پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری
سرخط خبرها

افتتاح فرهنگ سرای «گفت و گو» در مشهد

  • کد خبر: ۷۲۸۷۶
  • ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
افتتاح فرهنگ سرای «گفت و گو» در مشهد
فرهنگ سرای «گفت‌وگو» مشهد با حضور رئیس و اعضای شورای اسلامی مشهد و مدیران شهرداری، پنجشنبه گذشته به بهره برداری رسید.

سمیرا شاهیان | شهرآرانیوز؛ فرهنگ سرای «گفت‌وگو» مشهد با حضور رئیس و اعضای شورای اسلامی مشهد و مدیران شهرداری، پنجشنبه گذشته به بهره برداری رسید.


با افتتاح این فرهنگ سرا و همچنین مرکز خراسان شناسی، می‌توان گفت: به ظرفیت‌های فرهنگی منطقه یک شهرداری مشهد که پیش‌تر در آنجا گذر فرهنگ نیز به بهره برداری رسیده است، افزوده شده است.
همچنین در این برنامه از یادمان‌های هویتی مفاخر پزشکی خراسان، بیمارستان قائم و شهدای دانش‌آموز و مفاخر علمی فرهنگی، دبیرستان حکمت و شهدای دانش‌آموز دبیرستان کاشانی و بیمارستان امام رضا (ع) یاد شد.


با بحث‌های گفت و گویی، چراغ اینجا روشن شود

رئیس شورای اسلامی شهر نیز به طولانی شدن مقدمات راه اندازی فرهنگ سرای گفتگو اشاره و بیان کرد: با این حال خوشبختانه به نقطه خوبی رسیده و امیدوارم تداوم پیدا کند.
محمدرضا حیدری توضیح داد: پیشینه کار‌های فرهنگی نشان داده است ما در تشکیل دادن سازمان و نهاد مشکلی نداریم، اما در انجام برنامه ریزی و تداوم داشتن و تعریف کارکرد، ناتوان هستیم. از این رو، باید با بحث‌های گفت و گویی، چراغ اینجا روشن شود.


او افزود: در مشهد واگرایی‌های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و خرده فرهنگ‌های اجتماعی متعددی داریم و این در حالی است که معمولا برای کاهش آن تلاشی نشده، بلکه هرکسی آمده واگرایی‌ها را تشدید کرده است. ما در دوره پنجم شورای اسلامی شهر سعی کردیم مراقبت داشته باشیم و در عرصه سیاسی و فرهنگی به واگرایی‌ها دامن نزنیم.


او خطاب به مدیر فرهنگ سرای گفتگو بیان کرد: اگر بتوانیم بزرگان و افراد مؤثر را کنار یکدیگر قرار بدهیم و آن‌ها فرهنگ گفتگو را در خودشان ترویج بدهند و همچنین به آن عمل کنند، می‌شود این فرهنگ را به سطح جامعه کشاند. اگر سخن از فرهنگ سازی باشد، اما عوامل تأثیرگذار در فرهنگ شهر خودشان حاضر به گفتگو نباشند، «گفتگو» در حد شعار باقی می‌ماند.


رئیس شورای اسلامی شهر در پایان گفت: اکنون جامعه دیگر ظرفیتی برای تقابل‌ها و تضاد‌ها ندارند و انتظار مردم رسیدگی به مشکلات آن هاست. به نظر من اگر کارکرد‌های فرهنگ سرای گفتگو در یک ماه آینده برون داد داشته باشد می‌تواند تداوم و تقویت آن پذیرفته شود.


محلی برای فضیلت شنیدن

رئیس کمیسیون‌های اقتصادی و ایثارگران شورای اسلامی مشهد نیز در این مراسم گفت: گفتگو واژه زیبایی است و در محیط گفتگو دشمنی‌ها و مخالفت‌ها می‌تواند به رفاقت و دوستی تبدیل شود و جزو ابزار‌های لازمه پیشرفت یک جامعه مدنی است.


محمدحسین ودیعی با ابراز امیدواری از اینکه برنامه‌های فرهنگ سرا باعث روشن نگه داشتن چراغش شود گفت: اگر بشود موضوعات مختلف را در برنامه‌های زمانی مشخص ساماندهی کرد، می‌توان بعضی از بحث‌ها را با حضور مدیران شهری منسجم‌تر پیگیری کرد؛ موضوعی که قبلا به عنوان «فضیلت شنیدن» در شورای اسلامی شهر مطرح بوده است.


امیدوارم فرهنگ سرا در مشهد اثربخشی داشته باشد

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز گفت: امیدوارم با برنامه ریزی‌ای که همکارانم در سازمان فرهنگی خواهند داشت فرهنگ سرا به مرحله‌ای برسد که در مشهد، اثربخشی داشته باشد.
مجتبی منتظری، همچنین در حاشیه مراسم افتتاح تعدادی پروژه فرهنگی و ورزشی که روز پنجشنبه انجام شد، گفت: هدف از تأسیس فرهنگ سرای گفتگو، ایجاد پایگاهی برای هم افزایی ظرفیت‌های نخبگانی در حوزه‌های مختلف و ترویج گفتگو در حوزه شهری و شهروندی است.


به دنبال راه اندازی مرکزی برای گفتگو بودیم رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قرارداد‌های شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم گفت: به نظرم در اینجا باید تسهیلگری و آموزش گفتگو را باب کنند.
سید محسن حسینی پویا ادامه داد: درگیری‌های روزانه در شهر و سرچهارراه‌ها به دلیل بلد نبودن شیوه گفت و گوست؛ بنابراین با توجه به اینکه مشهد، مشکلات اجتماعی و اختلاف فرهنگی و اقتصادی دارد، نیاز به گفتگو در این شهر احساس می‌شود.


او تصریح کرد: مشهد در گذشته شهر ۷۲ ملت بوده، اما شیوه گفتگو را بلد بوده اند و از این رو اینجا مرکز مکاتب مختلف فلسفی و ادبی و شعری و فقهی شده است. ازاین روی ایجاد فرهنگ سرای گفتگو لازم است، اما حیف که دیر تأسیس شد. ما از سال اول فعالیت در شورای شهر به دنبال راه اندازی چنین مرکزی با عنوان «خانه اندیشمندان علوم انسانی» برای داشتن گفتگو‌های مختلف بودیم و اساسنامه‌ای هم برای آن نوشتیم، اما تمام مدت صرف مقدماتش شد.


به دنبال تربیت تسهیلگر گفت‌وگو

مدیر فرهنگ سرای گفتگو در این مراسم گفت: با برگزاری جلسه‌های متعدد درباره مسئله‌های مشترکی که به بهبود کیفیت زندگی در مشهد کمک می‌کند با گروه‌های مختلف به قالب فرهنگ سرا رسیدیم. تا پیش از آن هم می‌توانستیم برنامه‌های گفت وگومحور را در مراکز فرهنگی مختلف برگزار کنیم، اما عنوان «گفتگو» برای یک ساختمان به آن اهمیت بیشتری می‌بخشد.
حجت الاسلام علی الهی اظهار کرد: با کسانی که کانون گفتگو را در تهران تأسیس کرده اند و به صورت تخصصی وارد بحث گفتگو شده اند جلساتی داشتم و درصدد تربیت تسهیلگر برای جلسات گفت و گویی درباره هویت شهری و موضوعات اجتماعی فرهنگی مشهد هستیم.


حجت الاسلام علیزاده فعال حوزوی نیز بیان کرد: راه اندازی فرهنگ سرا و این حرکت نوپا با کمک همه در شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد به ویژه آقای مجتبی‌ملایی، مدیر فرهنگ سرای بهشت شکل گرفته است که اعضای خانه گفتگو را برای مدتی و در بعضی از جلسات همراهی کردند.


او اضافه کرد: مهم این است همه در کاشت این نهال شریک بوده اند. باید کمک کنیم تا سرحال بماند و به درخت تنومندی تبدیل شود تا از فواید و برکاتش همه شهر بهره ببرند.

 

فرهنگ سرای گفت‌وگو کجاست؟

فرهنگ سرای گفت‌وگو مشهد در تقاطع مجد و آبکوه قرار دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->