قطع دسترسی به اینستاگرام، فیس‌بوک و تیک‌تاک در افغانستان | فیلترینگ گسترده اینترنت توسط طالبان سقف قانونی سود موبایل‌فروشان از فروش گوشی چقدر است؟ برندگان نوبل شیمی ۲۰۲۵ اعلام شدند: مبدعان روش‌های نوآورانه‌ در طراحی و سنتز کاتالیزورهای فعال و پایدار ارزان‌ترین نسخه تسلا مدل Y رونمایی شد | تغییرات جدید برای جذب مشتریان اقتصادی دلایل اصلی خرابی زودهنگام مودم چیست؟ دومین درخشش پیاپی گوگل در نوبل فیزیک | تقدیر از پیشگامان محاسبات کوانتومی سامانه اعتراض آنلاین به جریمه‌های رانندگی راه‌اندازی شد احتمال بروز اختلال موقت در بخشی از شبکه ارتباطی خراسان رضوی در بامداد پنجشنبه (۱۷ مهر ۱۴۰۴) تقدیر اینستاگرام از برترین و نوآورترین محتواسازان با Rings Award ایلان ماسک: سال آینده یک بازی تولیدشده با هوش مصنوعی منتشر خواهیم کرد گوگل برای هک هوش مصنوعی جمینی جایزه ۲۰ هزار دلاری تعیین کرد آیا کابل شارژ هم از جعبه گوشی‌ها حذف خواهد شد؟ برندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۵ اعلام شدند: کاشفان تونل‌زنی کوانتومی ماکروسکوپی و کوانتیزاسیون انرژی ChatGPT به ۸۰۰ میلیون کاربر هفتگی رسید | رشد بی‌سابقه در کمتر از دو سال گوگل: با محدودکردن نصب برنامه‌های اندروید از منابع غیررسمی به امنیت کاربران کمک می‌کنیم آیا قطع ارتباط با ماهواره‌های هدهد و کوثر به دلیل خرابکاری بوده است؟ برندگان جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۵ معرفی شدند: کاشفان سلول‌های تنظیم‌کننده سیستم ایمنی بدن تیزر جدید کمپانی تسلا: رونمایی احتمالی رودستر نسل جدید یا مدل اقتصادی ارزان‌قیمت؟ دموکرات‌های سنا: هوش مصنوعی باعث حذف میلیون‌ها شغل در آمریکا می‌شود بازی Ghost of Yotei، به صدر جدول فروش بریتانیا رسید پایان دوران صدای رباتیک | هوش مصنوعی صدای انسان را به‌طور واقعی تقلید می‌کند
سرخط خبرها

هنر سفسطه یا لطفا در محتوای تبلیغاتی خود مغالطه کنید | چندپهلویی

  • کد خبر: ۷۲۳۹۴
  • ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
هنر سفسطه یا لطفا در محتوای تبلیغاتی خود مغالطه کنید | چندپهلویی
بعضی از مغالطه‌ها به قدری در گفتگو‌ها و زندگی ما حضور دارند که قبول مغالطه‌بودن آن‌ها آسان نیست. حتی گاهی مؤدب بودن هم مغالطه است. برای مثال، عبارت‌هایی مثل به دیدار حق شتافتن یا روشندل به دلیل استفاده از یک واژه در معنایی دورتر از معنای اصلی، مغالطه هستند. به همین ترتیب، «هیمالیا بر قله زیبایی‌ها» یا شعار «جهان به کام شما» (برند چای) هم به نوعی مغالطه است.
عماد پورشهریاری | شهرآرانیوز - بعضی از مغالطه‌ها به قدری در گفتگو‌ها و زندگی ما حضور دارند که قبول مغالطه‌بودن آن‌ها آسان نیست. بسیاری از لطیفه‌ها، چیستان‌ها، شعر‌ها و خوش‌زبانی‌ها به دلیل چندپهلو بودن به شکل بسیار جذابی مغالطه هستند. حتی گاهی مؤدب بودن هم مغالطه است. برای مثال، عبارت‌هایی مثل به دیدار حق شتافتن یا روشندل به دلیل استفاده از یک واژه در معنایی دورتر از معنای اصلی، مغالطه هستند. به همین ترتیب، «هیمالیا بر قله زیبایی‌ها» یا شعار «جهان به کام شما» (برند چای) هم به نوعی مغالطه است.

 

مغالطه چندپهلویی چیست؟

مغالطه چندپهلویی زمانی اتفاق می‌افتد که معنای یک کلمه، عبارت یا جمله به طور عامدانه یا ناخودآگاه برای فریب‌دادن یا پنهان‌کردن یک موضوع به معنای دیگری تعبیر شود. ما در زندگی روزانه خود بار‌ها و بار‌ها از این مغالطه استفاده می‌کنیم. مثلا وقتی به تعارف استدلال کنیم که گرمای هوا از گرمای وجود افرادی است که در آن مکان حضور دارند دچار مغالطه شده‌ایم.

چندپهلویی البته غلط نیست و بیشتر توانایی‌های زبانی گوینده را برجسته می‌کند، اما در منطق و استدلال‌های قوی استفاده از آن‌ها مجاز نخواهد بود.


ظرافت چندپهلویی در شعر فارسی

مغالطه‌ها و صنایع ادبی پیوند نزدیکی با یکدیگر دارند. به تعریف جلال‌الدین همایی از صنعت ایهام دقت کنید: «صنعت ایهام را تخیل و توهیم و توریه می‌گویند. ۲ کلمه اول در لغت به معنی به گمان و وهم افکندن است و توریه به معنی سخنی را پوشیده داشتن و در اصطلاح بدیع آن است که لفظی بیاورند که دارای ۲ معنی نزدیک و دور از ذهن باشد و آن را طوری به کار ببرند که شنونده از معنی نزدیک به معنی دور منتقل شود» حالا این تعریف را با توضیح مغالطه چندپهلویی مقایسه کنید. ایهام دقیقا همان مغالطه است.

البته کاربرد این ۲ کاملا متفاوت است. آرایه‌های ادبی از ویژگی‌های مثبت ادبیات هستند، اما در منطق می‌کوشند از مغالطه پرهیز کنند. مغالطه چندپهلویی متناظر ایهام و انواع آن در شعر و ادبیات است.


چندپهلویی در بازاریابی و تبلیغات

چند دهه پیش، زمانی که مجموعه‌های آزمایش و ارج در تولید یخچال با یکدیگر رقابت داشتند، ارج در یک متن زیرکانه، با مغالطه‌ای حداکثری مدعی شد که «آزمایش ثابت کرده است که ارج بهتر است». یا وقتی با شعار «بانک خوب سرمایه است» روبه‌رو می‌شویم در واقع با یک مغالطه مواجه شده‌ایم. یا وقتی کولر اُجنرال با جمله «هوای شما را داریم» خودش را به شما معرفی می‌کند از همین ترفند استفاده کرده است.


چندپهلویی در کپی‌رایتینگ

از آنجایی که این مغالطه در حوزه معناشناسی قرار می‌گیرد، متون بیشترین بهره را از آن خواهند برد. به همین دلیل، کپی‌رایتر‌ها و نویسنده‌های متون تبلیغاتی و تجاری از مشتریان ثابت آن هستند. کمپین کلامی یا وربال تپسی با بیل‌بورد‌هایی نظیر «از ایتالیا تا آرژانتین ۵ هزار تومان» از شاخص‌های استفاده از چندپهلویی است.


چندپهلویی در کمپین‌نویسی

همین روش استفاده از معنای چندگانه، در کمپین‌های بزرگ‌تر نیز قابل‌استفاده است. فرض کنید در یک کمپین بازاریابی در یک برند لبنیات از اصطلاح «سه‌گاو» استفاده شود. منظور این است که شیر یا ماستی که مصرف می‌کنید از ترکیب شیر ۳ گاو مختلف تهیه شده است.

کافی است در محتوا‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون یا بیل‌بورد‌ها منتشر می‌کنید نشان دهید که شیر هر نوع گاو با دیگری متفاوت است و ترکیب این‌ها معجونی حیرت‌انگیز خواهد شد. شاید واقعا همین حالا هم محــصـولات شما از گاوداری‌های مختــلف و انواع گوناگون گاو‌ها تهیه شود، اما ایجاد این ایهام می‌تواند برای مخــاطب جذاب باشد.


چه‌طور از مغالطه چندپهلویی در تولید محتوا استفاده کنیم؟

برای تولید محتوا یا نگارش یک شعار تجاری، تبلیغاتچی‌ها بدون نیاز به آشنایی به این مغالطه به سراغ اسم برند می‌روند. پس استفاده از آن ساده به نظر می‌رسد و به همین اندازه هم مرسوم است، اما مهم است که این بازی زبانی بداهه نباشد و از هدف و پشتوانه آن مطلع باشیم. نکته خیلی حیاتی این است که این شباهت واژگانی باید برای انتقال یک مفهوم خاص و ویژه استفاده شود.

اگر به سراغ این ترفند رفتید، باید نیم‌نگاهی هم به طنز (نه نیش و کنایه) داشته باشید. علاوه بر این، ایجاد یا بهره از ایهام در چیستان‌ها و معما‌ها هم کاربرد دارد. به همین دلیل، در کمپین‌های تیزینگ می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->