اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته بروز مالاریا در ۴ استان برای اولین بار | موارد مالاریا در همسایگان شرقی؛ زنگ خطر برای کشور کوتاه‌شدن قد و علائم قوزپشتی، نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند تأکید بر توجه والدین به تزریق واکسن‌های سرخک، سرخچه و اوریون کودکان  پیش‌بینی هواشناسی خراسان‌رضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | وزش باد و ماندگاری هوای خنک در استان افزایش شیوع یک اختلال خطرناک در ضربان قلب افراد میان‌سال چه سنی برای تنها ماندن کودکان در خانه مناسب است؟ فضاهای درمانی تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی ۹ هزار مترمربع افزایش یافت ۲۷ هزار نفر در خراسان رضوی در صف دریافت وام فرزندآوری | فرماندار مشهد: صف انتظار را با پیگیری خواهیم شکست هفدهمین مدرسه «سه‌شنبه‌های امید» در تبادکان مشهد افتتاح شد امسال ۲۲‌میلیون نهال در خراسان رضوی غرس می‌شود آغاز واکسیناسیون حجاج تمتع خراسان رضوی از امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) شیرخوارگاه‌های مشهد خالی شد هشدار وزارت رفاه درباره پیامک‌های جعلی دریافت کالابرگ الکترونیکی دختر نوجوان مرگ مغزی در مشهد به سه بیمار زندگی دوباره بخشید (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) جایگزینی گوشت گاو با ماهی می‌تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند
سرخط خبرها

فروش تست منفی کرونا اخلاقی نیست

  • کد خبر: ۷۰۰۵۱
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
فروش تست منفی کرونا اخلاقی نیست
درباره فروش تست منفی کرونا ازسوی عوامل آزمایشگاهی با سیدمجید سزاوار کمالی، ریاست انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، گفتگو می‌کنیم.

شوشتری | شهرآرانیوز؛ درباره فروش تست منفی کرونا ازسوی عوامل آزمایشگاهی با سیدمجید سزاوار کمالی، ریاست انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، گفتگو می‌کنیم. آنچه در ادامه می‌آید، پاسخ این مسئول در حوزه آزمایشگاه‌ها به پرسش‌های خبرنگار شهرآراست و اینکه آیا در مشهد چنین موردی داریم؟


آقای دکتر در مدت ۱۵ ماهی که کرونا شیوع پیدا کرده، بار‌ها و بار‌ها بحث فروش تست‌های منفی کرونا مطرح شده است؛ چه فروش آن ازطریق جعل و تقلب برگه‌های آزمایشگاهی و چه فروش آن ازطریق تخلف پرسنل آزمایشگاهی. به طـور مثال گفـته می‌شود در برخی آزمایشگاه‌ها ترشـحات حلق را در آب فرو می‌کنند و این گـونه تست منفی می‌فروشند. فروش این تست‌ها صـحت دارد؟

ابتدا توضیحی از روند کار آزمایشگاه‌ها در بررسی نمونه‌ها می‌دهم. مردم باید بدانند که آزمایشگاه‌ها تنها گروه پزشکی هستند که تمدید پروانه آن‌ها منوط به رعایت استاندارد‌های جهانی فنی و مدیریتی است. در آزمایشگاه‌ها همه مراحل انجام آزمایشات مستند می‌شود و همه مستندات به دفعات توسط سازمان‌های نظارتی ازجمله اداره امور آزمایشگاه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.


شایعاتی ازقبیل اینکه سواپ نمونه گیری را به جای ترشحات حلق در آب فرومی کنند و به آزمایشگاه ارسال می‌کنند، صحت ندارد؛ زیرا در آزمایش کرونا به روش PCR از یک کنترل داخلی استفاده می‌شود که اگر در نمونه ارسالی، سلول‌های حلق وجود نداشته باشد سیگنال مربوطه ایجاد نمی‌شود و این حالت از معیار‌های رد نمونه است؛ یعنی باید آزمایش با نمونه گیری مجدد تکرار شود.

 

درباره جعل و تقلب برگه‌های آزمایشگاهی نیز باید عرض کنم که ممکن است قبلا چنین تقلبی صورت گرفته باشد، اما در حال حاضر، این تقلب امکان پذیر نیست؛ زیرا همه نتایج آزمایشات کرونا دارای یک کد مخصوص به نام QR code هستند که مثل اثر انگشت حاوی مشخصات فرد آزمایش دهنده است و وقتی اسکن می‌شود، همه مشخصات فرد آزمایش دهنده و نتیجه واقعی تست بیمار مشخص می‌شود؛ بنابراین به نظر من، موضوعاتی ازقبیل فروش نتایج منفی تست کرونا و جعل و تقلب برگه‌های آزمایشگاهی آن طورکه در سایت‌ها و فضا‌های مجازی پخش شده است، تأیید نمی‌شود.


بحث فروش تست منفی کرونا را خود مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش هم تأیید کرده و حتی از اخراج کارکنان متخلف آزمایشگاهی خبر داده ند. ارزیابی شما در این زمینه چیست؟

بدیهی است که در هر صنف و گروه شغلی شاید بین هزاران هزار مورد، یک مورد تخلف پیدا شود، اما این دلیل نمی‌شود که با بزرگ نمایی، حیثیت کل آن صنف را زیر سؤال ببریم. طرح این موضوعات اقدامی غیراخلاقی است؛ زیرا بین مردم شبهه ایجاد می‌کند و اعتماد مردم به آزمایشگاه‌ها خدشه دار می‌شود. به نظر من رسانه‌ای کردن این موضوع کار درستی نبود و بهترین کار این بود که همه عوامل همان آزمایشگاه یا آزمایشگاه‌هایی که چنین تخلفی را کارکنان آن‌ها انجام داده بودند، پلمب می‌شد و این بحث خاتمه می‌یافت.


آقای دکتر به طور خاص درباره آزمایشگاه‌های مشهد چطور؟ گزارش‌هایی از فروش تست منفی کرونا به شما ارائه شده است یا خیر؟

ما گزارشی از فروش تست منفی کرونا در آزمایشگاه‌های مشهد و خراسان دریافت نکرده ایم. همان طورکه تأکید کردم در اصل این موضوع خیلی بزرگ نمایی شده است. آزمایشگاه‌های ما در مدتی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است، با وجود خطراتی که برای پرسنل آزمایشگاهی وجود داشته، با خلوص نیت، در خط مقدم مبارزه با کرونا خدمات خود را ارائه داده اند و تعداد زیادی از همکاران آزمایشگاهی در این راه شهید شده اند؛ لذا نباید ارزش خدمات همکاران آزمایشگاهی را با تخلفی که در یک آزمایشگاه از بین هزاران مورد صورت می‌گیرد، زیر سؤال ببریم.


درصورت مشاهده چنین تخلفی که پرسنل آزمایشگاهی دست به فروش تست منفی کرونا بزنند، چه برخوردی صورت خواهد گرفت؟

اول اینکه، فروش تست منفی کرونا، کاری غیراخلاقی است و با ذات اخلاق حرفه‌ای و اخلاق پزشکی که بحث سلامت جان انسان‌ها در میان است، سازگار نیست که بخواهند با آن تجارت کنند. دوم، با چنین آزمایشگاهی که لکه ننگی برای جامعه پزشکی و آزمایشگاهی است، باید به شدت برخورد و به سرعت، مهر و موم شود و عوامل آن طبق قانون پاسخ گوی تخلف خود باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->