۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد+ عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

دردسر‌های نام نویسی متقاضیان انسولین قلمی

  • کد خبر: ۷۲۳۸۹
  • ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
دردسر‌های نام نویسی متقاضیان انسولین قلمی
بیماران دیابتی از لزوم مراجعه حضوری و چکاپ دوباره برای دریافت انسولین انتقاد دارند.

لاله‌سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ پس از فرازونشیب‌های فراوان کمبود و تأمین انسولین قلمی برای بیماران دیابتی به ویژه در ایام کرونا، انتشار خبر ثبت نام بیماران دیابتی برای دریافت انسولین قلمی در کشور از حدود ۲ ماه قبل خبری مسرت بخش بود که با انتشار آن امید می‌رفت با اجرای کار، دیابتی‌ها دیگر در هیچ برهه‌ای با کمبود انسولین روبه رو نشوند.

 

اما دیری نپایید که تازه قصه پرغصه نحوه ثبت نام در مراکز درمانی اعلام شده وزارت بهداشت آغاز شد. بااین حال و بنا به گفته مدیر امور بیمارستان‌ها و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تاکنون بیش از ۷۰۰۰ بیمار دیابتی در سامانه ثبت نام انسولین قلمی نام نویسی کرده اند. این درحالی‌است که براساس آمار ارائه شده در آبان سال گذشته بر مبنای اجرای طرح غربالگری، ۱۲۲ هزار بیمار دیابتی بالای ۲۵ سال در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد شناسایی شدند.


اطلاع رسانی قبل از آماده کردن زیرساخت

فروزان یکی از شهروندانی است که فرزندش دیابت نوع یک دارد. او دراین باره می‌گوید: بعد از اطلاع رسانی ثبت نام از سوی وزارت بهداشت، فایل اکسلی با درج عنوان حدود ۴۰ نشانی مراکز درمانی منتخب برای ثبت نام در مشهد منتشر شد.
او بیان می‌کند: اینکه در این شرایط کرونا برای ثبت نام مراجعه حضوری لازم است، از یک سو، اطلاع رسانی بدون فراهم کردن زیرساخت‌های ثبت نام در مراکز درمانی از سوی دیگر سبب سرگردانی بیماران دیابتی شده است.
این شهروند تأکید می‌کند: آن قدر به نشانی‌های اعلام شده وزارت بهداشت در مشهد مراجعه کردیم تا درنهایت متوجه شدیم در مشهد فقط چهارپنج مرکز درمانی کار ثبت نام را انجام می‌دهند.


درخواست دوباره نسخه پزشک

میرباقری شهروند دیگری است با بیماری دیابت که برای ثبت نام انسولین چند روز درگیر بوده است. او دراین باره می‌گوید: با هزار بدبختی یک مرکز پیدا کردیم که کار نام نویسی را انجام می‌داد. هنگام نام نویسی از فرد پرسیده می‌شود چه تعداد انسولین در یک ماه نیاز دارد. مرکز درمانی برای این موضوع به گفته شهروند اعتماد نمی‌کند و از وی می‌خواهد که دوباره به پزشک مراجعه کند و تأییدیه پزشکی بیاورد.
او بیان می‌کند: چرا دوباره کاری؟ ما یک بار هنگام تشکیل پرونده چکاپ شده ایم، چرا کادر بهداشت و درمان به شبکه متصل نیستند تا به اطلاعات به روز ما دسترسی داشته باشند؟ آیادر این ایام کرونا باید در صف‌های طولانی و مطب پزشک باشیم؟


یک بام و دو هوای وزارت بهداشت

یکم تیر امسال معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اطلاعیه شماره۲ خود بار دیگر اعلام کرد که طرح ثبت نام انسولین قلمی برای بیماران در سامانه مدیریت بیماری‌های نادر (rda.behdasht.gov.ir) آغاز شده است و با اقدامات انجام شده نیازی به مراجعه «بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت» به مراکز دیابت نیست و بیماران صرفا با مراجعه به این سامانه می‌توانند اطلاعات خود را ثبت نهایی کنند. در این اطلاعیه تأکید شده است که طرح نام نویسی بیماران دیابتی تا ۲۰تیر هم تمدید شده و پس از پایان موعد مقرر دارو فقط برای بیماران ثبت شده در این سامانه توزیع می‌شود.


۷۰۹۳ نفر ثبت نام کرده اند

درباره اینکه سرانجام چند نفر در شهر مشهد توانسته اند در سامانه یادشده ثبت نام کنند، مدیر امور بیمارستان‌ها و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌گوید: تاکنون بیش از ۷۰۹۳ بیمار دیابتی در سامانه ثبت نام انسولین قلمی نام نویسی کرده اند.


مرتضی طالبی دولوئی با بیان اینکه اکنون در ۵ مرکز منتخب در مشهد برای بیماران دیابتی نام نویسی انسولین قلمی انجام می‌شود، می‌افزاید: در اطلاعیه وزارت بهداشت آمده است که بیماران می‌توانند با مراجعه به سامانه مطمئن شوند که نامشان برای دریافت انسولین قلمی ثبت شده است. افرادی که نامشان در سامانه یادشده نیست، باید حضوری به مراکز منتخب نام نویسی مراجعه کنند.
وی درباره نحوه ویرایش اطلاعات بیماران ادامه می‌دهد: ویرایش اطلاعات اولیه و هویتی بیماران به وسیله خود فرد امکان پذیر است، اما تغییر اطلاعات دارویی فقط در مراکز منتخب میسر است.


مدیر امور بیمارستان‌ها و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌گوید: به شهروندان اطمینان می‌دهیم که بعد از ۲۰ تیر سامانه بسته نمی‌شود. بعد از این تاریخ هم امکان نام نویسی وجود دارد، اما چنانچه فردی نام نویسی نکرده باشد و متقاضی دریافت انسولین باشد، باید قبل از رفتن به داروخانه نام نویسی خود را نهایی کند.
مدیرعامل انجمن بیماران دیابتی خراسان رضوی نیز دراین باره می‌گوید: سرانجام توانستیم با دریافت مجوز‌های رسمی فرایند نام نویسی انسولین برای بیماران دیابتی را به صورت غیرحضوری و رایگان برای دیابتی‌های ساکن در مناطق مختلف استان انجام دهیم.


وحید آذری فر می‌افزاید: همه افراد دیابتی ساکن در استان، به جز شهر‌های سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه، تربت جام و گناباد می‌توانند تا ۱۵تیر با ارسال مدارک لازم از قبیل تصویر کارت ملی، تصویر صفحه اول دفترچه بیمه، نام پزشک معالج، سال تشخیص دیابت، تعداد و نوع انسولین‌های مصرفی در یک ماه، نشانی و شماره تلفن خود به شماره انجمن ۰۹۳۷۰۴۰۰۱۱۵ در پیام رسان واتس اپ، فرایند ثبت نام خود را به راحتی انجام دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->