مسیری که هیئت فوتبال خراسان‌رضوی در این فصل داشت؛ فصلی که سراسر شگفتی و عجایب بود و رکورد‌های زیادی را به‌جا گذاشت. لیگ ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از ۲۶ دی آغاز شد. قرار شد ۷ هفته دور رفت و ۷ هفته دور برگشت طول بکشد. هر تیم در هر نیم‌فصل یک قرعه استراحت داشت که برای مشهدی‌های لیگ در هفته پنجم ثبت شد. در نیم‌فصل نخست شاگردان فاطمه شریف ۵ پیروزی کسب کردند و یک‌بار شکست خوردند. در نیم‌فصل دوم، اما اتفاقات عجیبی رقم خورد و نماینده مشهد در ۲ ماه حتی یک بازی خانگی نداشت؛ همه بازی‌های خانگی هیئت فوتبال خراسان‌رضوی به‌دلیل انصراف و غیبت حریفان لغو شد و دیدار‌ها برابر هیئت اصفهان، رهیاب تهران و نفت آبادان ۳ بر ۰ به سود مشهدی‌ها اعلام شد.
 
به‌این‌ترتیب، تیم شریف در دور برگشت ۶ پیروزی به‌نام خود ثبت کرد. در هفته پایانی رکورد انصراف‌ها افزایش یافت و ۳ دیدار از این هفته برگزار نشد. تا پیش از هفته پایانی ۷ دیدار در لیگ لغو شده بود و با این ۳ دیدار، بازی‌های لغوشده این فصل به ۱۰ بازی از ۸۴ بازی رسید، چیزی حدود ۱۲ درصد بازی‌های لیگ، که قطعا باعث پایین‌آمدن کیفیت لیگ شد.


سقوط لحظه آخری

در طول فصل فقط یک باخت برای تیم مشهد ثبت شد، آن‌هم در آخرین هفته از دور برگشت. فاطمه شریف تیم خود را در ۶ هفته اول در صدر جدول نگه داشته بود، اما با شکست برابر نفت آبادان در آخرین هفته نیم‌فصل به رده دوم سقوط کرد. هرچند این تغییر چندان طول نکشید و در نیم‌فصل دوم خیلی زود به صدر بازگشتند.


پرگل در خارج از خانه

هیئت فوتبال خراسان‌رضوی در همه بازی‌های خانگی خود پیروز شده است و فقط یک شکست آن‌ها خارج از خانه و در زمین پالایش نفت آبادان بوده است. اما نکته درخور توجه این است که همه جشنواره‌های گلی که مشهدی‌ها به راه انداختند، خارج از خانه بوده است. ستارگان تیم شریف ۵۳ گل خارج از خانه به حریفان زده‌اند تا نتایجی همچون ۲۲ بر ۱، ۱۴ بر ۱ و ۸ بر ۰ رقم بخورد. اما در خانه به‌دلیل بازی‌های لغوشده فقط ۲۶ گل به‌نام خراسانی‌ها ثبت شد.


خفیف‌ترین و قوی‌ترین پیروزی‌ها

در بین ۱۱ بردی که برای مشهد ثبت شد، پیروزی ۵ بر ۴ برابر رهیاب شاید ضعیف‌ترین برد آن‌ها بود. دیداری که با خوش‌شانسی با یک گل اختلاف برای آن‌ها پیروزی حساسی را به ارمغان آورد. شاید در صورت شکست کار آن‌ها برای صعود به اماواگر می‌کشید. اما مقتدرانه‌ترین پیروزی آن‌ها برابر قهرمان فصل پیش آن‌هم خارج از خانه رقم خورد. در اولین بازی سال ۱۴۰۰ تیم خراسان در رفسنجان برابر مس به میدان رفت و موفق شد ۸ بر ۳ مس را شکست دهد، این دیدار به‌نوعی تحقیر قهرمان فصل گذشته و انتقام از این تیم بود، زیرا مسی‌ها سال گذشته با غلبه بر تیم شریف اجازه ندادند آن‌ها راهی فینال شوند.


رکورددار گل‌زنی در یک بازی

امسال به لطف تیم‌های پایین جدول رقم‌های عجیب‌وغریبی در جدول نتایج هر هفته ثبت می‌شد، در بیشترین گل ثبت‌شده، نام هیئت خراسان‌رضوی می‌درخشد. آن‌ها در اولین هفته از دور برگشت با زدن ۲۲ گل به تیم کیمیای اسفراین آن‌هم در زمین حریف، موفق شدند نام خود را به‌عنوان رکورددار فصل ثبت کنند. درواقع آ‌ن‌ها هر ۱۰۰ ثانیه یک گل وارد دروازه حریف کردند. پس از تیم مشهد، سایپا با ۲۱ گل زده به رودان در رده دوم این رکورد قرار دارد. همچنین بیشترین گلی که هیئت فوتبال خراسان‌رضوی در یک بازی از حریف خود دریافت کرد، ۴ گل است که در بازی برابر رهیاب رقم خورد. در مجموع ۱۱ بازی نیز ۱۶ گل از خط دروازه لطف‌آبادی عبور کرد.


جمع ماشین‌های گل‌زنی در تیم مشهد

سارا شیربیگی اصولا فرصتی برای چشیدن مزه خانم گلی به دیگر فوتسالیست‌ها نمی‌دهد. او امسال نیز بعد از پشت سر گذاشتن یک دوره آسیب و جراحی، پرقدرت بازگشت و بازهم همه را با گل‌های زیبای خود شگفت‌زده کرد. او در یک بازی یک‌تنه ۱۰ گل به ثمر رساند و رکورددار شد. اما در جدول گل‌زنان لیگ نیز او صدرنشین است و با ۲۰ گل زده مدافع عنوان خود در سال‌های گذشته است.
 
در جدول گل‌زنان فاطمه ارژنگی، فوتسالیست باتجربه و خوش‌تکنیک مشهدی، نیز با ۱۵ گل زده در رده پنجم جا دارد. فاطمه حسینی، دیگر بازیکن این تیم، نیز توانست امسال شروع شگفت‌انگیزی داشته باشد. این بازیکن مشهدی در نیم‌فصل اول با ۹ گل زده در صدر جدول بود، اما نتوانست در نیم‌فصل دوم به‌دلیل مصدومیت از جایگاه خود دفاع کند و با ۱۱ گل در رده یازدهم جدول گل‌زنان است. او می‌توانست پدیده این فصل نام بگیرد، اما با بدشانسی به‌دلیل آسیب، از دوران اوج خود فاصله گرفت.


بازگشت ارژنگی به خانه

فاطمه ارژنگی چهره شناخته‌شده و مطرح فوتبال و فوتسال بانوان ایران در ۱۰ سال گذشته است. بازیکنی که نشان داده است دود از کنده بلند می‌شود و با وجود گذراندن دهه چهارم زندگی، از هر بازیکن تازه‌نفسی جنگنده‌تر است. اما در همه این سال‌ها مشهدی‌ها از داشتن بازیکن همشهری خود محروم ماندند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->