سریال جدید سعید آقاخانی در نمایش خانگی پوستر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی رونمایی شد | الهام از هنر چهل‌تکه‌دوزی فراخوان بخش مسابقه و نمایشگاه عکس چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر یاد شهیدان در سروده‌های شاعران مشهد یاد و نام شهید شوشتری در نمونه‌هایی از شعر امروز انتقاد جواد اردکانی از حمایت نشدن در ساخت فیلم‌هایی درباره قهرمانان دفاع  مقدس گفتگو با فرج ا... شوشتری درباره پدرش، سردار شهید نورعلی شوشتری درباره سردار نورعلی شوشتری، که ۱۲ سال پیش در یک حمله تروریستی به شهادت رسید نگاهی به ضرورت المان‌سازی از قهرمانان دفاع مقدس ناهم خوانی سرمایه‌های فیلم سازی مشهد با ساخت فیلم‌هایی درباره سرداران شهید مردی با فروتنی و صمیمیت خاص آخرین روز کار، واپسین روز جهاد نگاهی به نمایشگاه خوش‌نویسی «خال‌و‌خط» در نگارخانه اشراق مشهد گفتگو با کارگردان مستند «سواران سرنوشت» که درباره اهمیت وقف مدرسه است روایتی از حال و هوای روستای «ینگجه»، زادگاه سردار نورعلی شوشتری وقتی شهید سلیمانی در جهان داستانی «پایتخت ۵» هم محافظ مردم کشورش بود به بهانه صحبت‌های اخیر عموپورنگ درباره گران‌شدن داروی مادرش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ بازگشت مرحوم علی انصاریان به سینماهای کشور تیزر آهنگ «تنهام نذار رفیق» رضا یزدانی | تیتراژ سریال «سرجوخه»
خبر فوری

هشتگ‌های پربازدید و کاسه‌های داغ‌تر از آش

  • کد خبر: ۷۰۰۸۶
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
هشتگ‌های پربازدید و کاسه‌های داغ‌تر از آش
محسن موسوی‌زاده - روزنامه‌نگار

حکایت است که مسافری، مرکب خود را در ورودی خانقاهی گذاشت و وارد آنجا شد. صوفیان، پنهانی مرکب مسافر را فروختند و غذا خریدند و جشن مفصلی برپا کردند. مسافر خسته را احترام بسیار کردند و از آن خوردنی‌ها به او دادند. پس از صرف غذا، رقص سماع آغاز و شروع کردند به خواندن این شعر که «خر برفت و خر برفت و خر برفت». مسافر نیز به جمع آن‌ها پیوست و شروع به خواندن کرد. صبح که شد، مسافر زمان خارج شدن دید که مرکبش نیست. او که ناراحت شده بود، بنای گلایه از خادم را گذاشت که چرا خبرم نکردی؟ خادم گفت: به خدا قسم، چندبار آمدم تو را خبر کنم. دیدم تو از همه شادتر هستی و بیشتر از همه می‌خوانی، فکر کردم خودت راضی بودی.


از روزی که مولانا این حکایت را نقل کرده است، زمان زیادی می‌گذرد، اما با اندکی درنگ می‌توان متوجه شد که این مسئله همچنان مصداق دارد و هر روز شاهد شادی و بزم مال‌باختگان همراه افرادی هستیم که مال و اعتبار آن‌ها را ربوده‌اند. برای پی بردن به این مسئله، کافی است نگاهی به هشتگ‌های فضای مجازی بیندازید. در بسیاری از مواقع، افرادی در فضای مجازی یک هشتگ را که منافع فرد یا گروه خاصی را تأمین می‌کند، مطرح می‌کنند که بلافاصله هزاران بار بازنشر می‌شود. برخی مدافعان به‌قدری غرق چنین فضایی می‌شوند که با به‌کار بردن انواع خشونت‌های کلامی، سعی می‌کنند با منتقدان چنین هشتگ‌هایی مقابله کنند.


با این‌حال همواره بعد از آرام شدن فضا، مشخص می‌شود که پشت بسیاری از این هشتگ‌هایی که مدام درحال بازنشر هستند، صاحبان منافع خاصی نهفته‌اند که سعی می‌کنند با توسل به فضای مجازی، احساسات شهروندان را با خود همراه کنند. به‌عنوان مثال بررسی یک سایت نشان داده است که هشتگ بورس_مظلوم بیش از ۵۵هزار بار منتشر و بیش از ۵۴هزار بار پسندیده شده است.

 

نسبت کم لایک به ریتوئیت و الگوی زمانی انتشار هشتگ، نشان می‌دهد که هشتگ به شکل سازمان‌یافته و با هماهنگی قبلی بازنشر شده است.
برپایه این تحقیق، شهروندانی که وارد فضای بازنشر هشتگ در فضای مجازی می‌شوند، بدون اینکه خود آگاه باشند، ازسوی افراد خاصی هدف سوءاستفاده قرار می‌گیرند و جالب اینجاست که در بسیاری مواقع، حرارت آن‌ها در دفاع از چنین هشتگ‌هایی، از ایجادکنندگانشان بیشتر است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}