طرح‌های راه و شهرسازی خراسان رضوی نیازمند ۸۰ همت اعتبار است برخورد سمند و پارس در قوچان خراسان رضوی ۹ نفر را راهی بیمارستان کرد (۴ بهمن ۱۴۰۳) زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به سرطان تیروئید هستند رهایی ۲ تبعه عراقی ربوده شده در اهواز (۴ بهمن ۱۴۰۳) ساخت و ساز‌های بی کیفیت و مسئولیت کیفری! | چه کسی باید پاسخگوی خسارت در ساخت و ساز‌ها باشد؟ جراحی تومور مغزی از طریق چشم برای اولین بار در دنیا ۲ تا ۳ میلیون نفر در ایران درگیر بیماری‌های نادر هستند درباره سرطان پروستات شایع‌ترین و مرگ‌بار‌ترین سرطان در بین مردان | غده‌ای خارج از مدار سلامت وزارت آموزش‌وپرورش: تشکیل سازمان خدمات رفاهی فرهنگیان در حال بررسی است چگونگی حذف تأثیر معدل در پایه دهم به شورای عالی آموزش و پرورش واگذار شد حناچی: محله «بستکی» دبی را معماران هرمزگانی ساخته‌اند ثبت تصویر یک قلاده پلنگ در پارک ملی کرمان + فیلم هم‌اکنون هیچ مددجویی پشت نوبت دریافت جهیزیه از کمیته امام‌خمینی (ره) خراسان رضوی نیست غریب‌آبادی: جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای خود را در شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه خواهد کرد نوشیدنی‌های شیرین، ناسالم‌ترین خوراکی‌ها هستند خسارت دو میلیاردی درپی آتش‌زدن بنای تاریخی در گیلان | خاطی با وثیقه فعلاً آزاد شد با فواید و مضرات سیاه‌دانه آشنا شوید هشدار درخصوص محتویات دارو‌های کاهش وزن کشف بیش از ۲ هزار قلم محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق در نیشابور کدام دارو‌ها مشمول افزایش قیمت شدند؟ کشف بیش از ۲۹ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز‌های خراسان رضوی ۱۲۰ هزار بیمار «ام‌اس» در کشور وجود دارد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، ۴ بهمن ۱۴۰۳) | هوای مشهد گرم می‌شود آخرین وضعیت و محدودیت ترافیکی در جاده‌های کشور (۴ بهمن ۱۴۰۳) معاون رئیس کل دادگستری: فروش زمین به نفع شکات پرونده کثیرالشاکی کینگ مانی زلزله ۴.۶ ریشتری جم را لرزاند (۴ بهمن ۱۴۰۳) ویتامین D چگونه ریسک ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد؟ درباره سرطان چشم بیشتر بدانید فقط ۲ درصد ایرانی‌ها خون اهدا می‌کنند بررسی وضعیت عدالت آموزشی در جلسه شورای آموزش و پرورش خراسان رضوی | فاصله ۸ هزار کلاسی تا نقطه مطلوب
سرخط خبرها

آیا خسارت احتمالی قطع برق پرداخت می شود؟

  • کد خبر: ۶۹۳۹۰
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
آیا خسارت احتمالی قطع برق پرداخت می شود؟
برخلاف وعده پرداخت خسارت احتمالی قطع برق هیچ بیمه‌ای طرف قرارداد شرکت برق نیست!
فرزانه شهامت | شهرآرانیوز؛
سوخت!
- خدا نکنه! یه بار دیگه هم امتحان کن.
روشن و خاموش کردن فایده ندارد. وسیله برقی، سوخته است.
امیدواریم که این مکالمه برایتان پیش نیاید، اما به قول آن ور آبی‌ها زندگی، رئال است و با وضعیت برق امسال که هنوز به تابستان و اوج مصارفش نرسیده ایم، تعداد همشهریانی که با این مسئله مواجه می‌شوند رو به افزایش است. کلافگی ناشی از قطعی‌های با برنامه و بی برنامه برق یک طرف، آسیب‌های آن بر وسایل برقی یک طرف. با این وضعیت اقتصادی و نرخ‌های پر از صفر لوازم برقی، مواجه شدن با هزینه‌های پیش بینی نشده‌ای مثل تعمیر یا جایگزین کردن آن ها، ناراحت کننده است. این ناراحتی در صدای شهروندان و متن پیام‌هایی که به شهرآرانیوز رسیده، محسوس است؛ چه آن‌ها که وسایلشان در نوسانات اخیر برق، دچار مشکل شده است و چه آن‌ها که پیش از این به صف خسارت دیدگان پیوسته اند و با هزینه‌ای که بر آن‌ها تحمیل شده است، کنار نیامده اند. آنچه در این بین می‌تواند دلگرم کننده باشد، تحقق وعده مسئولان برای جبران خسارت‌های ناشی از نوسان‌های برق است؛ بی تأخیر و بی کم و کاست.

 

صبر می‌کنی کمک بیارم؟

موسوی زاده، یکی از شهروندانی است که گله خود از رسیدگی نشدن به خسارتش و رفتار کارشناس مربوط را با ما این طور در میان می‌گذارد: آیفون تصویری منزلمون، به خاطر نوسان برق سوخت. زنگ زدم شرکت برق، گفتند که برو سایت فلان، فلان مدارک رو بارگذاری کن، بعد از یک هفته پرداخت می‌کنیم. من رو ارجاع دادن به بیمه کوثر بین وکیل آباد ۲۹ و ۳۱ برای دریافت خسارت. اونجا بهم گفتن برو آقا! سر کارت گذاشتن. شرکت برق از ابتدای امسال با ما قرارداد نداره!
 
او ادامه می‌دهد: این جریانات مال فروردین امساله. از اون موقع دارم زنگ می‌زنم و پیگیری می‌کنم. به قدر خسارتی که بهم وارد شده، قبض موبایل دادم. آخه این درسته؟ هی می‌گن هفته بعد واریز می‌شه و نمی‌شه. آخرش، آقای «م» توی واحد پرداخت خسارات گفت که «به ما ربطی نداره، ما حقوق خودمون رو نگرفتیم، چه برسه به اینکه بیمه شما رو پیگیری کنیم.» مسئولانی که اونجا هستن، پاسخ گو نیستن. بنویسین تا بدونن ماجرا عمومی و رسانه‌ای شده.
 
این شهروند در پاسخ به دعوت ما به حفظ آرامشش می‌گوید: حکایت ما شده مثل اون بنده خدایی که افتاده بود توی چاه. یکی اومد بهش گفت صبر می‌کنی برم کمک بیارم؟ جواب داد صبر نکنم چکار کنم!
پیام دیگر شهروندان نیز حاوی گله‌هایی از کوچک بودن چتر خدمات بیمه‌ای شرکت برق است؛ اینکه به طور مثال یخچال، خارجی بوده است و در حد خرید یخچالی ایرانی، تقبل مسئولیت کرده اند. شهروند دیگری می‌گوید: شرکت ما کلی سیستم و لوازم برقی داره. موقع قطع و وصل برق، نوسان ایجاد می‌شه. ما دستگاه استابلایزر داریم و دائم هشدار می‌ده. اگر این‌ها بسوزه تکلیف چیه؟ جوابی که بهمون دادن، این بود که «خودتون وسایل رو بیمه کنید.» بیمه شرکت برق، جواب گوی این‌ها نیست.
یکی دیگر از شهروندان که خود را «افضلی» معرفی می‌کند، نمونه‌ای قدیمی‌تر برایمان تعریف می‌کند: دو سال پیش، یکی از قطعات آسانسورمون سوخت. ۴ میلیون تومن هزینه کردیم با کلی پیگیری، فقط ۶۰۰ هزار تومنش را دادند. اینم از بیمه لوازم برقی!
 
یکی از مخاطبان شهرآرا نیز که خود را «برومند» معرفی می‌کند، می‌گوید: بهمن پارسال، توی یک روز، سه بار برقمون قطع شد. بماند که به چه مشکلاتی خوردیم، چون ماشین توی پارکینگ بود و در پارکینگ، برقی. تلویزیونمون هم به خاطر این نوسان سوخت. گفتن باید برید تعمیرش کنید و از یه فروشگاه مجاز، فاکتور بیارید. ۷۸۰ تومن خرج برداشت. مدارک رو بردم شرکت برق خیابون عبدالمطلب؛ کارمندش ما رو توی سایت ثبت نام کرد. ۱۶ فروردین بود دقیقا. بعد مدتی پیگیری کردم، گفتن کار دو ماهی طول می‌کشه. بعد پیام اومد که به سایت مراجعه کنید، اونجا نوشته بود «شما مشمول دریافت خسارت نیستید.» باز مراجعه کردم به شرکت برق، گفتن طرف قراردادشون بیمه کوثره، مدتیه زیر بار پرداخت خسارت‌ها نرفته. می‌خواستن بیمه رو عوض کنن. خلاصه هر چی زنگ می‌زنیم، کسی پاسخ گو نیست.


من «م» نیستم!

تجربه کار رسانه‌ای و پل ارتباطی بودن میان مردم و مسئولان می‌گوید که خیلی از دلخوری‌ها و گله‌های مردم را می‌توان با پذیرش کاستی‌ها و ارائه توضیحات مسئولان، رفع و رجوع کرد. با چنین دیدگاهی سراغ عباس آذری، سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی، می‌رویم و می‌خواهیم کارشناس مرتبط با موضوع پیگیری خسارت، ناشی از نوسان برق را معرفی کند تا توضیحاتش را بشنویم. بلافاصله مهندس «م»، به عنوان کارشناس معرفی می‌شود و شماره تماس او در اختیارمان قرار می‌گیرد. آقای مهندس را پیدا می‌کنیم و بعد از معرفی خودمان، طرح سؤالات را شروع می‌کنیم. از اینجا به بعد، در کمال شگفتی و تأسف، ورق ماجرا برمی گردد. فرد یادشده، منکر همه چیز می‌شود، همه چیز حتی نام خانوادگی اش و اینکه عضوی از خانواده شرکت برق است؛ «گمان کردم شما دارید نظرسنجی می‌کنید. آقای آذری از دوستانم هستند. ایشون شماره رو اشتباه داده اند.»
پیگیری‌های مجدد، مطمئنمان می‌کند که رفتار غیر اخلاقی و غیر حرفه‌ای این به اصطلاح کارشناس و دروغ‌های پیاپی اش به نماینده افکار عمومی، واقعیت داشته است. اگر رفتار با رسانه این است، با مردم چطور برخورد می‌شود؟


اتمام قرارداد شرکت بیمه

گله خود را با آذری، سخنگوی صنعت برق استان، در میان می‌گذاریم. او صادقانه می‌گوید: ایشان اشتباه کرده اند و من هم گله کرده ام. خیلی از مدیران روحیه شان این طور است که از خبرنگاران فرار می‌کنند. من هم تعجب کردم. واقعا فکر نمی‌کردم این طور رفتار کنند. باید پاسخ گو باشند. او با اذعان به اتمام قرارداد توانیر با شرکت بیمه می‌گوید: امسال هنوز یک مورد پرداختی خسارت از طریق بیمه نداشته ایم و مردم را نیز به شرکت بیمه‌ای که پارسال، طرف قراردادمان بوده است، نمی‌فرستیم.
 
چطور این خطا صورت گرفته است و در سالی که کاهش بارش و گرمای هوا، از احتمال رشد مصرف و خاموشی‌های احتمالی خبر می‌داد، هنوز شرکت بیمه‌ای برای پرداخت خسارت‌ها معرفی نشده است؟ سخنگوی صنعت برق استان پاسخ می‌دهد: حق با شماست. امسال با این خاموشی‌های گسترده، لااقل باید با پرداخت خسارات، التیام بخش مشترکان باشیم و درست عمل کنیم تا سختی‌هایی را که مردم به خاطر قطعی برق دچار می‌شوند، جبران کنیم. بنده همین امروز و حد فاصل تماس‌های شما، با پنج نفر از مدیران ارشد توانیر صحبت کردم و پیام گذاشتم و درخواست کردم که مسئله انتخاب شرکت بیمه سریع‌تر انجام شود. توصیه ام به کسانی که وسایل برقی شان دچار مشکل شده، این است که برای تعمیر آن سراغ نمایندگی رسمی محصول بروند و نمایندگی تأیید کند که این وسیله به خاطر برق دچار آسیب شده است تا در آینده، برای دریافت خسارت دچار مشکل نشوند.
 
آذری ادامه می‌دهد: خسارت دیدگان برای ثبت مستندات خود و دریافت کد رهگیری به سایت توانیر یا شرکت توزیع برق مشهد مراجعه کنند و از طریق همین سایت، پیگیر دریافت خسارتشان باشند. بنده باز هم این موضوع را از مدیران تهران و مشهد پیگیری خواهم کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->