نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد کوچک‌تر‌های بورس به‌ پا خاستند | ازدست‌رفتن حمایت ۲.۶ میلیون واحدی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) شرط سامانه جامع تجارت برای سرمایه‌گذاران خارجی: به ازای وارد کردن هر خودرو، در ایران ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید ۹۷ درصد از کارگاه‌های کارگری امن نیستند سکه‌های پارسیان گران شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت علت اصلی گرانی گوشت و مرغ، نبود پیش‌بینی در واردات نهاده‌های دامی است قیمت طلا در بازار‌های جهانی امروز (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد ادامه رشد ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار سرمایه تولید وانت‌بار جدید در خراسان رضوی تأییدیه استاندارد گرفت سهم ۴۷ درصدی بیمه‌های تکمیلی از بازار | جیب مردم، قربانی هزینه‌های درمان تالارهای عروسی در حال ورشکست شدن هستند تأمین سوخت ژنراتور‌های تولید برق صنایع با ۳۰ برابر قیمت رشد قیمت طلا به کانال بالاتر در مشهد (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) دلار امروز در مشهد چند قیمت خورد؟ (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | کیوی با قیمت نجومی به بازار آمد قسط آورده نهضت ملی مسکن ۱۰۰ میلیون تومان شد | آورده متقاضی به ۶۰۰ میلیون تومان افزایش یافت بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم دیرکرد در بانک ملی ایران | فرصت طلایی بدهکاران تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۴ اختصاص ۴۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی خراسان رضوی
سرخط خبرها

فرش ایران تنها به بازار افغانستان محدود شده است |خبری از بازار اروپا نیست

  • کد خبر: ۷۰۴۲۶
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
فرش ایران تنها به بازار افغانستان محدود شده است |خبری از بازار اروپا نیست
بر اساس آمارهایی که از وضعیت تجارت کشور در طول سال‌ها و ماه‌های گذشته منتشر شده، میزان صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا نسبت به سال‌های قبل به شدت کاهش یافته است.

به گزارش شهرآرانیوز، بر اساس آمارهایی که از وضعیت تجارت کشور در طول سال‌ها و ماه‌های گذشته منتشر شده، میزان صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا نسبت به سال‌های قبل به شدت کاهش یافته اما در مقابل، صادرات به برخی کشورهای همسایه افزایش قابل توجهی داشته است.


هرچند ایران در سال‌های گذشته از برنامه ریزی جدی برای افزایش سهم خود در بازار کشورهای همسایه و منطقه خبر داده اما در عین حال این سوال به وجود آمده که آیا با توجه به ظرفیت بازار کشورهای منطقه اساسا ایران نیاز به تجارت با کشورهای دور مانند اروپا دارد؟ این حرفها در روزهای اخیر در میان صحبت‌های بعضی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز خود را نشان داده اما به نظر می‌رسد فعالان اقتصادی چندان با چنین رویکردی موافق نیستند.

 

سید رضی حاجی آقامیری – عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در این رابطه اظهار کرد: موضوع مدیریت صادراتی در نگاه کلان باید چند پیش فرض اصلی را در نظر داشته باشد و اگر فردی نگاهی جز این را مطرح کند نه تنها از صادرات که حتی از کل اقتصاد هیچ چیز نمی‌داند. نخستین موضوع، تولید بر اساس تقاضای موجود است. یعنی اگر ما یک مشتری داشتیم که میزان مشخصی از یک کالا را خریداری کرد اما اگر ما همچنان ظرفیت تولید بیشتر برای عرضه به سایر مشتریان را داشته باشیم، باید این کار را متوقف کنیم؟

 

وی با اشاره به وضعیت تولید نفت ایران، گفت: مثلا اگر یک مشتری نفت ایران از ما روزانه دو میلیون بشکه نفت بخرد اما همچنان ظرفیت تولید بیشتر داشته باشیم و بازار برای صادرات این تولید نیز وجود داشته باشد، ما باید کار خود را متوقف کنیم و به همان یک مشتری قانع شویم؟ قطعا این بر خلاف تمام اصول اقتصادی است.

 

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بازار محصولات ایرانی در کشورهای مختلف متفاوت است و نمی‌توان وضعیت یک بازار را با دیگری مقایسه کرد، توضیح داد: برای مثال ما از دهه‌ها قبل و حتی در قرن‌های گذشته به ایالات متحده آمریکا و اروپا، فرش‌های دست باف ایرانی را صادر می‌کردیم، محصولی که برای ما ارزش افزوده و درآمد بسیار بالایی دارد. حضور طولانی ایران در بازار این کشورها باعث شده که ما ذائقه این بازار را به دست آوریم و با وجود آنکه فرش لزوما یک کالای اولویت دار در خانوار به شمار نمی‌رود اما این بازار همواره در اختیار ما بوده است.

 

آقامیری ادامه داد: سوال این است که اگر بر اساس این رویکرد ما بخواهیم برای به دست آوردن بازار کشورهای همسایه تمرکز خود را از بازارهای سنتی خود کم کنیم، اساسا برای فرش ایرانی مثلا در کشورهایی مانند افغانستان یا عراق یا دیگر کشورهای همسایه مشتری خواهیم داشت؟ آیا پیش از مطرح کردن این صحبت‌ها سبد صادراتی خود به کشورهای مختلف را رصد کرده‌ایم تا تفاوت‌ها را ببنیم؟ حتی اگر کشورهای همسایه نیز برای محصولات ما مشتریان زیادی داشته باشند، وقتی با تولید بیشتر امکان صادرات به سایر کشورها نیز وجود دارد، چرا باید به این ظرفیت توجه نکنیم؟

 

وی با اشاره به نبود نگاه تخصصی در میان برخی دستگاه‌های تصمیم گیر در حوزه صادرات، بیان کرد: متاسفانه ما در سال‌های گذشته با تحریم‌های اقتصادی مواجه بوده‌ایم و اگر میزان صادرات به اتحادیه اروپا کاهش یافته، بخش عمده‌ای از آن به همین تحریم‌ها باز می‌گردد. ما در دولت آقای احمدی نژاد وقتی برای نخستین بار با تحریم فرش مواجه شدیم، در جلسه ای که شخصاً حضور داشتم مسئول سازمان توسعه صادرات وقت گفت بازار آمریکا و اروپا را با بازار چین جبران می‌کنیم و مشکل حل می‌شود. این نشان دهنده عدم شناخت از وضعیت بازار و اقتصاد است و همین تصمیمات غلط بعضا برای ما مشکلاتی جدی‌تر ایجاد می‌کند. اگر کشوری مانند آلمان در برابر فشارهای مختلف اقتصادی از جمله کرونا با قدرت می‌ایستد به دلیل نبود محدودیت در مسیر صادرات و تجارت است که موجب شده با رشد اقتصادی قابل توجهی جزو سه قدرت اقتصادی اول جهان باشد و ما نیز اگر بخواهیم از بحران‌ها عبور کنیم، باید به جای نگاه غیر کارشناسی و به دور از واقعیت، فضا را به سمت کاهش محدودیت‌ها و استفاده از ظرفیت صادرات منتهی به رشد اقتصادی و افزایش ذخیره ارزی سوق دهیم.

منبع:ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->