سرخط خبرها

آشنایی دانش‌آموزان با کهکشان‌ها

  • کد خبر: ۷۰۴۸
  • ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۲
آشنایی دانش‌آموزان با کهکشان‌ها
برگزاری اولین همایش دانش‌آموزی با موضوع هوا فضا در استان خراسان

بخشنده - همایش هوافضا برای دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه با حضور مسئولان آموزش و پرورش ناحیه و استادان این صنعت در تالار تربیت برگزار شد.
دسته دسته دانش‌آموزان پسر از مدارس متوسطه شهر پا به اولین همایش دانش‌آموزی هوافضای استان می‌گذاشتند. برخی از دانش‌آموزان که بیشتر مشتاق به حضور بودند از نمایشگاهی که با چند گلایدر و پهپاد ایجاد شده بود، بازدید کردند و با چگونگی به پرواز درآمدن آن‌ها آشنا شدند.


اولین همایش دانش‌آموزی هوافضا در استان
پیش از آغاز همایش با حامد دلیر، دبیر اجرایی سمینار و مدرس حمایتی سازمان فضایی ایران، به گفتگو پرداختیم. دلیر درباره علت برگزاری این همایش به شهرآرامحله گفت: به مناسبت هفته جهانی فضا پژوهش‌سرای رازی با مشارکت دانشگاه فردوسی مشهد و سازمان فضایی ایران همایشی ویژه دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه اول و دوم برگزار کرد به این امید که زمینه ساز آشنایی دانش‌آموزان با این صنعت و اشتیاق آن‌ها به ادامه تحصیل در این رشته شود.
دبیر اجرایی همایش به تاریخچه برگزاری همایش هوافضا برای دانش‌آموزان اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون هرگز همایشی با این موضوع برای دانش‌آموزان در استان خراسان نداشتیم. این همایش اولین گام برای آشنایی دانش‌آموزان استان بود و ما قصد داریم در گام‌های بعدی خود برنامه‌های متعددی را در پژوهش‌سرای رازی برای آموزش دانش‌آموزان ترتیب دهیم که یکی از آن‌ها مسابقات دانش‌آموزی در بهمن ماه خواهد بود. دلیر در انتها با اشاره به بخش‌های این برنامه افزود: بخش‌های این برنامه نمایشگاه هواپیما‌های مدل، پخش مستند‌هایی با موضوع هوافضا و سخنرانی مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ و استادان این حوزه که شاخص‌ترین آن‌ها دکتر علی اسماعیلی، دانش‌آموخته دانشگاه لیسبون پرتغال، است.

معرفی علوم جدید به دانش‌آموزان
روحانی‌نیا، مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲، ضمن تقدیر از فعالیت‌های پژوهش‌سرای راضی خطاب به دانش‌آموزان گفت: ما در ناحیه ۲ قصد داریم برای آشنایی شما با رشته‌ها و صنایع جدید سلسله برنامه و همایشی ترتیب دهیم تا شما و خانواده‌هایتان با این رشته‌ها آشنا شوید.
مدیر آموزش و پرورش ادامه داد: رشته هوافضا یکی از این رشته‌هاست که معرفی آن به شما کمک می‌کند تا مطلع شوید در دنیا و کشور چه خبر است. پیشرفت‌های علمی کشورمان را با دیگر نقاط جهان مقایسه کنید تا متوجه شوید دانشمندان کشور چه زحماتی کشیدند تا کشورمان جزو معدود کشور‌های پیشرو در جهان شود. پس از روحانی‌نیا، علی اسماعیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، به پشت تریبون رفت و درباره اهمیت صنعت فضایی در جهان به دانش‌آموزان بیان کرد: اکنون پیشرفت و توسعه صنعت هوافضا به پیشرفت بشر در تمام زمینه‌ها مربوط می‌شود. در دنیای امروز صنعت هوافضا در انتقال داده، امواج تصویری و صوتی، ارتباطی، شرایط جوی، سیل، زلزله، کشف معدن، شرایط محیط زیست، تغییرات جغرافیایی و ... کاربرد دارد به طوری که پیشرفت کشور را بدون پیشرفت در علوم هوا فضا نمی‌توان متصور بود. پس از سخنان اسماعیلی از او و ۲ تن از دانش‌آموزان دبیرستان شهدای طرق که در رشته گلایدر به کسب مقام نخست در رقابت‌های استانی موفق شده بودند، تقدیر شد.

پرواز مولتی روتور و میخکوب شدن دانش‌آموزان
در بین دانش‌آموزانی که با علاقه پا به این همایش گذاشته بودند تعدادی نیز تنها به قصد فرار از کلاس درس پا به این همایش نهاده بودند و علاقه چندانی به شنیدن سخنان نشان نمی‌دادند تا اینکه نوبت به مصدق، عضو انجمن صنایع هوا فضای ایران، شد تا به عنوان آخرین سخنران به پشت تریبون برود. مصدق توانست با به پرواز در آوردن یک مولتی روتور در سالن توجه تمام دانش‌آموزان را به خود جلب کند و آن‌ها را با ویژگی‌های مولتی روتوره و پهپاد‌ها آشنا کند.

برنامه‌های پژوهش‌سرای رازی برای دانش‌آموزان
در پایان این همایش منیره حسنی، مدیر پژوهش‌سرای رازی، به شهرآرامحله گفت: پژوهش‌سرای رازی قطب هوا فضا در استان معرفی شده است. رسالت ما برگزاری همایش، کلاس‌های آموزشی و مسابقات است به این امید که دانش‌آموزان را در این زمان اندک با بخشی از علم هوافضا آشنا کنیم تا اگر آن‌ها استعدادی در این‌باره دارند شکوفا شود. حسنی ادامه داد: کار ما با دانش‌آموزان تازه آغاز شده است و این مسیر ادامه خواهد داشت. ما شماره تماس و آدرس مجازی فرهنگ‌سرا را به دانش‌آموزان دادیم تا بتوانند با ما ارتباط داشته باشند و از برنامه‌های ما مطلع شوند. دانش‌آموزانی که علاقه به فعالیت در این رشته داشته باشند با حضور در کلاس‌های ما با گلایدر و موشک‌های آبی آشنا می‌شوند و با یک پیش‌زمینه مناسب و آگاهی کامل می‌توانند پا به دانشگاه برای ادامه تحصیل در این رشته بگذارند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->